Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Hallo,

Wij zijn bezig om zonnepanelen te plaatsen op ons bedrijfspand, hiervoor hebben we nu een offerte liggen. Het is een serieuze aanbieder uit de regio die al veel grote projecten heeft gedaan. Wij hebben er een goed gevoel bij maar toch de vraag of mensen deze opstelling willen beoordelen, wil het graag in één keer goed doen.

Het is een plat dak met ruimte zat, geen schaduwen en we hebben een 3x25amp aansluiting.

De offerte;
Solaredge omvormer SE16K
Optimizers: P850, 1 op twee panelen (totaal 22 stuks)
Panelen: Longi Solar LR4-60HPH-370M 370Wp (totaal, 43 stuks), totaal 15910WP.

Het geheel wordt op een FlatFix systeem gemonteerd met een hellingshoek van 13 graden. Totaal berekende opbrengst in het eerste jaar 15350kWh.

De verzekering moet ik nog contacten maar de eisen in de branche zijn vrij streng. Wellicht dat daarom het Merk SolarEdge de voorkeur heeft. De installateur werkt (volgens mij) ook alleen maar met dit merk. De zonnepanelen zijn overigens herverzekering in Europa.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) ? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bedrijfspanden hebben vaak problemen met de dakbedekking en de brandverzekering hoor ik, is dat misschien de reden voor solaredge?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je geen schaduw hebt, dan doe je toch geen Solar Edge?

Wat zijn de dakafmetingen? Oriëntatie? Wat was de offerteprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17
Solaredge heeft bij Thialf in Heerenveen niet geholpen om problemen met de verzekering te voorkomen
Zie https://nos.nl/artikel/23...verzekerd-te-blijven.html en https://solarmagazine.nl/...atstempel-thialf-in-beeld.
Dan lijkt me Enphase micro-omvormers nog een veiliger alternatief.

Verder gebruikt(e) Longi blijkbaar op illegale wijze technologie van Hanwha Qcells en hebben daarover een rechtszaak in Duitsland verloren (Chinezen die iets kopiëren. Goh wie had dat gedacht...). Hierdoor loopt (toevallig ook in Heerveen) de aanleg van panelen langs de A32 vertraging op. Een citaat uit dat artikel van afgelopen augustus : "Xperal wilde voor de klus in Heerenveen zonnepanelen gebruiken van Longi. Dit bedrijf kopieerde de technologie en ging daarmee in de fout, zegt Louwers. De Limburgers zijn zelf eveneens slachtoffer. ,,Op ons eigen pand hebben we onlangs ook Longi-panelen neergelegd. Die moeten eraf.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Bart-k schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:17:
Solaredge omvormer SE16K
Optimizers: P850, 1 op twee panelen (totaal 22 stuks)
Panelen: Longi Solar LR4-60HPH-370M 370Wp (totaal, 43 stuks), totaal 15910WP.
Paste dat laatste paneeltje er echt niet meer bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
WackoH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:58:
Solaredge heeft bij Thialf in Heerenveen niet geholpen om problemen met de verzekering te voorkomen
Zie https://nos.nl/artikel/23...verzekerd-te-blijven.html en https://solarmagazine.nl/...atstempel-thialf-in-beeld.

Verder gebruikt(e) Longi blijkbaar op illegale wijze technologie van Hanwha Qcells en hebben daarover een rechtszaak in Duitsland verloren (Chinezen die iets kopiëren. Goh wie had dat gedacht...). Hierdoor loopt (toevallig ook in Heerveen) de aanleg van panelen langs de A32 vertraging op. Een citaat uit dat artikel van afgelopen augustus : "Xperal wilde voor de klus in Heerenveen zonnepanelen gebruiken van Longi. Dit bedrijf kopieerde de technologie en ging daarmee in de fout, zegt Louwers. De Limburgers zijn zelf eveneens slachtoffer. ,,Op ons eigen pand hebben we onlangs ook Longi-panelen neergelegd. Die moeten eraf.’’
Dank! Dit zijn nuttige toevoegingen, ga ik sowieso terugkoppelen.
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:55:
Als je geen schaduw hebt, dan doe je toch geen Solar Edge?

Wat zijn de dakafmetingen? Oriëntatie? Wat was de offerteprijs?
Het dak is groot zat, genoeg ruimte. Oriëntatie volgens offerte 172 graden t.o.v het zuiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:12
Volgens mij mag je bij 43 x 370 Wp geen P850 optimisers toepassen.
Max power per string is 13500 W 15750 W, dus het mag niet in 1 string.
Dan zou je kiezen voor twee strings van 11 optimisers maar het minimum aantal optimisers per string is 14.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Om dat volgens de SolarEdge specs aan te sluiten is de goedkoopste manier:
string 1: 14 x P850
string 2: 15 x P404 (dat is een optimiser per paneel)

Volgens de SolarEdge specs aansluiten kost dus wel iets meer.

