Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-01 13:45
Hoi allen,

Ik heb een MSI gr73 game laptop buiten de garantie (het was bouwtechnisch een dure miskoop) waarbij de display kabel eigenlijk vanuit de fabriek niet vast genoeg zit in de vga connector op het moederbord. Bij openen van de laptop kon je dit zien gezien MSI deze gefixeerd heeft met een soort zilverkleurige sticker met een zwart plakgedeelte.

Voor vervanging van de cpu fan heb ik deze sticker en connector los moeten halen om het moederbord op te lichten. Echter, heeft de sticker plakkracht verloren waardoor de vga kabel niet stevig genoeg meer zit in de platte vga poort waardoor ik een zwart scherm krijg. Als ik bijvoorbeeld met mijn vinger druk geef op de poort, springt het scherm weer aan, en bij loslaten gaat deze weer uit. Er is dus druk nodig op de vga connector waar de kabel vast zit. Nu heb ik het geprobeerd op te lossen met regulier isolatie tape, maar dat werkt niet goed genoeg. De originele sticker was behoorlijk stevig, en nu zoek ik daarvoor een vervanging.

Mijn vraag is ook, welk hittebestendig tape, wat ook nog eens isolerend is heeft genoeg plakkracht om echt wat druk uit te kunnen oefenen?

Bij voormaat dank :).

Andromeda is near

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Kapton tape is hitte bestendig, maar heel erg dun. Als het om neerwaartse druk gaat, kan je niet iets schuim achtigs op de stekker plaatsen wat na het sluiten de druk uitoefent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
Tadango schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:55:
Kaptop tape is hitte bestendig, maar heel erg dun. Als het om neerwaartse druk gaat, kan je niet iets schuim achtigs op de stekker plaatsen wat na het sluiten de druk uitoefent?
Thx voor je suggestie.. zo iets heb ik al wel geprobeerd, maar kapton mist de plakkracht om zo iets te contrueren. Ik heb echt iets sterker adhesiefs nodig :).

Andromeda is near

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
MAD_Sofia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Thx voor je suggestie.. zo iets heb ik al wel geprobeerd, maar kapton mist de plakkracht om zo iets te contrueren. Ik heb echt iets sterker adhesiefs nodig :).
Plastic strip knippen van een oud pasje en deze met smelt lijm fixeren? Smeltlijm kan je weer goed verwijderen van printplaten maar is toch vrij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:24
MAD_Sofia schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Als het tape van geleidend materiaal mag zijn pak dan aluminiumtape of kopertape. Dat is stevig/hittebestendig en heeft goede plakkracht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
Bloodhoundje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Als het tape van geleidend materiaal mag zijn pak dan aluminiumtape of kopertape. Dat is stevig/hittebestendig en heeft goede plakkracht. :)
Helaas, het moet dus juist isolerend zijn omdat het om 'n moederbord gaat.

Andromeda is near

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
Tadango schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Plastic strip knippen van een oud pasje en deze met smelt lijm fixeren? Smeltlijm kan je weer goed verwijderen van printplaten maar is toch vrij sterk.
Thx, interessant idee, ik ga 'm onthouden!

Andromeda is near

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 21:09
Dat die connectors met een stuk tape gefixeerd zijn is om EMI redenen, niet omdat het stekkertje er anders uit floept.

Mijn gok is dat de connector beschadigd is en misschien zelfs is losgekomen van de print, hier is normaal geen druk nodig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:46
Ik zou inderdaad ook wat lijm uit een lijmpistool gebruiken, is niet geleidend, makkelijk weer te verwijderen, (helemaal met alcohol, komt er zo vanaf, of weer een beetje warm maken) en plakt toch behoorlijk goed.

Je moet waarschijnlijk wel even de boel stevig op zijn plaats houden tot de lijm goed uitgehard is.

Ik zou eigenlijk geen pasjes oid gebruiken, gewoon puur de lijm.

@Sine Dat is misschien zo, maar als het met wat lijm of wat goede tape weer opgelost is, is het toch gewoon prima?

Dat filmpje in je ondertitel is wel heel toepasselijk. :+

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 26-10-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
Sine schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:42:
Dat die connectors met een stuk tape gefixeerd zijn is om EMI redenen, niet omdat het stekkertje er anders uit floept.

Mijn gok is dat de connector beschadigd is en misschien zelfs is losgekomen van de print, hier is normaal geen druk nodig.
Thx! Even domme vraag, wat is EMI? :). Gezien de bouw van de hele laptop heb ik gewoon het idee dat dit model niet helemaal doordacht is, het was een ding van €2700 toentertijd, en dacht ik dat ik kwaliteit in huis haalde. Nu is al 2x het scharnier van het scherm gebroken waardoor de halve laptop openspleet (1x binnen de garantie) en een cpu fan die precies na het garantie verloop kapot ging. Hierbij ontstaat direct skepis over de vga connector, en vraag ik mij direct af waarom deze zo vastgeplakt zat met 'n sticker. in gebruik ben ik n.b. altijd ontzettend voorzichtig met de laptop, maar helaas dus.. Overigens, de scharnieren blijken bij ontzettend veel exemplaren spontaan te breken (youtube staat vol met lotgenoten), dus het ligt echt niet aan mij :+

Andromeda is near

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
WEBGAMING schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:23:
Ik zou inderdaad ook wat lijm uit een lijmpistool gebruiken, is niet geleidend, makkelijk weer te verwijderen, (helemaal met alcohol, komt er zo vanaf, of weer een beetje warm maken) en plakt toch behoorlijk goed.

Je moet waarschijnlijk wel even de boel stevig op zijn plaats houden tot de lijm goed uitgehard is.

Ik zou eigenlijk geen pasjes oid gebruiken, gewoon puur de lijm.

@Sine Dat is misschien zo, maar als het met wat lijm of wat goede tape weer opgelost is, is het toch gewoon prima?

Dat filmpje in je ondertitel is wel heel toepasselijk. :+
Dat is inderdaad wel de challenge, ik kan alleen maar goed controleren of hij op de juiste plek zit als de laptop en scherm dus aan staan. Dan tegelijkertijd lijmen is nog best spannend. Overigens, lost de lijm niet op onder hitte? De connector zit heel dicht bij de GPU dus het wordt daar behoorlijk heet.

Andromeda is near

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
MAD_Sofia schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:41:
Thx! Even domme vraag, wat is EMI? :).
Elektromagnetische interferentie. Dat soort verbindingen voeren hoogfrequente signalen, dus om aan EMC richtlijnen te voldoen hebben die vaak een stukje extra afscherming nodig.
De schuimpjes en andere plak dingen in zo'n laptop hebben dezelfde functie.

Dat soort connectors is redelijk universeel, ofwel MSI is niet de enige die die dingen gebruikt, en ze zijn ERG gevoelig en makkelijk te slopen. Als je er druk op moet uitoefenen is er wat stuk, dat hoort niet zo.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Heb je ook een foto van de connector?

Dat maakt het meedenken misschien wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
timberleek schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:55:
Heb je ook een foto van de connector?

Dat maakt het meedenken misschien wat makkelijker
De laptop ligt nu niet open, maar zie de afbeelding https://www.insidemylapto...msi-gs73vr-model-ms-17b1/ bij stap 17. Daar zie je ook de orginele sticker zoals door MSI gehanteerd!

Andromeda is near

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Ofwel, een ZIF flat flex connector,

Die kunnen extreem pieletig zijn, maar extra druk is niet nodig. Dan is of je connector of je kabel beschadigd.

Of je kabel zit niet diep genoeg in de connector, die moet er tot aan de witte lijn weer in.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1