Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik zoek een mobiele telefoon met de beste antenne

budget niet echt van toepassing

Ik woon in een buitengebied. Ontvangst op G4 router of HuaweiB2368-1284C met buiten antenne is belabbert. Test echter met pre paid kaart van provider in mobiele telefoon geeft 4x hogere snelheid. Dus wil ik kastje maken met mobiele telefoon en repeater erin, en deze in een mast naast huis plaatsen, om zo hogere internet snelheid te halen.

Nu is de vraag welke telefoon heeft de beste antenne?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De meeste telefoons ondersteunen bellen over WiFi. Indien je WiFi signal voldoende is worden je gesprekken automatisch via WiFi gerouteerd ipv over het mobiele netwerk. Dat werkt perfect.
Ik zou dat gaan gebruiken ipv een speciale telefoon en speciale apparatuur.

Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT203032

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 23:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Check ook even of je router en je telefoon wel precies dezelfde frequentiebanden ondersteunen.

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met 3G: enkele jaren geleden hebben ze daarvan de band aangepast en sindsdien kreeg ik op een stokoud apparaat ineens een veel betere ontvangst, maar op alle moderne apparaten bijna geen ontvangst meer.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:57
Dus bij een andere provider heb je beter bereik? Het kan best zijn dat een andere provider beter bereik heeft in jouw regio, dus een antenne dichter bij jouw huis geplaatst heeft. Denk dat je beter kunt kijken naar een andere provider.

Staat jouw regio hier op een dekkingsgat bij de ene provider en niet bij een andere?
https://www.4gdekking.nl/
kamerplant schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:44:
De meeste telefoons ondersteunen bellen over WiFi. Indien je WiFi signal voldoende is worden je gesprekken automatisch via WiFi gerouteerd ipv over het mobiele netwerk. Dat werkt perfect.
Ik zou dat gaan gebruiken ipv een speciale telefoon en speciale apparatuur.

Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT203032
Daar is TS niet echt mee geholpen denk ik, want dat is dezelfde bottleneck. Zoals ik het begrijp is zijn wifi thuis powered by 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 09:23
Voor beste bereik neem je een telefoon die de provider adviseerde dat die goed werkt op hun netwerk.
Daarnaast, kijk naar ondersteunde protocollen en daarover snelheden. Een qualcomm Soc uit de 800 serie ondersteund hogere snelheden dan uit de 600 serie.
Daarnaast speelt nog een overgang 4G naar 5G en ondersteunde banden, maar ook wisselen van banden om ruimte vrij te maken.

In de basis zorgt Samsung voor goede ondersteuning, en zou je een S serie als de S10 kunnen overwegen, alleen die in een mast stoppen, zou ik afraden want je kunt er niet makkelijk bij, een telefoon is niet weerbestendig, en vaak zijn er datalimieten die via SMS moeten, oh, en de accu is niet gemaakt om constant aan de stroom te liggen.

Ik zou kiezen voor een LTE router waar externe antennes aan kunnen en zo de snelheden en ontvangst oplossen. Bijvoorbeeld een Fritzbox 6890 LTE:
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6890-lte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlangenclub
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06-2022
Volg.

Zit hier met precies hetzelfde probleem.

Wat ik wil, is gewoon de telefoon met de beste antenne!

Heb zelf iPhones SE met 1 max 2 streepjes bereik (LTE met 4G) daarop maak ik dan een hotspot aan.
Vandaag zelfs een Ping van 200 en 4,66Mbit/s down om van te huilen.

Gisteren mijn pa's Huawai P20 ging zóveel beter! 4 streepjes 4G en ping van 15 en downloadsnelheden van 30Mbit/s daar valt gewoon prima mee te leven en werken.

Heeft iemand tips, welke GSM de allerbeste antenne in zich heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
Kan het ook zijn dat je pa bij een andere provider zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Schlangenclub schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:31:
Volg.

Zit hier met precies hetzelfde probleem.

Wat ik wil, is gewoon de telefoon met de beste antenne!

Heb zelf iPhones SE met 1 max 2 streepjes bereik (LTE met 4G) daarop maak ik dan een hotspot aan.
Vandaag zelfs een Ping van 200 en 4,66Mbit/s down om van te huilen.

Gisteren mijn pa's Huawai P20 ging zóveel beter! 4 streepjes 4G en ping van 15 en downloadsnelheden van 30Mbit/s daar valt gewoon prima mee te leven en werken.

