Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dokteronline
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 16:20
Per 1 oktober ben ik eigenaar van een nieuwe woning. Een twee onder 1 kap uit 1993.
Deze woning zou ik graag willen verduurzamen doormiddel van zonnepanelen. Zelf leggen is geen optie dus moet het via een installateur gebeuren.
ik heb me alvast 1 offerte binnen en woensdag komt er nog 1 bij.

Het huis staat goed voor een Oost-West opstelling, dus beide dakdelen moeten zonnepanelen op komen. Volgens mij valt er geen schaduw op het dak gedurende de dag. Zie suncalc screen.

Volgens de Netbeheerder zit er 1x 35A aansluiting in de meterkast. Ben bereid om dit aan te passen, waar nodig is.

In de woning zit een gedeelte reguliere vloerverwarming, de keuken en badkamer worden verwarmd doormiddel van elektrische vloerverwarming en worden ruimtes nog verwarmd doormiddel van radiatoren.
De vorige bewoners hebben een verbruik gehad van 3500kwh per jaar. Ook een samenstelling van 2 personen wat bij mij ook het geval is, dus dat neem ik als uitgangspunt. Een (hybride) warmtepomp is een optie om te installeren en volgend jaar airco, dus er moet wel wat overcapaciteit komen.

Graag zou ik jullie mening/advies over dit willen hebben.

Heb de onderstaande offerte + legplan binnen gekregen.

Hier heb ik een aantal vragen over:

1. Is dit legplan goed? de vrouw wil voor het oog ook nog wat, vandaar dat er voor 2 evenredige vlakken is gekozen in principe wil ik nog wel een paar extra op het platte dak hebben op de oostkant, hier zie je toch niks van.

2. Kan er op de sunnyboy 5.0 3 strings? Want ik heb aan de oostkant een platdak wat niet is meegenomen in de offerte. Volgens de installateur was dat niet mogelijk op 1 omvormer. Dan moest ik kiezen voor Emphase ( 1000 euro duurder voor het zelfde legplan) Klopt dit?

3. Mijn meterkast is nu nog 1fase 35A. Is het verstandiger om die meteen naar 3fase om te laten zetten voor de toekomst? en dus een sunnyboy triplepower 5.0 te nemen?
Wil graag ook straks op inductie gaan koken. Ik las dat een grote omvormer (4000/5000 watt) niet kan aangesloten worden op de 3x25A. Dan loop ik dus straks tegen een probleem aan, mocht ik straks naar 3x25A gaan, moet er ook weer een nieuwe omvormer komen.

4. Als ik de installatie vergelijk met die van Solarbouwmarkt kom ik een heel stuk lager uit. Toch vind ik het wel spannend om het via zo'n bedrijf te doen, die niet is komen kijken naar de situatie. Stel het past toch niet op het dak of zij komen wat onverwachts tegen in de meterkast, hoe gaat dan zoiets te werk.

Zoals jullie zien veel vragen en onzekerheden van mijn kant. Hopelijk kunnen jullie er een lichtje op schijnen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCEMiizMXm6f-TUYSyNEO62RXYQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0pzJXKuUIYg46RvJd5YrTlsc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxJuwaKbQNC1gjumMGjOGS79yPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBA5TiGsfgSuAlaFBrUCF4rh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scsSIHav-mgDhESUaCGgSoB4Tkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uji3AF1sxI5rd6c9HwjhxTkX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcLkjnPA_f6vagBkP92Oq38wkgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1RGfsBlyoLOJCzthn1HpBXS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZHygoEEO8G91KpX6dSWC1t2Ezo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX7cJin87ZZEtZnHQutMoqnF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvoQ7MXECWeqcju0xgUS_1FdB0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRJuUAGKTdOVroSu9JqaG092.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even een brain scheet.

Als je evenveel panasonic hit kuro legt op oost als west, kan je ze parallel op 1 ingang aansluiten.
En dan hou je de 2e ingang vrij voor je platdak op de Sma 5.0
Dat komt omdat deze een hogere spanning leveren (en dus lagere ingangstroom)
@busscherski ?

De installateur heeft dus deels ongelijk. (kent niet alle opties)

Een 3-fase omvormer gaat het niet worden in deze situatie,
6 panelen is te weinig Vmpp. (tenzij weer panasonic van 59 Vmpp)

Speel eens met sunnydesignweb (kies nieuw project)
Intekenen is niet nodig, kan ook handmatig.

Maar 2x 1-fase omvormers kan ook als je 3-fase hebt.
En solar-bouwmarkt is nogal duur met de SMA's. Ze verkopen je liever een enphase of chinees verwacht ik.
https://www.mg-solar-shop...lar-inverter-sb5.0-1av-41

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2020 18:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dokteronline
AUijtdehaag schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:02:
Even een brain scheet.

Als je evenveel panasonic hit kuro legt op oost als west, kan je ze parallel op 1 ingang aansluiten.
@busscherski ?

En solar-bouwmarkt is nogal duur met de SMA's. Ze verkopen je liever een enphase of chinees verwacht ik.
Thanks!, ik zal even stoeien met sunnydesignweb vanavond!

