Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Hi Tweakers,

Na een tijdje niet meer met PCs bezig te zijn geweest (Intel NUC was snel genoeg voor alle zaken) toch weer kriebels gekregen en met wat samengeraapte onderdelen die ik nog had en van op Tweakers hetvolgende systeem samengesteld:

*Corsair Air 540
*Asus Rampage IV Extreme
*Intel Core i7-3930K
*Thermalright HR-02 (still going strong na 10 jaar!) Rev. B (Met groene fan)
*2* 8GB Kingston Hyper X 1866 CL10 (Quad Channel maakt niks uit voor gaming)
*120 GB Kingston SSD + 4 TB Spinning rust
*Cooler Master MWE White 550w Voeding
*MSI GTX 1080 Gaming X +

Voor ik comments krijg over de voeding, ik heb met een watt meter tijdens benchmarken/gamen nooit een piek boven de 490 watt gezien, en ik had deze reeds liggen. Heb ondertussen een RM850 besteld :)

Momenteel draai ik dus een OC van 4.6 Ghz op 1.385v. Dit is 100% stabiel Prime 95 validated.
Ik heb 4.7 Ghz op 1.4 kunnen booten en gamen voor 10 min ging ook goed, maar tijdens Prime 95 krijg ik OCP issues waardoor mijn systeem geshut wordt, vandaar de upgrade naar de RM850.

Mijn temps liggen momenteel rond de 71 graden na een uur gamen op de warmste core, maar ik weet dat als ik de CPU verder ga pushen ik richting de 80-90 ga zitten met deze koeler. De CPU trekt nu zo'n 240W tijdens benchmarken en 190 tijdens gamen.

Ik moet zeggen voor een koeler van 40 EUR is er volgens mij nog steeds niet veel dat beter is dan de HR-02. Ja, het mountingsysteem is omslachtig maar hij doet het nog steeds.

Ik heb vroeger een D14 gehad maar ik ben niet zeker dat dat een waardige upgrade is om eerlijk te zijn.
Na at research kom ik op de Thermalright Grand Macho RT, wat basicly een grotere en nieuwere versie is van mijn HR-02. Deze heeft een TDP van 320 watt en is super stil, heeft ook goede RAM clearance. Mijn HR-02 heeft een TDP van 200w, dus volgens mij wel een waardige upgrade.

AIO waterkoelers ben ik geen fan van, dan liever full custom waterkoeling maar hier heb ik momenteel geen zin in.

Iemand alternatieve voor de Grand Macho RT ? Ik zat zelf de kijken naar onder andere:
Gelid Phantom Black
Scythe Mygen 5 PCCH
Scythe Fuma 2
Noctua NH-D15

Iemand ervaring met deze koelers en een gelijkaardige setup qua TDP? Mss een 2011-3 of 2066 setup met OC ?

Thanks,
Soulaiman

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
pricewatch: Corsair A500 Dual Fan CPU Cooler is nu leuk geprijsd bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:18
Moet die niet eigenlijk nóg verder afgeprijsd worden eer die echt interessant wordt? Reviews waren IIRC tamelijk vernietigend, en aangezien TS al een tamelijk degelijke koeler heeft vraag ik me eerlijk gezegd af of een koeler die in reviews op z'n best sub-top presteerde (voor een luchtkoeler, nog afgezien van AiO's) voor TS uberhaupt interessant zou zijn.

aangezien die Thermalright HR-02 al aardig capabel is betwijfel ik eigenlijk of er met een luchtkoeler nog meer dan een marginale verbetering te halen valt voor TS. Die 3930K is gewoon best wel een heethoofdje en zou gewoon relatief veel baat bij waterkoeling hebben.

@Soulaiman Ik realiseer me dat je geen behoefte hebt aan AiO's, maar ik vermoed dat je met minder dan dat gewoon geen zinnige verbetering realiseren zult; mag ik vragen wat je tegen AiO's hebt? Begrijp me niet verkeerd, de eindige levensduur van zo'n ding heeft mij ook altijd tegen gehouden, maar als je echt wezenlijke stappen wil maken met dit systeem gaat er denk ik weinig anders in zitten.

