Dekkend draadloos netwerk: plaatsing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Hallo!

Volgende week krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis. Een oudere woning waar geen netwerkbekabeling aanwezig is, dus ik wil die graag nog aanleggen voor we erin trekken en grondig kluswerk de bewoonbaarheid (en het humeur van de vrouw) beïnvloedt :P.

De schets van de leefruimtes is als volgt.
  • 1 is een manshoge radiator. 2 zijn decoratieve metalen rekjes die tegen de muur komen te staan.
  • Locaties voor AP's zijn aangegeven met letters (A, A' en B ).
De totale diepte van het huis (van voor- tot achtergevel) is een dikke 12m. Dat lijkt mij perfect te doen met één toegangspunt, maar ik wil vermijden dat we dode zones creëren waardoor we toch met Powerline of repeaters aan de slag zouden moeten. De bedoeling is om de 'backbone' ineens degelijk uit te voeren.

A lijkt mij de meest aangewezen locatie om de keuken (en in mindere mate ook het terras) van draadloos internet te voorzien. De radiator aan de andere kant van de muur zal voor intererentie zorgen naar de eethoek toe, dus dekking daar zal waarschijnlijk slecht zijn. Vandaar ook positie B voor een tweede AP, dat de leefruimte en de eethoek bedient. A' is een compromis dat in theorie de hele verdieping van draadloos internet kan voorzien, maar daar zal de radiator dan voor een dode zone in de keuken zorgen, en aangezien het AP daar tussen metalen rekjes zou te komen hangen zal het signaal naar de rest van de verdieping toe (buiten de eetruimte) ook zwak zijn. Ik plaats liever een extra AP waarbij ik het signaal dan wat afstel (zodat er niet teveel overlap is) dan dat ik met één AP zit waar de helft van de verdieping bij wijze van spreken een belabberd signaal heeft. APs zouden PoE zijn. In de traphal/gang is draadloos niet relevant.

Zie ik iets over het hoofd? Iemand betere ideeën qua plaatsing?

Bedankt :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
                                   Terras

+-------------------------------               ---+
  |    |        |    |                              |
  |    |        +----+                              |
  |    |                                            |
  |    |          Keuken                            |
  |    |                                            |
  |    |        +----+                              |
  |    |        |  A |                              |
  +----+       --------                        -----+
  |             |  1                                |
  |             |                                   |
  |             |                                 2 |
  | Gang/Traphal|                                 A'|
  |             |            Eethoek              2 |
  |                                                 |
  |                                               2 |
  +-------------+-----+                           B |
  |                                              +--+
  |                   Leefruimte                 |  |
  |                                              |  | Schouw
  |                                              |  |
  |                                              +--+
  |                                              TV |
  +---        ----------                    --------+

(1) Radiator (manshoog)
  (2) Decoratieve metalen rekken

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Wat ik zou doen als ik jou was voordat je de kabels "vast" hebt liggen gewoon ff met lange losse kabes een AP op jou gewenste locatie plaatsen en gaan meten.(signaalsterkte/Troughput)
Je hebt in principe geen internet nodig om te meten of je op alle gewenste locatie bereik hebt en dan kom je erachter of 1 AP voldoende is of niet.

Zodra dat je dit weet kan je de kabels inprincipe "vast" gaan maken en de AP plaatsten.

Op papier kan iets heel mooi lijken maar in praktijk kan zeer tegen gaan vallen dus meten is weten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat ook interessant kan zijn, is met een tool als Aruba Visual RF een heatmap maken.
Die is wel primair geent op Aruba, maar het geeft een goed beeld.

Gratis te downloaden:
https://support.arubanetw...EntryId/4830/Default.aspx

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een oud huis ga je wat minder moeite hebben om dekkend wifi te krijgen, tenzij je heel veel glas of gewapend beton gaat toevoegen.

In ons huis (1937) heb ik nog geen kabels (moet eerst nog flink verbouwd worden). Daar heb ik nu zo'n setje van 3 AP's van Asus (Lyra, geloof ik). Draait nu in wireless mesh en overal top bereik terwijl ik niet meer gedaan heb dan die AP's op willekeurige plaatsen dumpen. Denk dat ik ze overigens wel ga bekabelen in de toekomst. Maar eerst even op mijn gemak de juiste locaties bepalen in mesh, voor ik kabels ga trekken.

