Mechanische ventilatie met CO2 sensor: geintegreerd vs. los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31
Mijn vraag
Is het een slimmere keuze om te gaan voor een nieuwe mechanische ventilatieunit met geintegreerde CO2 sensor of een losse sensor?
Ik heb ventilatiekanalen in mijn badkamer, wc en keuken (2x).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik twijfel tussen een Itho Daalderop CVE-S Optima en een Itho Daalderop CVE-S Optima Inside.

Zie https://ventilatieservice...-zender.html?search=00419 en https://ventilatieservice...ch=00421&description=true .

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reviews voor beiden zijn erg positief. Ik zoek echter naar het verschil in werking / gevoeligheid. Een installateur via Werkspot raadt een losse unit aan, echter ben ik benieuwd wat andere/onafhankelijke bronnen aan input geven. Daar komen jullie in beeld.

Voordelen van geïntegreerde sensor in de ventilatieunit:
+ neemt CO2 mee uit alle vertrekken
+ er hoeft geen aparte sensor te worden gemonteerd in woonkamer (of evt. keuken), wat minder gedoe is en niet iets extra's om tegenaan te kijken
+ ietsiepietsie goedkoper
+ ?

Voordelen losse sensor:
+ mogelijk gevoeliger voor verandering van CO2, maar alleen in de ruimte waar het hangt
+ is ook extra draadloze bedieningsunit

Belangrijk om te weten: de keuken en woonkamer zijn verbonden. Allevier de ventilatiekanalen komen in één kanaal uit die op de ventilatieunit zit aangesloten.

Verder ben ik ook benieuwd of ik de sensor evt. ook in de keuken kan hangen i.p.v. woonkamer. De handleiding raadt de woonkamer aan (centraal en op 1,5 meter hoogte), maar concurrent Orcon zegt dat de keuken ook prima is. Mijn doel is dat als er gekookt wordt of door het aantal mensen beneden 'te veel' CO2 is, de ventilatie harder gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Bokkiej op 25-10-2020 20:37 . Reden: Relevante info aangevuld ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Beiden zijn standaardoplossingen die redelijk goed werken. Het nadeel van deze units is dat ze ook ventileren waar niet nodig. Niet dat te veel ventileren slecht is hoor.
Als ik zou moeten kiezen zou het met losse CO2 sensor zijn, en dan alsnog in de woonkamer volgens handleiding. Voor het koken dan op stand drie zetten.
Nog een stapje verder zou in de richting gaan van een ducobox focus. Deze kost wel meer maar is een stuk veelzijdiger. Hier kan je eventueel in de toekomst ook de slaapkamers op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
@Cpt.Chaos Wat levert de Ducobox Focus dan extra op? Met name meer aansluitingen? Ik gebruik van de huidige maar twee aanvoeren: allen ventilatiekanalen komen samen in één kanaal die op de unit aangesloten zit. Verder zie ik volgens mij (niet van dichtbij gekeken) dat er een ventiel op een aanvoer zit, wat op zich handig kan zijn om ook in het stookhok lucht af te voeren. Dan heb ik er bij de Itho maar twee over, tegenover vier slaapkamers. Aan de andere kant zit ik niet te wachten op afvoeren aanleggen van alle slaapkamers, ik denk dat ik dan nog eerder decentrale wtw aanleg dat meteen naar buiten kan.
Ik zie dat de Duco verder veel efficiënter kán werken door de kleppen maar aangezien de huidige vier kanalen samen komen in één buis levert dat bij mij nu niet op.

[ Voor 18% gewijzigd door Bokkiej op 25-10-2020 20:39 . Reden: Zelf even meer over de Duco gelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Als alle kanalen samenkomen voor ze de box in komen moet je sowieso een losse CO2 sensor hebben. Anders wordt er nooit goed gemeten. 1000ppm woonkamer plus 400ppm badkamer zal gemiddeld op iets van 800 uitkomen en dan gaat hij nog net niet harder draaien, oftewel, je zit beneden altijd in te veel CO2. Kan je de kanalen niet splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wij hebben een losse CO2 meter in open keuken op de grens met de woonkamer. Ik denk dat ik hem liever in de unit had gehad omdat we ook veel op de 1e verdieping in een relatief kleine kamer zitten en dan merkt ie dus niks.