(...en laten we wel wezen, ergens is een Arctic Liquid Freezer II 280 best wel waar voor je geld in vergelijking met high-end luchtkoelers; niet eens zo gek veel duurder dan de €70-80 die je daar ook al snel aan kwijt bent, en toch een stevige sprong in performance...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Soulaiman RM850, toch wel (2019) ?
Zou liever omruilen voor pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart
Heb je zat aan met GTX1080 en je i7-3930K. Fuma2 is prima koeler. A500 is niet echt stil te noemen, en Fuma koelt ook iets beter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulaiman
De A500 is by no means een upgrade, op geen enkel mogelijk vlak. Het is niet omdat een koeler een duurdere MSRP heeft dat deze beter is.

Om dezelfde prestaties te behalen met een A500 als een D15 of een Dark Rock 4 moet je de fans op 12v draaien wat letterlijk luider is dan mijn Rowenta stofzuiger :)

Ik ben op zoek naar een betere koeler die even stil is (of ongeveer) als hetgeen ik nu heb.

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ook de eerste waar ik aan dacht.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
iceheart schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:21:
[...]

Moet die niet eigenlijk nóg verder afgeprijsd worden eer die echt interessant wordt? Reviews waren IIRC tamelijk vernietigend, en aangezien TS al een tamelijk degelijke koeler heeft vraag ik me eerlijk gezegd af of een koeler die in reviews op z'n best sub-top presteerde (voor een luchtkoeler, nog afgezien van AiO's) voor TS uberhaupt interessant zou zijn.

aangezien die Thermalright HR-02 al aardig capabel is betwijfel ik eigenlijk of er met een luchtkoeler nog meer dan een marginale verbetering te halen valt voor TS. Die 3930K is gewoon best wel een heethoofdje en zou gewoon relatief veel baat bij waterkoeling hebben.

@Soulaiman Ik realiseer me dat je geen behoefte hebt aan AiO's, maar ik vermoed dat je met minder dan dat gewoon geen zinnige verbetering realiseren zult; mag ik vragen wat je tegen AiO's hebt? Begrijp me niet verkeerd, de eindige levensduur van zo'n ding heeft mij ook altijd tegen gehouden, maar als je echt wezenlijke stappen wil maken met dit systeem gaat er denk ik weinig anders in zitten.

(...en laten we wel wezen, ergens is een Arctic Liquid Freezer II 280 best wel waar voor je geld in vergelijking met high-end luchtkoelers; niet eens zo gek veel duurder dan de €70-80 die je daar ook al snel aan kwijt bent, en toch een stevige sprong in performance...)
Helemaal eens dat de A500 geen upgrade is, momenteel ziet het er naar uit dat de Macho TR de beste optie is voor mij: stil, 320W TDP rated en redelijk geprijsd, tevens een van de allerbeste koelers dat er is momenteel alleen een optie die bijna niemand kent :)

Wat ik tegen AIOs heb... wel niet zo veel eigenlijk. Ik was een van de eersten vroeger met een CoolIT 240mm radiator en heb zelfs al 2 of 3 custom watergekoelde systemen gehad. Het probleem dat ik met AIOs heb is dat ze verschrikkelijk luid zijn door de high pressure fans en dubbel zoveel kosten als een goede luchtkoeler maar veel meer herrie maken. Tevens ben ik van mening dat ik een koeler van rond de 80 euro totaal niet duur vind want je kan er soms wel 10 jaar mee (als de vendor mounting kits beschikbaar maakt of de mounting blijft hetzelfde bij nieuwe sockets) maar als ik daar boven ga en toch het dubbele uitgeef ik liever een custom CPU loop maak. Dat is leuker en flexibeler, om nog maar te zwijgen over het feit dat je alles kan servicen. De prestaties zullen ook veel beter zijn voor dezelfde dBa.

En oh ja, het stof dat je bijna niet uit je rad krijgt is ook iets waar ik een hekel aan heb met mijn Air 540.

De Artic heb ik wel overwogen, en eigenlijk nog steeds. Als ik geen andere optie vind dan ga ik voor deze, eerst nog wat reviews (het)bekijken zoals die van GamersNexus.

