Vocht in muur tussen mij en de buren... Hoe te meten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-05 16:03
Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een huis gekocht uit de 60er jaren. In een van de kamers zat behang los, niet al teveel aandacht aan geschonken destijds, behang zou er toch uit gaan. Bleek echter dat dit vochtdoorslag was van de buren. Aan de andere kant van de muur zit de badkamer van de buren. Vochtmeter gekocht en met de hand meermaals gaan meten en dit in een schriftje geschreven. Ik kon zien wanneer er gedoucht was, dan was het vochtpercentage duidelijk hoger. Bij mijn buren aangeklopt, laten zien en die zijn aan de slag gegaan. Kitranden opnieuw gedaan, afdichting van kranen opnieuw gedaan. Dit heeft effect gehad, het vochtpercentage is behoorlijk gedaald. Toch is het nog niet helemaal naar mijn zin. Er blijven een paar stenen nat. Ik heb wat pleisterwerk verwijderd om rondom deze stenen te kunnen meten en merk dat die ene steen echt de natste is, de rest ligt lager.

Zaterdag ben ik aan het meten geweest, had ik op 1 steen 2% vocht. Dat heb ik regelmatig. Zondag zat ik op 1,6%. Ter vergelijking, stucwerk van een paar weken oud zit op 0,4% en de avond daarvoor geplaatst specie op 0,7%. Droge stenen op 0,3 tot 0,4%.

Ik gebruik als vochtmeter de Stanley 0-77-030 en lees de betonkant af.

Eigenlijk zoek ik nu een manier om wat permanenter vocht te meten of te detecteren of er echt nog steeds sprake is van lekkage of dat die muur in de zomer niet voldoende gedroogd is, alhoewel ik mij dat eigenlijk niet kan voorstellen. Dit, zodat ik kan zien of het percentage ook echt weer stijgt en op welke momenten.

Deel van mijn verbouwing is het plaatsen van een voorzetwand, dus je begrijpt dat ik graag die lekkage volledig opgelost wil hebben voordat ik de voorzetwand erop zet.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:33
Pizza_Boom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:17:
Eigenlijk zoek ik nu een manier om wat permanenter vocht te meten of te detecteren of er echt nog steeds sprake is van lekkage of dat die muur in de zomer niet voldoende gedroogd is, alhoewel ik mij dat eigenlijk niet kan voorstellen. Dit, zodat ik kan zien of het percentage ook echt weer stijgt en op welke momenten.
Is het niet een idee om er eens voor een paar dagen een bouwdroger op te zetten? En vanaf daar verder te gaan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
L0we schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Is het niet een idee om er eens voor een paar dagen een bouwdroger op te zetten? En vanaf daar verder te gaan meten?
Ventilator of blowertje erop heeft beperkt effect, daarna is het weer terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kan je er achter komen of de vochtplek bij jou correspondeert met de leidingloop in de muur bij de buren? Het lijkt m.i. op een (minuscuul) lek in een leiding.
En er zijn natuurlijk vast wel vochtmeters met datalogger, maar die zullen niet goedkoop zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:46
Kan je jouw vochtmeter eens tussen de voegen van degelwerk in buren hun badkamer steken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Pizza_Boom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:17:
Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een huis gekocht uit de 60er jaren. In een van de kamers zat behang los, niet al teveel aandacht aan geschonken destijds, behang zou er toch uit gaan. Bleek echter dat dit vochtdoorslag was van de buren. Aan de andere kant van de muur zit de badkamer van de buren. Vochtmeter gekocht en met de hand meermaals gaan meten en dit in een schriftje geschreven. Ik kon zien wanneer er gedoucht was, dan was het vochtpercentage duidelijk hoger. Bij mijn buren aangeklopt, laten zien en die zijn aan de slag gegaan. Kitranden opnieuw gedaan, afdichting van kranen opnieuw gedaan. Dit heeft effect gehad, het vochtpercentage is behoorlijk gedaald. Toch is het nog niet helemaal naar mijn zin. Er blijven een paar stenen nat. Ik heb wat pleisterwerk verwijderd om rondom deze stenen te kunnen meten en merk dat die ene steen echt de natste is, de rest ligt lager.