Om die radiator zou ik me niet direct grote zorgen maken, tenzij hij enorm breed is en helemaal glad is aan de buitenkant. Maar je hebt een vrij grote ruimte. Persoonlijk zou ik, om ook in de tuin lekker bereik te hebben, toch minimaal 2 AP's plaatsen en dan nog 1 op de bovenverdieping (tenzij je een lage woning hebt met alleen een "zolder" boven je benedenverdieping, dan is het waarschijnlijk niet eens nodig). Wij hebben een hoog huis, met een "torenkamertje" met groot dakraam op de vliering (soort van 3e verdieping, want ons dak is enorm hoog, kijkt uit over de hele wijk achter ons huis). Dan is boven een AP wel raadzaam, anders heb je in de nok onvoldoende bereik (en dat wordt, als de grote verbouwing af is, juist een chill-plekje om even met een boek of je tablet te kunnen gaan zitten/hangen).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:04
Plek van A, maar dan net aan de andere kant van de muur (rechts). Die radiator heb je dan geen last van, sowieso betwijfel ik of je daar ooit last van zult hebben. Het is geen kooi van Faraday.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 11:53
Radiatoren zorgen niet voor interferentie maar voor demping. Als je je ap's wegstopt in of boven kastjes zal de dekking al heel snel minder voorspelbaar worden, line of sight is een goede best practice voor voorspelbare dekking.

Ik heb zelf ook 2 ap's voor de gehele woning en heb overal ruim voldoende bandbreedte beschikbaar voor netflix 4k, daarover gesproken moet je denk ik als eerste een use case maken, wat ga je nu precies waar doen en dan pas wat heb je daar voor nodig hebt.

Dan heb je als het goed is een plan waar je grootste gebruikers en concentraties mee inzichtelijk worden. Vanuit daar kun je gaan bepalen hoe je dat technisch vorm gaat geven.

Vergeet hier niet dat een linkspeed van 866Mbps een lagere kanaal belasting oplevert bij een zelfde toepassing als dat het apparaat met 144Mbps. Dus betere dekking voor de grootste gebruikers levert meer rest capaciteit op voor andere gebruikers.

Vergeet ook niet dat de kwaliteit van de te gebruiken AP's hier ook een forse invloed op gaan hebben.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt voor alle tips. Ik ga sowieso qua plaatsing met een paar routers wat kijken tot waar het bereik komt, met WifiAnalyzer op de smartphone moet dat wel voldoende zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
A' is duidelijk de beste plaats om overal zo goed mogelijke dekking te krijgen en een enkel accesspoint is echt ruim voldoende voor de hele beneden verdieping.
B is een goed alternatief als je de leefruimte waar je normaal gesproken het meest met wifi doet een kleine voorkeur wilt geven.
A is bij verre de slechtste locatie.

Denk erom dat je een accesspoints neemt die gemaakt zijn voor plafond montage die hebben de antennes verkeerd gericht voor plaatsing tegen een muur.
In denk dat een in-wall type hier het beste geschikt zijn.

Verder zou ik gewoon op al die plaatsen een netwerkkabel leggen, kun je later nog simpel uit wijzigen en/of uitbreiden.
Ik denk dat je in jouw situatie ook op het terras zeker op de 2.4 Ghz band nog wel bereik hebt, maar je kunt voor de zekerheid nog een kabel leggen die zo ver mogelijk tegen de achterwand bij het terras ligt.

Ter illustratie.
Wij hebben een vrijstaande woning van behoorlijke oppervlakte en mijn wifi wordt verzorgt door de Ziggo connectbox die in de meterkast in de hal staat en een EAP 225 die op de eerste verdieping in het trapgat naar de zolder hangt.

Die connectbox geeft prima dekking op de hele begane grond en ook nog op het terras tot zo'n 10m meter buiten de gevel.
En het is een nieuw huis met dikke muren, veel isolatie en grote ramen met dubbel glas (komt geen spat wifi door heen door de coating).

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2020 09:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
De AP's zouden echte muurmodellen worden zoals bv. pricewatch: TP-Link EAP235-Wall of pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD, maar als het de hele verdieping dekt kan ik misschien beter kijken naar één plafondmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
Houd er rekening mee dat je met je WiFi analyser dit wel moet testen zonder aan de WiFi verbonden te zijn.
Waardes zijn sowieso niet echt professioneel met een willekeurig app, maar anders wordt het echt onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik ga sowieso ook naar die VisualRF van Aruba kijken, bedankt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Voor een openruimte zoals jij getekend hebt is een Accesspoint echt voldoende.
En heatmaps maken is weinig zinvol als je daar geen spectrum analyser bij hebt en die zijn duur.
Zie:
https://www.wifishop.nl/wifi-spectrum-analyzers/cid=3467

Dit is ook een leuk in-wall accesspoint.
https://www.wifishop.nl/a...ll-access-point/pid=63220

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1