Welke edgrouter voor het vervangen van de isp modem(kpn)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-12-2023
Mijn vraag
Ik wil de router (ISP) vervangen voor een eigen router, maar wil dit wel doen met de meest optimale versie.
Je hebt diverse soorten en kom er niet uit welke nu het meest voor mij van toepassing is.

edgerouter x goedkoop maar voldoet die wel om max performance te leveren
edgerouter lite is weel een stuk duurder dan de X, is het verschil in prijs dan ook zichtbaar of maakt dat niet heel veel uit.
edgerouter x SFP heb je dat nodig of kan dit voor nog hogere snelheden resulteren

Kortom kan iemand mij vertellen wat jij hebt gekozen en waarom en hoe het bevalt momenteel?

groetjes :)

Beste antwoord (via OfficeGeek op 30-10-2020 09:29)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36

Cyphax

Moderator LNX
laurens0619 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:06:
Zover ik weet is de edgerouter x juist sneller dan de lite, dat maakt de keus eenvoudig dan :)
Maar is het echt zo eenvoudig? Ik denk dat het in de praktijk geen merkbaar verschil is. Pak de goedkoopste. Ik wilde in eerste instantie een ER-x bestellen maar kreeg een mail dat ze daar even niet goed aan konden komen dus werd het een Lite. Maar ze zouden in mijn geval het ongeveer even goed doen denk ik. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 17:08
Wellicht even handig om te vermelden wat je er mee van plan bent en hoe snel je internet is?

Als je tig vlans wil gaan routeren en hier en daar van alles gaat filteren heb je een andere nodig dan wanneer je enkel 15 clients gebruik wil laten maken van een 40 mbit dsl lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
En welke router van je isp heb je nu?
Ik heb een VDSL lijn van KPN met een Experiabox.
Deze heeft een telefoonlijn ingang (RJ11) dus niet te vervangen.
Mijn ER-X zit erna.
De ER-X haalt snelheden tot zo'n 800 Mbit/s.
Mijn internet is langzamer...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 18:54

lier

MikroTik nerd

Vanwaar de EdgeRouter?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OfficeGeek
Ik heb glasvezel verbinding 100 pakket van KPN, dit wil ik uitbreiden naar 200 op kort termijn.

Ik heb de v12 router/modem momenteel/(vervanger van de experia box)

Wat ik wil doen is naast de tv verbinding en alle normale poorten heb ik een homelab met wat servers staan.
Hier zit dan ook nog een switch tussen. Hiermee heb ik de switch opgedeeld in meerdere vlans om de netwerken op te delen.

De reden waarom de edgerouter is de prijs is aanlokkend, ook al heeft het wat moeilijkere troubleshooting, ik heb ervaring met netwerken en de cli is wel uit te komen, met wat hulp.

Ik heb voor keur voor een edgerouter wegens de interface en het totaal pakket.

Tenzij iemand mij kan aanbevelen een geheel andere router om de isp te vervangen, sta ik open voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Bij de aanschaf van een edgerouter moet je wel rekening houden of het een interne switch heeft of niet. Vooral als je van Iptv gaat gebruiken i.v.m. igmp snooping.

Zelf heb ik de edgerouter 6p maar wel spijt dat ik deze gekocht heb. Peformance wise is het een top ding maar totaal ongeschikt voor thuis gebruik vooral i.c.m. met iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Ja ik ben echt benieuwd welke edgerouter dan ook het best leent voor thuisgebruik. iptv moet wel goed werken met het device anders heb ik ruzie met mijn vrouw :)

De homelab is max 2 fysieke servers en 11 vm machines in hyper v.

Ook wil ik een pi-hole opzetten die als dhcp gaat functioneren en de ip poorten dynamisch toekent.
Vandaar dat ik de isp wil vervangen omdat ik die dhcp van de v12 niet kan uitzetten, dmz begin ik niet aan vind ik geen verbetering en aangezien bridgemode niet mogelijk is kom ik terecht bij het vervangen van.

voor wat betreft wifi, wil ik gewoon van die hotspots opzetten, die van kpn die ik al heb om mee te beginnen die super wifi spots. Maar die zal ik later gaan vervangen voor de ubiquiti varianten.

Aangezien het design erg mooi is :)

[ Voor 17% gewijzigd door OfficeGeek op 26-10-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een Edgerouter Lite, die is qua performance in orde zolang je maar niet eth1 en eth2 bridget. :+
Ik heb een gigabitverbinding, en ik kom wel ongeveer aan die snelheden met dat ding. Hij heeft 3 UTP-poorten, je zou voor IP-TV kunnen kijken of je eth2 daar dan voor gebruikt. Ik heb geen IP-TV dus ik gebruik alleen die ene poort (naast de "WAN"-poort).
De webinterface is op zich wel prettig, maar hij is ook goed te beheren via de CLI.
Ik heb het glasvezelmodem er nog wel achter overigens, for now.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 26-10-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
ik ga niets bridgen ik wil juist totaal onafhankelijk zijn van de isp.

Die schop ik in een hoek tot ik overstap van provider bij wijze.

Maar oke tot nu toe heb ik gehoord

edgerouter lite die voldoet in perfomance
edgerouter 6p is voor thuis gebruik niet handig.

Hoe staat het met de
edgerouter x?
Edgerouter 4
of misschien de USG dat kan ook nog een alternatief zijn.

tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:41:

Hoe staat het met de
edgerouter x?
Edgerouter 4
of misschien de USG dat kan ook nog een alternatief zijn.

tips?
Het gaat er vooral om dat IMGP snooping ondersteund wordt. Zo ja en je gebruikt bridge mode niet (ivm performance); dan zijn ze in principe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 20:13
Hier ook de Edgerouter Lite i.c.m. FTTH en KPN iTV. Werkt super, experiabox ligt lekker stof te happen op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik dacht dat een Lite wat ouder/trager was dan de X en de edgerouter 4 een nieuwere versie van de X. Maar het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel.

Ik heb de edgerouter X altijd een fantastisch apparaat gevonden, voor het geld bizar snel en prettige gui :)

Wat je je wel moet realiseren is dat IPTV via een eigen router alles behalve vlekkeloos is. Soms heb je geluk maar soms ben je weer dagenlang aan het troubleshooten waarom of de tv weer schokt, of de tv gids het niet doet, of waarom uitzending gemist het niet doet etc...