Enige puntje hier is dat ik niet weet of dat wel genoeg CO2 is om voor aan te slaan. Misschien is het pas een probleem bij meerdere mensen. Ik heb nl nog nooit gemerkt dat hij optoert van gewoon ons 2 in de woonkamer. Met kaarsen aan wellicht wel, dat heb ik niet gecheckt.

Ik heb sinds kort wel een vochtsensor in de unit (comfofan S) en dat kan ik wel aanraden. Ook al komt bij ons ook alles samen in 1 buis voor de unit, hij slaat mooi aan van douchen en koken (inductie), tenminste, als we veel pannen met water op hebben staan. Ivm geur en zo zetten we hem toch op max, maar nu gaat ie na de timer zo lang door als nodig voor vocht. Wat vooral erg prettig is, is dat het op zolder nu meteen afgezogen wordt wanneer de droger aan staat waardoor het niet zo'n vochtige broeierige ruimte wordt en de droger droogt ook nog eens beter. Sinds we die sensor hebben is de droger altijd in 1 keer klaar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
Cpt.Chaos schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 05:51:
Als alle kanalen samenkomen voor ze de box in komen moet je sowieso een losse CO2 sensor hebben. Anders wordt er nooit goed gemeten. 1000ppm woonkamer plus 400ppm badkamer zal gemiddeld op iets van 800 uitkomen en dan gaat hij nog net niet harder draaien, oftewel, je zit beneden altijd in te veel CO2. Kan je de kanalen niet splitsen?
Dat was inderdaad een van de belangrijke onduidelijkheden, is het dan nog wel gevoelig genoeg. Aan de andere kant, waarom zou het voor vocht wel goed werken en voor CO2 niet? Misschien moet ik het eens rekenkundig benaderen en zoeken of ik kan vinden wanneer de geïntegreerde sensor aan kan slaan.
Splitsen... ik zie de buizen niet lopen, ze zitten deels in het betonnen plafond op de begane grond en komen dan in een verticale koof onder de unit uit die door de badkamer gaat (en daar betegeld is), waar ook nog eens het kanaal vanuit de badkamer erbij komt. Ik weet niet precies waar de kanalen van de begane grond bij elkaar komen, maar zowel in het plafond als in de koof lijkt het me geen makkelijk klusje. Maar goed, pluspunt voor losse sensor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
Termy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:01:
Wij hebben een losse CO2 meter in open keuken op de grens met de woonkamer. Ik denk dat ik hem liever in de unit had gehad omdat we ook veel op de 1e verdieping in een relatief kleine kamer zitten en dan merkt ie dus niks.

Enige puntje hier is dat ik niet weet of dat wel genoeg CO2 is om voor aan te slaan. Misschien is het pas een probleem bij meerdere mensen. Ik heb nl nog nooit gemerkt dat hij optoert van gewoon ons 2 in de woonkamer. Met kaarsen aan wellicht wel, dat heb ik niet gecheckt.

