Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:29
Mijn vraag
Het audio virus is bij mij los geslagen en wil daar flink in investeren. Mijn oog is gevallen op 4x 8060FA's. Nu vind ik genoeg recievers dat twee Atmos kanalen heeft, maar zodra ik er nog twee nodig heb, schiet de prijs van de reciever goed omhoog.

Klopt het dat ik een 9.2 reciver nodig heb met minimaal 150 watt RMS per kanaal om deze speakers aan te sturen? De 8060FA pakt 150 watt per speaker.

Daarnaast ben ik erg fan van Onkyo. Mijn zwager heeft de TX-NR696 en ik ben zeer te spreken over de interface en integratie van diverse webdiensten.

De enige reciever van Onkyo dat aan mijn wensen voldoet, lijkt de TX-RZ830 te zijn. Echter is die letterlijk nergens meer te koop behalve bij één webwinkel. Maar vind ik de prijs t.o.v. de NR696 en de RZ830 ver uit elkaar liggen (mits je de NR696 nog kan vinden).
Ook is deze al wat ouder.

Is er een Onkyo reciever dat 9.2 doet met 4K Passthrough voor een redelijke prijs te vinden of is dit mijn enige keuze?

Of zien jullie een andere optie voor mij? Marantz is niet mijn voorkeur (uiterlijk) en Denon lijkt op zich nog wel op Onkyo qua uitstraling, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Budget voor de reciever is max €1200, maar liever wat lager.

Beste antwoord (via CuBras op 26-10-2020 22:57)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
CuBras schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:29:
Ik heb nu ook naar de Denon 3700 serie zitten kijken. Hoe is jouw ervaring daar mee?
Mijn ervaring met Denon is goed, heb diverse merken receivers gehad en bij Denon ben ik tot meerdere keren teruggekomen. Onkyo was voor mij een eens maar nooit meer...
Zit daar een Chromecast ondersteuning in?
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik gebruik mijn receiver alleen in de essentie waarvoor ze ooit gemaakt werden. Voor het afspelen van media gebruik ik losse bronnen.
Ik ben mij er van bewust dat de Denon ook een hoog RMS uitgeeft (180 watt).
180 Watt is ook op de creatieve manier gemeten:
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive): 180 Watt
Denon geeft ook andere waardes op die eerlijker gemeten zijn:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive): 105 Watt
Lijkt een stuk minder maar het is wel iets waar je aan hebt. Vandaar dat je niet blind op de getallen moet staren. Ik geloof dat Onkyo alleen maar op de creatieve manier meet. Niet dat het heel veel uitmaakt, met normaal gebruik heb je met de hedendaagse speakers aan een paar Watt genoeg.
Ik vind het moeilijk om dan te bepalen hoeveel watt ik dan echt nodig heb/verbruik.
Daar moet je ook helemaal niet mee bezig zijn. Vermogen is verneukeratief. De stap van 1 naar 2 Watt is bijvoorbeeld groter dan de stap van 100 naar 175 Watt. Waarbij je ook rekening moet houden dat als 100 Watt niet genoeg zou zijn (wat het wel is...) dat je het met 200 Watt dan ook niet redt, dan ga je toch echt richtinging de 1000 Watt voor twee keer zo hard te spelen voor je oren.
POWER HANDLING (CONT/PEAK) 75W / 300W
Dan heb je een andere spec-sheet dan ik. Maar wat het ook is, niet letten op vermogen.
Pakt deze speaker relatief zo weinig vermogen?
Ja. Gevoeligheid is aanzienlijk met 98dB. Met één Watt haal je dus 98 dB uit de speaker op één meter afstand. Er komt weer wat dB bij omdat je meer dan één speaker hebt maar er gaat ook weer dB's vanaf omdat je meer dan één meter van de speaker zit. De ruimte (akoestiek) speelt ook nog mee in het geluid. Let ook dat in de gemiddelde huiskamer 80 dB al erg luid is. Dat zijn waardes die je al haalt met een vermogen van onder de één Watt. Vermogen is gewoon niet interessant in de gemiddelde huiskamer met speakers met dit soort gevoeligheden.