Zaterdag ben ik aan het meten geweest, had ik op 1 steen 2% vocht. Dat heb ik regelmatig. Zondag zat ik op 1,6%. Ter vergelijking, stucwerk van een paar weken oud zit op 0,4% en de avond daarvoor geplaatst specie op 0,7%. Droge stenen op 0,3 tot 0,4%.

Ik gebruik als vochtmeter de Stanley 0-77-030 en lees de betonkant af.

Deel van mijn verbouwing is het plaatsen van een voorzetwand, dus je begrijpt dat ik graag die lekkage volledig opgelost wil hebben voordat ik de voorzetwand erop zet.

Alvast bedankt!
Hoe oud is het tegen en voegwerk van de badkamer bij de buren? Als daar vocht doorheen blijft komen dan ontkomen ze niet aan om dat te vernieuwen of te repareren.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08

BCC

Is het een spouwmuur? Dan zou ik de steen eruit pakken en kijken of je wat ziet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
JukeboxBill schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:52:
Kan je er achter komen of de vochtplek bij jou correspondeert met de leidingloop in de muur bij de buren? Het lijkt m.i. op een (minuscuul) lek in een leiding.
En er zijn natuurlijk vast wel vochtmeters met datalogger, maar die zullen niet goedkoop zijn.
Volgens mijn buurman zat de lekkage op de plek waar bij hem, iets hoger, de douchekraan zat.
tweakduke schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Hoe oud is het tegen en voegwerk van de badkamer bij de buren? Als daar vocht doorheen blijft komen dan ontkomen ze niet aan om dat te vernieuwen of te repareren.
In 2014 verkocht, de badkamer nog door de vorige eigenaren geplaatst. Ziet eruit als een typische mid 90er jaren badkamer (wit met aqua-blauw mozaïek op de muur als contrastrand), mijn ouders hadden des tijds aardig dezelfde indeling, maar met groen ipv blauw. Nog wel een staande pot hier.
99ruud99 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:55:
Kan je jouw vochtmeter eens tussen de voegen van degelwerk in buren hun badkamer steken ?
Kan vast wel geregeld worden, maar wat verwacht je dat ik daar precies ga meten?
BCC schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:59:
Is het een spouwmuur? Dan zou ik de steen eruit pakken en kijken of je wat ziet.
Nee. Huis uit de vroege 60er jaren, geen spouwmuur. Ten minste, voor zover ik kon nagaan niet. Ik heb het dak eraf gehad en daar kwam ik van die dikke stenen tegen, dik genoeg om bijvoorbeeld ook een rookgasafvoer doorheen te leggen. In de muur zelf is het een mengelmoes van diverse soorten steen.

Een andere reden dat ik nog een andere manier zoek om te meten is het feit dat de manier waarop je het apparaat op de muur zet, erg uitmaakt in je resultaat, dat is dan lager. Even opnieuw prikken en weer hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Als de buren ook zo'n vochtige muur hebben is de kans voor hun op schimmel ook erg hoog. Dan zijn ze veel sneller geneigd om het ook als hun probleem te zien en dus in oplossingen te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Pizza_Boom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:34:
[...]
Volgens mijn buurman zat de lekkage op de plek waar bij hem, iets hoger, de douchekraan zat.

[...]
In 2014 verkocht, de badkamer nog door de vorige eigenaren geplaatst. Ziet eruit als een typische mid 90er jaren badkamer (wit met aqua-blauw mozaïek op de muur als contrastrand), mijn ouders hadden des tijds aardig dezelfde indeling, maar met groen ipv blauw. Nog wel een staande pot hier.
Als tegel en voegwerk 30 jaar oud is dan kan het poreus zijn geworden en slaat er vocht doorheen. Dat lijkt mij nu de meest voordehand liggende oorzaak van het probleem.
Wat @99ruud99 zegt dat is ook voor de buren zelf geen goede situatie. Het is dat jij het opmerkt, anders dan kan zo'n lekkage lang door sudderen.

