Oud moederbord recappen / elco's vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Ekr
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-10-2020
Hi mede tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik heb het forum reeds doorzocht maar hier niets over kunnen vinden.

Ik zoek een?
Ik heb een socket 939 moederbord dat ik mogelijk wil laten recappen en via deze weg wil ik daar graag informatie over ontvangen.
Ik zou graag de huidige caps op het moederbord willen vervangen voor solid caps voor zover dat mogelijk is. Er zitten o.a. een aantal KZG caps op uit het "capacitor plague" periode ~2000-2010 en de vraag is hoe lang ze nog mee gaan.

Tevens ben ik erg benieuwd naar jullie ervaring, wie heeft dit al eens laten doen? En waar (prive of bij een bedrijf)? Wat heb je er voor betaald? Waar moet je op letten? Wat is de doorlooptijd? Hoe was de kwaliteit?

Wat is je budget?
Dit hoop ik uit de ervaringen op te maken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet gaan om iemand (persoon of bedrijf) met ruime ervaring die dit met professionele apparatuur kan verzorgen. Niet iemand met een instap soldeerbout dus :X .
De vervangende caps moeten bestaan uit hoge kwaliteit tier A caps van de wel bekende merken, de professional weet wel wat hiermee bedoeld wordt ;)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
n.v.t.

Ik zie jullie tips en ervaringen graag tegemoet. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Ekr op 25-10-2020 17:34 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:12

br00ky

Moderator Harde Waren
De eerste vraag die in mij opkomt is, "waarom?". Oude spullen hergebruiken is leuk, maar een groot deel van de lol gaat zitten in het zelf onder handen nemen. Het uit handen geven kost je alleen maar geld, en de opbrengst is minimaal, behalve nostalgie (die imo dus vooral zit in het knutselen zelf).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:34
Als je wat soldeerervaring met elektronica hebt, dan is het goed zelf te doen.

Ik heb het een keer gedaan omdat er een aantal elco's bol stonden. Gewoon met normale soldeerbout van 40 Watt met kleine punt en een desoldeer zuigpomp. Wel eerst de bout opwarmen en voor het solderen de stekker er uit trekken om statische elektriciteit te voorkomen.
De nieuwe elco's waren natuurlijk wel met de juiste specificaties, maar verder niks bijzonders. Kwamen gewoon bij Conrad vandaan. Het bord heeft daarna nog altijd goed gefunctioneerd, totdat het overbodig werd.

Als je het wil laten doen, dan schat ik in dat je beter een nieuw moederbord kan kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 25-10-2020 18:08 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren