1440p of 4K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GolovaRaoul
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste medetweakers,

Ik wil een nieuwe monitor halen om mee thuis te werken. Ik ben het twijfelen tussen de volgende twee monitors:Echter weet ik niet wat mijn voorkeur heeft. De 1440p heeft 70Hz, en de andere is 4k. Ik wil deze monitor voornamelijk gaan gebruiken voor het browsen van internet, kantoor-gerelateerde taken (citrix/outlook/teams/office) en traktor pro 3 (dj software).

Ik gebruik momenteel deze laptop als werklaptop: https://www.insight.com/e...llLatitude7490-14%22-Cor/

Ik gebruik momenteel deze laptop als privélaptop (niet al te best, maar wel nog redelijk vlot):
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-2FK

Nu zou ik logischerwijs willen gaan voor 4K (meer pixels voor ongeveer dezelfde prijs), maar nu vraag ik me af hoe dit zit met scaling. Ik denk dat dit wel goed zit, aangezien ik voornamelijk relatief goed onderhouden apps gebruik. Een lijst van apps die ik gebruik:
  • Chrome
  • Edge
  • Outlook
  • Teams
  • Word
  • PowerPoint
  • Excel
  • Citrix
  • UiPath
  • Traktor Pro 3
Ik zou dan namelijk nog steeds mijn werklaptop willen gebruiken en dan het nieuwe scherm als 2de scherm. Ook vraag ik me af of beide laptops dit scherm wel met 4k @ 60Hz kunnen aansturen. Ook vraag ik me, of 4K niet misschien overkill is voor mijn doeleinde.

Alvast bedankt voor het meedenken. Mochten jullie eventueel andere monitorsuggesties hebben, laat het met vooral weten :)

Met vriendelijke groet,
GolovaRaoul

Alle reacties

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 16:39
4k is overkill voor jouw doeleinde, maar het is wel lekker. Ik vind het persoonlijk veel fijner kijken om naar een scherm met hogere dpi te kijken, maar de vraag is wel of je het de prijs waard vindt. Schaling zou ik me in dit geval niet zo druk over maken, dit gaat alleen maar verbeteren de komende tijd. Schermen koop je toch voor langere tijd natuurlijk.

Als ik de keuze zou maken tussen deze twee schermen dan zou ik absoluut voor het 4k scherm gaan. Voor werken heb je niet zoveel aan hogere refreshrates.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
De Toshiba laptop heeft "UHD Graphics 630" aan boord. Die is krachtig genoeg voor 4K via DP. Wel jammer is dat er geen DP aansluiting op zit en enkel een gedateerde HDMI. 1440p zal waarschijnlijk wel gaan met die laptop.

Hetzelfde geldt voor de Dell laptop. Die heeft ook geen DP en kan dus ook geen 4K aan tenzij je een "USB-C to DisplayPort" dongle koopt of een monitor neemt met USB-C aansluiting.

[ Voor 29% gewijzigd door Djarune op 26-10-2020 09:27 ]

• GolovaRaoul
Djarune schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:22:
De Toshiba laptop heeft "UHD Graphics 630" aan boord. Die is krachtig genoeg voor 4K via DP. Wel jammer is dat er geen DP aansluiting op zit en enkel een gedateerde HDMI. 1440p zal waarschijnlijk wel gaan met die laptop.

Hetzelfde geldt voor de Dell laptop. Die heeft ook geen DP en kan dus ook geen 4K aan tenzij je een "USB-C to DisplayPort" dongle koopt of een monitor neemt met USB-C aansluiting.
Ik dacht dat die Tosiba laptop Intel HD 5500 had. Maar waar vind je het HDMI nummer? Ik kan dat nergens vinden...

• Djarune
GolovaRaoul schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Ik dacht dat die Tosiba laptop Intel HD 5500 had. Maar waar vind je het HDMI nummer? Ik kan dat nergens vinden...
excuses, ja de Intel Core i5-5200U heeft HD Graphics 5500. Die kan helemaal geen UHD aan. Blijkbaar wel via DP, maar niet via HDMI.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 26-10-2020 09:40 ]

• GolovaRaoul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XydALUVRLg2LAz7QizPfECI6P4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3VY97n03LxLtexhjrsruLq5M.png?f=user_large

Ik zie dat hij opzich wel 4k aankan met behulp van Displayport, maar mijn laptop heeft alleen maar deze uitgangen: HDMI, VGA (D-Sub), Wireless Display (WiDi). Ik ben echter niet bekend welke HDMI-versies er allemaal zijn helaas, dus ik weet ook niet welke HDMI-versie mijn Toshiba-laptop heefet...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
HD5500 kan 4 K weergeven maar daar heb je alles mee gezegd. Ga je snel scrollen dan hapert de boel en 4K Youtube kan je wel vergeten. Voor de UHD620 geldt eigenlijk hetzelfde. Meer dan 1440p zou ik er niet aan hangen.

• Djarune
GolovaRaoul schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:47:
[Afbeelding]

Ik zie dat hij opzich wel 4k aankan met behulp van Displayport, maar mijn laptop heeft alleen maar deze uitgangen: HDMI, VGA (D-Sub), Wireless Display (WiDi). Ik ben echter niet bekend welke HDMI-versies er allemaal zijn helaas, dus ik weet ook niet welke HDMI-versie mijn Toshiba-laptop heefet...
Zie hier. Ik vermoed een HDMI v1.3 met misschien een letter erachter. Dat betekent dat 4k op 30Hz (niet scrollbaar) ook waarschijnlijk niet gaat werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 26-10-2020 09:59 ]

Pagina: 1