Multiriem of ook dynamo defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-06 14:05

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Sinds een paar dagen produceert mijn auto (honda FN2) meer geluid dan normaal.
De teller van de auto gaat inmiddels richting de 100k.

Inmiddels heb ik door een vrij eenvoudige test ontdekt dat de multiriem de oorzaak was van het extra geluid. Ik heb de multiriem zonet licht nat gespoten met water en heb vervolgens het geluid niet meer gehoord voor ~20 minuten (stukje rustig gereden, kmh: 30->50 -> 100 -> 50->30).

Echter bij het nameten van de accu ondervond ik het volgende:
Voor ik vertrok was (auto stond uit) de spanning iets boven de 12V. (accu lijkt dus nog prima).
Toen ik terug kwam en stil stond met de motor aan was de spanning momenteel iets onder de 12V. Bij het uitzetten van de auto ging deze weer ~12V.

TODO..
Ik miste een paar extra handen dus of de spanning wel hoger is als ik de auto meer toeren laat maken weet ik momenteel nog niet. Maar dat ga ik morgen nog na controleren.

De dynamo lijkt te draaien maar ik zal dit morgen nog is extra nacontroleren.

Ik weet hoe ik de multiriem kan vervangen maar begin te twijfelen of de dynamo wellicht ook niet vervangen moet worden.

Vraag
Mijn vraag of iemand hier meer ervaring mee heeft en wellicht iets hierover kan zeggen.
Mijn onderbuikgevoel en kennis verwacht dat het normaal kan zijn dat als de multiriem aan vervanging toe is dat de dynamo niet een normaal voltage levert tijdens rust.

[LTS][MTS][HTS]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spannen of vervangen. Bij nooit vervangen en 100dkm, zeker vervangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
denk spanningsregelaar naar zijn grootje, ff nieuwe halen zit gelijk de borstels aan. kijk ook of er een vrijlooppoelie op de dynamo zit. di kan ook wel eens kapot zijn. dan draait de poelie wel maar de rest in de dynamy niet of nauwelijks. stationair moet je zeker meer dan 12 v meten. 13,8 is geloof ik normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zwerfkater schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:39:
denk spanningsregelaar naar zijn grootje, ff nieuwe halen zit gelijk de borstels aan. kijk ook of er een vrijlooppoelie op de dynamo zit. di kan ook wel eens kapot zijn. dan draait de poelie wel maar de rest in de dynamy niet of nauwelijks. stationair moet je zeker meer dan 12 v meten. 13,8 is geloof ik normaal
Als v-snaar slipt, en accu niet goed meer is.(niet voldoende geladen)
Goede volle accu is tegen de 14v.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
zwerfkater schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:39:
De spanningsregelaar is onderdeel van de dynamo maar kan je dus ook los krijgen begrijp ik.
Bedankt voor deze tip, nu nog kijken of die los te vinden zijn als ik deze nodig zal hebben.

Is de vrijloop poelie te controleren als de multiriem er nog op zit of moet die eraf ? Hoe kan je deze controleren?

De multiriem spanner lijkt stabiel te zijn, ik zie deze niet heftig bewegen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Alleen als de motor draait normaal is de spanning ~14V naar mijn ervaring.
Een goede accu zakt naar mijn weten naar rond de 12.6 V in rust.
Echter als er dus een belasting op komt kan deze flink inzakken.
De dynamo levert dus in ieder geval niet (voldoende) als de auto stationair draait momenteel.

Morgen ga ik dus maar is kijken dat wanneer de auto wat meer toeren maakt of dat iets veranderd in wat de dynamo levert.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 25-10-2020 23:12 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
vrijloop kun je controleren met de riem eraf, moet een kant op vrij kunnen draaien. met je hand een slinger aan geven dan voel je dat wel. heb meegemaakt dat die dus niet blokkeerde en dus die dynamo niet aandreef. als die vast zit aan beide kanten dan zie je dat wel aan je spanner die flink klappert.

je had 20 min gereden dan mag de accu wel wat meer zijn dan die 12v. op toeren zal die rond de 14,3 moeten zijn uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Hackus schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Nee, een 12v auto-accu kan geen 14v vasthouden.

