Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeromebertrem
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-11-2020
Hallo,

Daar ik dacht dat audio-systemen opzetten gemakkelijker is dan gedacht, zie ik het bos door de bomen niet meer... :?

Voorlopig gebruik ik een Philips BTM 2310 om cd's af te spelen, radio te luisteren en via bluetooth series, films, muziek of games af te spelen op mijn laptop (of smartphone voor muziek). Via een HDMI-kabel zorg ik dan dat er beeld op mijn tv komt.

De wenselijke situatie is de volgende:
  • Multiroom: speakers in de keuken en speakers in de woonruimte om samen of apart af te spelen
  • Snellere geluidsverbinding tussen mijn laptop en hifi dan via bluetooth
  • Efficiënte beeldverbinding tussen mijn laptop en tv
  • Zo weinig mogelijk kabels indien mogelijk
Eerst dacht ik aan audio channel selector en de huidige bekabeling langer te maken door te solderen, maar dan lees ik dat er kwaliteitsverlies kan zijn. Misschien is het nodig om de hifi-keten te vervangen door een versterker met bluetooth? En moet ik al bij al HDMI laten vallen voor een Chrome Cast of andere oplossing?

Dus ga u gang en laat je audio-en videokennis maar los!

Bedankt alvast voor alle input! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:51
Tja, dit roept bij mij wel wat vragen op.

Die BTM is (voor zover ik kan zien) alleen bedoeld voor geluid. Het is met niet duidelijk hoe je series en films afspeelt via dit ding.
Of speel je die af op je laptop (met HDMI kabel naar TV) en het geluid van de film over je BTM?

Verder lees ik multiroom en draadloos.
Hiervoor zijn diverse systemen van diverse partijen.
Bijvoorbeeld Sonos of Heos, maar ook Ikea heeft draadloos spul.

Persoonlijk zou ik minder snel via een laptop afspelen op de TV en dan eerder kiezen voor bijvoorbeeld een Chromecast, AppleTV, nVidia Shield of Playstation om het "smart" gedeelte van je TV te faciliteren, zodat je vanaf je telefoon opdrachten kan geven om content te spelen.
Het geluid is dan wel op je TV, niet op je BTM.

Weer een andere optie, is een Soundbar die via ARC het geluid van je TV direct kan afspelen op betere speakers dan degene die in je TV zitten.

Dus... waar zoek je zelf naar en wat is je budget?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeromebertrem
Bedankt voor je reactie en voor je tips!
Of speel je die af op je laptop (met HDMI kabel naar TV) en het geluid van de film over je BTM?
Dit is inderdaad het geval. Via bluetooth speelt de audio van mijn laptop af op de BTM en via HDMI de video op de tv.

Verder lees ik multiroom en draadloos.
Hiervoor zijn diverse systemen van diverse partijen.
Bijvoorbeeld Sonar of Heos, maar ook Ikea heeft draadloos spul.
Persoonlijk zou ik minder snel via een laptop afspelen op de TV en dan eerder kiezen voor bijvoorbeeld een Chromecast, AppleTV, nVidia Shield of Playstation om het "smart" gedeelte van je TV te faciliteren, zodat je vanaf je telefoon opdrachten kan geven om content te spelen.
Het geluid is dan wel op je TV, niet op je BTM.
Met welke van deze opties kan ik dan games op mijn tv spelen die ik afspeel op mijn laptop?
Dus... waar zoek je zelf naar en wat is je budget?
Mijn budget is eerder gering, maar ik ben op zoek naar hoe ik zo'n audio/video-systeem zo gebruiksvriendelijk en proper mogelijk kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:51
Game streaming is een nieuwe eis :)
Als je PC een nVidia grafische kaart heeft, kan je je game streamen naar je Shield.
Je kan dan zelfs een controller aansluiten op je Shield om je game te bedienen.
https://www.nvidia.com/en...ort/shield-tv/gamestream/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:52
Voor dat streamen van de laptop naar je hifi kan je airparrot 3 downloaden en installeren op je laptop en het beeld en geluid laten casten naar iets van een chromecast of Apple tv en van daaruit doorsturen via je hdmi naar je tv. Het werkt ook bij games

Erg simpel makkelijk en relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeromebertrem
aljooge schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:52:
Voor dat streamen van de laptop naar je hifi kan je airparrot 3 downloaden en installeren op je laptop en het beeld en geluid laten casten naar iets van een chromecast of Apple tv en van daaruit doorsturen via je hdmi naar je tv. Het werkt ook bij games

Erg simpel makkelijk en relatief goedkoop.
Aha ik kende dit niet! Als ik het goed begrijp, wordt beeld dan gestreamed via een dongle op de tv en wordt geluid via bluetooth naar de hifi. Klopt?
Hoe zit het dan met de latency van beeld en geluid als er gestreamed wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeromebertrem
De vraag hoe beeld (games, series, films) te streamen naar mijn tv is bij deze opgelost! Bedankt daarvoor!

De vraag over een multiroom oplossing en ook de vraag over de vertraging van geluid via bluetooth zijn bij deze nog onbeantwoord.

Kunnen jullie mij hierbij ook helpen? Vervang ik mijn BTM door een versterker en gebruik ik dan toch best kabels (van pc of tv naar versterker)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:52
jeromebertrem schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Aha ik kende dit niet! Als ik het goed begrijp, wordt beeld dan gestreamed via een dongle op de tv en wordt geluid via bluetooth naar de hifi. Klopt?
Hoe zit het dan met de latency van beeld en geluid als er gestreamed wordt?
latency is goed. Misschien dat er een heel klein beetje in zit, maar voor mij niet merkbaar en of storend. airparrot werkt niet via Bluetooth, maar via casten. Dit wil zeggen, je maakt met je laptop contact met je router en maakt met de ontvangers contact met dezelfde router via hetzij wifi, hetzij via een netwerkkabel. De laptop maakt geen onderdeel uit van de stream, je stuurt alleen maar het audiosignaal aan die rechtstreeks van je router naar je ontvanger gaat (casten)

zelf heb ik naast mijn pc een Google nest als ontvanger, omdat ik die toevallig gekregen had en de geluidskaart van mijn pc defect was, werkt bijna zonder merkbaar latency. Ook het doorsturen van beeld en /of geluid naar mijn apple tv werkt perfect en de sound gaat naar de versterker

Voor dat andere het multiroom streamen van audio heb je een ander systeem nodig en dit is een hele andere vraag. Aan de andere kant, die google nest die ik heb kan ook in de keuken en dan ben je voor 40 euro per speaker klaar, verwacht geen wonder hifi, maar de nieuwen schijnen qua sound flink beter geworden te zijn en voor een keuken meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
Wij gebruiken de x2600h van denon. Werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeromebertrem
Is een receiver zoals de Marantz Melody X een optie?

Met de ingebouwde cd-speler, bluetooth en radio tuner als inputs en twee paar speaker outs, lijkt mij zo een toestel wel de way to go.

Mijn laptop zal ik dan via HDMI projecteren op mijn tv die op zijn beurt via een digital optical met de Marantz verbonden is.

Wat denken jullie?

• jeromebertrem
Ok, de Marantz Melody is er reeds.

Laatste vraag!
Als ik mijn pc verbindt met de tv via HDMI, kan ik dan de audio via een optische kabel van de tv naar de Marantz Melody sturen?
Dus:
Videopc -> tv via HDMI
audiopc -> tv via HDMItv -> receiver via optical
Pagina: 1