Voor mij was het genoeg reden om de experiabox te laten staan en de tv decoders via een vlan direct in de experiabox uit te laten komen. Edgerouter stond dus nat achter nat voor de rest.

Ik denk ook dat @Arthion-nl daarop doelt. De edgerouter 6 draait zoverik weet precies hetzelfde os als een X of 4. Dat een edgerouter 6 niet handig is met iptv geldt dus ook voor een X, of lite etc..
https://help.ui.com/hc/en...-EdgeRouter-Should-I-Use-

Lees hier anders even mee :)
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2020 09:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-09 20:21
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:15:
Bij de aanschaf van een edgerouter moet je wel rekening houden of het een interne switch heeft of niet. Vooral als je van Iptv gaat gebruiken i.v.m. igmp snooping.

Zelf heb ik de edgerouter 6p maar wel spijt dat ik deze gekocht heb. Peformance wise is het een top ding maar totaal ongeschikt voor thuis gebruik vooral i.c.m. met iptv
Hoe kan je zien zolang je geen iptv hebt als je edgeswitch er aan voldoet heb een oude edgeswitch 8 pro
En volgens mij zit er geen switch in,.maar toch wel igmp snooping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Ja bij kpn kan je het alleen als dmz achter de v12 router zetten dat is wat ik absoluut niet wil.

De edgerouter welke ik nog niet uit ben hebben volgens mij allemaal igmp snooping functie dus iptv zal geen probleem zijn als dit middels de script ingesteld is.

Maar zijn er mensen die de x hebben ingesteld bij KPN en iptv goed functioneert? 800mbits per seconde is meer als genoeg voor mijn data stream zodat ik de homelab kan opzetten en mijn pi-hole de ip adaressen kan laten delegeren.

Eigen domein de dns laten handelen met een port forwarding naar de pi-hole vanuit het domein om al het verkeer te laten lopen via de pi-hole

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
boomer21 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Hoe kan je zien zolang je geen iptv hebt als je edgeswitch er aan voldoet heb een oude edgeswitch 8 pro
En volgens mij zit er geen switch in,.maar toch wel igmp snooping?
Haal een Edgerouter en de Edgeswitch niet door elkaar want dit zijn 2 verschillende apparaten !

Niet alle Edgerouters hebben een dedicated switch ingebouwd en deze hebben dus ook geen IGMP snooping optie zoals mijn edgerouter 6P. Als ik mijn Edgerouter 6p bridge in 1 groter lan kan ik nog steeds 1Gbit halen alleen strooomt multiecast verkeer door alle poorten heen.

Je kan de link van @laurens0619 gebruiken om te zien of de Edgerouter een dedicated switch heeft of niet.
IGMP snooping wordt altijd bij de switch gedaan en niet door de router, en als een router dus geen switch heeft zoals de 6P dan heb je geen IGMP snooping ondersteuning wat noodzakelijk is voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:35:
Ja bij kpn kan je het alleen als dmz achter de v12 router zetten dat is wat ik absoluut niet wil.

De edgerouter welke ik nog niet uit ben hebben volgens mij allemaal igmp snooping functie dus iptv zal geen probleem zijn als dit middels de script ingesteld is.
Niet alle Edgerouters ondersteunen IGMP snooping ! Heeft de router geen dedicated switch dan is er geen ondersteuning voor IGMP snooping omdat dit een switch ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Ik ben helemaal wild van de Asus Mesh. Heb dual pack (370 euro) . Duur maar beste ooit gehad. Vooral stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Haal een Edgerouter en de Edgeswitch niet door elkaar want dit zijn 2 verschillende apparaten !

Niet alle Edgerouters hebben een dedicated switch ingebouwd en deze hebben dus ook geen IGMP snooping optie zoals mijn edgerouter 6P. Als ik mijn Edgerouter 6p bridge in 1 groter lan kan ik nog steeds 1Gbit halen alleen strooomt multiecast verkeer door alle poorten heen.

Je kan de link van @laurens0619 gebruiken om te zien of de Edgerouter een dedicated switch heeft of niet.
IGMP snooping wordt altijd bij de switch gedaan en niet door de router, en als een router dus geen switch heeft zoals de 6P dan heb je geen IGMP snooping ondersteuning wat noodzakelijk is voor IPTV.
Zover ik weet heeft geen enkele edgerouter serie IGMP snooping, tenminste mijn X had het ook niet z. Daar ging dus wel eens wat nutteloos verkeer over het netwerk maar tot aan een switch die het wel ondersteunde. Dacht dat een stream ongeveer 12mbit oid was dus daar had ik niet heel veel last van.

De 6P heeft zoals ik lees inderdaad geen dedicated switch, daarmee kun je weer tegen andere beperkingen aanloopen. Als je het iptv avontuur aan gaat is het inderdaad wel goed om er eentje met dedicated switch te kiezen

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
set protocols igmp-proxy interface eth0 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth1 role downstream

Dit is op de edgerouters te configureren dus ik snap niet waarom edgerouter geen igmp functie ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:10:
set protocols igmp-proxy interface eth0 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth1 role downstream

Dit is op de edgerouters te configureren dus ik snap niet waarom edgerouter geen igmp functie ondersteund.
Je hebt igmp snooping en je hebt igmp proxy. Igmp proxy kunnen ze beide
IPTV is echter niet 1 commando intikken en het is klaar (en blijft werken)

Ja je kunt het prima aan de praat krijgen en het is een super leerzaam traject (helemaal toen iptv nog bridged was en je op het kpn 10 subnet kon meekijken ;)).

Je moet gewoon accepteren dat het niet zo flawless is al een internet verbinding, het is soms vrij gevoelig.Weetje voor 50 euro boeit het niet, je kunt de experiabox altijd terugzetten. Je moet jezelf gewoon voorbereiden op wat gezeur van je vrouw ;)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OfficeGeek
Ah nee dat het niet makkelijk zal zijn om te configureren, het zal even wat tijd kosten.
Maar ik dacht dat de veronderstelling was dat het niet mogelijk was, dus daar reageerde ik even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:37
Edgerouter X hier als vervanging van de Experiabox. Dit ivm inderdaad ook de interne switch. Gebruik inmiddels geen IPTV meer en ook geen telefonie, maar dat terzijde. IGMP snooping/proxy was toen ik het nog wel gebruikte wel vereist.