[ Voor 32% gewijzigd door dokteronline op 26-10-2020 18:20 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe groot zijn de dakvlakken? Welke helling? Waar zitten de dakramen precies? Gaat die schoorsteenpijp er nog af in het kader van de verduurzaming?
Even een brain scheet.

@busscherski ?
Ja kan, maar dat is ook al snel een stukje duurder. :+

• kabeltjekabel
dokteronline schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:29:

1. Is dit legplan goed? de vrouw wil voor het oog ook nog wat, vandaar dat er voor 2 evenredige vlakken is gekozen in principe wil ik nog wel een paar extra op het platte dak hebben op de oostkant, hier zie je toch niks van.
Huh; kan je vrouw dan beide vlakken tegelijk zien :?

Moet er dan aan de voorkant ook geen dakkapel?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-10-2020 21:21 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Met je huidige legplan raadt Sunnydesig (dat is de ontwerptool van SMA) een 3.68 kW omvormer aan.
Dat topt wel 0.1% van de jaaropbrengst af maar dat is dus slechts 5 kWh / jaar => 1 euro / jaar en in de toekomst nog minder. Een duurdere omvormer verdien je daar dus niet snel mee terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUXjG0uFE4kbU7LcnJ74VcGxkFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c72fd8CSfjFeScgWMJh5Wubq.png?f=fotoalbum_large

Dus dan kun je alsnog overstappen naar 3 x 25A en je ook nog aan selectiviteit houden (ook al vind ik het zelf niet zo nodig)
Je huidige offerteprijs lijkt me goed voor een installatie met SMA, alleen even de omvormer iets kleiner dan krijg je nog eens 70 euro korting.
https://www.winkelman-zon...omvormers/sma/sma-1-fase/
Als het qua kabel trekken makkelijk is zou ik er alsnog een 3x4 mm2 ymvk kabel bij gebruiken maar anders mag 3x2.5 mm2 ook. Deze omvormer kan zelfs met een PV verdeler op een wasmachinegroep, dat kan een zwaardere niet.

Dan zou ik je oostdak vol leggen en aansluiten op een andere omvormer. Als er maar 4 passen bijvoorbeeld een APS QS1 of anders een kleine string omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
PV verdeler kun je ook in 20A versie maken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
@kabeltjekabel
Dan moet je uiteraard ook een 20A zekering erbij. Voldoet ymvk 3x2.5 mm2 in een 16 mm PVC buis dan nog? Of losse 2.5 mm2 aders.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 27-10-2020 00:25 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
busscherski schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:25:
@kabeltjekabel
Dan moet je uiteraard ook een 20A zekering erbij. Voldoet ymvk 3x2.5 mm2 in een 16 mm PVC buis dan nog? Of losse 2.5 mm2 aders.
Ja. Alleen niet als je door isolatie heengaat met VD in buis.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@dokteronline
ter ondersteuning om een minder zware omvormer te gebruiken met oost-west.

mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit was 2x7x190Wp op oost (met 15 en 45 graden dus 2 parallel stringen met verschilde hoeken, dat kan ook.) + 1x10x300Wp op west.

je ziet goed dat oost en west een ander moment van het behalen van de top hebben, dus de 3kW omvormer die ik toen had vond het geen probleem om dit nog te verwerken.
wat je wel ziet, dat mijn omvormer maar +/-2000W per mpp kon verwerken. :-(
de 10x300Wp gaf dus een beetje aftopping rond 16:00 tot 18:00.
was geen ramp, maar een omvormer die wel het volledige bereik heeft per mpp is wel toffer.
(heb nu 6430Wp op een 4kW omvormer. ;)
die trouwens gewoon op een 16A groep hangt, is veiliger als een 20A. >:) )

edit:
als ik je huis bekijk, dan kun je een bijna 95% kopie van mijn setup doen.
2x6x330Wp panasonic (ik gebruik 2x7x250Wp panasonic) met ook verschilde hoeken en op het platte dak nog een beetje draaien naar zuid ook. (dit is extra cool)
met 12x330Wp geen panasonic op de andere kant.
dit op een 4kW omvormer, dan ga je met gemak over de 6000kWh per jaar.
lekker eerst verkopen, en later een warmtepomp + etc etc zodat je geen gas/stadsverwarming meer nodig hebt.
kan met gemak met je huis. ;)

doe je zelf niet te kort.
desnoods leg je dit jaar 1 string op een 2x mpp omvormer, dan volgend jaar de string 2 er bij kopen.
(even opletten met de BTW, maar 1 jaar jij, en 1 jaar de vrouw of zo iets doen. ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 27-10-2020 15:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dokteronline
@AUijtdehaag @kabeltjekabel @busscherski @migjes bedankt voor de reply's.

In mijn hoofd wil ik graag 12 op West, 6 op oost schuindak en 4/6 op oost het platte dak. Dus wat @migje voorstelt.