Het is niet zo dat er geen geluid uit de speaker komt als je er geen 75 of 150 Watt (of wat de handleiding stelt) doorheen stuurt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:43
Hoeveel speakers wil je in totaal aansluiten?
De Denon series heeft tegenwoordig "assignable" channels, dus je kan zelf kiezen waar je de uitgangen voor gebruikt.
Stel je pakt een 7.1 versterker en je wilt 4 hoogtekanalen, dan blijven er nog 3 over.
Bijvoorbeeld links, rechts en center.
Als je geen surround aansluit, hoeft dat niet heel duur te zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
GarBaGe schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:33:
Hoeveel speakers wil je in totaal aansluiten?
De Denon series heeft tegenwoordig "assignable" channels, dus je kan zelf kiezen waar je de uitgangen voor gebruikt.
Stel je pakt een 7.1 versterker en je wilt 4 hoogtekanalen, dan blijven er nog 3 over.
Bijvoorbeeld links, rechts en center.
Als je geen surround aansluit, hoeft dat niet heel duur te zijn.
Dat is wel een beetje zonde van de speakers dan ;) 8060FA is een floorstander met ingebouwde atmos upfire unit. Die heeft dus 2 kanalen per speaker nodig.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
CuBras schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:51:
Klopt het dat ik een 9.2 reciver nodig heb met minimaal 150 watt RMS per kanaal om deze speakers aan te sturen? De 8060FA pakt 150 watt per speaker.
Als je naar een 5.1.4 set-up gaat heb je inderdaad een receiver nodig die negen kanalen actief aan kan sturen. De ATMOS speaker in de Klipsch wordt los aangestuurd in tegenstelling tot sommige speaker die het Front-kanaal weerkaatsen. Maar dat vermogen kan je vergeten. De Klipsch pakt geen 150 Watt per speaker, die 150 Watt is de "Continue Power Handling". Oftewel, de speaker kan dat vermogen voor langere tijd aan. Wetende dat de speaker een gevoeligheid heeft van 98dB @ 2.83V / 1m zit je met normaal gebruik eerder vele malen lager dan die 150 Watt. Onder één Watt, ver onder één Watt per kanaal met dit soort gevoeligheden is meer gebruikelijk. Let daarbij ook op dat je wel appels met appels aan het vergelijken bent. Je zal niet de eerste zijn die kwijlt bij een hoog vermogen. Als je beter leest zie je dan dat het vermogen gemeten is op één kanaal, op 6 Ohm bij een pieptoon van 1 kHz en een berg THD (vervorming). Let goed op die getallen die achter het xx Watt staan wel overeen komen. Dus niet creatief gemeten vermogen (zoals net genoemd) versus netjes gemeten vermogen op minimaal twee kanalen, gemeten bij een bereik van 20 - 20.000 Hz en bij een THD waarde (%) van onder de 0,1%. Dat kan zeer veel schelen puur naar het getal kijkende.

Ik zou kijken naar een receiver die voldoet aan je eisen qua in- en outputs op bijvoorbeeld HDMI aansluitingen, aanwezigheid van netwerk(functies), et cetera. Desnoods op looks maar niet op vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
@GarBaGe wat @kwaakvaak_v2 zegt klopt.

Het gaat om 4 speakers met 2x2 aansluiting

Bedankt voor de uitleg @FeaR, eindelijk worden m'n vermoedens bevestigd. Ik zat vooral op de Onkyo vanwege de looks, eisen en wensen. Echter is dit de enige Onkyo die 9.2 heeft.

Ik heb nu ook naar de Denon 3700 serie zitten kijken. Hoe is jouw ervaring daar mee?

Ik ben mij er van bewust dat de Denon ook een hoog RMS uitgeeft (180 watt). Ik vind het moeilijk om dan te bepalen hoeveel watt ik dan echt nodig heb/verbruik.

Ik lees in de specificaties op Klipsch het volgende:

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
CuBras schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:29:
Mijn ervaring met Denon is goed, heb diverse merken receivers gehad en bij Denon ben ik tot meerdere keren teruggekomen. Onkyo was voor mij een eens maar nooit meer...
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik gebruik mijn receiver alleen in de essentie waarvoor ze ooit gemaakt werden. Voor het afspelen van media gebruik ik losse bronnen.
Ik ben mij er van bewust dat de Denon ook een hoog RMS uitgeeft (180 watt).
180 Watt is ook op de creatieve manier gemeten:
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive): 180 Watt
Denon geeft ook andere waardes op die eerlijker gemeten zijn:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive): 105 Watt
Lijkt een stuk minder maar het is wel iets waar je aan hebt. Vandaar dat je niet blind op de getallen moet staren. Ik geloof dat Onkyo alleen maar op de creatieve manier meet. Niet dat het heel veel uitmaakt, met normaal gebruik heb je met de hedendaagse speakers aan een paar Watt genoeg.
Ik vind het moeilijk om dan te bepalen hoeveel watt ik dan echt nodig heb/verbruik.
Daar moet je ook helemaal niet mee bezig zijn. Vermogen is verneukeratief. De stap van 1 naar 2 Watt is bijvoorbeeld groter dan de stap van 100 naar 175 Watt. Waarbij je ook rekening moet houden dat als 100 Watt niet genoeg zou zijn (wat het wel is...) dat je het met 200 Watt dan ook niet redt, dan ga je toch echt richtinging de 1000 Watt voor twee keer zo hard te spelen voor je oren.
Dan heb je een andere spec-sheet dan ik. Maar wat het ook is, niet letten op vermogen.
Ja. Gevoeligheid is aanzienlijk met 98dB. Met één Watt haal je dus 98 dB uit de speaker op één meter afstand. Er komt weer wat dB bij omdat je meer dan één speaker hebt maar er gaat ook weer dB's vanaf omdat je meer dan één meter van de speaker zit. De ruimte (akoestiek) speelt ook nog mee in het geluid. Let ook dat in de gemiddelde huiskamer 80 dB al erg luid is. Dat zijn waardes die je al haalt met een vermogen van onder de één Watt. Vermogen is gewoon niet interessant in de gemiddelde huiskamer met speakers met dit soort gevoeligheden.