500/500 trok het ding prima. Zit nu op 200/200 en dat gaat dan (uiteraard) ook prima. Diverse interne VLANs. Pihole DNS ingesteld op de Edgerouter, Ipv6-PD werkt goed en voorspelbaar. Moest mbv de ipv6 firewall 1 puntje vragen op het forum van Ubiquity. Was iets met KPN en een niet-default poort. Details even vergeten.

Ik ben er erg tevreden mee. Voor 50 euro imho 1 van de beste routers die je kan krijgen. Zuinig, snel en alle mogelijkheden die je wilt. Hou er wel rekening mee dat je voor sommige dingen de CLI in moet, maar dat is verder ook niet echt rocket science, maar kan wel nieuw zijn.

Edit: Waar je even goed op moet letten is dat je de WAN_IN firewall goed instelt voor zowel ipv4 als ipv6. Zat voorbeelden te vinden en bij de wizard maakt ie de regels dacht ik ook al automatisch aan, maar dat is wel het risicopuntje van een dergelijke router. Je bent zelf verantwoordelijk voor de firewall dus check je WAN_IN regels na installatie (default drop, allow established etc.).

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 26-10-2020 10:26 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
laurens0619 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Zover ik weet heeft geen enkele edgerouter serie IGMP snooping, tenminste mijn X had het ook niet z. Daar ging dus wel eens wat nutteloos verkeer over het netwerk maar tot aan een switch die het wel ondersteunde. Dacht dat een stream ongeveer 12mbit oid was dus daar had ik niet heel veel last van.

De 6P heeft zoals ik lees inderdaad geen dedicated switch, daarmee kun je weer tegen andere beperkingen aanloopen. Als je het iptv avontuur aan gaat is het inderdaad wel goed om er eentje met dedicated switch te kiezen
Moest ff zoeken maar PL3X4N oplossing edgerouter X SFP en geeft in deze post IGMP Proxy aangezet te hebben via settings config Tree.

Hou rekening mee dat de X SFP wel een switch heeft... mijn 6P mist deze settings totaal omdat er dus geen switch aanwezig is.

Ik ben netwerk hobbyist en zover ik weet wordt dit nog altijd geregeld door een switch en niet een router dus geen switch is geen IGMP.
Zoek op Google en je vind het antwoord meerdere malen dat dit een switch dingetje is en dus op vele edgerouters dus ook ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:17
Ik heb een Edge router 4. Deze heeft 3 poorten en (volgens mij) ook geen interne switch.

Na een hoop gedoe heb ik IPTV uiteindelijk opgegeven. Het is zoals gezegd hier vaak een hoop tijd en moeite en dat is best leuk maar niet als het niet uitkomt :) Overigens nooit op deze Edgerouter 4 geprobeerd maar weleens op een Edgerouter X.

Voor TV zijn er niet zo heel veel alternatieven maar iets wat ik zeker aan kan raden is Canal Digitaal. Die hebben een Android TV app. Tenzij je hele hoge eisen stelt aan de kwaliteit van lineaire TV voldoet dit prima.
Op https://netwerkje.com/iptv staat goede uitleg over de details mbt (routed) IPTV van KPN mocht je toch die route willen bewandelen. Ook wat uitleg over IGMP proxy en IGMP snooping is daar te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
Misschien rare vraag, maar waarom neem je geen Fritzbox? Daar is van bekent dat ze werken (en zelfs ondersteunt), plus ook bomvol mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
fritzbox kost 7 euro per maand, als je het ondersteund wilt hebben.Vind ik duur als ik iets koop voor 50 euro bv dan heb ik dat binnen no time terug

Als je het los aanschaf voor een x bedrag moet je het alsnog zelf uitzoeken.
Dus in basis kom je op hetzelfde neer!

Ik ben bekend met netwerken dus de cli met hulp zal geen problemen opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-09 20:21
swhnld schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:01:
Misschien rare vraag, maar waarom neem je geen Fritzbox? Daar is van bekent dat ze werken (en zelfs ondersteunt), plus ook bomvol mogelijkheden.
Zit er ook aan te denken om die er toch maar voor te laten heb nu nog adsl werkt prima poort 1 naar usg pro
Poort 2 naar edgerouter zo heb je een mooi lab netwerken. Om te kunnen testen ( heb je wat te doen met Corona)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:13:
fritzbox kost 7 euro per maand, als je het ondersteund wilt hebben.Vind ik duur als ik iets koop voor 50 euro bv dan heb ik dat binnen no time terug

Als je het los aanschaf voor een x bedrag moet je het alsnog zelf uitzoeken.
Dus in basis kom je op hetzelfde neer!

Ik ben bekend met netwerken dus de cli met hulp zal geen problemen opleveren
Nee, als je het los aanschaft is het profiel al bekent in de Fritzbox, dus alle VLAN's etc. staan al goed zodra je je provider selecteerd.
Maar goed, dit op je vraag voor andere opties, Ubiquity is prima spul, heb ik zelf ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb nu al enkele maanden een USG draaien i.p.v. de experia box. Werkt als een trein. Ik gebruik verder geen iTV, dus dat hele VLAN geneuzel heb ik niet nodig, maar daar zijn wel goede tutorials over te vinden hoe je dat moet inrichten. Dit kan namelijk niet via de UI van de USG.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
USG wordt erg warm wat ik begrijp en in het kader van lange termijn doelstelling, lijkt me dat niet handig.
Weet niet wat jouw ervaring hierbij is.

Ja ik wil wel iptv ingeregeld hebben en ook voip, anders heb ik ruzie met mijn vrouw en op de lange termijn zal dat het meeste effect hebben, dus dat inregelen gaat wel lukken met de juiste tutorials etc en met de cli zijn scripts gewoon te downloaden die je middels kopy paste in kan voeren.

USG te warm
lite optie 1 geen switch mogelijkheden
X optie 2 switch mogelijkheden

de X en lite kunnen allebei iptv ingeregeld krijgen dus dat is op de cli in te regelen, denk dat ik dan alleen meer zou willen weten op lange termij of de lite hier standvastiger is dan de edgerouter X als dat hetgeval is dan denk ik dat ik weet wat ik moet aanschaffen.