Als je beide de verwarming aan hebt, dan moet het pand toch wel een keer droog zijn onderhand. Dat is wel iets om uit te sluiten dat het niet restanten zijn van de vorige lekkage.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
99ruud99 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:36:
Als de buren ook zo'n vochtige muur hebben is de kans voor hun op schimmel ook erg hoog. Dan zijn ze veel sneller geneigd om het ook als hun probleem te zien en dus in oplossingen te denken.
Ik heb een houten vloer die des tijds nat gespijkerd is. Die ligt dus niet meer strak. Hier lag ie wel strak. De plint was drijfnat des tijds en de muur had last van kristalafzetting. Dat is gelukkig verleden tijd, maar volgens mij ben ik er nog niet. Mijn grootste zorgen zijn de houten balken. Ik heb door prutswerk van de vorige eigenaren al een rotte benedenbalk (bezinkput tegen je geven aan metselen zonder impregneren, lekker doorgeslagen dus), dat vind ik wel genoeg.

Vorige week een klassieke test gedaan: keukenrol tegen desbetreffende plek gezet. Die was 24 uur later wat klammig waar deze tegen de muur heeft gestaan.
tweakduke schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:43:
Als tegel en voegwerk 30 jaar oud is dan kan het poreus zijn geworden en slaat er vocht doorheen. Dat lijkt mij nu de meest voordehand liggende oorzaak van het probleem.
Wat @99ruud99 zegt dat is ook voor de buren zelf geen goede situatie. Het is dat jij het opmerkt, anders dan kan zo'n lekkage lang door sudderen.

Als je beide de verwarming aan hebt, dan moet het pand toch wel een keer droog zijn onderhand. Dat is wel iets om uit te sluiten dat het niet restanten zijn van de vorige lekkage.
Ik heb een huis gekocht met 60 jaar achterstallig onderhoud. Ik houd het nu warm met een elektrische radiator, CV wordt aangelegd. Maar in deze kamer wil ik eerst het stucwerk gedaan hebben voordat de radiator erop gaat. Kamer is gelegen aan de zuidkant van het huis, muur krijgt een paar uur per zomerdag direct zonlicht. Mijn buren hebben inmiddels 3 kinderen en te weinig slaapkamers, daar staat een opbouw hoog op het lijstje. Die zitten natuurlijk niet te wachten op een badkamer slopen, daarom dat ik nu dus een andere manier zoek om goed aan te tonen dat er wel degelijk een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Maar, denk je dat je buren blijer worden als ze dadelijk de opbouw gebouwd hebben en dan blijkt dat de badkamer dringend aangepakt moet worden, met weer zoveel duizend extra kwijt. Lijkt me dat ze dat liever van te voren weten, zodat ze rekening ermee kunnen houden.

Als goede buur probeer jij natuurlijk eerst de oorzaak te ontdekken, maar als blijkt dat er een klein lekje in een aansluiting zit, kan je beter nu melden dan over jaar wanneer ze net die aanbouw / opbouw hebben gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
99ruud99 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:55:
Maar, denk je dat je buren blijer worden als ze dadelijk de opbouw gebouwd hebben en dan blijkt dat de badkamer dringend aangepakt moet worden, met weer zoveel duizend extra kwijt. Lijkt me dat ze dat liever van te voren weten, zodat ze rekening ermee kunnen houden.

Als goede buur probeer jij natuurlijk eerst de oorzaak te ontdekken, maar als blijkt dat er een klein lekje in een aansluiting zit, kan je beter nu melden dan over jaar wanneer ze net die aanbouw / opbouw hebben gefinancierd.
Je hebt absoluut gelijk en zo sta ik er ook in, maar mijn buurman is ervan overtuigd dat het wel goed is. Daarom dat ik nu wat beter beslagen ten ijs wil komen. Het mooiste zou zijn een loggertje, zodat je kan aanwijzen wanneer er gedoucht wordt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zie dat ik onder net even een ander punt gepakt heb op zondag dan op zaterdag. Voorheen heb ik cirkels op de muur gezet en daarin telkens gemeten, daarvan is er nog 1 (de natste) te zien op de foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het kan een overweging zijn om de muur aan jou kant af te kappen, en er een laagje waterdicht cement (met compactuna) op te smeren, zo heb je geen vocht in jou voorzetmuur. Als je balken in de muur hebt zitten, gaat dat niet helpen natuurlijk, maar zo te zien is het vocht redelijk lokaal.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Verzekering inschakelen > lekdetectie > oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Vallen mij 2 dingen op:

18* (of zelfs 16* ) is niet warm voor een muur waar je vocht uit probeert te trekken, mogelijk de straalkachel toch een graadje warmer zetten.

