Monitor of TV-scherm voor race simrig met PS4/PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10
All right, op mijn simrig had ik onze oude TV (51 inch plasma TV van 10j oud) maar deze is helaas kaduuk. Vorige keer kon ik er nog een tweede leven in blazen met een freeze spray en een software update (zat in continuous reboot loop)... maar nu na enkele weken nu weer het zelfde probleem... dus op naar iets anders.

Maar de hamvraag is, beter een monitor of een TV-scherm?

Ik zoek een?
een scherm welke ik zowel voor mijn PS4 als m'n Alienware laptop kan gebruiken. Beide gebruik ik voor diverse race games om met verschillende mensen te kunnen racen.
Gezien de PS4 geen 21:9 ondersteund wordt het dus old-fashion sowieso een 16:9 verhouding.

Wat is je budget?
zou mooi zijn om onder de 500 EUR uit te komen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk geen voorkeur. Denk dat een curved scherm wel toegevoegde waarde heeft gezien het op een simrig zit. De twijfel in mijn hoofd zit tussen een TV-scherm of een echt monitor...
zou de latency merkbaar zijn met een TV-scherm versus een monitor?>

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In combinatie dus met een PS4 en een Alienware laptop welke met gemak bijvoorbeeld F1 2020 of Assetto Corsa.

Waar ik tot nu toe op uitgekomen ben:
- als TV-scherm: Samsung 49RU7300 Zwart
- als monitor: Dell S3220DGF Zwart

Wat doet me dus twijfelen?
- TV is groter, meer immersion, maar is deze qua latency zoveel minder?
- Monitor heeft snellere response, wellicht (nog veel) later nog opportunity voor triple setup...

Kan iemand mij iets meer context geven? Wellicht met dezelfde keuzes gezeten?
Na zoveel topics en googles, hoop ik hier een goed geluid te vinden, alvast dank!

Ter illustratie hoe het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ShyU-I_s1sd9LfSr5E6xoatTog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K89eXE6EREmITnBgDV2P2Mor.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via PaulBloem op 27-10-2020 19:41)

• Frishe1992
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-01 17:18
Ik zie dat je een QHD monitor hebt gekozen en een 4K tv en Ik neem aan dat je 10 jaar oude plasma tv Full-HD was?
Wat is de resolutie waarop je wilt gamen?

Je schrijft mogelijk in de toekomst triple screen setup, dat wordt een hele opgave voor je GPU in QHD en 4K.
QHD telt 3.686.400 pixels á 3 schermen = 11.059.200 pixels.
4K monitor of TV telt 8.294.400 pixels á 3 schermen = 24.883.200 pixels.

Voor hetzelfde geld heb je 3 van deze full-HD monitoren:
https://tweakers.net/pric...92/benq-gl2780-zwart.html

DIe zijn full-HD met 1ms responsetijd en 75hz refreshrate. Een lage latency is wel wenselijk met racegames, zoek maar eens op youtube.

Full-HD telt 2.073.600 pixels á 3 schermen = 6.220.800 pixels, wat dus lager is dan een enkel 4K scherm. Een redelijk nieuwe GPU kan de laatste games dan prima draaien.

Ik heb zelf ook een racesimulator met 3 schermen in full HD i.c.m. een RTX2070 super en die draait alles met gemak.
Dit zijn de monitoren die ik gebruik (144hz en 1ms TN scherm)
https://tweakers.net/pric...er-gb2788hs-b1-zwart.html

You're too slow!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Frishe1992
Ik zie dat je een QHD monitor hebt gekozen en een 4K tv en Ik neem aan dat je 10 jaar oude plasma tv Full-HD was?
Wat is de resolutie waarop je wilt gamen?

Je schrijft mogelijk in de toekomst triple screen setup, dat wordt een hele opgave voor je GPU in QHD en 4K.
QHD telt 3.686.400 pixels á 3 schermen = 11.059.200 pixels.
4K monitor of TV telt 8.294.400 pixels á 3 schermen = 24.883.200 pixels.

Voor hetzelfde geld heb je 3 van deze full-HD monitoren:
https://tweakers.net/pric...92/benq-gl2780-zwart.html

DIe zijn full-HD met 1ms responsetijd en 75hz refreshrate. Een lage latency is wel wenselijk met racegames, zoek maar eens op youtube.

Full-HD telt 2.073.600 pixels á 3 schermen = 6.220.800 pixels, wat dus lager is dan een enkel 4K scherm. Een redelijk nieuwe GPU kan de laatste games dan prima draaien.

Ik heb zelf ook een racesimulator met 3 schermen in full HD i.c.m. een RTX2070 super en die draait alles met gemak.
Dit zijn de monitoren die ik gebruik (144hz en 1ms TN scherm)
https://tweakers.net/pric...er-gb2788hs-b1-zwart.html

You're too slow!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10
Ah scherp, dat is inderdaad iets wat ik over het hoofd zag. Niet geheel onbelangrijk inderdaad.
om 3x 4K monitor te gaan ondersteunen gaat m'n budget niet trekken qua PC, maar dat hoeft ook zeker niet.

Qua beeld voldeed mijn full-HD plasma ook, dus je suggestie voor Full-HD / QHD is een goede.
Daarmee valt eigenlijk een 4K TV/Monitor af, vanwege latency, maar ook dus voor een eventuele latere uitbreiding naar triples.

Ik duik nog even in je suggesties.

In ieder geval very helpful, dank!

• Frishe1992
PaulBloem schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:55:
Ah scherp, dat is inderdaad iets wat ik over het hoofd zag. Niet geheel onbelangrijk inderdaad.
om 3x 4K monitor te gaan ondersteunen gaat m'n budget niet trekken qua PC, maar dat hoeft ook zeker niet.

Qua beeld voldeed mijn full-HD plasma ook, dus je suggestie voor Full-HD / QHD is een goede.
Daarmee valt eigenlijk een 4K TV/Monitor af, vanwege latency, maar ook dus voor een eventuele latere uitbreiding naar triples.

Ik duik nog even in je suggesties.

In ieder geval very helpful, dank!
Graag gedaan, als laatste tip zou ik je nog willen meegeven dan wanneer je triples wilt de monitoren het beste direct allemaal aanschaft. Dit omdat het lastig kan zijn om later dezelfde schermen nog te vinden en met verschillende schermen niet ideaal is.

You're too slow!