Wat bij de lite wel aanwezig is de hardware data load balancing functie, wat mogelijk wel een nog hogere data snelheid kan verkrijgen is wel mogelijk de doorslaggevende in dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Misschien nog weer vreemder advies.
Houd gewoon lekker die Experiabox als router, die kan altijd de snelheid van je internet abbo aan.

En aangezien je de vlan's met je managed switch doet is er helemaal geen reden om een andere router te nemen, of zie ik iets over het hoofd?
Je gebruikt de router volgens mij enkel als gateway naar het internet en dat kan die Experiabox makkelijk aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:38:
Misschien nog weer vreemder advies.
Houd gewoon lekker die Experiabox als router, die kan altijd de snelheid van je internet abbo aan.

En aangezien je de vlan's met je managed switch doet is er helemaal geen reden om een andere router te nemen, of zie ik iets over het hoofd?
Je gebruikt de router volgens mij enkel als gateway naar het internet en dat kan die Experiabox makkelijk aan.
Kan aan mij liggen maar alle verkeer routert uiteindelijk via de router dus als de router geen vlans ondersteund wat is het punt van vlans dan nog ? Of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 16:23
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:36:
USG wordt erg warm wat ik begrijp en in het kader van lange termijn doelstelling, lijkt me dat niet handig.
Weet niet wat jouw ervaring hierbij is.

Ja ik wil wel iptv ingeregeld hebben en ook voip, anders heb ik ruzie met mijn vrouw en op de lange termijn zal dat het meeste effect hebben, dus dat inregelen gaat wel lukken met de juiste tutorials etc en met de cli zijn scripts gewoon te downloaden die je middels kopy paste in kan voeren.

USG te warm
lite optie 1 geen switch mogelijkheden
X optie 2 switch mogelijkheden

de X en lite kunnen allebei iptv ingeregeld krijgen dus dat is op de cli in te regelen, denk dat ik dan alleen meer zou willen weten op lange termij of de lite hier standvastiger is dan de edgerouter X als dat hetgeval is dan denk ik dat ik weet wat ik moet aanschaffen.

Wat bij de lite wel aanwezig is de hardware data load balancing functie, wat mogelijk wel een nog hogere data snelheid kan verkrijgen is wel mogelijk de doorslaggevende in dit verhaal.
Hoezo is de USG te warm en is dat opeens een reden om een router niet te nemen? Dat ding komt met een 12v/1a adapter dus dat kan nooit veel stroom verbruiken. En ik gok er op dat de EdgeRouters ongeveer hetzelfde verbruiken (zelfde fabrikant, zelfde basis OS)

Ik heb nog even voor je gekeken, ik kan mijn hand prima op het apparaat leggen, het is lauwwarm. (hij hangt wel aan de muur met de ventilatie gaatjes naar boven).

Mijn volgende router gaat waarschijnlijk 50-60watt verbruiken, dan is het wel interessant om te kijken of het zuiniger kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Mijn doelstelling is de router dhcp functie uit te schakelen, dit wil ik door de Pi-hole laten uitvoeren.
Om dit te kunnen zal er een eigen router ipv experiabox moeten komen, want de experiabox is fixed en dit kan daardoor niet.

Ik wil commercial free leven op alle devices, daarnaast is de experiabox niet super snel en met een edgerouter zal dit vele malen sneller verlopen.

Zeker als ik mijn abbonenment verhoog naar het 200 pakket

Dus het is geen optie om de experiabox aan te houden of dat met DMZ voort te zetten Ben(v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Kan aan mij liggen maar alle verkeer routert uiteindelijk via de router dus als de router geen vlans ondersteund wat is het punt van vlans dan nog ? Of mis ik iets ?
De router doet hier geen vlan's daar gebruikt hij de managed switch voor.
Alles wat op het Lan blijft komt nooit in die router aan, maar wordt door de switch naar de juiste poort gestuurd.
Alleen als er gerouteerd moet worden zal de switch in actie komen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
USG is wat ik uit recensies haal dat deze erg warm wordt, heb het niet in het echt ervaren. Dat is voor mij al een no-go. Het komt in de meterkast en wil geen risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:05:
Mijn doelstelling is de router dhcp functie uit te schakelen, dit wil ik door de Pi-hole laten uitvoeren.
Om dit te kunnen zal er een eigen router ipv experiabox moeten komen, want de experiabox is fixed en dit kan daardoor niet.

Ik wil commercial free leven op alle devices, daarnaast is de experiabox niet super snel en met een edgerouter zal dit vele malen sneller verlopen.

Zeker als ik mijn abbonenment verhoog naar het 200 pakket

Dus het is geen optie om de experiabox aan te houden of dat met DMZ voort te zetten Ben(v)
Oeps was even in de war met een Connectbox waar je prima de dhcp van uit kunt zetten.
Van een Experiabox weet ik het niet maar je kunt waarschijnlijk wel de reeks beperken en die zet je dan op 1 met een fixed mac-adres van de Pi-hole.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
De USG zou ik skippen, ik dacht dat die sowieso al EOL was (ze gaan richting de dream machine) maar ik heb heb altijd een onding gevonden. Zaken als iptv in moeten regelen via json bestandjes.
Daarbij kan een USG al allergisch reageren als je een afwijkend subnet gebruikt.
Kijk als je mooi groene bolletjes in je controller wilt hebben in unifi dan is een usg leuk. Als ik jouw wensen zo lees dan is een X beter.

De X kan trouwens ook gewoon hardware offloaden (dat kon die niet bij zijn initiele release). Ik geloof dat de lite iets ouder is dan de X, iig ik vind de X superieur op alles vergeleken met de Lite.

Enne ik ga je de laatste keer waarschuwen: IPTV is niet "ff kopy pasta". Het is als je pech hebt een periodieke klus en is erg lastig te troubleshooten. Dat gezegd hebben, ik zou gewoon een edgerouter X kopen of zelfs de Edgerouter X-SFP, dan kun je de fiber direct in je edgerouter stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

De router doet hier geen vlan's daar gebruikt hij de managed switch voor.
Alles wat op het Lan blijft komt nooit in die router aan, maar wordt door de switch naar de juiste poort gestuurd.
Alleen als er gerouteerd moet worden zal de switch in actie komen.
Ben ik benieuwd wat jij dan als managed switch ziet dan? Mijn Unifi switch is ook managed en kan ik Vlans op maken maar deze werken absoluut niet zonder mijn edgerouter die IP reeksen gaat uitgeven. Mijn router bepaald ook wie met wie kan praten.

