welke apple macbook pro (fotobewerking)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillstone
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-04 12:46
Beste,

Ik weet niet of het hier moet, of in mactalk.

Ik wil graag een laptop van Apple. Ik heb altijd met windows gewerkt. ik heb een hoop gelezen in MacBook Pro 2019/2020] Ervaringen & Discussie, alleen daar zijn er toch wat dingen wat onduidelijk is

Wat ga je met je laptop doen?
Foto/beeldbewerking. Ik werk nu met Affinty Photo (voorheen PS CS), en doe daar best extreme bewerkingen.

naast foto bewerking, ook muziek (spotify) en misschien een keer een filmpje of uitzending gemist. Spotify draai ik altijd wel samen met bewerking, of youtube (voor tip en tricks bewerken). browsen ook, maar lijk mij anno 2020 geen probleem meer ;)

opslag is voor mij niet belangrijk, ik werk veel met T5 externe van samsung schrijven. deze zijn wel voor Windows, maar ik neem aan dat apple die wel kan uitlezen.

Wat is je budget?

bedrag dat ik heb staan hiervoor is 2500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
nee niet in eerste instantie, wel vaker beneden zitten, een bewerking kan paar uur duren, en dan vind vrouwlief wel fijn als ik dan beneden zit ;) Op vakantie gaat hij niet mee, is niet handig in een tent lijk mij zo.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
ik wil dit keer gaan voor een apple. gewoon de beelschermen zijn fantastisch, en alles voor bewerking ziet er goed uit. qua grote is 13 inch denk ik wel prima, 16 inch misschien fijner. ik kijk op mijn telefoon ook wel eens films en tips en tricks voor bewerking, dus ik denk dat 13 inch prima is, maar dat kan ik in de winkel nog wel bekijken.

Heb je al wat informatie opgedaan
Ja via forum hier, en wat foto forums waar ik op zit. Ik ben daar wel achter gekomen dat de processor van de pro stuk beter is dan de macbook air. Discussie geheugen, losse videokaart is meer een issue.

Hoe lang moet hij meer gaan
duurzaamheid is wel een dingetje voor mij, en dan niet eens milieu aspect, maar meer mijn portemonnee. Ik zit onder modaal,. Zo laptop moet echt wel 5 tot 7 jaar meegaan. Mijn pc is van 2014 en als deze ter ziele gaat over circa 2 jaar moet de laptop dit wel opvangen (muv gaming)

Heb je al wat op het oog

Ja, ik heb zeker wat op het oog. Ik kom er niet uit. heeft beetje met de prijs te maken. Probleem is, dat ik nog weet van mijn vaste pc, weliswaar 7 jaar geleden, die ook blijft (met windows), dat videokaart een belangrijk aspect is, iets wat bij appel ineens extreem veranderd.

Als ik lees in de ervaringen (oa de topic ervaring/discussie) dat geheugen belangrijker is dat de videokaart. Ik las ergens dat 32gb helemaal niet hoef, dat 16 gb voldoende was voor PS CS. Ik lees in topics van fotobewerkers dat een losse videokaart een must is. Rond de 2 of 4gb kaarten minimaal. Je begrijp misschien wel, moet ik uitgaan van een computerkenner of een gebruiker van een programma, allebei ervaring op hun manier.

Ik zou graag willen weten welke van de drie een optie is. de eerste twee vallen in mijn budget, de derde word dan iets later.

Ik kon op tweakers geen snellink vinden, en begreep dat winkels geen voorkeur hebben als direct link, hieronder een opsomming van een apple winkel uit de buurt. ik kan daar de apple samenstellen.

optie 1
Apple MacBook Pro 13-inch (2020) Touch Bar en Touch ID
* i7 quad core 1.7ghz
*512 gb opslag
*16gb werkgeheugen
* intel iris plus graphics 645. Ik begreep dat dit in de cpu zit, dus geen losse was.

prijs 2374,-

optie 2

Apple MacBook Pro 13-inch (2020) Touch Bar en Touch ID
* i7 quad core 2.4ghz
*512 gb opslag
*16gb werkgeugen
* intel iris plus graphics. Ik begreep dat dit in de cpu zit, dus geen losse was.

prijs 2379,-

ik kan verschil in videokaart niet achterhalen, of de 645 beter is of niet. de processor is minder snel, zit 5 euro tussen, die videokaart moet dan echt wel beter zijn, of zit ik nu mis?

optie 3
als laatste, die zit wel boven mijn budget, maar dat is misschien een paar maandjes doorsparen. wel groter scherm, en een 6 core. ging mij vooral om de videokaart, is die zoveel beter, en heb ik dat nodig?

