Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 18:56
Goede dag,

Ik heb een paar maanden geleden op aanraden van Tweakers een netwerk "upgrade" gedaan naar 2 Ubiquiti Lite access points. Deze heb ik op 2 plaatsen in het huis geplaatst.

Met een network signal test app kan ik door het hele huis en tuin lopen en heb ik redelijk goed bereik. Ook de iPhone bijvoorbeeld geeft door bijna het hele huis en tuin volledig wifi signaal aan (3 strepen).

Het probleem is dat met dit goede signaal internet regelmatig niet werkt. Wifi uit en weer aan op de telefoon bijvoorbeeld verhelpt dit soms.

Ook heb ik een wifi camera die voorheen met een oude Linksys WRT54G goed werkte nu problemen. De camera werkt op alleen 2.4Ghz dus ik heb daar in de Ubiquiti software een apart netwerk voor aangemaakt. Het probleem is dat de camera heel vaak (vaker niet dan wel) verbinding heeft met het wifi.

Ook hierbij werkt het vaak om de camera opnieuw op te starten maar na een paar uur is de verbinding weer verbroken.

Heb ik iets verkeerd ingesteld of is de hardware hier gewoon niet optimaal geschikt voor?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Scott81 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:02:
Heb ik iets verkeerd ingesteld of is de hardware hier gewoon niet optimaal geschikt voor?
Ondanks je redelijk uitgebreide TS, ontbreekt nog veel info om iets zinnigs te zeggen. Zou je je Wifi settings (op SSID en key na) met ons willen delen?

Camera's zou ik nooit over Wifi laten lopen, maar altijd via een kabel. Daarnaast wil je eigenlijk niets op de 2.4GHz band willen gebruiken, aangezien deze overvol zit (onder andere ook door verkeerde instellingen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Heb je auto optimize uit staan? Dat is ene beetje een naar (default?) dingetje van unifi wat brak werkt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kun je met je telefoon wel de pagina van je router bereiken? Heb je toevallig meerdere DHCP-servers in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik probeer de instellingen van Ubiquiti te openen maar ben nu niet op dat adres aanwezig en het lukt mij niet via de Synology Docker op de Ubiquiti software te komen.

Via de telefoon app kan ik nu geen verbinding maken maar dat ligt er wellicht aan dat ik niet op hetzelfde netwerk zit.

De camera's zijn allemaal via ethernet verbonden behalve 1 aan het einde van de tuin. Hier is geen internet kabel mogelijk, vandaar de wifi camera. Deze ondersteund helaas geen 5Ghz.

Auto optimize heb ik wellicht aanstaan, maar ik denk dat ik dat dan aangezet heb nadat de camera regelmatig geen verbinding kon krijgen.

Ik moet proberen of ik via de telefoon met de router kan verbinden.

Als het goed is heb ik maar 1 DHCP server.

Vanuit het zingt modem ga ik naar een NetGear router. Hier staat wifi op uit. Vanuit daar ga ik naar een HP Managed switch en op deze switch zitten de 2 Ubiquiti access points aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Het is met gelukt om in te loggen op de Ubiquiti controller.

De wifi settings voor het 2.4ghz netwerk zijn als volgt:
  • WIFI Naam: IOT
  • Enable this Network: ✓
  • Security Protocol: WPA Personal
  • CCMP Encryption: ✓
  • Refresh Shared Secret: ✓
  • Hide SSID: ✓
  • Client Group: Default
  • Name/SSID 2G Suffix: _iot
De rest staat uitgevinkt. Het is een netwerk wat alleen beschikbaar moet zijn voor de camera en eventueel andere iot apparaten. Ik laat het SSID niet uitzenden zodat het niet in de wifi lijst zichtbaar is.

Heb ik iets verkeerd ingesteld?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
geeft ie ergens weer wat de signaalsterkte is van je camera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Signaal sterkte kan ik niet direct zien, wifi ervaring zegt hij bij alle apparaten nu 99/100 of 98/100.

Camera kan ik nu niet zien aangezien ik niet op die locatie aanwezig ben en de verbinding wederom verbroken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[quote]Scott81 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:59:
Het is met gelukt om in te loggen op de Ubiquiti controller.

De wifi settings voor het 2.4ghz netwerk zijn als volgt:
  • WIFI Naam: IOT
  • Enable this Network: ✓
  • Security Protocol: WPA Personal
Is WPA2-Personal geen optie? WPA is onveilig en kan bovendien leiden tot performanceproblemen.
• CCMP Encryption: ✓
• Refresh Shared Secret: ✓
• Hide SSID: ✓
Dit is een afrader. Iedere willekeurige kwaadwillende kan zien dat er beacons zijn met een hidden SSID en kunnen uit nagenoeg elk ander stuk verkeer in de lucht achterhalen wat die SSID is. Dit is dus i nhet geheel geen veiligheidsmaatregel. Sterker nog, het is juist een vlag van "Hee, kom kijken - hier probeert iemand iets te verbergen en doet dat op een ineffectieve manier, dus vast makkelijk inbreken!" :o
De rest staat uitgevinkt. Het is een netwerk wat alleen beschikbaar moet zijn voor de camera en eventueel andere iot apparaten. Ik laat het SSID niet uitzenden zodat het niet in de wifi lijst zichtbaar is.
Als het alleen is om je eigen lijst overzichtelijk te houden is het een valide keuze, maar wederom, denk niet dat dit ook maar enigszins de boel veiliger maakt.