Buren willen liever kop in zand steken tot ze zeker weten dat zij er last van hebben. Hoe moeilijk is het om "natste" steen (veranderd dit, of is dit al hele week dezelfde steen?) eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
naftebakje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:20:
Het kan een overweging zijn om de muur aan jou kant af te kappen, en er een laagje waterdicht cement (met compactuna) op te smeren, zo heb je geen vocht in jou voorzetmuur. Als je balken in de muur hebt zitten, gaat dat niet helpen natuurlijk, maar zo te zien is het vocht redelijk lokaal.
Maar dan is het probleem zelf nog niet opgelost. Beneden zit de keuken, daar zat een koof. Daar is nog een vochtplek te zien (koof is weg). Ik koop er niks voor als het straks weer ernstiger wordt schade aan een nieuwe keuken te hebben.
Lensent schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:20:
Mijn verzekering of die van de buren? Zouden ze bij mijn verzekering reageren op lekkage die er al zat voordat ik het huis kocht?
99ruud99 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:21:
Vallen mij 2 dingen op:

18* (of zelfs 16* ) is niet warm voor een muur waar je vocht uit probeert te trekken, mogelijk de straalkachel toch een graadje warmer zetten.

Buren willen liever kop in zand steken tot ze zeker weten dat zij er last van hebben. Hoe moeilijk is het om "natste" steen (veranderd dit, of is dit al hele week dezelfde steen?) eruit te halen?
De enige verwarming zit momenteel dan ook echt beneden. In deze kamer waait het bij tijd en wijle nog. Ik heb een folie op het dak gegooid, die kan ik aan raamkant van de kamer tegen deze muur aan zien liggen. Het is wat dat betreft een echt jaren 60 huis, lek aan alle kanten.

De steen eruit halen betekent dat ik hem helemaal moet uithakken(boren)? Wat zou ik daar dan mee bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je zou jouw eigen verzekering aan moeten spreken. Blijkt dat het de "fout" van buurman is (wat jij natuurlijk NOOIT kon weten, absoluuuuut niet), dan schuift de verzekering gewoon de rekening door.

Steen weghalen -> je kan kijken wat er achter steen zit, is daar hele laag water? Het zou kunnen dat er water in de koof is gaan staan, dat verklaart waarom na het oplossen van de lek er toch nog water naar buiten komt. Dat diffunderen via de muur gaat natuurlijk niet zo snel: )

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 26-10-2020 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:56
Pizza_Boom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Zouden ze bij mijn verzekering reageren op lekkage die er al zat voordat ik het huis kocht?
gewoon de verzekering bellen klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
99ruud99 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:37:
Je zou jouw eigen verzekering aan moeten spreken. Blijkt dat het de "fout" van buurman is (wat jij natuurlijk NOOIT kon weten, absoluuuuut niet), dan schuift de verzekering gewoon de rekening door.

Steen weghalen -> je kan kijken wat er achter steen zit, is daar hele laag water? Het zou kunnen dat er water in de koof is gaan staan, dat verklaart waarom na het oplossen van de lek er toch nog water naar buiten komt. Dat diffunderen via de muur gaat natuurlijk niet zo snel: )
Die "koof", de naam mag ie eigenlijk niet eens dragen, zat een etage lager en is al tijden weg.

Als er daar wel vocht zou staan, zou ik ook natte plekken een etage lager verwachten. Die zijn er niet. Onder het plafond is het inmiddels een stuk droger.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan zou er dus water "op je plafond, in de muren" kunnen staan.
Alternatief is een kleine lekkage, anders zou je na een week wel minder vocht verwachten.
Enige wat raar is: de steen die "natst" is, zit niet helemaal onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
99ruud99 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:11:
Dan zou er dus water "op je plafond, in de muren" kunnen staan.
Alternatief is een kleine lekkage, anders zou je na een week wel minder vocht verwachten.
Enige wat raar is: de steen die "natst" is, zit niet helemaal onderin.
Dat vermoed ik ook, want het plafond is er geheel uit geweest en ik kan mij niet voorstellen dat er überhaupt iets van een plafond in de muur zit.