Misschien dat je een L3 managed switch bedoelt met DHCP functies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Laurens,

Jij bedoeld zonder tussenkomst van de modulator die net voor de router zit in de meterkast, dat je die kabels direct op de sfp poorten zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 16:23
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:06:
USG is wat ik uit recensies haal dat deze erg warm wordt, heb het niet in het echt ervaren. Dat is voor mij al een no-go. Het komt in de meterkast en wil geen risico nemen.
Ok, ben benieuwd uit welke recensies dit dan komt en of ze dan ook een vergelijking hebben gemaakt met vergelijkbare routers. Ja, deze router is warmer dan een grote experiabox. Maar deze stalen USG past 4x in een experiabox die van plastic is.
Ik ben ook wel benieuwd welk risico je denkt te lopen. Spontane ontbranding? Ik geloof niet dat een amerikaans bedrijf het risico wil lopen op schadeclaims door slecht ontwerp. (en je krijgt ook geen import goedkeuring voor de EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
laurens0619 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:16:

Enne ik ga je de laatste keer waarschuwen: IPTV is niet "ff kopy pasta". Het is als je pech hebt een periodieke klus en is erg lastig te troubleshooten. Dat gezegd hebben, ik zou gewoon een edgerouter X kopen of zelfs de Edgerouter X-SFP, dan kun je de fiber direct in je edgerouter stoppen :)
Heb zelf de X-SFP gehad en ik kan je vertellen de uitdaging pas begint wanneer de X-SFP gebrickt raakt zoals bij mij gebeurde naar amper 1 uur. Probeer dat maar eens op te lossen want voor mij was direct een WKOA reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:18:
Laurens,

Jij bedoeld zonder tussenkomst van de modulator die net voor de router zit in de meterkast, dat je die kabels direct op de sfp poorten zet?
Ja dat heb ik wel eens gelezen. Ik heb alleen ook wel iets gelezen dat de edgerouter slechts 1 VLAN op een SFP poort kan zetten dus dat je er OF internet OF iptv uit kan trekken. Maar dat zou je even moeten uitzoeken of dat met de de edgerouter x zo was.
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3

@Arthion-nl
We hebben de TS nu genoeg gewaarschuwd toch hij wil bonje met zn vrouw omdat tv niet werkt tweaken, dan moet je ook wel full pull gaan :9

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Ben ik benieuwd wat jij dan als managed switch ziet dan? Mijn Unifi switch is ook managed en kan ik Vlans op maken maar deze werken absoluut niet zonder mijn edgerouter die IP reeksen gaat uitgeven. Mijn router bepaald ook wie met wie kan praten.

Misschien dat je een L3 managed switch bedoelt met DHCP functies ?
Je gooit DHCP en vlan's door elkaar.
DHCP is enkel een service die ip adressen uitdeelt als er een dhcp request gedaan wordt, dat heeft helemaal niets met vlan's te maken of routering te maken.

In een professioneel netwerk is altijd een (of meerdere) aparte DHCP servers aanwezig en wordt dat maar heel zelden in een router gerealiseerd.
Dat die in thuis routers nu toevallig in de router gestopt wordt maakt het nog geen router functionaliteit, net als wifi dat ook ook inzit niets met de router functionaliteit te maken heeft.

Vlan's kunnen zowel L2 als L3 zijn.
Als je vlan's in een single broadcast domain gebruikt dan zijn Vlan's L2 en regelt je managed switch dat, maar als je meerdere broadcast domains wilt gebruiken dan moet je routeren en dan heb je L3 functionaliteit nodig en dus een router die vlan's ondersteund.

Ik ga er even vanuit dat hij geen meerdere broadcast domains heeft, want dat lijkt me voor een thuisnetwerk een beetje overbodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Je gooit DHCP en vlan's door elkaar.
DHCP is enkel een service die ip adressen uitdeelt als er een dhcp request gedaan wordt, dat heeft helemaal niets met vlan's te maken of routering te maken.
@Ben(V) misschien begrijpen wij elkaar verkeerd of is mijn kennis daar in te kort maar zover ik weet is er wel een koppeling nodig tussen een DHCP server en een Vlan.
Als ik in mijn edgerouter geen DHCP server creëer en deze koppel aan een Vlan dan gaat mijn switch ook niet werken met de aangemaakte vlan daar omdat er dan geen IP adres door komt.

Hoe gaat de experiabox meerdere IP reeksen creëren en deze naar de juiste vlan sturen.(doel van vlan is meerdere netwerken toch?)
Daarom mijn vraag ook wat versta jij onder managed switch want er moet toch een koppeling komen tussen Vlan en welke DHCP server !?

Netwerken is voor mij een hoppy en vraag dit ook uit interesse want ik vraag me ook af hoe je dit alleen oplost met een managed switch ? Weet TS dit ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik niet begrijp als je toch al een homelab hebt waarom dan niet een VM erbij en daar opnsense op draaien. Deze zet je in de DMZ of je forward de lossen poorten. TV zet je in een vlan rechtstreeks op de V12.
Snap overigens niet zo goed die wens voor VLANs thuis het wordt vaak erg complex en niet altijd makkelijker, maar goed ieder zijn hobby.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

@Ben(V) misschien begrijpen wij elkaar verkeerd of is mijn kennis daar in te kort maar zover ik weet is er wel een koppeling nodig tussen een DHCP server en een Vlan.
Als ik in mijn edgerouter geen DHCP server creëer en deze koppel aan een Vlan dan gaat mijn switch ook niet werken met de aangemaakte vlan daar omdat er dan geen IP adres door komt.

Hoe gaat de experiabox meerdere IP reeksen creëren en deze naar de juiste vlan sturen.(doel van vlan is meerdere netwerken toch?)
Daarom mijn vraag ook wat versta jij onder managed switch want er moet toch een koppeling komen tussen Vlan en welke DHCP server !?

Netwerken is voor mij een hoppy en vraag dit ook uit interesse want ik vraag me ook af hoe je dit alleen oplost met een managed switch ? Weet TS dit ook ?
Een vlan op L2 nivo is gewoon een aantal ipadressen in hetzelfde subnet dat elkaar niet kan bereiken.
Pas als je vlan's over meerdere subnets gaat verdelen (dus meerdere brodcast domain's) heb je een router nodig.