Enfin, ik heb hier op- en aanmerkingen, maar ik zie niets in dit lijstje dat je probeem kan verklaren. Meer info nodig dus.

Je zegt dat je geen signaalsterkte kunt zien, maar je zou toch een overzicht als deze tevoorschijn moeten kunnen halen?
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/a7d8b5f5-a6a5-49e8-97f6-708817a4bbf7/questions/87128ff5-92b4-4956-9ef6-2de3794d517c/b3ea38d3-5f99-4afa-936e-9df0ac88b2c8

Dat zou al een begin kunnen zijn.

Daarnaast: hoe zit het met kanalen? Zou het kunnen dat je vroeger op de WRT54G op een ander kanaal zat in de 2.4GHz en dat UniFi een ander kanaal kiest wat vervuild zou kunnen zijn?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Ik lees dat de camera aan het eind van de tuin staat.
Je vertelt niet wat er tussen die camera en het accesspoint voor fysieke obstakels staan, maar dat is in ieder geval een buitenmuur en misschien nog wel meer.
Dus afstand + fysieke obstakels, dat is samen een uitdaging.

Dus waarschijnlijk ontvangt dat accesspoint veel te weinig signaal van die camera om goed te kunnen functioneren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik ben zaterdag bij de camera dus dan kan ik wat meer testen.

De accesspoint hangt idd binnen maar behalve de muur / tuindeur is het een open ruimte naar de camera die pakweg 15 meter verder hangt.

Het rare is dat met de oude wrt54g de verbinding nooit weggevallen is. Deze moet toch vele male beter zijn dan een 10 jaar oude wrt54g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Nieuwe Ap focussen op de 5Ghz dus als alles net ol het randje stond kan het best zijn dan het nu net niet meer gaat.
Of de buren zitten ineens op hetzelfde kanaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:56
Scott81 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:50:
Ik ben zaterdag bij de camera dus dan kan ik wat meer testen.

De accesspoint hangt idd binnen maar behalve de muur / tuindeur is het een open ruimte naar de camera die pakweg 15 meter verder hangt.

Het rare is dat met de oude wrt54g de verbinding nooit weggevallen is. Deze moet toch vele male beter zijn dan een 10 jaar oude wrt54g?
Oude WRT54g ondersteunde niet de kanaal bandbreedtes die nieuwere ap's ondersteunen. Zendvermogen word meestal uitgesmeerd over de radio's. Heb je ook wel eens geprobeerd om 20Mhz te gebruiken ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb het kanaal veranderd (20mhz) en sinds vanmorgen heeft de camera automatisch verbinding gemaakt.
Zou dit het verschil zijn? Of zien jullie nog iets raars op de overzichten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZVSjUYP5Td0hyFk3Ffq4weKyDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dH5KU24ZRGlFaLPEdkr0ijU7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb_E5X6DuH9ZriM_q_Rh0SdNLpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NVKCfFFsDvFQW3C23Mz6JLlG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Scott81 op 30-10-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:56
De verbindingssnelheid van de camera ligt als ik het zo zie onder de 72Mbps, ik denk dat het daarmee een single spatial stream 802.11n radio op 2,4Ghz betreft.

Als je de 2,4Ghz op 40Mhz draaide was dat denk ik het probleem, sommige clients willen en of kunnen daar niet mee omgaan.

Maar het is evengoed altijd het advies om 2,4Ghz met 20Mhz te gebruiken op kabaal 1 , 6 of 11, omdat je anders al meer storing veroorzaakt, ook voor anderen vanwege adjecent channel interferentie wat ernstigere gevolgen heeft dan Co channel interferentie.

https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html

Op de grafieken zie ik niet veel raars , enge retransmissions op wlan niveau is normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 30-10-2020 20:49 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Uit de manual haal ik dat de wifi 802.1x is.

Ik heb het kanaal veranderd naar 6, ik hou eens in de gaten of het iets beter werkt zo. Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Scott81 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:47:
Uit de manual haal ik dat de wifi 802.1x is.
802.1X zou WPA Enterprise zijn. WiFi-transmissiestandaarden vallen onder 802.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Sorry, da snap ik niet helemaal. Is dat beter of juist slechter, en moet ik hierdoor iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
802.1x = hoe is je wifi beveiligd

802.11 = van welke generatie is je wifi

Andere standaard, andere eigenschap van een wifi netwerk.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ah, ik zie op een andere site idd IEEE802.11 b/g/n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb het kanaal veranderd en alles lijkt nu een heel stuk beter te werken.

Ik heb achter het ziggo modem een Netgear R7800 router. Vandaar ga ik naar een HP Managed Switched met daarop alles aangesloten van apparatuur, zo ook de 2 Ubiquiti accesspoints.

Op 1 NAS heb ik de Unifi Controller geïnstalleerd. Ik zie nu wel dat in die Uifi Controller DHCP Server aanstaat.
Klopt dit?

Ik heb nog geen ip conflicten gezien maar moet de Netgear dit niet alleen doen?
Pagina: 1