Het is niet zo dat er geen geluid uit de speaker komt als je er geen 75 of 150 Watt (of wat de handleiding stelt) doorheen stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

moet je nagaan als je 8x150W zou verstoken tijdens het maken van wat muziek.. Dan pakt je receiver continue >1200W uit het stopcontact. Nee, zoals al gezegd, een paar watt gebruik je daadwerkelijk. Het is natuurlijk wel fijn om wat vermogen beschikbaar te hebben, dan kan hij makkelijker de speaker in toom houden. Maar daarin zit (met dit type kwaliteit receivers) echt geen verschil in een 75W per kanaal of 200W per kanaal.

Als jij een dikke disco gaat houden waarbij je inclusief oordopjes nog een piep in je oor krijgt en dat dagelijks, dan gaan we over watts praten :+

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Kijk! Heerlijke informatie. Dit geeft genoeg houvast om gerichter te gaan oriënteren.
Dan ga ik onderzoeken of Denon biedt wat ik verder interessant vind.

Puur uit interesse; waarom eens maar nooit meer een Onkyo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Als je een 5.1.4 setup wil, is een 9 kanaals versterker nodig.
Bij Denon komt je dan bijvoorbeeld op de X3700.
Ik heb zijn iets kleinere broertje, de X2500. (7 kanaals)

Al deze Denons hebben Heos platform ingebouwd. Hiermee kan je vanaf je telefoon muziek streamen naar de versterker.
Er is o.a. support voor Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
GarBaGe schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:34:
Als je een 5.1.4 setup wil, is een 9 kanaals versterker nodig.
Bij Denon komt je dan bijvoorbeeld op de X3700.
Ik heb zijn iets kleinere broertje, de X2500. (7 kanaals)

Al deze Denons hebben Heos platform ingebouwd. Hiermee kan je vanaf je telefoon muziek streamen naar de versterker.
Er is o.a. support voor Spotify.
Mooie toevoeging!
Kan je met het Heos platform direct vanuit Spotify streamen of heb je daar een Denon/Heos app voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
CuBras schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:31:
Puur uit interesse; waarom eens maar nooit meer een Onkyo?
Ik had bij aanschaf al problemen met slechte beeldkwaliteit via HDMI. Blauwe vlekken in plaats van zwart hoe het beeld hoorde te zijn. Daarna nog de diverse problemen met de HDMI-boards waardoor ik het vertrouwen in het merk kwijt ben geraakt. Maatje van me had een Integra, is uiteindelijk goed opgelost maar Onkyo wilde eerst niet eens meewerken omdat Integra er geen last van zou hebben. Dat zijn gewoon Onkyo's met andere labels/looks. Aan de ene kant kan ik respect hebben voor de verlengde garantie die het merk bood om het probleem op te lossen maar aan de andere kant had het gewoon niet nodig moeten zijn. Dat er één rotte serie/jaar tussen zit kan maar vele jaren achtereen... nee.
CuBras schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:54:
[...]
Mooie toevoeging!
Kan je met het Heos platform direct vanuit Spotify streamen of heb je daar een Denon/Heos app voor nodig?
Spotify kan via Spotify Connect. Die verbindt rechtstreeks vanaf je mobiel met de receiver. Werkt mijns inziens beter dan iets via de app van Denon doen. Dat moet ik er nog wel even vermelden, de app van Denon/Marantz is niet om over naar huis te schrijven. Dat doen andere merken vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
CuBras schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:54:
Mooie toevoeging!
Je kan in principe direct vanuit je Spotify app naar je Heos streamen ZONDER de Heos app op je foon.
De Denon ondersteunt native het "Spotify Connect"-protocol.
Je "ziet" dan je versterker als een "platform" om naar toe te streamen, net zoals bluetooth speakers of Chromecast.
Maar...
Op de Heos app, zit natuurlijk ook de volume knop. :)
Alhoewel je (nadat je Spotify streaming hebt opgestart) ook de volume knop van je telefoon hiervoor kan gebruiken.

Ik heb mijn Denon oorspronkelijk niet gekocht vanwege die Heos en dacht eerst: wat moet ik hier nou mee?
Maar nu ik het een tijdje hebt, is het best handig.
Overigens, sommige verkopers denken dat je een betaalde Spotify abo nodig hebt voor dit om te werken, maar dat is dus NIET waar.
Ik stream nu al bijna een jaar op mijn gratis account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
Bedankt voor de adviezen. Na overwegen heb ik besloten om voor de Denon te gaan. Iedereen bedankt voor de input.

Ik dacht dat je een Chromecast functie nodig had om te casten, maar dat kan dus met Spotify Connect platform.

[ Voor 33% gewijzigd door CuBras op 26-10-2020 22:59 ]

Pagina: 1