Waarschijnlijk heb jij vlan's gemaakt in verschillende subnets, maar dat is helemaal niet nodig (tenzij je meer dan 255 devices hebt).
Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat de dhcp server alle vlan's kan bereiken.

Het is gewoon veel slimmer je vlan's door de switch te laten afhandelen dan overbodige routeringen te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:35:
Waarom niet?

Ik heb ook heel lang zitten klooien met de Edgerouter Lite, TV's eraan, managed switches, IGMP snooping etc etc etc. Even werkend gehad en daarna toch weer problemen etc.

Heb nu de Experiabox 12, daarop heb ik alles uitgezet, een DMZ aangemaakt richting de Edgerouter en de TV's direct op de Experiabox. Werkt als een trein. Voor de latency hoef je het ook niet te doen. Ik ben binnen 1ms buiten en een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 1.1.1.1 geven strak 3ms.

Het is gewoon zeer stabiel. Wifi doe ik overigens via 2 Unifi AP's.

Bedenkt ook dat die extra router totaal niet relevant is als je bedenkt hoeveel hops er zijn voordat je gemiddeld gezien op je bestemming bent, en dan is de latency ook nog eens verwaarloosbaar van de EB12.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 26-10-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Een vlan op L2 nivo is gewoon een aantal ipadressen in hetzelfde subnet dat elkaar niet kan bereiken.
Pas als je vlan's over meerdere subnets gaat verdelen (dus meerdere brodcast domain's) heb je een router nodig.
Maar hoe koppel je bijv 2 reeksen ip adressen in het zelfde subnet aan 2 verschillende vlan in een switch ?
bij mij wordt de koppeling gemaakt vanuit de router tussen vlan en ip reeks.
En kunnen ze echt totaal niet met elkaar communiceren of zien ze elkaar gewoon niet ?
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Waarschijnlijk heb jij vlan's gemaakt in verschillende subnets, maar dat is helemaal niet nodig (tenzij je meer dan 255 devices hebt).
Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat de dhcp server alle vlan's kan bereiken.

Het is gewoon veel slimmer je vlan's door de switch te laten afhandelen dan overbodige routeringen te gaan maken.
Dat klopt ik heb op elke vlan een eigen subnet omdat ik dan beter onthoudt welke vlan tot welke ip reeks hoort. Hiermee kan ik ook in de router firewalls regels maken wie met wie mag praten en wie niet met elkaar mag praten->link zoals ik het heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In je managed switch maak je een port lid van een vlan.
Dan zorgt die switch ervoor dat alleen vlan verkeer met die tag naar die poort gaat.
De poort waar de dhcp server aan hangt moet je dan voor alle vlan id's toegankelijk maken.

Op deze manier blijven je vlan's op switch nivo en hoef je niet te routeren.

Normaal gesproken heb je op je eigen lan ook tussen vlan's geen firewall nodig.
Een firewall is er om je van buitenaf te beschermen.

Uiteraard kan het allemaal wel, en onder het motto "waarom makkelijk als het moeilijk kan?" kun je het prima via een router regelen, maar daar heb je dan functionaliteit voor nodig die je ISP router meestal niet heeft.

Maar vlan's kunnen prima zonder router.
De vraag die ik stel is, heb je een router hier voor ook nodig en zo ja waar voor dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:36:
In je managed switch maak je een port lid van een vlan.
Dan zorgt die switch ervoor dat alleen vlan verkeer met die tag naar die poort gaat.
De poort waar de dhcp server aan hangt moet je dan voor alle vlan id's toegankelijk maken.

Op deze manier blijven je vlan's op switch nivo en hoef je niet te routeren.

Normaal gesproken heb je op je eigen lan ook tussen vlan's geen firewall nodig.
Een firewall is er om je van buitenaf te beschermen.

Uiteraard kan het allemaal wel, en onder het motto "waarom makkelijk als het moeilijk kan?" kun je het prima via een router regelen, maar daar heb je dan functionaliteit voor nodig die je ISP router meestal niet heeft.

Maar vlan's kunnen prima zonder router.
De vraag die ik stel is, heb je een router hier voor ook nodig en zo ja waar voor dan wel?
Bedankt voor de uitleg maar ik heb het gevoel wel dat er een aantal zaken mist.
-Wie gaat in jou verhaal de meerder DHCP servers regelen? ik zie de experiabox binnen 1 en de zelfde subnet niet meerdere gescheiden ip reeksen maken. Dus de switch regelt dat dan ?
-Meerdere IP reeksen/vlans betekend toch niet dat zie niet met elkaar mogen praten? Zover ik had had begrepen zien ze elkaar niet maar dat betekend niet dat ze niet met elkaar kunnen praten. Dus iemand moet de restricties regelen !?

Bedankt in iedergeval voor de uitleg ! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
L2 doet niets met ip adressen, dat werkt op mac niveau.

Je hebt maar een enkel subnet dus maar een enkele DHCP server nodig.
Je moet alleen er voor zorgen dat de switch port waar de dhcp server aanhangt voor alle vlan's toegankelijk is.

Je denkt veel te moeilijk, het is echt heel simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Maar als er een verbinding is tussen bv vlan 1 en de edgerouter poort waar dhcp draait maar ook vlan 2 en dezelfde edgerouter poort, dan kan al het verkeer toch van vlan 1 naar vlan2 via die verbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:13:
L2 doet niets met ip adressen, dat werkt op mac niveau.

Je hebt maar een enkel subnet dus maar een enkele DHCP server nodig.
Je moet alleen er voor zorgen dat de switch port waar de dhcp server aanhangt voor alle vlan's toegankelijk is.

Je denkt veel te moeilijk, het is echt heel simpel.
Wie maakt de koppeling bijv dat ip 192.168.1.2 t/m .128 vlan 2 krijgt en ipreeks 192.168.1.129 t/m .255 vlan 3 krijgt ? in jou geval regelt dit de switch dit ?

Zover ik weet zorgt dit ervoor deze situatie voor dat je minder last hebt van ARP broadcast( reeksen zien elkaar niet meer). Maar ze zouden theoretisch wel met elkaar kunnen praten via de router.

Je kan deze wijze van vlans gebruiken om minder ARP broadcast verkeer te hebben binnen je switch/netwerk.