Heeft iemand tips, welke GSM de allerbeste antenne in zich heeft??
Samsung S serie heeft hele goede antennes, wordt door de telecom aanbieders gebruikt voor hun netwerk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 18:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

swhnld schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Samsung S serie heeft hele goede antennes, wordt door de telecom aanbieders gebruikt voor hun netwerk testen.
Dat is meer omdat de S-series in Nederland nogal populair zijn. Mijn persoonlijke ervaring is dat, zeker de laatste paar generaties, de antenneprestaties van Samsung indoor wat tegen kunnen vallen. Sowieso zeggen de streepjes niet zoveel, je kunt beter kijken naar dBm-waardes. De fabrikant kan nl zelf bepalen welke waarde hoeveel streepjes geeft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
FooLsKi schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Dat is meer omdat de S-series in Nederland nogal populair zijn. Mijn persoonlijke ervaring is dat, zeker de laatste paar generaties, de antenneprestaties van Samsung indoor wat tegen kunnen vallen. Sowieso zeggen de streepjes niet zoveel, je kunt beter kijken naar dBm-waardes. De fabrikant kan nl zelf bepalen welke waarde hoeveel streepjes geeft.
Dan kun je misschien wel beantwoorden welk toestel wel te nemen voor @Schlangenclub als de S serie minder geworden is in zijn algemeenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 18:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

swhnld schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Dan kun je misschien wel beantwoorden welk toestel wel te nemen voor @Schlangenclub als de S serie minder geworden is in zijn algemeenheid?
Lekker passief-agressief :P
Ik ben wel te spreken over Sony's en OnePlus. De OnePlus 7T Pro en 8 Pro doen het hier binnen heel erg behoorlijk. Xperia 1 II en 5 II waren ook goed.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
@swhnld geen idee of dit helpt, en of het n=2 is, maar:
Mijn oude Samsung S4 en de Samsung a50 van mijn vriendin hadden altijd maar 0 of 1 streepje bereik in mijn flat (Utrecht). Monteur van t-mobile is langs geweest en wilde bellen dat het signaal niet goed was... tsja daarvoor moest hij toch even naar buiten lopen. Volgens t-mobile omdat we precies in de schaduw van de 2 zendmasten zaten.
Nu heb ik een mi 9t pro, totaal geen last meer van wegvallen bereik / gesprek (nadeel van maar 1 streepje). Nonstop 3 of 4 streepjes. Prima gesprekken, geen gekraak, geen wegvallen van het gesprek, niets. Simkaart is dezelfde als in de S4, dus of het kwam door ouderdom antenne of iets anders, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
FooLsKi schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Lekker passief-agressief :P
Ik ben wel te spreken over Sony's en OnePlus. De OnePlus 7T Pro en 8 Pro doen het hier binnen heel erg behoorlijk. Xperia 1 II en 5 II waren ook goed.
Tsja, vraag is immers wat wel werkt, geeft dan niet dat iets minder geworden is, maar meest behulpzaam is dan ook aan te geven wat wel werkt.

@99ruud99 goed nieuws dat de Xiaomi mi 9t pro goede dekking geeft!

Bedenk me net voor @Schlangenclub dat aangeven wie je provider is ook kan helpen ivm VoWifi ondersteuning als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als je met een buitenantenne of richtantenne SLECHTER bereik hebt dan met je telefoon, op hetzelfde netwerk, dan doe je gewoon wat verkeerd met de installatie.

Dat ga je zeker met een andere telefoon niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:33

Yucon

*broem*

Dit kan eigenlijk niet. Klopt de frequentie van je buitenantenne wel? Weet je het merk/type?

Alternatief: zit je wifi router binnen mogelijk op een kanaal dat al overvol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Schlangenclub schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:31:
Als ik in het verleden zoiets merkte, dan was dat doordat het netwerk is overgestapt op een frequentieband die het toestel niet ondersteunt.

Van veel toestellen worden diverse versies gebouwd, met frequentiebanden die afgestemd zijn op een bepaald deel van de wereld. Het is normaal dat een toestel niet alle banden ondersteunt, of niet elke standaard op een op zich wel ondersteunde frequentie (praktijkvoorbeeld: wel of niet 3G op 900MHz) of is een toestel dat een paar banden minder ondersteunt een paar tientjes goedkoper.

Als het eerst prima werkt, kan het toch gebeuren dat als je naar een ander netwerk overstapt, of het mobiele netwerk besluit na verloop van tijd om de frequentieindeling te veranderen, dat je dekking van de ene op de andere dag verandert van heel goed naar heel slecht. Een antenne helpt dan niks.

Ik kom zelf uit de tijd dat je telefoons had met een antenne die je kon uittrekken, een vaste antenne bovenop het toestel of een ingebouwde antenne. Volgens mij heb je tegenwoordig nog alleen dat laatste. Maar in die tijd maakte het al bijna geen verschil wat voor antenne je had.

