Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikaboo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-12-2020
Omdat er inmiddels zoveel aanbod is qua it opleidingen en certificeringen dat het bijna onmogelijk kiezen is hoop ik dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.
Ik ben inmiddels 6 jaar werkzaam in de transport wereld als manager , en ben echt toe aan iets nieuws en een andere uitdaging.

Nu heb ik al een aantal jaar spijt dat ik geen vervolg studie in de IT gedaan heb, en zou ik gezien de huidige baankansen en de digitalisering toch graag die stap willen maken om mijzelf om te scholen.
(ik heb een mbo 3 diploma en 2.5 jaar een hbo studie gevolgd, niveau moet niet zo zeer het probleem zijn)

Mijn oog is gevallen op de AD IT service management deeltijd opleiding. Een verkort hbo programma van 2 jaar, met een diploma en eventueel de mogelijkheid om door te stromen en een volledige bachelor te doen. Het spreekt me vooral heel erg aan dat het programma korter is dan 4 jaar, maar heeft dit diploma ook meerwaarde tenopzichte van een MBO 4 it opleiding?
Andere suggesties zouden ook erg welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 22:10
Een ‘associate degree’ staat volgens mij gelijk aan een versnelde MBO4 opleiding, niet echt te vergelijken met een HBO opleiding dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 19:08
Sunnie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:58:
Een ‘associate degree’ staat volgens mij gelijk aan een versnelde MBO4 opleiding, niet echt te vergelijken met een HBO opleiding dus.
Volgens Het EQF (European Quality Framework) staat een AD opleiding op niveau vijf tussen MBO4 en een Bachelor. Het zou er dus iets boven moeten liggen.

Of de AD opleiding brengt wat je wil is afhankelijk van de kant waar je binnen de IT opwil. Als je aansturend wil werken dan is de AD opleiding voor mijn gevoel effectiever dan als je met de handen aan de slag wil. De meeste AD opleidingen hebben een vrij breed eerste jaar en richten zich daarna vaak sterk op dienstverlening. Daarbij kom je in aanraking met processen en verbeteringen in een organisatie. Ik vond de AD op Fontys Eindhoven iets te weinig diepgang bieden en had achteraf meteen voor de Onderwijs voor Professionals variant van ICT & Business moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een AD is eigenlijk gewoon de eerste 2 jaar van het HBO, bijna elke AD kan je ook verlengen met 2 jaar om een volledige HBO te halen.

http://www.carrieretijger...ten-opleidingen/tweejarig

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 26-10-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikaboo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-12-2020
Bedankt voor de input! Ik ben me er van bewust dat een 4 jarige opleiding misschien meer draagkracht heeft, alleen is 4 jaar terug naar school best wel een uitdaging.
Voor nu ligt mijn intresse vooral bij netwerkbeheer / security. Kan ik dan de conclusie trekken dat ik beter af met een versneld niveau 4 netwerkbeheer + extra certificaten, of word er meer waardering gegeven voor een AD diploma? Het laatste topic hierover was uit 2015, misschien word het tegenwoordig wel beter gewaardeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
AD is het aloude "kort HBO" en kan helpen bij vacatures waar een HBO werk- en denkniveau wordt gevraagd. Zeker als iemand de opleiding in de avonden naast een baan weet te doen, is het een etiket van leervermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 16:01
t_captain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:11:
AD is het aloude "kort HBO" en kan helpen bij vacatures waar een HBO werk- en denkniveau wordt gevraagd. Zeker als iemand de opleiding in de avonden naast een baan weet te doen, is het een etiket van leervermogen.
Dit ja, het zijn de eerste 2 jaren van de bachelor. daarnaast pak je dingen snel op omdat je vaak al werkervaring hebt en daardoor onderwerpen al bekend voorkomen. Ik heb een AD TB gedaan en ik heb nooit problemen gehad met solliciteren op HBO functies in combinatie met mijn werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
Pikaboo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:47:
Bedankt voor de input! Ik ben me er van bewust dat een 4 jarige opleiding misschien meer draagkracht heeft, alleen is 4 jaar terug naar school best wel een uitdaging.
Voor nu ligt mijn intresse vooral bij netwerkbeheer / security. Kan ik dan de conclusie trekken dat ik beter af met een versneld niveau 4 netwerkbeheer + extra certificaten, of word er meer waardering gegeven voor een AD diploma? Het laatste topic hierover was uit 2015, misschien word het tegenwoordig wel beter gewaardeerd?
Oud docent @ AD hier. Ik heb veel security en netwerken gedaan op de AD ICT Servicemanagement in Rotterdam.

Je ziet in het werkveld twee zaken: veel bedrijven die in aanraking zijn gekomen vinden de studenten fantastisch, en de gene die dat niet hebben snappen het niet. Uitzonderingen zijn hier altijd te vinden.

Als je alleen maar voor netwerken gaat, dan zou ik los CCNA->CCNP doen, maar daar gaat de Ad niet over.

Ook: élke Ad heeft verplichte aansluiting naar een bachelor. In het geval van Ad ICT (Rotterdam) is dat BIM (Business Information Management). Zo ver ik weet heeft élke student die door is gegaan naar de BIM, zijn bachelor gehaald in 2 jaar.

Blijft een snelkookpan over. Als 'wij' studenten op willen leiden op hbo-niveau, dan moeten we veel werk verzetten in 2 jaar tijd. De bachelor heeft hier 4 jaar de tijd voor. Bij ons is dat écht wel even doorzetten...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1