Of door middel van restricties dat vlan totaal niet met elkaar kunnen praten.(firewall rules)

Of mis ik nog iets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Alles wat in hetzelfde subnet zit komt nooit voorbij de switch want dat hoeft niet gerouteerd te worden.

Die vlan's zitten alleen op L2 nivo.
Die switch weet naar welke port hij verkeer door moet sturen en doet dat alleen als de vlan tag van de data overeenkomt het vla id dag de port heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:50:
Alles wat in hetzelfde subnet zit komt nooit voorbij de switch want dat hoeft niet gerouteerd te worden.

Die vlan's zitten alleen op L2 nivo.
Die switch weet naar welke port hij verkeer door moet sturen en doet dat alleen als de vlan tag van de data overeenkomt het vla id dag de port heeft.
Ik snap zo beetje wat je bedoelt, switch stuurt zelf niks automatisch vlan 2 verkeer naar vlan 3 verkeer omdat een andere vlan/ip reeks is.

Als ik client vlan 2 ben met ip reeks bijv weer 192.168.1.2 t/m 127 en wil communiceren met vlan 3 reeks zelfde subnet in 192.168.1.129 t/m 255 reeks kan dit niet direct via de switch omdat de switch dit niet doet.
Echter als ik ip 192.168.1.175(vlan ) ga benaderen gaat dit verzoek naar de router heen omdat de switch niet direct naar vlan 3 stuurt maar de router kan dit verzoek vervolgens wel doorsturen naar vlan 3 omdat de router niet weet of dit wel niet mag.

Wat ik destijds bekeken heb op YT van crosstalk solutions heb ik ik van het boven staande juist begrepen om ARP request broadcast te verminderen maar zorgt niet voor dan vlan totaal niet met elkaar kunnen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:41

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:05:
Waarom niet gewoon de Experiabox DHCP laten doen en alleen het IP-adres van PiHole meegeven voor DNS?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Ik snap zo beetje wat je bedoelt, switch stuurt zelf niks automatisch vlan 2 verkeer naar vlan 3 verkeer omdat een andere vlan/ip reeks is.

Als ik client vlan 2 ben met ip reeks bijv weer 192.168.1.2 t/m 127 en wil communiceren met vlan 3 reeks zelfde subnet in 192.168.1.129 t/m 255 reeks kan dit niet direct via de switch omdat de switch dit niet doet.
Echter als ik ip 192.168.1.175(vlan ) ga benaderen gaat dit verzoek naar de router heen omdat de switch niet direct naar vlan 3 stuurt maar de router kan dit verzoek vervolgens wel doorsturen naar vlan 3 omdat de router niet weet of dit wel niet mag.

Wat ik destijds bekeken heb op YT van crosstalk solutions heb ik ik van het boven staande juist begrepen om ARP request broadcast te verminderen maar zorgt niet voor dan vlan totaal niet met elkaar kunnen praten.
Nee zo werkt het niet, zoals ik al zei vlan's op switch niveau werken niet met ip adressen.
Ik zal het principe van vlan's op L2 level proberen uit te leggen.

In je switch definieer je een VlanId's, deze VlanId's kun je toekennen aan poorten.
Voorbeeld van switch configuratie.
  • Poort 1 : Dhcp server (+ router) --> VlanId 5 + VlanId 6
  • Poort 2 : PC-1 --> VlanId 5
  • Poort 3 : PC-2 --> VlanId 6
  • Poort 4 : Nas --> VlanId 6
Dit configureer je enkel in je switch.
Nu kan PC-2 bij je Nas komen en kan hij bij de DHCP server komen, maar niet bij PC-1
PC-1 kan alleen maar bij de DHCP server komen, maar niet bij je Nas of bij PC-2

Omdat alles in hetzelfde broadcast domain blijft is er geen behoefte om te routeren en doet de switch al het werk.
Als je ipadressen dus in hetzelfde subnet blijven dan stuurt de switch niets naar je router maar direct naar de poort waar het heen moet.
De switch heeft alle adressen in het broadcast domain in zijn ARP tabel en als het geadresseerde mac adres niet in die tabel staat stuurt hij het naar de router.
Dus pas als je buiten je subnet moet, zal de switch de data naar de router sturen die het dan zal routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Aha dus simper gezegd;

Kent de switch de mac adres niet stuurt request naar router.
Kent switch mac adres wel dan kijkt de switch of het binnen dezelfde vlan kan sturen anders denied vanuit gaande zoland beide vlans in de zelfde broadcast domain.
Moet de switch dan nog specifieke protocollen kennen behalve vlans?

[ Voor 10% gewijzigd door Arthion-nl op 26-10-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Ik merk dat we een beetje off topic zijn geraakt door de discussie.

Maar in basis was de vraag welke edgerouter zou jij vervangen voor de ISP modem van de provider?

ik neig naar de edgerouter x in verband met de switch mogelijkheden, maar een iets mindere data verwerking als de edgerouter lite.

Die 1 lan poort minder heeft, reden voor dat is mijn thuisnetwerk heb ik een devolo ethernet adapters over het electriciteitsnetwerk om mijn verbinding te maken met de homelab omgeving helaas, een kabeltje trekken is helaas niet zo makkelijk.

Dus maak ik de afweging moet ik dan een enterprice router edgerouter lite met direct een switch eraan vast gekoppeld gaan aanschaffen voor een data verwerking van 850mbit+ terwijl mijn thuisnetwerk max 500 mbit gaat worden.

Of neem ik een edgerouter x die dan veel goedkoper is en 500mbit met gemak verwerkt en tevens switching capabilities heeft, door de extra lan poort kan ik tevens ales direct erop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
de experia box dhcp laten doen is geen optie, want pi-hole kan dat vele malen beter doen, plus dan werkt de filtering nog effectiever.

Daarnaast kan je weinig sleutelen aan de experiabox, ik weet werd al eens eerder gezegd de DMZ aanzetten etc, maar dan denk ik dat het alsnog minder effectief is als het vervangen van de isp router. kortom geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Zover ik weet is de edgerouter x juist sneller dan de lite, dat maakt de keus eenvoudig dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
kwa cpu wel, maar data verwerking is het andersom

Maar gezien de hoeveelheid data ik verwerk, dan is de X meer als voldoende en anders kan ik in de toekomst wel een nieuwer model aanschaffen wanneer nodig.

