Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:23
Hallo,

Ik krijg morgen mijn zonnepanelen.

Dit zijn 14x Trina Solar HoneyM TSM-DE06M 340Wp Mono Zwart Frame totaal 4760 Wattpiek
De omvormer die ik erbij krijg is is de SMA SunnyBoy link met een max uitgangsvermogen van 4000watt.

Nu was ik me net aan het aanmelden van energieleveren.nl en het viel me op dat de het uitgangsvermogen minder is dan de WattPiek. is dit erg?

Dit heb ik zo snel gevonden Link maar waardeer de mening van mijn mede tweakers ook altijd :)

Alle reacties

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Je haalt AC en DC door elkaar.

Je omvormer kan 7500WP hebben waar je panelen 4760WP doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Galaxis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:15:
Je haalt AC en DC door elkaar.

Je omvormer kan 7500WPWp hebben waar je panelen 4760WPWp doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
@Galaxis Volgens mij haalt @Zaratrass niets door elkaar en stelt een bekende, maar prima vraag.
De omvormers is wat krapjes bemeten (84% van Wp) maar @busscherski kan je zo voorrekenen hoeveel je dat op jaarbasis zou kunnen schelen.
Maar dan moet je wel wat wat info over oriëntatie en helling van je dak noemen.

(Ik had met WP een WordPerfect flashback 8)7 )

• Zaratrass
WackoH schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:53:
@Galaxis Volgens mij haalt @Zaratrass niets door elkaar en stelt een bekende, maar prima vraag.
De omvormers is wat krapjes bemeten (84% van Wp) maar @busscherski kan je zo voorrekenen hoeveel je dat op jaarbasis zou kunnen schelen.
Maar dan moet je wel wat wat info over oriëntatie en helling van je dak noemen.

(Ik had met WP een WordPerfect flashback 8)7 )
plat dak, geen schaduw (op een klein pijpje na). volgens mij ligging op het zuiden.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
Zaratrass schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

plat dak, geen schaduw (op een klein pijpje na). volgens mij ligging op het zuiden.
Met een plat dak haal je niet vaak het max vermogen; want
- lage hellingshoek, dus max instraling in de zomer, maar dan is het warm/heet, dus gaat de opbrengst oplaag
- als het koeler is (voorjaar/najaar), is de hellingshoek te laag, dus minder efficiente instraling

Ik denk dat het aftoppen (als het al gebeurt) echt heel minimaal is.

• Zaratrass
borft schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Met een plat dak haal je niet vaak het max vermogen; want
- lage hellingshoek, dus max instraling in de zomer, maar dan is het warm/heet, dus gaat de opbrengst oplaag
- als het koeler is (voorjaar/najaar), is de hellingshoek te laag, dus minder efficiente instraling

Ik denk dat het aftoppen (als het al gebeurt) echt heel minimaal is.
wat bedoel je met aftoppen?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Je omvormer is niet 400 Watt maar 4000 Watt. Dat scheelt nogal wat(t)? Sorry ;(

En ja dat is prima voor dit setje panelen.
Zaratrass schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Als je panelen hun volle vermogen leveren, zal de omvormer niet alles om kunnen zetten naar AC en zal het vermogen dus een beetje "afgetopt" worden.

Dat kan verder geen kwaad, het kost op dat moment alleen een klein beetje opbrengst. Op jaarbasis zal het verwaarloosbaar zijn en niet opwegen tegen de meerprijs van een grotere omvormer.

[ Voor 65% gewijzigd door mcDavid op 26-10-2020 16:09 ]

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
[...]

Op een frisse, heldere dag zullen zonne-energie systemen het extra goed doen. Soms zal uw omvormer maximaal draaien en een beetje aftoppen. Het topje van de piek in de opgewekte zonnestroom wordt dan niet omgevormd door de omvormer. In eerste instantie zou je dan verwachten dat je omvormer niet groot genoeg is. Het lijkt dat je voor niks extra panelen op je dak hebt. Maak je geen zorgen, je hebt met een kleinere omvormer een hogere jaaropbrengst. En dat komt omdat een kleinere omvormer efficiënter werkt als het weer niet optimaal is. Dus.. geen getob als je omvormer op een top dag een beetje aftopt.
Bron: https://mastersinsolar.nl...ormers/aftoppen-omvormer/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX3UHD-tI17-OT77TrEXjzN6bjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z0i9aGTjVFyrJMJfxwfShWU2.png?f=user_large

4800wp zuid - pvoutput.org

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:49
Als bovenstaande uitleg niet concreet genoeg is, met aftoppen wordt dus bedoelt dat de panelen op een bepaald moment meer leveren dan de omvormer aan kan. Hierdoor wordt het bovenste topje van de leveringsgrafiek afgesneden, vandaar 'aftoppen'.