Ben eigenlijk wel een grote fan van Arctic, ze maken heel goed spul. Hun F8 fans en hun Accelero GPU koelers zijn super stil en koelen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:18
Soulaiman schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Helemaal eens dat de A500 geen upgrade is, momenteel ziet het er naar uit dat de Macho TR de beste optie is voor mij: stil, 320W TDP rated en redelijk geprijsd, tevens een van de allerbeste koelers dat er is momenteel alleen een optie die bijna niemand kent :)

Wat ik tegen AIOs heb... wel niet zo veel eigenlijk. Ik was een van de eersten vroeger met een CoolIT 240mm radiator en heb zelfs al 2 of 3 custom watergekoelde systemen gehad. Het probleem dat ik met AIOs heb is dat ze verschrikkelijk luid zijn door de high pressure fans en dubbel zoveel kosten als een goede luchtkoeler maar veel meer herrie maken. Tevens ben ik van mening dat ik een koeler van rond de 80 euro totaal niet duur vind want je kan er soms wel 10 jaar mee (als de vendor mounting kits beschikbaar maakt of de mounting blijft hetzelfde bij nieuwe sockets) maar als ik daar boven ga en toch het dubbele uitgeef ik liever een custom CPU loop maak. Dat is leuker en flexibeler, om nog maar te zwijgen over het feit dat je alles kan servicen. De prestaties zullen ook veel beter zijn voor dezelfde dBa.

En oh ja, het stof dat je bijna niet uit je rad krijgt is ook iets waar ik een hekel aan heb met mijn Air 540.

De Artic heb ik wel overwogen, en eigenlijk nog steeds. Als ik geen andere optie vind dan ga ik voor deze, eerst nog wat reviews (het)bekijken zoals die van GamersNexus.

Ben eigenlijk wel een grote fan van Arctic, ze maken heel goed spul. Hun F8 fans en hun Accelero GPU koelers zijn super stil en koelen goed.
Nou ja, je noemt zelf GamersNexus al, kijk die review nog maar eens. Dat ding is volgens mij gewoon echt prima stil zat :) Daarnaast geef je ook lang niet het dubbele uit van €80 - voor iets minder dan €95 heb je de ALFII 280mm al in huis IIRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Hackus schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:33:
@Soulaiman RM850, toch wel (2019) ?
Zou liever omruilen voor pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart
Heb je zat aan met GTX1080 en je i7-3930K. Fuma2 is prima koeler. A500 is niet echt stil te noemen, en Fuma koelt ook iets beter.
De 2019 non X variant. Als ik upgrade gaat het mij bij de non consumables zoals Case, koeler, PSU, SSD etc vooral om future proofing. Ik ga nu niet upgraden van een 550 naar een 650 om dan weer te moeten upgraden als ik binnen een paar maanden beslis om een Ryzen 5900X en een RTX3080 of RX6800XT te halen. Liever 200 watt te veel dan dat ding op zijn limiet te laten draaien, zoals nu met mijn huidige voeding. Als silence freak is dat ook meteen een can de luidere componenten in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
spone schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

Ook de eerste waar ik aan dacht.
De vraag is alleen of deze merkbaar beter is dan de HR-02. Ik weer dat deze laatste niet echt gekend is, maar zoek maar eens een foto er van op. Deze heeft een belachelijk groot koellichaam en dat maakt hem juist zo stil.

De oorspronkelijk HR-01 was eigenlijk een passieve koeler zonder fan die de Core2Extremes zelfs ik bedwang kon houden :)

Het is moeilijk om ergens vergelijkende benchmarks te vinden. Ik heb geen enkele twijfel dat het een prima koeler is en ook stil, maar je moet rekenen dat ik met een chip zit die richting de 300W TDP gaat en daar onderscheiden de big boys zich van de juniors :)

Met die Macho RT Ben ik zeker dat er een verbetering zal zijn, want dit is basicly de (nog) grotere variant van mijn HR-02 met een extra heat pipe en een betere contact plate. De D15 overweeg ik ook want is een prima koeler en niet al te luid. Voordeel van de Thermalright is dat ik reeds een fan en clips heb, dus kan er een 2de fan op monteren en hem nog beter/stiller hebben.

