Muisklik doet het af en toe ineens niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 22:45
Hi Forumleden,

Ik heb een vraag die ik lastig weet te omschrijven. Ik doe een poging:
Een paar maanden geleden een nieuwe laptop gekocht, de Lenovo Ideapad L340-15IRH Gaming met Windows 10. Niets aan de hand. Alles werkte zoals van een gloednieuwe laptop verwacht mag worden.

Maar sinds een paar weken heeft de muis ineens kuren. Waarbij de kuren bij de losse muis en de mousepad gelijk zijn: de muisknoppen doen het ineens niet meer. Je kunt met je muis over bijvoorbeeld een tabblad van de browser gaan, maar er niet op klikken. Maar op het kruisje van dat tabblad dan weer wél. In Verkenner kun je ineens geen document in een map aanklikken, maar wel dat Verkenner venster sluiten. Of verkleinen.

Ik zit me gek te piekeren, maar ik kan de oplossing niet bedenken. Google brengt ook geen soelaas. Daar wordt vooral geadviseerd om de muis in een andere USB poort te stoppen (gedaan, maar dat helpt niet en verklaart niet waarom de mousepad ook niet werkt), de installatie van de muis ongedaan te maken en nieuwe hardware te laten vinden (gedaan, maar het probleem kwam terug), Windows Update te draaien (gedaan, maar ook dat was de oplossing niet) en het in de instellingen van de muis te zoeken. Daar zie ik ook niets raars.

Het gekke is, dat de muis gewoon reageert als de laptop net opgestart is, maar dan ineens ophoudt. De cursor blijft in beeld en doet netjes mee. Maar de mogelijkheid om te klikken is er niet meer.Om het daarna een paar minuten later (nooit getimed, maar dit kan wel 5-10 minuten duren) ineens wél weer te doen! En er dan weer mee te stoppen. Er is niet mee te werken.

Ik heb gekeken of er lopende processen zijn die de werking van de muis negatief kunnen beïnvloeden. Ik heb software die er de afgelopen weken op geïnstalleerd is weer verwijderd. Niets helpt.

Ik heb niet heel veel kennis van computers, maar dit lijkt me een softwarematig probleem, vooral omdat het bij zowel de losse muis als de mousepad gebeurt. En af en toe ineens weer wél werkt. En daarom denk ik dat dit niet iets is dat ik onder garantie kan laten repareren.

Als dit gebeurt is de enige manier om toch je werk af te maken te werken met TAB, Shift-TAB, Enter en de pijltjestoetsen.

Kan iemand mij helpen?

Alvast dank!!
_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door 3lmeau op 26-10-2020 09:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 96% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36

Tens

let me drink about it

3lmeau schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:21:
de Lenovo Ideapad L340-15IRH Gaming met Windows 10 Enterprise. Niets aan de hand.
Enterprise, kun je dan niet beter bij je bedrijfs tech support aankloppen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Squ1zZy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Bedoel je hiermee "helemaal stoppen"? Of dat het klikken niet werkt?
Sorry. Daar ben ik inderdaad niet duidelijk. De muiscursor doet het gewoon. Alleen de muisklik reageert niet meer. Behalve als ik over 'kruisje, vierkantje of minnetje' ga. Maar vaak ook daar niet.
Meestal reageert het icoon wel als de muiscursor eroverheen gaat. Het licht op.Wordt 'clickable'. Maar is het dan vervolgens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Tens schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Enterprise, kun je dan niet beter bij je bedrijfs tech support aankloppen?
Sorry. Windows Home. Enterprise was op mijn vorige laptop. Aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Klinkt helemaal niet als een muis-issue, maar als software dat de hele werking van de computer blokkeert oftewel dat de computer 'hangt'. Dat de computer niet reageert op muisklikken is dan een symptoom, maar niet het echte probleem.

Je geeft aan wel software te hebben geinstalleerd en verwijderd, maar misschien dat daar iets mis is gegaan of dat er nog meer is achtergebleven. Ik zou het daar gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 23:02
Links en rechts muisklik reageren beiden niet als het probleem aanwezig is?

https://pcsupport.lenovo....s/automatic-driver-update

Doe een automatic update zodat die alles pakt.
Anders handmatig en dan moet je BIOS/Chipset en Mouse drivers pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 106% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Squ1zZy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Als de computer hangt verwacht ik niet dat maximize en close wel werken. Lijkt zijn explorer wel die in de war is.
Die deden het volgens TS soms ook niet. Maar inderdaad, iets met je explorer is een goed startpunt. Hangen er bijvoorbeeld USB-sticks of externe harde schijven aan? Is de interne HDD/SSD wel nog helemaal oké? Dat soort dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Ik ben deze topic begonnen op mijn werklaptop die naast mijn privé laptop staat. En bij elke reactie klik ik weer even verder. Maar het lijkt te verergeren. Waar ik eerst altijd schermen kon sluiten en minimaliseren, lijkt dat nu ook niet meer te kunnen. Ik ga nu proberen om naar de Driver Update te kijken uit de tip van Erazher (waarvoor dank), zodra ik Chrome weer aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Erazher schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:57:
Links en rechts muisklik reageren beiden niet als het probleem aanwezig is?

https://pcsupport.lenovo....s/automatic-driver-update

Doe een automatic update zodat die alles pakt.
Anders handmatig en dan moet je BIOS/Chipset en Mouse drivers pakken.
Automatische update gedraaid, zoals je adviseerde. Ik krijg de melding dat alle drivers al up-to-date zijn. Daar ligt het dus ook niet aan.

