Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp nodig met het in sync brengen van mijn systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mohican81
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Hallo Tweakers,

De volgende onderdelen heb ik.

AMD Threadripper 1900x
Asus x399 Zenith Extreme
2x 16 GB Kingston KHX3200C164/16GX
Samsung 970 Elvo Plus
Asus GTX 1070 Turbo
750W gold voeding (coolmaster)

het gaat mij niet zozeer om het overclocken maar dit systeem draait niet optimaal.

Voorbeeld als ik op op de desktop ben en de cpu is rond de 2% en ik click op de taakbalk om chrome te openen duurt het 5 tot 7 seconde voordat de Window er is. Als deze er is merk ik geen vertraging en draait het lekker.

Het is echter het opstarten van iets waar een vertraging in zit.

Ik vermoed het geheugen.

De 2 banken heb ik in slot 4 en 8 gedaan omdat deze RBG hebben en hierdoor zichtbaar zijn. Is volgens de specs dual channel.

in de Bios heb ik het geheugen al op DDR4-2666 Mhz gezet maar ook hiermee lijkt het niet te verbeteren.

Als ik het geheuegen op 3200 zet start de pc niet meer op.

Iemand met dit system ervaring en kan wat tips geven wat ik kan proberen om het systeem goed te laten lopen.

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sowieso is het systeem uit balans want de 1900X is een Quad channel. Dus 4 modules anders werkt de helft van de cpu via de andere helft en werken 50% van de de cores en cache op halve memory snelheid.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Doe ff een link naar het geheugen in de Pricewatch want met Google kom ik op DDr en DDR2 modules uit.

Threadripper 1xxx heeft net als Zen1 een vrij boute geheugencontroller. Kan zijn dat dat het probleem is.

Staat het geheugen op de QVL van het moederbord?

Welke 750w Cooler Master 80 Plus Gold heb je exact?

Hoe ben je eigenlijk bij deze onderdelen gekomen en wat doe je met het systeem?

• Mohican81
Hallo,

@Wim-Bart ik weet dat het support quad channel maar jij zeg dat het een pre is?

@Uszka
Geheugen: pricewatch: HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32

of deze in de qvl staat nog niet naar gekeken maar dit was op advies van Infromatique gekocht
Voeding: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular V2 PSU / PC voeding

met een volgende lockdown in zicht wilde ik gaan kijken of streamen iets voor mij is dus vandaar dat ik dit systeem heb gekocht.

ook de reden dat het qua prijs meeviel.
Moederboard voor 100 Euro
CPU voor 120 Euro
Voeding voor 40 Euro
Videokaart had ik nog
Geheugen wel winkel prijs 145

• Uszka
Ah, allemaal 2e handsjes. Heb je alles werkend gezien of alleen van horen zeggen?

• Wim-Bart

Wim-Bart

De CPU heeft meerdere core complexen. Deze zijn verbonden met een infinity fabric. Je hebt 2 x 2 geheugen kanalen. Door maar twee modules te gebruiken gaat data tussen de core complexen via de interne bus in plaats van rechtstreeks.

Meest optimaal is gewoon een identieke set van 2 modules plaatsen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Mohican81
@Uszka wel 2de hans maar alles was in originele verpakking nog gesealed en het systeem heb ik werkend op dit moment alleen net even bij het opstarten van dingen dat het traag gaat als eenmaal iets is opgestart merk ik niets qua vertraging.

@Wim-Bart okay volgende maand was ik toch al van plan nog 2x deze modules te kopen, maar mijn gevoel zegt dat dit het probleem wat ik ervaar niet geheel weg haal, misschien ook wel mijn kennis is er basic.

• Mohican81
nu is mijn overstap ook van een i7-4770 naar deze dus het is al sneller dan mijn oude systeem.

• Mohican81
en deze module stata niet op de QVL maar wel zijn langzamere voorganger de 3000.

• Uszka
Heb je alle drivers van het moederbord geïnstalleerd en de driver van de ssd?

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Chrome zou vanaf die NVMe SSD binnen een seconde moeten openen. Ik vermoed idd ook dat het geheugen niet helemaal lekker loopt. Zeker ook vanwege de problemen bij het opstarten. Wat je zou kunnen proberen is het geheugen nog lager zetten en kijken of het invloed heeft op het probleem. Kan met verschillende aan DRAM (of eventueel andere CPU) gerelateerde voltages te maken hebben, en die geheugencontroller in de Zen 1 CPUs is berucht om z'n kieskeurigheid.
Ik zou wat onderzoek doen om te kijken of je op internet posts van andere mensen met de zelfde CPU ( en idealiter ook het zelfde geheugen, mobo) kan vinden die hun probleem hebben opgelost.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• Wim-Bart

Wim-Bart

The Reeferman schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:08:
Chrome zou vanaf die NVMe SSD binnen een seconde moeten openen. Ik vermoed idd ook dat het geheugen niet helemaal lekker loopt. Zeker ook vanwege de problemen bij het opstarten. Wat je zou kunnen proberen is het geheugen nog lager zetten en kijken of het invloed heeft op het probleem. Kan met verschillende aan DRAM (of eventueel andere CPU) gerelateerde voltages te maken hebben, en die geheugencontroller in de Zen 1 CPUs is berucht om z'n kieskeurigheid.
Ik zou wat onderzoek doen om te kijken of je op internet posts van andere mensen met de zelfde CPU ( en idealiter ook het zelfde geheugen, mobo) kan vinden die hun probleem hebben opgelost.
Chrome start hier met NVME SSD instant alsof het gewoon al beschikbaar was, net zoals Firefox en Acrobat reader. Op mijn 1700 was het gedrag even consistent dus op de TR 1900X zou het ook instant moeten starten. Office en Visual studio zijn wat trager, maar niet merkbaar.

Pagina: 1