Ik ga eens beginnen zoeken naar de Arctic en zien of deze goed presteert met low RPM fans, desnoods 4 in push/pull (heb genoeg fans liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Soulaiman schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

De 2019 non X variant. Als ik upgrade gaat het mij bij de non consumables zoals Case, koeler, PSU, SSD etc vooral om future proofing. Ik ga nu niet upgraden van een 550 naar een 650 om dan weer te moeten upgraden als ik binnen een paar maanden beslis om een Ryzen 5900X en een RTX3080 of RX6800XT te halen. Liever 200 watt te veel dan dat ding op zijn limiet te laten draaien, zoals nu met mijn huidige voeding. Als silence freak is dat ook meteen een can de luidere componenten in mijn systeem.
stil is de RM850 niet, RMx heeft betere fan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Hackus schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

stil is de RM850 niet, RMx heeft betere fan.
Op 550w zal hij stiller zijn dan mijn MWE White 550W voeding op 100 percent fan speed haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulaiman
iceheart schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Nou ja, je noemt zelf GamersNexus al, kijk die review nog maar eens. Dat ding is volgens mij gewoon echt prima stil zat :) Daarnaast geef je ook lang niet het dubbele uit van €80 - voor iets minder dan €95 heb je de ALFII 280mm al in huis IIRC.
Net even wat opzoekwerk gedaan en de ALFII 280 en 360 lijken inderdaad de perfecte candidates te zijn. Enige nadeel is dat ze nergens leverbaar zijn, de 360 heb ik wel bij Alternate BE gevonden voor 115 euro, dat is wel bijna 40 euro meer als hetgeen ik voor de stillere Macho RT zou betalen.

Ik zoek even verder of ik de 280 toch niet ergens kan vinden waar hij daadwerkelijk in stock is. 2 extra fans monteren en lekker laag toerental draaien.

In de tussentijd wacht ik wss eerst mijn nieuwe PSU af en zie ik of mijn chip überhaupt hoger dan 4.6 stable haalt, anders is er weinig nut om geld uit te geven aan een betere koeler atm.

Ik zou dan liever betere case fans halen (momenteel 4x Corsair AF14-LN) maar zo Low Noise zijn ze niet om eerlijk te zijn, zelfs niet op 7V met een adapter.

Ik heb nog wat CM 120 en 140 fans liggen en nog wat noctuas, maar wil niet beginnen mixen en matchen :)

Ben wel aan het denken om de 2x140 intakes vooraan te vervangen door 3x 120 , maar eerst zien wat we uit de chip halen morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
EDIT: De True Spirit 140 Power lijkt ook een goed alternatief te zijn. Enige probleem is dat Corsair een Max Cooler Height van 170mm definieert voor de AIr 540 en deze volgens Thermalright 171.2 mm hoog is.

Ik zal straks eens meten of genoeg clearance is, er zit redelijk wat flex in het plexiglass.

EDIT2: Clearance lijkt nipt te zijn maar zou moeten lukken.

Heb ondertussen nog wat zitten spelen met de overclocks en 4.7Ghz stable lijkt te lukken (Cinebench runs) maar met Prime 95 haal ik na 8 min max core temps van 91C en begint hij te throttelen naar 4.3Ghz.

Ik draai nu met een offset voltage ipv manual omdat ik anders continu een hoog energieverbuik had. Met Load Line Calibration op Ultra High (75 percent) en een offset van +0.025V trekt hij nu soms 1.488 in volle belasting volgens HWmonitor. Volgens mij veel meer dan dat mijn chip nodig heeft om stable te zijn.

Ik ga straks proberen om hem manueel op een lager voltage stable te krijgen en te zien of de temps dan in bedwang gehouden kunnen worden met de HR-02. Ook staan de fans nu allemaal op silent, ik ga ze voor de testen op Turbo zetten.

[ Voor 57% gewijzigd door Soulaiman op 27-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Na wat testen besloten dat 4.6Ghz de max stabiele clock is voor de chip die ik heb.

4.8 kan booten maar de voltage die je nodig hebt om van 4.6 naar 4.7+ te gaan is belachelijk.

4.6Ghz all core met Voltage offset van +0.010V resulteert in een max temp van 72C op een koude dag zoals deze met de HR-02. Fans wel op Turbo. De enige reden voor upgraden is om het systeem stiller te maken dmv lagere RPM voor de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

140mm is niet altijd beter. Je moet kijken hoeveel lucht de fan verplaatst op zo laag mogelijk rpm. en of het een
Ball bearing fan is of Fluid dynamic bearing. Maar je weet vaak dat hoger rpm, meer geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Hackus schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:46:
140mm is niet altijd beter. Je moet kijken hoeveel lucht de fan verplaatst op zo laag mogelijk rpm. en of het een
Ball bearing fan is of Fluid dynamic bearing. Maar je weet vaak dat hoger rpm, meer geluid maakt.
Dat is zeker waar. Momenteel heb ik 3x Corsair AF140L (bij de case geleverd) en 1x AF140 Quiet Edition.
Het is vooral die QE die een heel irritant zoomend geluid maakt.