Ben bezig geweest om dit in SunnyDesign rond te krijgen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om dat allemaal op 1 omvormer te krijgen. Als ik het goed begrijp @migjes dan heb je je 2x7 panasonics op 1 string?, maar wel 7 op schuin en 7 op je platte dak? Ik dacht dat dit dus niet mogelijk was, omdat je hellingshoek en dakvlak en oriëntatie anders is.

Anders is de optie van @busscherski nog een om rekening mee te houden. Dan laat ik de offerte van 18 panelen leggen + sunnyboy 3.6/4.0. en dan plattedak oostkant op een aparte omvormer.

• kabeltjekabel
dokteronline schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:45:
@AUijtdehaag @kabeltjekabel @busscherski @migjes bedankt voor de reply's.

In mijn hoofd wil ik graag 12 op West, 6 op oost schuindak en 4/6 op oost het platte dak. Dus wat @migje voorstelt.

Ben bezig geweest om dit in SunnyDesign rond te krijgen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om dat allemaal op 1 omvormer te krijgen. Als ik het goed begrijp @migjes dan heb je je 2x7 panasonics op 1 string?, maar wel 7 op schuin en 7 op je platte dak? Ik dacht dat dit dus niet mogelijk was, omdat je hellingshoek en dakvlak en oriëntatie anders is.

Anders is de optie van @busscherski nog een om rekening mee te houden. Dan laat ik de offerte van 18 panelen leggen + sunnyboy 3.6/4.0. en dan plattedak oostkant op een aparte omvormer.
6 van West + 6 van Oost/schuin in Polystring op ingang A en 6 van West + 6 van Oost/plat in Polystring op ingang B. Maar zoals gezegd heb je dan panelen met hogere spanning nodig (bijv. Panasonic) omdat anders de stroom te hoog wordt. Die Panasonic panelen kennen echter wel een substantiële meerprijs.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Precies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX2PM_ovm1RX3arEq6Pxuxhh-6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZVnAPmwm7ZXdqC97qE4negQ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor de meerprijs van de panasonic (100 euro per paneel) heb je ook een omvormer.
Prima paneeltje daar niet van (heb ze zelf ook)

3-fase kan ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhVUwO17hXG6xA8IjJl0xg1GqJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEkIqLGa05Rdo4PrQFi2gwbc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 20:01 ]

• kabeltjekabel
@AUijtdehaag ; ja, zo kan het ook nog inderdaad.

Wat doet het als je de 5 kW 3-fase neemt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel Heb hem al weggeklikt, sorry

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@dokteronline
je hebt al een hoop antwoorden gehad, dat is cool.

maar mijn mening:
je wil op 1 kant 12 panelen, dat is cool. (aantal Wp is niet heel belangrijk.)
dan kun je gewoon simpele panelen(goedkoop) gebruiken van 32-34Vmpp.
die 12x33=396Vmpp
worden de panelen dan warm, dan zakt de Vmpp nog iets.
(vreemd hé panelen die in de zon liggen worden warm. >:) )
naar ongeveer 350Vmpp.
kijken we naar het rendement van een 1fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
helemaal perfect.

dan heb je nog de andere kant.
wil je de zelfde panelen gebruiken en maar 6.
6x33Vmpp = 198Vmpp
dit is een beetje krapjes, maar net voldoende. (als kan liever meer panelen als 6)
maar als je dan 2 stringen parallel maakt, dan moet je 2x de Ampp rekenen.
dit soort panelen leveren een 9-10Ampp, en dat 2x, dat is teveel voor veel bijna alle 1fase omvormers.
dus hier moet je eigenlijk over op panasonic.
die leveren een 55Vmpp en een 5,9Ampp.
6x55Vmpp = beter
en 2x5,9Ampp = kan omvormer aan.
(en ja 2 stringen parallel kunnen verschillende hoeken of zelfs totaal verschillende richtingen aan.
nadeel is dat alle bij de stringen wel even veel cellen per string moet hebben.)

maar er zijn misschien ook andere oplossingen. :?
hoeveel panelen zou je op het platte dak kunnen leggen.
zijn dat er meer als 6 en minder als 12?
dan zou je misschien beter de opstelling kunnen maken zo als:
1x12x3??Wp + 1x(6 tot 12)x3??Wp.
dit kan een kost effectievere oplossing zijn voor jouw situatie. ;)

edit:
een 4kW omvormer, kan zonder problemen 2x12x3??Wp aan gehangen worden.
is wel wat veel, maar het kan, je hebt dan iets aftopping.
in mijn opstelling geeft 6430Wp op 4kW omvormer maar heel weinig aftopping, als je er dan 8000Wp aan hangt heb je wel iets meer aftopping, maar nog steeds een erg leuke opbrengst.
aftoppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt verlies.
8000Wp op een 4kW omvormer, met jouw dak is eigenlijk geen probleem. ;)

ik heb zelf ook 5660Wp op een 3kW omvormer gehad, hier door verloor ik 135kWh per jaar aan aftoppen.
dit is dus pinda's. ;)
(maar ben blijer met mijn 6430Wp op een 4kW omvormer, ook ik heb bloeddruk, lol.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 28-10-2020 11:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1