Apple MacBook Pro 16-inch (2020) Touch Bar en Touch ID
* i7 6 core 2.1ghz
*512 gb opslag
*16gb werkgeheugen
* Radeon pro 5500m (4gb), ik begreep losse kaart.

prijs 2824 euro

ik hoor graag van jullie

Martin

Beste antwoord (via Skillstone op 31-10-2020 18:11)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Skillstone schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:23:

Foto/beeldbewerking. Ik werk nu met Affinty Photo (voorheen PS CS), en doe daar best extreme bewerkingen.

naast foto bewerking, ook muziek (spotify) en misschien een keer een filmpje of uitzending gemist. Spotify draai ik altijd wel samen met bewerking, of youtube (voor tip en tricks bewerken). browsen ook, maar lijk mij anno 2020 geen probleem meer ;)
Ik werk zelf vaak met Photoshop en Capture one voor High End Retouching en heb dit model pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter...

Werk met RAW, TIFF en PSD bestanden van een paar GB en zit tussen de 20-50 layers gemiddeld.

Een i7 is mijns inziens alleen interessant als je echt heel veel exports doet in batch of ook vaak videos exporteert.

Wat versta je precies onder extreme bewerking, kan je daar iets meer over kwijt.

@Tempen Deels eens met je punten. 3 weken wachten op de aankondiging is inderdaad goed advies.

Echter is het niet realistisch om te verwachten dat intel based programma's als Photoshop en Affinity binnen korte tijd zijn geoptimaliseerd voor ARM.

Dit zullen waarschijnlijk uitgeklede versies worden (als ze er überhaupt al snel komen) die met elke maandelijkse/jaarlijkse update iets beter worden, maar qua volledige functionaliteit en betere performance zal je echt lang moeten wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 27-10-2020 11:24 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Optie 3 alleen of een MSI Prestige 15 die sowieso beter presteert en een goed beeldscherm heeft en langer mee gaat? (Ben even kwijt hoeveel updates Macbooks krijgen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zou er rekening mee houden dat de verwachting is dat binnen een maand nieuwe macbook worden aangekondigd met de nieuwe ARM processoren. Welke modellen is natuurlijk nog de vraag.

In jouw situatie zou ik hier zeker even op wachten. Vooral aangezien je zegt dat je wilt dat je macbook echt een langre tijd mee gaat, kan het misschien een nadeel zijn om nu een intel MBP te kopen. Het is maar de vraag hoe lang deze echt ondersteund gaan worden. Destijds ging de switch van PowerPC naar intel behoordelijk snel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Skillstone schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:23:

Ik werk zelf vaak met Photoshop en Capture one voor High End Retouching en heb dit model pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 13,3" met Touch Bar, i5 2,0GHz, 16GB inter...

Werk met RAW, TIFF en PSD bestanden van een paar GB en zit tussen de 20-50 layers gemiddeld.

Een i7 is mijns inziens alleen interessant als je echt heel veel exports doet in batch of ook vaak videos exporteert.

Wat versta je precies onder extreme bewerking, kan je daar iets meer over kwijt.

@Tempen Deels eens met je punten. 3 weken wachten op de aankondiging is inderdaad goed advies.

Echter is het niet realistisch om te verwachten dat intel based programma's als Photoshop en Affinity binnen korte tijd zijn geoptimaliseerd voor ARM.

Dit zullen waarschijnlijk uitgeklede versies worden (als ze er überhaupt al snel komen) die met elke maandelijkse/jaarlijkse update iets beter worden, maar qua volledige functionaliteit en betere performance zal je echt lang moeten wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 27-10-2020 11:24 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Bijna 2400 euro voor modellen met een i7, 16 GB, geintegreerde basic videokaart en slechts 512 GB opslag vind ik echt schofterig. Ik zou dan echt voor een derde van het geld een Windows laptop halen, maar goed. Als je macOS zo fijn vindt, kun je die prima in een VM draaien.

Er komen nieuwe modellen uit, mogelijk dalen deze dan nog wat in prijs en kan het toch aantrekkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
Greatsword schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Het lijkt me toch echt onwaarschijnlijk dat dit uitgeklede versies zullen worden. Als we de statements van Apple en Adobe mogen geloven zullen het toch echt volwaardige versies zijn bij launch. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken en moeten ze dan maar op hun woord geloven. Maar inderdaad met je eens dat we het maar moeten afwachten!