Maar dit gebeurt alleen op de dagen met de allerbeste omstandigheden en zelfs dan is dat "topje" dat je mist maar een heel klein percentage van de dagopbrengst. Daarom hoef je je daar niet zo'n zorgen om te maken. Bovendien zijn er zoals hier boven staat uitgelegd, momenten dat een kleinere omvormer juist efficiënter is, waardoor de totaalopbrengst misschien zelfs hoger is. Maar zelfs als je dat negeert, weegt de meerprijs van een grotere omvormer die niet aftopt vaak niet op tegen het kleine beetje dat je mist met een wat krapper bemeten omvormer.

Daarnaast is de kans groot dat jouw systeem nooit gaat aftoppen, omdat je panelen niet in de ideale positie liggen. Zelf heb ik ook panelen op een plat dak. De panelen hebben 2700 Wp, de omvormer is 2200W en ik heb nooit aftopping gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Lapa op 26-10-2020 16:27 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
[...]

Je omvormer kan niet meer aan dan 4kWp, potentieel kunnen je panelen meer leveren (alhoewel dat nagenoeg nooit zal gebeuren). In dat geval wordt je opbrengst begrensd door je omvormer, en niet door wat je panelen kunnen opbrengen. Je loopt dan dus een heel klein beetje opbrengst mis.
Dat kan je oplossen door een zwaardere opvormer te installeren. Meestal weegt de meeprijs van een zwaardere omvormer niet op tegen de hogere opbrengst (het gaat vermoedelijk om een paar euro per jaar).

• WackoH
Zelf heb ik 3105Wp met 15o in platdak opstelling op ZZO) op een 3000W omvormer. Een hele enkele keer (de zon breekt door op een voorjaarsdag) bereikt de omvormer z'n piek. Maar op een normale zonnige dag kom het tot max. 2300~2400 Wp, oftewel 75~80% van de max van de omvormer.
Jij zou dan op 95% zitten.

Ik zou gewoon trots op je mooie SMA, en blij met een nieuwe hobby zijn ;)

Het is niet zo een omvormer het hoogste rendement heeft bij vollast; dat is nl. rond 40~60% van z'n belasting. Hoger geeft een kleine verlaging van het rendement, bij gaat het steeds sneller naar beneden en start onder 10% in.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ik een tip mag geven:

Meld jezelf aan voor de 1e keer, zodat je ook het installateurs ww te pakken hebt.
De 1e keer aanmelden kan je je eigen wachtwoord gebruiken.
Vooral de landsinstelling is belangrijk en dus even de installatie wizard doorlopen.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Daarna kan je, je registreren via https://www.sunnyportal.com/register
Houdt de pic en rid code bij de hand (stkker zijkant sma omvormer)
en daarbij hetzelfde wachtwoord gebruiken als sunnyportal account.

En update meteen ook de firmware, als je toch bezig bent (moet het nog wel even licht zijn, dus doe dat maar op een zaterdag ofzo)

En dan koop je een mooie odroid C4 zodat je zelf kan gaan loggen.
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Logging kan best handig zijn:
https://snapshot.raintank...XPvthEnufLxOa8ULpT9k0AHIA
Ik zie dat ik een probleem heb :+

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2020 17:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WackoH
Op basis van het plaatje snapte ik het niet. Maar met de link zie ik dat je Zuid Bovengeen eenrgie rapporteert (maar hij is wel 27oC). We horen graag wat er loos was O-)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@Zaratrass
Komen de panelen allemaal richting zuid of is het een oost west opstelling?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Zaratrass
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:18:
@Zaratrass
Komen de panelen allemaal richting zuid of is het een oost west opstelling?
Het wordt allemaal zuid met flatfix fusion gelegd. Ik meen 13 graden.

• Zaratrass
AUijtdehaag schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:15:
Als ik een tip mag geven:

Meld jezelf aan voor de 1e keer, zodat je ook het installateurs ww te pakken hebt.
De 1e keer aanmelden kan je je eigen wachtwoord gebruiken.
Vooral de landsinstelling is belangrijk en dus even de installatie wizard doorlopen.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Daarna kan je, je registreren via https://www.sunnyportal.com/register
Houdt de pic en rid code bij de hand (stkker zijkant sma omvormer)
en daarbij hetzelfde wachtwoord gebruiken als sunnyportal account.