Ik heb sinds kort wel een vochtsensor in de unit (comfofan S) en dat kan ik wel aanraden. Ook al komt bij ons ook alles samen in 1 buis voor de unit, hij slaat mooi aan van douchen en koken (inductie), tenminste, als we veel pannen met water op hebben staan. Ivm geur en zo zetten we hem toch op max, maar nu gaat ie na de timer zo lang door als nodig voor vocht. Wat vooral erg prettig is, is dat het op zolder nu meteen afgezogen wordt wanneer de droger aan staat waardoor het niet zo'n vochtige broeierige ruimte wordt en de droger droogt ook nog eens beter. Sinds we die sensor hebben is de droger altijd in 1 keer klaar.
Hier zit ook een hygrometer in. Die werkt blijkbaar prima. Maar bij jou heb je zo dus weinig aan de geintegreerde co2 meter. Dat pleit ook weer voor de losse sensor. Interessant dat het luchtvochtigheid wel centraal werkt en voor CO2 dus misschien niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaarnee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:37
Hier hangt een cve-s eco met ingebouwde vochtsensor, die slaat goed aan bij douchen. Voor co2 hebben we 2 losse sensoren in de woonkamer en op de slaapkamer. Dat werkt perfect. Nieuwprijs voor co2 sensoren is wat stevig, maar ze staan regelmatig nieuw in doos op marktplaats. Ik geloof dat ik 150e voor 2 stuks betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
jamaarnee schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:41:
Hier hangt een cve-s eco met ingebouwde vochtsensor, die slaat goed aan bij douchen. Voor co2 hebben we 2 losse sensoren in de woonkamer en op de slaapkamer. Dat werkt perfect. Nieuwprijs voor co2 sensoren is wat stevig, maar ze staan regelmatig nieuw in doos op marktplaats. Ik geloof dat ik 150e voor 2 stuks betaald heb.
Goede tip. Ik kwam ook een topic op GoT tegen dat je ze zelf goedkoop zou kunnen bouwen (of zelfs andere sensoren) en programmeren, maar dat lijkt me iets teveel tijd kosten. Wel interessant overigens.
Heb jij ook een ventilatiekanaal in je slaapkamer of niet? Zo niet, schiet dat dan wel een beetje op met lucht/CO2 afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Bokkiej
Zelf heb ik ook die Itho unit hangen met ingebouwde vochtsensor. Werkt prima, maar ik gebruik liever de afstandsbediening. Voor douchen even 3x drukken en hij staat een half uur op max te draaien.
Dus ik zou voor de versie gaan met ingebouwde sensoren. Eventueel kan je nog een 2e afstandsbediening erbij kopen. Hang je er 1 op in de badkamer en de andere in de keuken.
Kan je bij koken en douchen handmatig hem op max zetten incl timer.

En ding lekker zelf ophangen. Is super simpel, 4 schroeven om hem op te hangen en met wat flexibele leidingen de zooi aansluiten. Bij mij zat hij er in 15 minuten erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
chrisborst schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:20:
@Bokkiej
Zelf heb ik ook die Itho unit hangen met ingebouwde vochtsensor. Werkt prima, maar ik gebruik liever de afstandsbediening. Voor douchen even 3x drukken en hij staat een half uur op max te draaien.
Dus ik zou voor de versie gaan met ingebouwde sensoren. Eventueel kan je nog een 2e afstandsbediening erbij kopen. Hang je er 1 op in de badkamer en de andere in de keuken.
Kan je bij koken en douchen handmatig hem op max zetten incl timer.

En ding lekker zelf ophangen. Is super simpel, 4 schroeven om hem op te hangen en met wat flexibele leidingen de zooi aansluiten. Bij mij zat hij er in 15 minuten erop.
Ja de unit dat kan zo ingewikkeld niet zijn dus daarvoor zou ik het niet doen. Afstandsbedieningen zijn wel lastiger omdat ik het netjes weg wil werken. Opbouw is simpel zat maar ik wil de leidingen niet zien en dan wordt het ingewikkelder. Ik ga niet in de muur achter het behang frezen of door de tegels in de badkamer/keuken en de vrouw vind ook niet zomaar elke plek acceptabel waar ik wel makkelijker bij kan vanaf een WCD van de andere kant van de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:38
chrisborst schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:20:
[...]
en met wat flexibele leidingen de zooi aansluiten.
[...]
Dat is dus een dikke no-go als je een stille installatie wil hebben.
Leuk en leerzaam filmpje: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Verder wel eens met dat zelf plaatsen prima te doen is inderdaad. Maar neem even de tijd om spirobuis te gebruiken met nette vloeiende bochten enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Nu online
Bokkiej schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Ja de unit dat kan zo ingewikkeld niet zijn dus daarvoor zou ik het niet doen. Afstandsbedieningen zijn wel lastiger omdat ik het netjes weg wil werken. Opbouw is simpel zat maar ik wil de leidingen niet zien en dan wordt het ingewikkelder. Ik ga niet in de muur achter het behang frezen of door de tegels in de badkamer/keuken en de vrouw vind ook niet zomaar elke plek acceptabel waar ik wel makkelijker bij kan vanaf een WCD van de andere kant van de muur.
De afstandsbediening is draadloos (via RF) dus je heb helemaal geen leidingen of kabels.
ThinkPadd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Dat is dus een dikke no-go als je een stille installatie wil hebben.
Leuk en leerzaam filmpje: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Verder wel eens met dat zelf plaatsen prima te doen is inderdaad. Maar neem even de tijd om spirobuis te gebruiken met nette vloeiende bochten enzo.
Bedankt voor het delen! Zelf heb ik 2x een bijna recht (flexibel) stuk, maar ik ga maar eens kijken of ik wat buisjes en bochten kan bestellen.