Ik ben aan het overwegen ze allemaal te vervangen door Arctic F14 PWM fans (dus 5x) omdat deze meer airflow geven bij een lager toerental dan de F12.

Verder is de Liquid Freezer II 360 te koop op Artic hun site voor 109 EUR, de 280 is er niet op stock en als je hem vind ergens kost hij evenveel.

Aan het twijfelen om een ALFII 360 te halen met 3 extra P12 PWM fans en verder nog 3 F14 PWM fans en ze allemaal heel laag te laten draaien.

Qua airflow zitten de Corsair fans niet ver van de F14s (110 vs 126 m³/l).
De Arctics zijn volgens mij wel veel stiller, hen vertrouw ik echt wel op dat vlak (zelfs hun 80mm fans zijn stil).

Rest de vraag natuurlijk of dit het allemaal waard is...Zeker nu met Ryzen 5000 serie :)

Update: heb een Mugen 5 B en een Dark Rock 4 Pro besteld bij Coolblue. Ik zal eerst zien of de Mugen up to the task is, indien niet zal hij terug gaan en hou ik de Dark Rock indien deze merkbaar beter is dan de HR-02. Ik ben last van instabiliteit en thermal throttling beginnen krijgen met de HR-02.

[ Voor 10% gewijzigd door Soulaiman op 29-10-2020 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Ik heb ondertussen de Dark Rock 4 Pro en de Mugen 5 rev B ontvangen.

Ik heb enkel de DR4P unpacked en geïnstalleerd. Waar ik met Prime 95 crashes had voorheen, is dit met de DR4P opgelost raar genoeg. Ik vermoed dat voorheen er kortstondige spikes waren voorbij TjMAX waardoor de chip onstabiel werd.

Begrijp me niet verkeerd, de CPU haalt nog steeds de 90C op de heetste core wanneer hij 238W trekt. Het is dus alleen maar een verbetering ten opzichte van de HR-02 wanneer de CPU meer dan 200W trekt aan package power, eronder zijn ze gelijk.

De DR4P is bij een lager toerental ook luider dan de HR-02, maar het is zeker niet storend.
De DR4P heeft echter wel een van de slechtst ontworpen mounting procedures en systemen van alle koelers die ik de voorbije 10 jaar al heb gebruikt, en dat zijn er heel veel want ik was vroeger systeem assembleur.

Je moet je GPU uit het systeem halen om de middenste FAN te kunnen installeren, want de top plate is volledig dicht gemaakt dus hij kan er alleen maar in langs onder. De instructies voor s2011 zijn ook niet zo straight forward, er is geen top-down view van hoe de brackets moeten zitten.

Het sliden van het metalen balkje dat je dan vastmaakt aan de brackets is ook niet super evident want je ziet niks eens de koeler op je CPU zit. Uitlijnen is dus niet zo gemakkelijk.

De fans hebben geen gelijk RPM (1200 en 1500) maar zitten wel via de bijgeleverde Y-splitter op dezelfde FAN header waardoor je MAX 1200 RPM zal halen. Wat is het nut dan van een 1500 RPM PWM fan mee te leveren?

Ik raad deze koeler dus absoluut niemand aan, daarom vetrouw ik reviews dus niet, zelfs die van Tweakers. Ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat deze mounting gelijk is aan die van merken als Scythe, Noctua, Thermalright, Cooler Master etc...

Ik weet niet wat ik ermee moet nu. Langs de ene kant is de chip nu wel stabiel, maar ik haal nog steeds TjMAX (90 graden bij de i7-3930K). Ik kan de Thermalright Le Grand macho RT proberen, welke op deze hogere loads beter zal zijn volgens mij want hij is fysiek gewoon veel groter (meer mass = meer koelvermogen) en hij heeft een extra heatpipe.