12.6-12.7 is een gezonde, volledig opgeladen autoaccu.

Laadstroom kan wel 14v+ zijn, normaliter 13.5-14.4v afhankelijk van hoever de accu al opgeladen is.

Dat zijn dus de spanningen waar je naar moet kijken.

Als de accu rond de 12v aangeeft met het contact aan, dan is dat ook niet bijzonder. Electrische systemen dan al aan, en onder power draw kan spanning zakken.

Beste dus even meten met de hele auto uitgeschakeld na een langere rit, je zou rond de 12.6 moeten meten op de accu. Met lopende motor moet je hoger meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Hoe oud is de accu? Ik heb vorige week ook een nieuwe accu er in gezet. Accu deed het nog prima! Totdat het iets kouder word en je een paar dagen niet hoeft te rijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 472287 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

Nee, een 12v auto-accu kan geen 14v vasthouden.

12.6-12.7 is een gezonde, volledig opgeladen autoaccu.

Laadstroom kan wel 14v+ zijn, normaliter 13.5-14.4v afhankelijk van hoever de accu al opgeladen is.

Dat zijn dus de spanningen waar je naar moet kijken.

Als de accu rond de 12v aangeeft met het contact aan, dan is dat ook niet bijzonder. Electrische systemen dan al aan, en onder power draw kan spanning zakken.

Beste dus even meten met de hele auto uitgeschakeld na een langere rit, je zou rond de 12.6 moeten meten op de accu. Met lopende motor moet je hoger meten.
TS schrijft: Toen ik terug kwam en stil stond met de motor aan was de spanning momenteel iets onder de 12V. Zwerfkater schrijft: stationair moet je zeker meer dan 12 v meten. 13,8 is geloof ik normaal

Daar reageer ik op.
Bij een lopende motor heeft een goede accu 13.8-14.4V. en een niet lopende motor +-12.7V. onder winterse omstandigheden kan dat laatste teruglopen naar 11.9V. als TS 12v of daaronder meet met lopende motor, is er iets niet goed. Verder kan een slippende V-snaar er ook voor zorgen dat je stuurbekrachtiging niet goed werkt(alles wat er op de v-snaar loopt)

edit:Het lijkt misschien alsof ik bedoel met stilstaande motor

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 26-10-2020 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:49
Riempje vervangen en als je meer problemen houd, dan pas verder kijken.

Dat je 12 volt meet op je accu met draaiende motor kan natuurlijk ook betekenen dat de dynamo niet meer bij laad omdat de accu voldoende vol is. Zolang je laadstroom lampje op het dashboard maar uit is bij draaiende motor.

[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 26-10-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FastFred schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:42:
Riempje vervangen en als je meer problemen houd, dan pas verder kijken.

Dat je 12 volt meet op je accu met draaiende motor kan natuurlijk ook betekenen dat de dynamo niet meer bij laad omdat de accu voldoende vol is. Zolang je laadstroom lampje op het dashboard maar uit is bij draaiende motor.
Een dynamo laadt tot 13.8v bij draaiende motor en goede accu.Meet je spanning van 12.4-12.7v of lager, weet je dat je accu niet goed wordt bijgeladen. 12.4-12.7v is vol bij niet draaiende motor. alles daaronder duidt op slecht werkende dynamo(door slippende v-snaar/multiriem) of slechte accu.
Conclusie = riem spannen, en bij 100dkm oud vervangen, en nadien weer gaan meten.