En misschien is de ontvangst zo slecht omdat er gewoon een onderdeeltje in de telefoon beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
aawe mwan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:36:
[...]

Als ik in het verleden zoiets merkte, dan was dat doordat het netwerk is overgestapt op een frequentieband die het toestel niet ondersteunt.

Van veel toestellen worden diverse versies gebouwd, met frequentiebanden die afgestemd zijn op een bepaald deel van de wereld. Het is normaal dat een toestel niet alle banden ondersteunt, of niet elke standaard op een op zich wel ondersteunde frequentie (praktijkvoorbeeld: wel of niet 3G op 900MHz) of is een toestel dat een paar banden minder ondersteunt een paar tientjes goedkoper.

Als het eerst prima werkt, kan het toch gebeuren dat als je naar een ander netwerk overstapt, of het mobiele netwerk besluit na verloop van tijd om de frequentieindeling te veranderen, dat je dekking van de ene op de andere dag verandert van heel goed naar heel slecht. Een antenne helpt dan niks.

Ik kom zelf uit de tijd dat je telefoons had met een antenne die je kon uittrekken, een vaste antenne bovenop het toestel of een ingebouwde antenne. Volgens mij heb je tegenwoordig nog alleen dat laatste. Maar in die tijd maakte het al bijna geen verschil wat voor antenne je had.

En misschien is de ontvangst zo slecht omdat er gewoon een onderdeeltje in de telefoon beschadigd is.
Dit is tegenwoordig echt alleen nog het geval bij import. Bij telefoons die je hier koopt, mis je echt geen banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
Zo vele reacties binnen na de vakantie.
Telefoon als hotspot gebruiken (iPhone 7) is mogelijk alleen is ontvangst binnen slecht.
Buiten op 6 mt hoogte veel beter.
Waarschijnlijk met richt antenne nog beter.
Alleen moet er een wifi repeater achter om het signaal goed binnen te krijgen.

Het idee is nu een GSM module te koppelen aan een richtantenne en een wifi repeater om het signaal binnen goed te kunnen ontvangen. Alles uiteraard in waterdichte behuizing met stroomvoorziening.

HEEFT IEMAND ERVARING OP DIT GEBIED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Ik zou een LTE router nemen met externe antenne (s). Daar zijn die dingen voor. Bijvoorbeeld:
https://m.routershop.nl/4g-antennes/cid=5905
https://m.routershop.nl/p...m-4g-lte-router/pid=66348

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
Ik heb nu een LTE router van Huawei (t-mobile). Ik kom nu net getest niet verder dan 14 Mbs download. De vraag is of een professionelere Router en antenne beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Gerard Schade schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:51:
Ik heb nu een LTE router van Huawei (t-mobile). Ik kom nu net getest niet verder dan 14 Mbs download. De vraag is of een professionelere Router en antenne beter is.
Volgens mij is dat niet de vraag, de vraag is: waarom werkt dat ding wat je nu hebt niet goed. Als je die in je mast zet, werkt die dan ook niet goed? Zo ja: waarschijnlijk heeft dat ding dan niet de juiste frequentiebanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Gerard Schade schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:51:
Professionele spullen kun je vaak beter tweaken, maar was meer als voorbeeld bedoeld.

Vraag is wat de doorvoer snelheden zijn die je router aankwam, maar ook wat in je abonnement zit qua snelheid, en afstand die je moet overbruggen, en bezetting van de zendmast. Bij externe antenne heeft die zend en ontvangst waarden waar je wel of niet mee kan sturen.

Als je de Huawei 2 kilometer dichter bij de mast brengt, wat is dan je doorvoer snelheid? En wat zijn de specs van dit model? En hoe test je? Zou lullig zijn als je investeerde in iets en het abonnement is hetgeen geknepen wordt, of de mast blijkt de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
Heb net een nieuwe installatie van T-mobile geïnstalleerd. Zelfde liedje. Download snelheid heeft twee weken op 80-90 Mis gezeten maar daarna weer lager van 20Mbs. T-mobile zegt dat het niet aan hun ligt. Is bijzonder daar het wel tijdelijk goed was. Het gekke is dat ik met een gewone telefoon op 6 mto hoogte ook een hogere snelheid haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ChinaGeek schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:50:
[...]
Dit is tegenwoordig echt alleen nog het geval bij import. Bij telefoons die je hier koopt, mis je echt geen banden.
Ik zag zonet toevallig de specificaties van een Huawei 4G apparaatje langs komen en er worden blijkbaar nog steeds verschillende versies "4G" gemaakt, die onder andere complete banden missen.

Iedereen kan natuurlijk de "verkeerde" versie importeren.