En anders zal ik toch moeten toegeven en een AIO halen zoals de Arctic Liquid Freezer II 280 of 360 met push-pull fans.

Interessant is dat in reviews van verschillende outlets zo 2 Arctic P12 fans op 1800 RPM stiller zijn dan zowel de DR4P als de D15 die op een lager RPM draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
4.7 Ghz lijkt nu ook te lukken met de DR4P, Prime 95 meer als 2 uur laten draaien met wel max 91C, dus net geen throtteling.

Heel raar, onstabiliteit had dan mss toch te maken met de temps... Zal proberen vcore wat lager te zetten, mss haal ik dan lagere temps of 4.8/4.9 met zelfde temps.

UPDATE: 4.8 Ghz stabiel met Prime 95, maar 2 cores op TJMAX.
Ik heb de Arctic Liquid Freezer II 280 toch ergens op stock gevonden voor een normale prijs, hopelijk heb ik hem tegen dinsdag en maak ik de vergelijking met de Dark Rock Pro 4.

Indien de ALFII 280 beter presteert of hetzelfde maar stiller dan gaat de DR4Pro net als de Mugen 5 rev B terug.

Ik heb een RTX3070 kunnen bemachtigen die volgende week toekomt dus ik verwacht daardoor weer een beetje extra warmte in de case wat de luchtkoelers het moeilijk zal maken gezien ze nu al tegen de limiet aan koelen.

[ Voor 49% gewijzigd door Soulaiman op 30-10-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Soulaiman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:52:
4.7 Ghz lijkt nu ook te lukken met de DR4P, Prime 95 meer als 2 uur laten draaien met wel max 91C, dus net geen throtteling.

Heel raar, onstabiliteit had dan mss toch te maken met de temps... Zal proberen vcore wat lager te zetten, mss haal ik dan lagere temps of 4.8/4.9 met zelfde temps.

UPDATE: 4.8 Ghz stabiel met Prime 95, maar 2 cores op TJMAX.
Ik heb de Arctic Liquid Freezer II 280 toch ergens op stock gevonden voor een normale prijs, hopelijk heb ik hem tegen dinsdag en maak ik de vergelijking met de Dark Rock Pro 4.

Indien de ALFII 280 beter presteert of hetzelfde maar stiller dan gaat de DR4Pro net als de Mugen 5 rev B terug.

Ik heb een RTX3070 kunnen bemachtigen die volgende week toekomt dus ik verwacht daardoor weer een beetje extra warmte in de case wat de luchtkoelers het moeilijk zal maken gezien ze nu al tegen de limiet aan koelen.
welke optie kies je in Prime ?

DR P4 is een zeer goede koeler, gebruik het zelf ook. De truc is om je Vcore laag te houden, en niet boven de 1.275v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Hackus schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

welke optie kies je in Prime ?

DR P4 is een zeer goede koeler, gebruik het zelf ook. De truc is om je Vcore laag te houden, en niet boven de 1.275v
Het probleem van de reviews van tegenwoordig is dat je nergens resultaten vind van TDP boven de 200w, en meestal zelfs lager dan dat.

Ja als je een Ryzen 7 3900X of iets dergelijks hebt dan is het een prima koeler, maar met socket 2011 en een grote overclock (1.3 Ghz meer dan stock) ga je het echt niet trekken met deze.

1.275 vcore voor een Intel HEDT chip zal niet lukken vrees ik. Stock zit hij rond de 1.2 al. Je gaat altijd tussen de 1.4 en 1.5 uitkomen voor dit type chips op dit socket voor deze clock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Soulaiman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Het probleem van de reviews van tegenwoordig is dat je nergens resultaten vind van TDP boven de 200w, en meestal zelfs lager dan dat.

Ja als je een Ryzen 7 3900X of iets dergelijks hebt dan is het een prima koeler, maar met socket 2011 en een grote overclock (1.3 Ghz meer dan stock) ga je het echt niet trekken met deze.

1.275 vcore voor een Intel HEDT chip zal niet lukken vrees ik. Stock zit hij rond de 1.2 al. Je gaat altijd tussen de 1.4 en 1.5 uitkomen voor dit type chips op dit socket voor deze clock.
Dat kun je in stapjes verhogen natuurlijk. i7-3930K zit wel wat hoger vaak(auto), maar welke test run je in Prime ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Soulaiman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:45:

Je moet je GPU uit het systeem halen om de middenste FAN te kunnen installeren, want de top plate is volledig dicht gemaakt dus hij kan er alleen maar in langs onder. De instructies voor s2011 zijn ook niet zo straight forward, er is geen top-down view van hoe de brackets moeten zitten.