En update meteen ook de firmware, als je toch bezig bent (moet het nog wel even licht zijn, dus doe dat maar op een zaterdag ofzo)

En dan koop je een mooie odroid C4 zodat je zelf kan gaan loggen.

[Afbeelding]

Logging kan best handig zijn:
https://snapshot.raintank...XPvthEnufLxOa8ULpT9k0AHIA
Ik zie dat ik een probleem heb :+
Goeie tip bedankt, hoe heb je de teruglever instellingen gedaan? Dat legt ze niet uit in de video.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch even melden dat de topic titel hier over gaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb9YWqJ3SY6i081B2cq6kdV2zSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M2JRvrgkI25tl9KQlSXcc6Pi.jpg?f=user_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• busscherski
  • Nu online
Ik heb het even voor je ingevoerd in Sunnydesign, dat is de designtool van SMA. Die raadt eigenlijk een 3.68 kW omvormer aan. Heb het even vergroot naar 4 kW. Dan topt het niet of nauwelijks af. Prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4hSevfQ0a1T8BAqCDsl0dLNRzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPWGF69xJL11UNck3llx442q.png?f=fotoalbum_large

Wel even opletten dat ze het als 7+7 aansluiten en niet 1 string van 14 (want dan kan het DC voltage in de winter te hoog worden).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zaratrass schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Goeie tip bedankt, hoe heb je de teruglever instellingen gedaan? Dat legt ze niet uit in de video.
Terugleverbeheer op uit. (Zegt ze in de viedio)
In duitsland mag je (denk ik) maar 70% van het omvormer vermogen terug leveren, maar bij ons het volle vermogen, dus kan uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
WackoH schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:57:
Op basis van het plaatje snapte ik het niet. Maar met de link zie ik dat je Zuid Bovengeen eenrgie rapporteert (maar hij is wel 27oC). We horen graag wat er loos was O-)
Een omgevallen bitje in node-red -O-
Fixed.

@Zaratrass
En? Liggen ze?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 17:39 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:50:
[...]

Terugleverbeheer op uit. (Zegt ze in de viedio)
In duitsland mag je (denk ik) maar 70% van het omvormer vermogen terug leveren, maar bij ons het volle vermogen, dus kan uit.
:? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan het me ook niet voorstellen gezien het tempo waarin daar daken volgelegd zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel
Bijvoorbeeld:
https://www.photovoltaikf...-wirkleistungsbegrenzung/
https://www.dz-4.de/ratgeber/70-prozent-regelung
Kurz gesagt: Keine Einspeisevergütung ohne Wirkleistungsbegrenzung!
Ik was al aan het opzoeken hoe je dat via modbus kan aansturen.

Stel dat we boete krijgen in de toekomst voor het terugleveren :+ }:O ;w

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 17:52 ]

• busscherski
  • Nu online
@kabeltjekabel
Met oost-west heb je uiteraard geen last van die 70% regel, sommige Duitsers leggen er wat bij op noord om het te omzeilen. Of ze begrensen de omvormer dynamisch op basis van het verbruik.

Maar als ze niets doen is het verlies op jaarbasis alsnog maximaal een procent of 3.

• Zaratrass
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Een omgevallen bitje in node-red -O-
Fixed.

@Zaratrass
En? Liggen ze?
Ze zijn net een half uurtje weg. Heb de wachtwoorden en zojuist op Sunny portal geïnstalleerd.

Ik zie alleen 4200 wp installatie vermogen. Hoort dat niet 4720wp (14*340) te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7slp7XU8qts3RNFfzMrRp2uwXiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITAdS1LBN6gsEtxMrRdffJMj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/583-PtotB_rrhToCniIZIJ3em8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1EWuVNT5Uh1gG18HHwcKgD5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRNT59C2QCR7QNkyqd3DOqREImM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r00PrJjDrKdBnP64fQ9mK4lb.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8jzexo5pc4GQF4XhYDflY_Cykw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOWovKBmWbtB7ijZR3MG79cU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Zaratrass op 27-10-2020 18:30 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja. hoort inderdaad 4720wp te zijn.
Kan je gewoon aanpassen toch?
Had nog wel een paneeltje tussen gekunt.
SMA heeft Shadefix en Pieter

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 18:04 ]

• Zaratrass
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:03:
Ga ik zo opzoeken.. eerst even eten

Hadden meer bij gekunt (krap) met de pijpjes. Sowieso 2 waarschijnlijk.

