Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILikeBigTree
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
ik heb een tijdje geleden een supermicro moederbord overgenomen van een medetweaker, bordje werkt uitstekend met een enkele CPU en 8 dimms van 8GB geheugen. ik heb nog een 2e zelfde CPU besteld, met eerste keer testen heb ik in beide sockets een enkel stikje gehad waar hij gewoon goed werkte, toen ik de resterende 112GB aan ram installeerde zat hij uren lang vast op "initializing system..." met de check code 2f (die naar een defecte module wijst).

ik heb toen met 1 CPU nogmaals alle 16 dimms gecheckt in 2 runs van 64GB zonder problemen.

hierbij weet ik dus dat beide CPU's en alle 16 dimms werkend zijn.

ik heb hierna nog wat dingen geprobeerd: "werkt niet" = :( . "werkt wel" = :)
- bios reset :(
- socket 1 helemaal vol met dimms en 1 stikje in socket 2: :)
- socket 1 helemaal vol socket 2 helemaal leeg, maar wel CPU geinstalleerd: :)
- socket 1 2 dimms, socket 2 ook 2 dimms: :(
- socket 1 2 dimms, socket 2 1 dimm: :)
- beide sockets vol, 3 dagen laten staan: :(
- desktop geheugen: :(
- Bios flash: :(
- Jumpers gecheckt en lijkt allemaal goed: :(
- socket pins gecheckt, 3 keer, ziet er goed uit :(

ik wil nog proberen met een ander voeding buiten de kast. (heeft ook niet gewerkt) :(

mijn hardware:
-SuperMicro x9dri-f.
-e5 2630 v2 CPU's
-AMD Wraith koelers R7 3700X stock koeler.
-Samsung m393b1k73chd-yf8 (quad rank x8, ik dacht in de SM handleiding te hebben gelezen dat dit zou moeten werken in mijn configuratie)
-1200watt Silent Pro Gold van coolermaster
(geen opslag of uitbreidingskaarten geinstalleerd, deze moeten uiit mijn oude server gehaald worden zodra deze operationeel wordt)

ik wil later nog wat foto's posten van welke configuratie wel en niet werken, als iemand zich met zijn kennis kan zegenen ben ik heel dankbaar :D _/-\o_

Beste antwoord (via ILikeBigTree op 30-10-2020 16:49)

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 09:04
Als ik het zo zie werkt alles behalve als je de 2e CPU met eigen geheugen installeert.

Zijn de CPU's wel van exact de zelfde stepping ? Is je voeding wel in orde gezien een 2e cpu ook meer vermogen vraagt ?

Anders lijkt het er toch op dat de socket of de traces naar de memory banks of mogelijk de memory sloten van de 2e cpu niet helemaal in orde is. Misschien dat je kunt inspecteren on schade ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 09:04
Als ik het zo zie werkt alles behalve als je de 2e CPU met eigen geheugen installeert.

Zijn de CPU's wel van exact de zelfde stepping ? Is je voeding wel in orde gezien een 2e cpu ook meer vermogen vraagt ?

Anders lijkt het er toch op dat de socket of de traces naar de memory banks of mogelijk de memory sloten van de 2e cpu niet helemaal in orde is. Misschien dat je kunt inspecteren on schade ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILikeBigTree
Beide CPU's hebben dezelfde stepping en komen perfect overeen. Persoonlijk zat ik een beetje te denken aan een Northridge limitatie, al lijkt het is sommige tests niks hiermee te maken te hebben.

Ik heb om te testen een dual rank kitje van 32GB gekocht, als dit ook niet werkt gaat het moederbordje tijdelijk even gebruikt worden met "maar" 72GB ram en ga ik ondertussen opzoek naar een ander moederbord met 16 dimm sloten.

Mocht u nog verdere tips hebben hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel ECC ram kopen he

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 28-10-2020 17:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILikeBigTree
Het is Samsung 1333Mhz ECC Reg 2Rx4 8gb. Natuurlijk let ik hier wel op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jucundus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-04-2024
Weet niet of je dit document al had gelezen?
https://www.supermicro.co...y/X9_DP_memory_config.pdf

Dus zou beginnen met twee voor twee de sloten te vullen, en dan de blauwe eerst, en te kijken of dat werkt, misschien dat dat één van je dimm sloten bij CPU 2 kapot is.

En als ik het zo lees op pagina 4 en 5 geldt voor low voltage quad rank RDIMM dat de maximale snelheid 800Mhz is wat op zich wel weer jammer is.

Overigens staat je geheugen niet tussen de memory list dus dan heb je ook minder kans dat het werkt.
https://www.supermicro.co...201.35V&ecc=1&reg=1&fbd=0

Hier nog een thread over memory voor dit moederbord.
https://forums.servetheho...-memory-population.24046/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILikeBigTree
ik heb nog wat verdere experimenten gedaan met het geheugen en het moederbord, het sloten vullen ging eerst niet goed, ik heb slot voor slot gevuld en eerst zonder succes, ik heb toen een aantal andere volgordes geprobeerd en mijn laatste poging was naar mijn idee een absurde manier die niet gewerkt zou moeten hebben. dit heeft mij echter wel geleid naar het probleem. ik heb gevonden dat 2 sloten (een blauwe en een zwarte op socket 2) kapot waren, ik kan zo geen beschadiging vinden op de traces, al kan ik me wel iets herinneren dat de verkopen zelf koelers had "gemaakt" en ik zag dat er traces onder de schroefgaten liggen. dus met het vastschroeven kan de vorige eigenaar een of twee van de traces beschadigd hebben, hij draait nu met 112GB aan ram, voor nu neem ik daar genoegen mee omdat ik nu al heel erg lang zonder server zit. in de toekomst kijk ik hier misschien nog naar om te kijken of ik het op kan lossen door de traces te verbinden met een draad of met wat tin. ik moet dan nog zoeken naar de beste manier om traces te maken.

dank alle voor uw kennis en ideeën, is hoogstgewaardeerd :P

[ Voor 5% gewijzigd door ILikeBigTree op 30-10-2020 16:48 ]

Pagina: 1