[ Voor 27% gewijzigd door aawe mwan op 13-11-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Gerard Schade schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:57:
Download snelheid heeft twee weken op 80-90 Mis gezeten maar daarna weer lager van 20Mbs. [...] Is bijzonder daar het wel tijdelijk goed was.
Ik heb ook de indruk dat sinds een maand ongeveer bij mij thuis de T-mobile dekking ineens heel erg verslechterd is. Het hele jaar daarvoor was de dekking juist perfect: zelfs achter een betonnen muur was nog genoeg dekking voor YouTube en alles.

En dit is het vreemde: bij mij is af en toe de snelheid er ineens even wel (voor een dag of zo).

Dit met een telefoon die ik in Nederland gekocht heb. Dus tip voor TS: koop niet deze.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 14-11-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
aawe mwan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:27:
[...]

Ik zag zonet toevallig de specificaties van een Huawei 4G apparaatje langs komen en er worden blijkbaar nog steeds verschillende versies "4G" gemaakt, die onder andere complete banden missen.

Iedereen kan natuurlijk de "verkeerde" versie importeren.
Ja natuurlijk, er zijn dan ook regionale verschillen in banden. Dus gewoon hier kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
Gerard Schade schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:41:
Zo vele reacties binnen na de vakantie.
Telefoon als hotspot gebruiken (iPhone 7) is mogelijk alleen is ontvangst binnen slecht.
Buiten op 6 mt hoogte veel beter.
Waarschijnlijk met richt antenne nog beter.
Alleen moet er een wifi repeater achter om het signaal goed binnen te krijgen.

Het idee is nu een GSM module te koppelen aan een richtantenne en een wifi repeater om het signaal binnen goed te kunnen ontvangen. Alles uiteraard in waterdichte behuizing met stroomvoorziening.

HEEFT IEMAND ERVARING OP DIT GEBIED?
Ik heb een klein beetje ervaring met een telefoon als hotspot. Onze woning heeft vanwege de isolatie een zeer slechte ontvangst binnen. Toen we net waren verhuisd, was de internetverbinding nog niet in orde. En toen hebben we ook even gewerkt met een telefoon als hotspot buiten en een repeater als wi-fi booster. Dit werkte wel maar ik heb het nooit langdurig gebruikt, enkel iedere avond voor enkele uren. Als permanente oplossing zou ik het niet onmiddellijk overwegen omdat een telefoon nu éénmaal niet is voor gemaakt, denk bijvoorbeeld maar aan alle overbodige software die er op draait. Indien je het toch zou doen, dan zou ik zeker een telefoon overwegen waarop je een custom rom kan draaien.

Jouw situatie is uiteraard andes, ik had wel een goede verbinding buiten. Een richtantenne lijkt mij in jouw situatie wel het proberen waard. Misschien kan je eens navragen of het mogelijk is dit te testen voor je dit koopt? Die moet je normaal toch ook kunnen aansluiten op één van de routers die je al hebt? Wel zal je moeten kijken of je de correcte antenne hebt, afhankelijk van de frequentie die je wil.

Op https://www.cellmapper.net/map kan je trouwens de zendmasten in de buurt zien met hun banden er bij.
Gerard Schade schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:57:
Heb net een nieuwe installatie van T-mobile geïnstalleerd. Zelfde liedje. Download snelheid heeft twee weken op 80-90 Mis gezeten maar daarna weer lager van 20Mbs. T-mobile zegt dat het niet aan hun ligt. Is bijzonder daar het wel tijdelijk goed was. Het gekke is dat ik met een gewone telefoon op 6 mto hoogte ook een hogere snelheid haal.
Met die telefoon mag je pas vergelijken nadat je die ook 2 weken getest zou hebben ;) Maar inderdaad wel vreemd dat de snelheid dan zo zakt. Hoe is die set-up precies en hoe heb je getest?

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 14-11-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Schade
Huidige setup is met T-mobile en Huawei router met buiten antenne. De buiten antenne zit in een mast op 6 mto hoogte en ongeveer op 10mtr afstand bekabeld met de huawei router. Verbinding blijft gewoon slecht. Nu vandaag 14-11-2020 15 Mbs download en 9 Mbs upload. De snelheid met de telefoon ligt normaal gesproken veel hoger. Voor de test met de telefoon ga ik meestal de ladder op (6mtr hoog) en doe daar een speedtest. Deze is veelal een stuk hoger. Nu zou ik een richt antenne met een gsm module en wifi repeater kunnen nemen. De setup zou je alleen kunnen aanzetten als het daadwerkelijk wordt gebruikt. Nu is de vraag welke frequenties en instellingen je moet gebruiken en hoe je daar achter komt.
Pagina: 1