Ik weet nog niet wat shadefix en Pieter is.. ga ik me op inlezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP5Xldr4Sa-BU0sMLTXBn72Hn-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFVAbTfMcn3zScB6Qr3ztaTi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 18:14 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:43:
@kabeltjekabel
Bijvoorbeeld:
https://www.photovoltaikf...-wirkleistungsbegrenzung/
https://www.dz-4.de/ratgeber/70-prozent-regelung

[...]

Ik was al aan het opzoeken hoe je dat via modbus kan aansturen.

Stel dat we boete krijgen in de toekomst voor het terugleveren :+ }:O ;w
busscherski schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:56:
@kabeltjekabel
Met oost-west heb je uiteraard geen last van die 70% regel, sommige Duitsers leggen er wat bij op noord om het te omzeilen. Of ze begrensen de omvormer dynamisch op basis van het verbruik.

Maar als ze niets doen is het verlies op jaarbasis alsnog maximaal een procent of 3.
Ha, laatst zei hier nog iemand dat er nog heel wat water door de Rijn moest vloeien voordat de 'zuid-PV-pieken' afgestraft zouden worden, maar de Duitsers hebben dat dus al >:)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Daarom zijn mijn omvormers allemaal te groot.
Dan merk je 70% niet. :+

• Zaratrass
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:03:
Ik zit even in de instellingen maar heb nog niet een optie gevonden waar ik het kan aanpassen.

Misschien even wachten tot morgen totdat de boel voor het eerst aanslaat? :?

Edit

Instellingen aanpassen gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiYzcYQkC1Hxh3k21R1eH7AeUwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AUimSO6iJbJbkJnlwJQyiyv.jpg?f=fotoalbum_large

De app stelt geen reet voor helaas. dat is wel jammer. :(

[ Voor 36% gewijzigd door Zaratrass op 27-10-2020 18:40 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kijk nooit op de app.

- home assistant
- domoticz (SMAspot)
- SBFspot en daarmee PVoutput.
- Mqtt in node-red via sbfspot en naar influxdb en grafana en eventueel home assistant

Op een odroid C4 bijvoorbeeld

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 18:46 ]

• busscherski
  • Nu online
@kabeltjekabel en de Belgen hebben het momenteel ook met hun omvormer tax. Die is denk ik nog effectiever want die beperkt de piek van oost-west ook.
Iedereen kan zijn eigen afweging maken.

Maar goed, in die landen is de electriciteit prijs hoger dus meer te besparen.

Vooralsnog zijn we in Nederland al sinds 2016 aan het praten over afbouw salderingsregeling en gaan ze er in 2023 eindelijk aan beginnen tot 2030.

Ik zie verdere grote wijzigingen niet gebeuren binnen de verwachte levensduur van een omvormer. (In die periode loopt er heel veel water door de Rijn hoor).
Zo'n voorspelling als ik nu doe is leuk om over 10 jaar nog eens te lezen, om te zien hoeveel er van is uitgekomen.

@AUijtdehaag Voor de nietsvermoedende beginnende lurker: niet 70% van het omvormer vermogen maar 70% van het aantal Wp.

• Zaratrass
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:41:
Ik kijk nooit op de app.

- home assistant
- domoticz (SMAspot)
- SBFspot en daarmee PVoutput.
- Mqtt in node-red via sbfspot en naar influxdb en grafana en eventueel home assistant

Op een odroid C4 bijvoorbeeld
Ik snap dat je nooit op de app kijkt. valt weinig te zien :P

Maar erg cool! waar draai jij je home assistant op? Ik wil er ook langzaam mee bezig (over paar maandjes), aangezien ik binnenkort ook een Tado in gebruik ga nemen :)

instellingen aangepast, module type die ik heb staat er niet tussen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkUA_h_naZFGtz0SMjzGSGehXtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bShqtmmkKDT1GNKceYZW5LvJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Zaratrass op 27-10-2020 19:00 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hierop:
Dus geen sd kaartjes die vastlopen.

Ubuntu minimal 20.04
- Home assistant op docker

Ik heb nog wel een stap voor stap tekstbestandje liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2020 19:12 ]

• Zaratrass
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:04:
Hierop:
Dus geen sd kaartjes die vastlopen.

Ubuntu minimal 20.04
- Home assistant op docker

Ik heb nog wel een stap voor stap tekstbestandje liggen.
Mag je doorsturen :)
Ik ga er niet direct mee aan de slag maar dit is altijd handig voor de toekomst!
Pagina: 1