Het sliden van het metalen balkje dat je dan vastmaakt aan de brackets is ook niet super evident want je ziet niks eens de koeler op je CPU zit. Uitlijnen is dus niet zo gemakkelijk.

De fans hebben geen gelijk RPM (1200 en 1500) maar zitten wel via de bijgeleverde Y-splitter op dezelfde FAN header waardoor je MAX 1200 RPM zal halen. Wat is het nut dan van een 1500 RPM PWM fan mee te leveren?

Ik raad deze koeler dus absoluut niemand aan, daarom vetrouw ik reviews dus niet, zelfs die van Tweakers.
Laat ik nou degene zijn die de DRP4 voor het laatst van een review heb voorzien. De instructies zijn inderdaad waardeloos. Dat van die top view staat in mijn review. De youtube video is gelukkig beter. Je moet het moederbord uit de kast halen voor het assembleren van de koeler.
Uitlijnen was makkelijk, je voelt meteen wanneer de koeler goed zit.
De y-splitter is optioneel. Ik heb hem gewoon aangesloten op 2 CPU fan headers.

Een verschil van mening dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Djarune schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Laat ik nou degene zijn die de DRP4 voor het laatst van een review heb voorzien. De instructies zijn inderdaad waardeloos. Dat van die top view staat in mijn review. De youtube video is gelukkig beter. Je moet het moederbord uit de kast halen voor het assembleren van de koeler.
Uitlijnen was makkelijk, je voelt meteen wanneer de koeler goed zit.
De y-splitter is optioneel. Ik heb hem gewoon aangesloten op 2 CPU fan headers.

Een verschil van mening dus ;)
Ik heb het moederbord niet uit mijn behuizing moeten halen, enkel de Grafische kaart :)

Ja de Y splitter is optioneel maar je wil juist dat jouw beide fans gelijktijdig op spinnen, dat gaat gemakkelijker als je ze op dezelfde header plaatst. Alsnog is het iets wat BQ bijlevert en dus verwacht dat je gaat gebruiken, dus een hele rare keuze om dan 2 verschillende fans te gaan gebruiken.

Uitlijnen gaat prima maar er is niet goed over nagedacht. Ik kan hier veel zaken over zeggen maar hetgeen mij vooral stoorde was dat van die fan en dat je moet prutsen om te zien wat je aan het doen bent. Ze hadden beter die top removable gemaakt, dan was het zo simpel als de D14/15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Hackus schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Dat kun je in stapjes verhogen natuurlijk. i7-3930K zit wel wat hoger vaak(auto), maar welke test run je in Prime ?
Ik run de mixed test op 12 threads met avx aan.
De het worst case scenario.

Ja dat weet ik wel maar je gaat met dat voltage niet verder dan 4.2 komen met dit platform.

1.4-1.5 is een ‘normale’ voltage voor deze chip als je gaat overclocken. Zolang je deze koeler houdt dan wat hij nu is all good.

Daarbij het is een chip van 50 euro, het is niet dat ik er nog zo veel om geef haha. Ik probeer natuurlijk voorzichtig te zijn maar als hij het plots begeeft dan is dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Ik heb ondertussen de Liquid Freezer II 280 gekocht en kan bevestigen dat dit een van de beste AIOs is van het moment: hij is stil en koelt onder dezelfde omstandigheden (240W TDP) ongeveer 10 graden koeler dan de DR4P en maakt daarbij een minder irritant geluid.

Prima koeler dus!.

Ik heb er ondertussen wat P14 fans bijbesteld zodat ik hem in Push/Pull kan hebben en hopelijk nog iets betere prestaties eruit kan halen.

De case fans van corsair zijn ook beginnen ratelen, heb hiervoor 3x F14 besteld van Arctic om ze te vervangen.

PS: Iemand gezien dat Arctic deze week de Liquid Freezer II 420 hebben gelanceerd ? :)
Kan niet wachten op de reviews, jammer dat triple 140 niet in mijn Air 540 past.

Pagina: 1