Voorwaardelijke opmaak Excel over meerdere werkbladen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issieChrissie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-07-2021
Mijn vraag:
Ik wil graag in een excel sheet met meerdere werkbladen, de dubbele waarden een specifieke kleur geven. Dit lukt me met de functie voorwaardelijke opmaak prima per werkblad, maar niet over alle werkbladen heen.
Dus: Op werkblad 1 staat de waarde 12345, die staat op werkblad 5 ook. Dan is het de bedoeling dat zowel op werkblad 1 als op werkblad 5 de waarde 12345 rood kleurt. Kan dit uberhaupt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorwaardeljike opmaak, maar deze kijkt binnen 1 werkblad

[ Voor 5% gewijzigd door issieChrissie op 26-10-2020 10:23 ]

Beste antwoord (via issieChrissie op 05-11-2020 14:59)

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:23

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

issieChrissie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:02:
Het betreft 11 tabbladen, met in alle tabbladen 5 rijen en 24 kolommen. Er moet in al deze kolommen en rijen gekeken worden, en er is van te voren niet te zeggen in welke kolom of rij de dubbele waarde staat. Op blad 1 kan er 12345 staan in H2, op blad 7 kan er 12345 staan in B5. Ik krijg bovenstaande oplossing wel aan de praat, maar dan enkel in 1 kolom en met vergelijken in slechts 2 tabbladen.
Ik kan me vergissen, maar je kan gewoon (alleen de) opmaak kopiëren en plakken (dat verfrollertje of via plakken speciaal) en dan gaat voorwaardelijke opmaak 'gewoon' mee.

Echter als je naar eigen zeggen niet kan zeggen waar de dubbele waarde zich bevindt, hoe verwacht je dan dat je dat duidelijk richting Excel 'formuleert' dan wel 'programmeert'? Excel is ook maar een dom programma die reageert op basis van hoe jij het hebt geïnstrueerd.

Edit: Ok, je extra uitleg, maakt je probleem wel wat concreter. Dus als ik het goed begrijp heb je 11 x (5 x 24) waarden en van die 1320 waarden wil je alle Non-Unieke waarden duidelijk hebben? M.a.w. die moeten de voorwaardelijke opmaak krijgen?

Als jij kan garanderen dat die 11 x 5 x 24 echt een constant iets is, dus wat niet gaat veranderen?
Maak je leven gemakkelijker en maak tabblad 12 en maak 1 kolom waar je dus verwijst naar al die 1320 cellen - ja, dat is ff kutwerk afhankelijk hoe handig je bent en kan je natuurlijk ook slim aanpakken, maar dat is stof voor later - en dan wordt de formule in je voorwaardelijke opmaak:

code:
1
=aantal.als(Blad12!A:A;A1)>1

En dan die opmaak kopieren en plakken over al je 11 tabblad

Edit 2:

Ik dacht weer te moeilijk, wat betreft het verwijzingsgedeelte en dat alles in 1 kolom moest
Je kan via Plakken Special (met rechts klikken op een cel) kan je ook een koppeling plakken.
Dat scheelt heel veel klikken. Selecteer per tabblad het gehele 5 x 24 blok, kopiëren en plak op het 12e tabblad met plakken speciaal en "Koppeling plakken" en doe die blokken onder elkaar, dus hebt uiteindelijk een blok van 55 regels hoog & 24 cellen breed

Dan is de formule voor de voorwaardelijke opmaak
code:
1
=aantal.als(Blad12!A1:X55;A1)>1

[ Voor 44% gewijzigd door GRDavies75 op 27-10-2020 16:50 . Reden: extra uitleg, misschien wel een soort van oplossing ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 09:26
Om het jezelf makkelijk te maken zou je een hulpkolom kunnen gebruiken die zoekt of een waarde voorkomt in het andere tabblad.
Bijvoorbeeld met vert.zoeken, je kunt je voorwaardelijke opmaak dan naar deze kolom laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Dit is standaard niet mogelijk in Excel. Je zult dan een hulpkolom moeten gebruiken zoals @Emperor al zei. De hulpkolom kan dan voor elke sheet kijken of de waarde op een andere sheet voorkomt.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:40

g0tanks

Moderator CSA
Hoe is de data opgezet? Gaat het per werkblad telkens om één kolom?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Belindo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:18:
Dit is standaard niet mogelijk in Excel.
Toch wel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TXcKcv2QOtdD-2ZJBpKAlDFuUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GEhsrEzDF524wEaKVotEN1v.jpg?f=fotoalbum_large