[ Voor 31% gewijzigd door chrisborst op 26-10-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
chrisborst schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

De afstandsbediening is draadloos (via RF) dus je heb helemaal geen leidingen of kabels.
Netvoeding bedoelde ik en evt. leidingen daarvoor. Jij had het over ventilatieschachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Nu online
Bokkiej schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Netvoeding bedoelde ik en evt. leidingen daarvoor. Jij had het over ventilatieschachten?
Nee, ik had het over de aansturing van je ventilatiebox. Met deze zender: https://ventilatieservice...t-co2-536-0150-nieuw.html
kan je overal in je huis je ventilatiebox bedienen.
Vandaar mijn idee om er 1 in je badkamer te plakken en 1 in je keuken. Dan kan je tijdens koken en douchen zelf invloed op je ventilatie uitoefenen. Automatisch op vocht en/of CO2, via de timer of handmatig op hoogste stand zetten.
Neem aan dat je met je schachten niks gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaarnee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:37
Bokkiej schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Goede tip. Ik kwam ook een topic op GoT tegen dat je ze zelf goedkoop zou kunnen bouwen (of zelfs andere sensoren) en programmeren, maar dat lijkt me iets teveel tijd kosten. Wel interessant overigens.
Heb jij ook een ventilatiekanaal in je slaapkamer of niet? Zo niet, schiet dat dan wel een beetje op met lucht/CO2 afvoeren?
Nee geen afzuig kanaal op de slaapkamers, wel raamroosters en kieren onder de deuren. Afzuigen gebeurd enkel in de natte ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:53
Ik heb hier nog een Airfan GVU2 hangen welke ik wil vervangen, aangezien deze nu 20 jaar oud is en steeds lawaaiiger word ondanks schoonmaken ed.
Aangezien deze ook aardig meer stroom zuipt wilde ik deze vervangen door een Itho CVE S CO2 optima pakket, CVE HE + RV Sensor bestel nummer 03-00419 Nu zijn er ook prijstechnisch interessanter type's met ingebouwde CO2 sensor.

Ik kan niet heel veel info vinden wat de voor of nadelen van beide types zijn.

Huis is vrijstaand met afzuigpunten in de (open) keuken, wc en badkamer. Zover ik het terug kan vinden heeft de oude 125/225/350 m[sup]3[sup]/h capaciteit 13 / 41 / 73 watt opgenomen vermogen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caamielio
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 12:14
@Bokkiej Uit nieuwsgierigheid (en uit eigenbelang, want ik sta voor dezelfde keuze); waar ben je uiteindelijk voor gegaan, en hoe tevreden was je hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkiej
Ik ben voor de geïntegreerde sensor gegaan. Dat werkt grotendeels goed, maar in de winter als er twee mensen achter elkaar douchen slaat hij soms de tweede keer niet aan. Werkt dus niet perfect betrouwbaar zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:23
Bokkiej schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:29:
Werkt dus niet perfect betrouwbaar zeg maar.
- afhankelijk van merk, het ene merk is het andere niet.
- producten worden veelal verbeterd ( :| ) bij model wisseling, matige reviews verkoopt niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmeijer1994
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-01 19:53
En wat betreft de CO2 sensor, slaat die goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
Oeps, te snel geantwoord de vorige keer. Ik had het over de sensor voor luchtvochtigheid. Ik heb geen CO2 sensor genomen, leek me toch te weinig opleveren. Maar ik kan dus geen ervaring delen daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb hier een Orcon box met geïntegreerde vochtsensor, die slaat vrijwel direct aan als in de badkamer de douche aan gaat (en anders houd ik even een natte hand voor het ventiel)

CO2 doe ik los, en dan niet eentje van de fabrikant maar met omgebouwde Resideo R200 CO2 sensoren. ESP8266 erin, RF module erbij en fijn aansturen via HomeAssistant.
Pagina: 1