Ik ben er uit heren het gaat de X worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Prima keus (beide) maar heel eerlijk, zolang je powerline erachter hebt staan zou zelfs een sweex router voldoen :+
Dat is kul natuurlijk maar powerline achter een mooie edgerouter setup brengt het geheel wel uit balans, snel utp kabels trekken dus!

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 30-10-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Dat is wel ideaal klopt, maar alles hier is beton. En de simpleste oplossing is een utp kabel trekken van 40 meter en zie je het door 3 ruimtes, wat ik niet erg vind , maar mijn vrouw heeft hier veel bezwaar in. Dus dat gaat niet werken.

De moeilijke oplossing is 60 meter, met een snoer trekken naar de zolder daarvanuit verleggen naar de ruimte in kwestie dan een gat boren in het beton en dan is het in 2 ruimtes zichtbaar, maar dan kan het wel enigzins weggewerkt worden.

Mogelijk zal het de laatste ooit gaan worden in de toekomst

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
laurens0619 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:06:
Maar is het echt zo eenvoudig? Ik denk dat het in de praktijk geen merkbaar verschil is. Pak de goedkoopste. Ik wilde in eerste instantie een ER-x bestellen maar kreeg een mail dat ze daar even niet goed aan konden komen dus werd het een Lite. Maar ze zouden in mijn geval het ongeveer even goed doen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
bedankt voor deze link Cyphax nu is het beslist de X geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Cyphax ik snap je punt, die link had ik ook gevonden en daar is de lite inderdaad sneller

Ik denk dat het komt dat de lite standaard HW offloading doet en de standaard X niet. Ik kan mij ook nog wel herinneren dat bij de release HW offloading helemaal niet bestond en dit later pas beschikbaar kwam.

In die link uit 2017 is het onduidelijk of ze nu HW offload aan hebben gezet op de X. Met HW offload aan gaat de X denk ik sneller namelijk :)

Dit was onzin, ik heb nog wat verder gelezen en daar las ik dat een edgerouter X zonder HW offload niet verder kwam dan 300mbit. de 900mbit snelheden moeten dus wel met HW offloadingen zijn geweest.

Het is wel interessant want er zit dus wel verschil tussen de lite en x waar je hw offloading kunt doen:
https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading

dit is nog wel mooie samenvatting, denk nog steeds dat beide prima is maar X goede keus :)
The ER-L and ER-PoE are the oldest of the ER line and have the slowest CPU of the ER line.

The ER-X has a slightly faster CPU than the ERL, but has half the memory.

The ER-X and ER-L both have hardware offloading.

The ER-X and ER-L leverage two different SoC vendors. Most of the ER line, including the ER-L, is based on Cavium chips while the ER-X leverages a MediaTek chip.

The ER-X is an integrated five-port L2/L3 device. You can independently choose from zero to all five ports being configured as part of the switch, leaving the rest to L3 routed ports. The throughput of each individual port is the same regardless of whether or not it is switched or routed. The aggregate throughput is the same regardless of switch configuration.

The ER-X can be roughly half the cost of an ER-L.

The ER-L has three ports while the ER-X has five (plus one SFP for the ER-X-SFP)

The use of QoS will make affected traffic ineligible for offload on all platforms. Other traffic not subject to QoS may still be offloaded.

The use of a bridge will make affected traffic ineligible for offload on all platforms. Other traffic not flowing to/from a bridge interface may still be offloaded. On an ER-X there should be no need for a bridge as it provides a switch.

The ER-L has a serial console port via RJ45 on the front. The ER-X has no such accessible console but there is a TTL serial header on the board if you open the unit.

[ Voor 71% gewijzigd door laurens0619 op 30-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
Je kan middels een script hardware offloading aanzetten volgens mij op de X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
EdgeRouter Features Eligible for Offloading
Some processes currently cannot take advantage of hardware offloading. This can lead to confusion where it is assumed that offloading is disabled. A more accurate statement is that some features are not eligible to be offloaded and will always depend on the CPU.

There are two platforms that are used by different EdgeRouter models. Each platform has its own offloading support and unique commands to enable the functionality. The platforms are:

MediaTek
Used by the following EdgeRouter models:

ER-X
ER-10X
ER-X-SFP
EP-R6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:39
Kun je ook de edge router x achter het experia modem zetten en dan deze de dhcp laten doen ? Ik wil eigenlijk naar een router die ik altijd kaj gebruiken onafhankelijk van mijn provider. Ziggo kan ik meen ik in dmz zetten en dan de router er achter.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Btje schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:22:
Kun je ook de edge router x achter het experia modem zetten en dan deze de dhcp laten doen ? Ik wil eigenlijk naar een router die ik altijd kaj gebruiken onafhankelijk van mijn provider. Ziggo kan ik meen ik in dmz zetten en dan de router er achter.
Technisch gezien ja dit maar je schiet er niks mee op met het onafhankelijk zijn van de experiabox zolang je deze er nog tussen hebt. Daarnaast kan dit extra problemen geven wanneer je niet alles goed configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:39
Gaat mij er met name om dat ik bij verschillende ip een zelfde dhcp heb. Nu doet mijn ziggo router dat maar dat geeft problemen bij het vast zetten van ip adressen. Heb al vanalles geprobeerd van binnen tot buiten de range maar telkens valt op een gegeven moment het internet weg. Vandaar eventueel de switch naar een edge router. Maar dan moet die ook met kpn lekker werken.
Arthion-nl schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:24:
[...]

Technisch gezien ja dit maar je schiet er niks mee op met het onafhankelijk zijn van de experiabox zolang je deze er nog tussen hebt. Daarnaast kan dit extra problemen geven wanneer je niet alles goed configureert.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojab0on
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 08:51
OfficeGeek schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:41:

Hoe staat het met de
edgerouter x? is prima tot je naar 1gb glas gaat de X kan met pppoe die troughput niet draaien , heeft wel een swtch chi er in zitten.
Edgerouter 4
of misschien de USG dat kan ook nog een alternatief zijn. USG en edgerouter lite zijn zelfdehardware alleen software is anders. maar heeft ook geen switch chip en offloading werkt op de USG minder stabiel

tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojab0on
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 08:51
Arthion-nl schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:24:
[...]

Dat klopt, e kan beter de edgerouter als heeft device gebruiken en het modem van provider er tussen vandaan laten
Pagina: 1