Ondertussen lijkt het er inderdaad op of de situatie steeds meer verslechtert. Waar ik eerst de eerste paar minuten na opstarten nog gewoon gebruik kon maken van mijn muis, gaat het nu vanaf de start meestal al verkeerd...

Iemand nog een goede tip?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:31

Onbekend

...

Toetsaanslagen werken wel gewoon goed?
En de muis loskoppelen en via het touchpad werken geeft nog steeds het zelfde probleem?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Onbekend schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:16:
Toetsaanslagen werken wel gewoon goed?
En de muis loskoppelen en via het touchpad werken geeft nog steeds het zelfde probleem?
Jep. Muis is losgekoppeld geweest, maar het probleem op de touchpad is precies gelijk. Toetsen werken allemaal wel goed. De scrollfunctie blijft ook gewoon werken, als de knoppen niet meer reageren. Ook zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:31

Onbekend

...

Kan je je touchpad uitschakelen? En dan gewoon jouw muis gebruiken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 23:02
Lastige ervan is het doorzoeken naar het mogelijke probleem.

Omdat het gaat om de muis en touchpad klik niet gerigisteerd wordt lijkt het op een software probleem te komen. Nu de oorzaak ervan vinden is lastig als alles up to date is en het zou "moeten" werken.

Mogelijk dat er iets vanuit de BIOS het veroorzaakt, was ook bij een dell aanwezig maar dat freezde de gehele laptop.

Het gaat erop neerkomen nieuwe installtie van W10 ( ik adviseer echt een nieuwe install en niet via lenovo te doen, al kan ik niks garanderen dat het probleem weg is ) maar het beste wat je nu kan doen is het gewoon terug sturen onder de wet van koop en daarbij een anere kopen of onder garantie terug sturen dat het apparaat niet naar behoren functioneert.

Ik snap dat het niet een gewenste advies is om het om te ruilen/ te reparten maar dit lijkt mij wel de beste aanpak. Je hebt recht op een werkend product en daarbij zijn deze mogelijkheden tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Erazher schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:28:
Lastige ervan is het doorzoeken naar het mogelijke probleem.

Omdat het gaat om de muis en touchpad klik niet gerigisteerd wordt lijkt het op een software probleem te komen. Nu de oorzaak ervan vinden is lastig als alles up to date is en het zou "moeten" werken.

Mogelijk dat er iets vanuit de BIOS het veroorzaakt, was ook bij een dell aanwezig maar dat freezde de gehele laptop.

Het gaat erop neerkomen nieuwe installtie van W10 ( ik adviseer echt een nieuwe install en niet via lenovo te doen, al kan ik niks garanderen dat het probleem weg is ) maar het beste wat je nu kan doen is het gewoon terug sturen onder de wet van koop en daarbij een anere kopen of onder garantie terug sturen dat het apparaat niet naar behoren functioneert.

Ik snap dat het niet een gewenste advies is om het om te ruilen/ te reparten maar dit lijkt mij wel de beste aanpak. Je hebt recht op een werkend product en daarbij zijn deze mogelijkheden tot je beschikking.
Thanks voor jouw reactie Erazher. Ik speur nog even verder, maar inderdaad: dit is in wezen een mankement onder garantie, dus als het moet, dan moet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmeau
Onbekend schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:25:
Kan je je touchpad uitschakelen? En dan gewoon jouw muis gebruiken?
Goeie tip. Maar werkt niet. Het zelfde verhaal.

Ik heb alle actieve verbindingen nu uitgeschakeld. Zelfs de Bluetooth verbindingen. Netspanning ervanaf. Niets werkt. Na een tijdje (soms meteen, maar soms kan ik minutenlang gewoon werken) stopt de mogelijkheid tot muisklikken. Scrollen kan ik dan nog. Het toetsenbord werkt ook nog gewoon (gelukkig maar; ik wordt ondertussen best handig in het TABben door de velden ;) ), maar de muis blijft kuren geven. En als ik tien minuten later weer die laptop erbij pak, doet alles het soms ineens weer. Tot het weer faalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3lmeau
Waarschijnlijk is het probleem opgelost! Hierbij een korte update.

Ik heb gebeld met een vriendje die via Teamviewer heeft meegekeken. Hij vroeg me om alle USB devices los te koppelen. Gek genoeg werkte de muis op afstand prima. Na een tijdje sloot ik mijn externe muis weer aan en toen begonnen de problemen. Het lijkt een conflict te zijn tussen de externe muis die met een draadje aan de USB vast hing (een Logitech G500) en de interne muis. De USB poort lijkt verder in orde. En dus mik ik de muis maar bij het grof vuil.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken. Het lijkt dus gewoon een hardwarematig issue te zijn.
Pagina: 1