ik heb een tijdje geleden een supermicro moederbord overgenomen van een medetweaker, bordje werkt uitstekend met een enkele CPU en 8 dimms van 8GB geheugen. ik heb nog een 2e zelfde CPU besteld, met eerste keer testen heb ik in beide sockets een enkel stikje gehad waar hij gewoon goed werkte, toen ik de resterende 112GB aan ram installeerde zat hij uren lang vast op "initializing system..." met de check code 2f (die naar een defecte module wijst).
ik heb toen met 1 CPU nogmaals alle 16 dimms gecheckt in 2 runs van 64GB zonder problemen.
hierbij weet ik dus dat beide CPU's en alle 16 dimms werkend zijn.
ik heb hierna nog wat dingen geprobeerd: "werkt niet" =
. "werkt wel" = 
- bios reset
- socket 1 helemaal vol met dimms en 1 stikje in socket 2:
- socket 1 helemaal vol socket 2 helemaal leeg, maar wel CPU geinstalleerd:
- socket 1 2 dimms, socket 2 ook 2 dimms:
- socket 1 2 dimms, socket 2 1 dimm:
- beide sockets vol, 3 dagen laten staan:
- desktop geheugen:
- Bios flash:
- Jumpers gecheckt en lijkt allemaal goed:
- socket pins gecheckt, 3 keer, ziet er goed uit
ik wil nog proberen met een ander voeding buiten de kast. (heeft ook niet gewerkt)
mijn hardware:
-SuperMicro x9dri-f.
-e5 2630 v2 CPU's
-AMD Wraith koelers R7 3700X stock koeler.
-Samsung m393b1k73chd-yf8 (quad rank x8, ik dacht in de SM handleiding te hebben gelezen dat dit zou moeten werken in mijn configuratie)
-1200watt Silent Pro Gold van coolermaster
(geen opslag of uitbreidingskaarten geinstalleerd, deze moeten uiit mijn oude server gehaald worden zodra deze operationeel wordt)
ik wil later nog wat foto's posten van welke configuratie wel en niet werken, als iemand zich met zijn kennis kan zegenen ben ik heel dankbaar
ik heb toen met 1 CPU nogmaals alle 16 dimms gecheckt in 2 runs van 64GB zonder problemen.
hierbij weet ik dus dat beide CPU's en alle 16 dimms werkend zijn.
ik heb hierna nog wat dingen geprobeerd: "werkt niet" =
- bios reset
- socket 1 helemaal vol met dimms en 1 stikje in socket 2:
- socket 1 helemaal vol socket 2 helemaal leeg, maar wel CPU geinstalleerd:
- socket 1 2 dimms, socket 2 ook 2 dimms:
- socket 1 2 dimms, socket 2 1 dimm:
- beide sockets vol, 3 dagen laten staan:
- desktop geheugen:
- Bios flash:
- Jumpers gecheckt en lijkt allemaal goed:
- socket pins gecheckt, 3 keer, ziet er goed uit
ik wil nog proberen met een ander voeding buiten de kast. (heeft ook niet gewerkt)
mijn hardware:
-SuperMicro x9dri-f.
-e5 2630 v2 CPU's
-AMD Wraith koelers R7 3700X stock koeler.
-Samsung m393b1k73chd-yf8 (quad rank x8, ik dacht in de SM handleiding te hebben gelezen dat dit zou moeten werken in mijn configuratie)
-1200watt Silent Pro Gold van coolermaster
(geen opslag of uitbreidingskaarten geinstalleerd, deze moeten uiit mijn oude server gehaald worden zodra deze operationeel wordt)
ik wil later nog wat foto's posten van welke configuratie wel en niet werken, als iemand zich met zijn kennis kan zegenen ben ik heel dankbaar