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 09:26
Je hebt gelijk, het is zeker mogelijk.
Echter voor een minder gevorderde gebruiker zou ik echt een hulpkolom adviseren. Dan kun je bij afwijkingen ook zien wat er niet klopt in je formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issieChrissie
Het betreft 11 tabbladen, met in alle tabbladen 5 rijen en 24 kolommen. Er moet in al deze kolommen en rijen gekeken worden, en er is van te voren niet te zeggen in welke kolom of rij de dubbele waarde staat. Op blad 1 kan er 12345 staan in H2, op blad 7 kan er 12345 staan in B5. Ik krijg bovenstaande oplossing wel aan de praat, maar dan enkel in 1 kolom en met vergelijken in slechts 2 tabbladen.

[ Voor 9% gewijzigd door issieChrissie op 27-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:23

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik kan me vergissen, maar je kan gewoon (alleen de) opmaak kopiëren en plakken (dat verfrollertje of via plakken speciaal) en dan gaat voorwaardelijke opmaak 'gewoon' mee.

Echter als je naar eigen zeggen niet kan zeggen waar de dubbele waarde zich bevindt, hoe verwacht je dan dat je dat duidelijk richting Excel 'formuleert' dan wel 'programmeert'? Excel is ook maar een dom programma die reageert op basis van hoe jij het hebt geïnstrueerd.

Edit: Ok, je extra uitleg, maakt je probleem wel wat concreter. Dus als ik het goed begrijp heb je 11 x (5 x 24) waarden en van die 1320 waarden wil je alle Non-Unieke waarden duidelijk hebben? M.a.w. die moeten de voorwaardelijke opmaak krijgen?

Als jij kan garanderen dat die 11 x 5 x 24 echt een constant iets is, dus wat niet gaat veranderen?
Maak je leven gemakkelijker en maak tabblad 12 en maak 1 kolom waar je dus verwijst naar al die 1320 cellen - ja, dat is ff kutwerk afhankelijk hoe handig je bent en kan je natuurlijk ook slim aanpakken, maar dat is stof voor later - en dan wordt de formule in je voorwaardelijke opmaak:

code:
1
=aantal.als(Blad12!A:A;A1)>1

En dan die opmaak kopieren en plakken over al je 11 tabblad

Edit 2:

Ik dacht weer te moeilijk, wat betreft het verwijzingsgedeelte en dat alles in 1 kolom moest
Je kan via Plakken Special (met rechts klikken op een cel) kan je ook een koppeling plakken.
Dat scheelt heel veel klikken. Selecteer per tabblad het gehele 5 x 24 blok, kopiëren en plak op het 12e tabblad met plakken speciaal en "Koppeling plakken" en doe die blokken onder elkaar, dus hebt uiteindelijk een blok van 55 regels hoog & 24 cellen breed

Dan is de formule voor de voorwaardelijke opmaak
code:
1
=aantal.als(Blad12!A1:X55;A1)>1

[ Voor 44% gewijzigd door GRDavies75 op 27-10-2020 16:50 . Reden: extra uitleg, misschien wel een soort van oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
Het betreft 11 tabbladen, met in alle tabbladen 5 rijen en 24 kolommen.
En het is niet mogelijk om deze 11 tabbladen in 1 werkblad te verwerken?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issieChrissie
Nee, helaas is het niet mogelijk alles in 1 werkblad te zetten, dat had het leven wel een stuk makkelijker gemaakt ;-)
Ik denk dat de oplossing een combinatie van GRDavies75 en Lustucru gaat worden. Ga me er morgen even in verdiepen. Dank voor alle tips so far!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• issieChrissie
GRDavies75: je laatste edit deed het hem. Ik krijg het overigens niet aan de praat door de koppeling te kopieren, maar wel door een extra tabblad met verwijzingen naar de 11 gebruikstabbladen te maken. En dan je laatste formule als voorwaardeljke opmaak in de eerste 11 tabbladen te zetten.
Dank!!
Pagina: 1