Ik zou nog meer pleisterwerk weg kunnen hakken om meer stenen te vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:34:
[...]
"zat"
Dan zou het kunnen dat de leiding er nog wel zit (met de waterdruk er nog op, lekker kweekvat voor legionella) en de aansluiting van de douchekop slecht is afgedopt.
En het kan zijn dat bij de buren over de oude tegels is getegeld, zodat aan die kant een betere waterafdichting is en dus niet merkt dat het lekt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
JukeboxBill schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:36:
"zat"
Dan zou het kunnen dat de leiding er nog wel zit (met de waterdruk er nog op, lekker kweekvat voor legionella) en de aansluiting van de douchekop slecht is afgedopt.
En het kan zijn dat bij de buren over de oude tegels is getegeld, zodat aan die kant een betere waterafdichting is en dus niet merkt dat het lekt.
Mag je lezen als zit. Die zit daar nog. Spreektaal opgeschreven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:14
Als ik online kijk dan vallen me een aantal zaken op.

Ten eerste de methode: men boort twee gaatjes en stopt daar de probe in.
Ten tweede de schaal: de hier genoemde getallen komen niet overeen met de percentages genoemd op sites als zijnde problematisch.

Ik zou dus voorstellen om het zo nauwkeurig te doen zoals het bedoeld is en niet alleen naar de waarden zelf kijken en zien dat ze verschillen.

Doe dus ook eens een nulmeting op een andere plek in huis en zorg dat de waarden verklaarbaar zijn. Doe dan de probleemlocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Rukapul schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:59:
Als ik online kijk dan vallen me een aantal zaken op.

Ten eerste de methode: men boort twee gaatjes en stopt daar de probe in.
Ten tweede de schaal: de hier genoemde getallen komen niet overeen met de percentages genoemd op sites als zijnde problematisch.

Ik zou dus voorstellen om het zo nauwkeurig te doen zoals het bedoeld is en niet alleen naar de waarden zelf kijken en zien dat ze verschillen.

Doe dus ook eens een nulmeting op een andere plek in huis en zorg dat de waarden verklaarbaar zijn. Doe dan de probleemlocatie.
Ik kon nog niet echt iets vinden op het web over dit soort zaken, wellicht niet de goede termen. Waarop heb jij gezocht?

Ik heb op dezelfde muur ook punten die gewoon droog zijn. Heb eerder dit jaar ook 5 meetpunten gemaakt, daar telkens gemeten. Twee daarvan lagen op de uiteindes van de muur. Daarin kon ik terug zien of er al gedoucht was als ik uit mijn werk kwam of niet. :X
Lensent schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:20:
Net mijn tussenpersoon even benaderd over hoe en wat. Nog niet alle verzekeringen staan "aan" omdat ik er nog niet woon.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-10-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik heb ooit een dergelijk probleem gehad, dat was ook de muur van de natte ruimte van de buren.

Het bleek uiteindelijk grondwater te zijn. Nu lijkt dat niet het geval te zijn aan de hand van de TS, maar ik zou toch kijken of je verschil ziet met wat hoger op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Een vochtmeter is eigenlijk een soort ohmmeter die de electrische weerstand van de muur meet. Je zou als simpele test een multimeter kunnen testen op dezelfde afstand en plaats en de percentages en weerstand opschrijven.

Als je daar een tabelletje van hebt dan zou je een multimeter met datalog functie kunnen gebruiken. Als je meer van het zelfbouwen bent dan kan je ook zelf een ohmmeter wat opampjes en een Rasberry PI of een Arduino Nano kunnen gebruiken om waardes te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Inmiddels antwoord van de verzekering: niet verzekerd voor de lekkage zelf, wel voor de vervolgschade, niet voor het opsporen van de oorzaak.
Pagina: 1