Wanneer de spanningsregelaar een hogere spanning geeft, weet je dat de diode defect is waardoor het magnetisch veld niet wegvalt(niet laden). wanneer er licht/autoradio aangezet wordt, zal de spanning even zakken tot +-13.8v, en 'slaat' de spanningsregelaar aan, om weer bij te laden tot 14.4v(wanneer er zgn gebruikers aanstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:12
Anoniem: 472287 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

laadSPANNING ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Ik heb de onderdelen besteld. Heb ook een nieuwe dynamo besteld in het geval deze toch defect mocht zijn.

De dynamo vervangen is niet makkelijk dus ik ga eerst nog is meten met een nieuwe riem erop voor ik daar aan begin.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 26-10-2020 17:41 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Gisteren einde dag de onderdelen binnen gekregen.

De multiriem vervangen
Direct de riem vervangen (ongeveer een uurtje werk). Daar zat veel meer spanning op dan gedacht.
Zelfs de gebruikte moersleutel boog een beetje om. Een sterke\degelijke moersleutel is dus zeker aan te raden! Ik had een stuk gereedschap gekocht om de spanner te 'ontspannen' maar de sleutel die daarbij zat was niet in de juiste maat. Een ronde 12 kant werkt prima. Ik had een losse 6-kant dop besteld maar met de dop paste het niet. Dus allen een ronde 12 kant moersleutel werkt, aangezien je met de 6 kant waarschijnlijk niet genoeg de rol kan 'verplaatsen'.

!!let op!!
Na het installeren van de nieuwe riem was het voltage 14V op de accupolen. Daarom besloot ik om een testrit te maken.Bij terugkomst ging me acculampje branden. Het voltage op de accu was tot 11.6V gezakt met de motor en de lampen aan. Wellicht had het met de hand bewegen van de dynamo roller ervoor gezorgt dat het probleem eventjes weg was. Het geluid was ook bijna helemaal weg maar niet helemaal.

De dynamo vervangen
Gisteravond toen nog wat voorbereid om de dynamo alsnog te vervangen.
Daarvoor moest het 'slam paneel' eraf en de linker radiator-fan eruit om alle bouten van de dynamo te kunnen bereiken met een moersleutel.

Om de dynamo eruit te halen heb ik besloten om ook de geleiderol en de spanner eraf te halen om zo voldoende ruimte te creëren. De rol op de spanner moet eraf om de spanner van het motorblok los te maken. Daarnaast had ik het dopje lostgedraait op de achterkant van de koplamp voor nog een halve cm extra ruimte. Echt elke mm die je extra hebt werkt mee want het is erg krap!

De dynamo kon ik eruit halen (en erin zetten) door deze met de rol naar beneden langzaam omhoog te halen. Wel was het nodig de dynamo te draaien in beide richtingen maar het was te doen.

Na de installatie heb ik enkel gemonteerd wat nodig was om een test te doen en de accu weer aangesloten.
Dit ging direct goed. De multi riem moest wel weer goed op de rollers gezet worden na de hele operatie maar inmiddels vind ik het niet lastig\eng meer om de riem eraf danwel erop te doen. overigens denk ik dat het verwijderen van de plastic kap boven de grill ook mee helpt om de riem los te krijgen.

Omdat ik een dop had laten vallen stond de auto op een as-steun om zo de gevallen dop te pakken via de wielkast plaat achter het wiel welke ik ook had lost gemaakt. Ik heb dit tot ik alles geïnstalleerd had maar zo laten zitten maar gelukkig viel er geen gereedschap of schroefjes meer.

Tot slot
Het voltage blijft nu netjes rond de 14V bij normale belasting of rond de 13.4 volt bij alles ingeschakelt (AC , lampen, radio, fans voluit..)

Ik hoop dat iemand iets aan deze samenvatting heeft in de toekomst.
Reken erop dat je hier gerust een dag mee bezig kan zijn als je dit niet eerder hebt gedaan.
Als je alles al weet denk ik dat het in een uur of 2 a 3 te doen is.

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1