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillstone
Tempen schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:00:
Ik zou er rekening mee houden dat de verwachting is dat binnen een maand nieuwe macbook worden aangekondigd met de nieuwe ARM processoren. Welke modellen is natuurlijk nog de vraag.
Ik had stuk gelezen op iculture Ik ben wegens per maand prijs van PS CC afgestapt en verder gegaan op affinty photo, ik kan niet inschatten hoe snel Serif dit zal oppakken. Als ik artikel leest, word rond 2022 pas een issue. dat is vrij kort te noemen, maar moet ik dan rekening houden dat mijn apple niet meer functioneel meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-07 09:23
Inderdaad even wachten, met de aankondiging kan ook een prijsverlaging van de huidige modellen plaatsvinden.

Zou sowieso voor dit model macbook gaan. Die i7 voegt bijna niets toe voor zoveel prijsverschil:
https://tweakers.net/lapt...rty_p1130472/vergelijken/

Qua performance is de 16 inch (verassing) beter mede dankzij de koeling maar daar betaal je dus ook meer voor. Ik hoorde dat het scherm van de 16 ook beter is maar pin me er niet op vast. Ik zelf vind de 13,3 inch de perfecte size maar ik kan me goed voorstellen dat je met editten een groter scherm fijner vind.

[ Voor 30% gewijzigd door BSOD baby op 27-10-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skillstone
Greatsword schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

bedankt voor de tip. Als ik zo lees, kan het met een duidelijk mindere versie ook.

Onder extreem, is dat het niet alleen bijwerken is. Het is foto's samenvoegen, creaties maken, painting, retourering. Ik volg op instagram bijvoorbeeld Justin designs, die kan wil ik op. Ik sta in die vergelijk nog in de "beginfase " van bewerken. op dit moment zijn projecten van een paar uur, rond de 10/15 layers en onder een gb. vooral voor instagram gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik wil graag even toevoegen aan de ARM discussie dat inderdaad Adobe vaak traag is met meegaan in technische vooruitgang, maar ik verwacht dat Affinity een stuk sneller zal zijn gezien een groot deel van hun codebase al lang geleden geschikt is gemaakt voor de iPad waardoor ze een relatieve eenvoudige transitie tegemoet gaan in tegen stelling tot een bedrijf als Adobe.

Mijn advies zou zijn als je niet kan wachten:
Portable: MBP 13", 2,0GHz i5 10th gen, 16GB
Semi-portable, mainly desktop use: MBP 16, i7 6c, 16GB

Als je wel kan wachten dan even een paar weken geduld voor de hoogstwaarschijnlijke ARM Macbook aankondigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skillstone
bedankt allemaal!

beste antwoord aangevinkt, maar bijna iedereen had een goed punt. Ik hoorde gisteren nog iemand zeggen, 10 dagen na de release van apple (17-11) heb je black friday (27-11). Ik wacht nog wel even. Ik weet in in ieder geval dat een videokaart niet het alle belangrijkste is bij fotobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Skillstone schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:14:
bedankt allemaal!

beste antwoord aangevinkt, maar bijna iedereen had een goed punt. Ik hoorde gisteren nog iemand zeggen, 10 dagen na de release van apple (17-11) heb je black friday (27-11). Ik wacht nog wel even. Ik weet in in ieder geval dat een videokaart niet het alle belangrijkste is bij fotobewerking.
Die is nieuw voor mij kan Adobe mooi hun requirements aanpassen... ik wist niet, dat Apple aan Black friday deed.

[ Voor 4% gewijzigd door Berlinetta op 02-11-2020 05:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Als je toch zoveel geld uitgeeft kan je mijns inziens ook kijken naar de Surface Book 3. Is er in 13,5 of 15" modellen, heeft een zelfde aluminium build als de mac, een goed scherm met hoge resolutie, is even snel als een macbook pro en biedt de mogelijkheid om direct op het scherm te tekenen! Er zit bij sommige modellen ook een videokaart in, dus je kan hier ook redelijk mee gamen.

Als je performance echt belangrijk vind voor een goede prijs dan wil ik de Lenovo Yoga Slim 7 nog aanraden. Deze heeft een 8-core AMD processor - die alle intel laptopprocessoren uit het water blaast - met 16GB RAM en 1TB opslag, en een goed scherm en omdat ie maar 1100,- euro is een enorm goede prijs.

Verder nog de waarschuwing dat macOS niet sneller werkt dan Windows als het op grafische zaken aankomt, dat was meer dan 20 jaar geleden misschien zo maar is nu niet meer het geval. En omdat je zegt onder modaal te verdienen zou ik niet perse voor mac gaan, aangezien je daar niet per se de performance mee binnenhaalt die je zoekt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
@Skillstone Kan je nog wachten tot 10 november? Ik zou eens kijken wat Apple met Apple Silicon voor elkaar krijgt!
Pagina: 1