Als je geen SolarEdge neemt maar een Chinees merk omvormer kun je zo`n 1200-1500 euro besparen op de totaalprijs. En daarnaast heb je dan minder op je dak wat kapot kan (en gaat) en zit je niet 25 jaar met een vendor lock-in.
Ik zou daarom alleen Solar-Edge doen als je er echt een goede reden voor hebt. (de meeste SolarEdge verkooppraatjes zijn geen goede reden)

Je hebt nu 43 panelen richting zuid? Is dat gelijk aan je verbruik, heb je oost-west overwogen?

Wat is de prijs? Bij 43 panelen mag afhankelijk van het type dak en benodigd bevestigingsmateriaal het zelfs met SolarEdge max ongeveer 1 euro incl btw kosten.

edit: of als het dak inderdaad groot genoeg is, maak er dan 2 x 14 P850 van. Dan heb je 56 panelen. Wel ook even upgraden naar een 17 kW omvormer.

edit: ik kan het nog niet helemaal reproduceren maar kennelijk is de max per string in dit geval 15750 W. Volgens SolarEdge designer is het max stringvermogen in dit geval 15840 W, maar dat is met locatie Utrecht. Misschien is het met de werkelijke locatie van @Bart-k lager en dan wel binnen spec.

laatste edit: het bleek wat meer in het noorden van het land te zijn, dan kan ik de resultaten wel exact reproduceren. Dan mag je zelfs ineens 44 panelen.

[ Voor 20% gewijzigd door busscherski op 27-10-2020 20:52 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
22x 370 Wp West 82, 15 graden
+
21x 370 Wp Oost, -98, 15 graden

Kan heel mooi op een SMA Tripower 10 kW
13,562 kWh / jaar.

Als je O-W legt kun je waarschijnlijk ook nog wel meer kwijt op dat dak. De dikke piek op zuid heb je toch niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
Veel kleiner dan 70% van het totaal aantal Wp zou ik de omvormer niet kiezen voor Nederland met oostwest 13 graden helling.
Voor een bedrijfspand met een groot dak hoef je niet snel oost-west overigens.
Ik ken iemand met een 25 kW omvormer op 3 x 25A, dat werkt ook goed in weekends zonder eigen verbruik.
Een 25 kW omvormer vind ik wel extreem, maar 20 kW omvormer zou je kunnen doen. Richting zuid 13 graden helling kan er dan prima 24 kWp op. Of vrij plat oost-west 29 kWp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:23:
@kabeltjekabel
Veel kleiner dan 70% van het totaal aantal Wp zou ik de omvormer niet kiezen voor Nederland met oostwest 13 graden helling.
Sunnydesign geeft 200 kWh / jaar meer bij een 15 kW'er. Prijsverschil is 600 euro, tvt daarvan bij 20 ct / kWh 15 jaar.
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:23:
Voor een bedrijfspand met een groot dak hoef je niet snel oost-west overigens.
Die snap ik niet :? Als bedrijf heb je toch net zogoed niks aan de enorme piek tussen de middag.

Zijn die 43 panelen eigenlijk op basis van 'dak vol'?

[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart-k schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:41:
[...]

Het dak is groot zat, genoeg ruimte. Oriëntatie volgens offerte 172 graden t.o.v het zuiden.
Groter dan 43 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WackoH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:58:
Ik denk dat de verhouding tussen thialf en een gemiddeld bedrijf zover uitelkaar liggen dat het gewoon geen goed voorbeeld is. ik heb hier 14880 WP op het dak en dit is formeel een bedrijfspand, de verzekering verklaarde mij nog net niet voor gek dat ik vooraf heb geinformeerd en achteraf het netjes heb gemeld. Er zit natuurlijk wel een factoor 100 verschil in het aantal panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Bart-k wat is de offerteprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:26:
[...]
Sunnydesign geeft 200 kWh / jaar meer bij een 15 kW'er. Prijsverschil is 600 euro, tvt daarvan bij 20 ct / kWh 15 jaar.
Vooralsnog ligt alles richting zuid, dan geeft Sunnydesign 434 kWh verschil tussen een 10 en een 15 kW omvormer. (bij 15.91 kWp)

Zo heel erg veel verschil in ochtend en avond opwek ga je niet zien als je vrij plat oostwest en vrij plat zuid vergelijkt. Je gaat vooral zien dat oostwest minder opwekt.

Het verschil in aanschafkosten tussen de omvormers kan ook 300 euro zijn.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/omvormers/growatt/

Maar goed, uiteraard ligt het optimum bij zuid ergens tussen 10 en 15 kW in. Bijvoorbeeld 13 kW.
Voor oostwest heb ik het niet gesimuleerd.
Die snap ik niet :? Als bedrijf heb je toch net zogoed niks aan de enorme piek tussen de middag.

Zijn die 43 panelen eigenlijk op basis van 'dak vol'?
Vooralsnog is die piek nog gewoon geld waard. De momenten dat oostwest meer opwekt dan zuid zal grotendeels buiten kantooruren zijn. We weten natuurlijk niet hoeveel je over 10 jaar nog krijgt voor je teruglevering maar dan heeft TS het uiteraard al lang terugverdient.

Als het mijn dak was had ik denk ik 110% van mijn toekomstig verwachte verbruik op willen wekken. Als dat kan met alleen zuid vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Vooralsnog ligt alles richting zuid, dan geeft Sunnydesign 434 kWh verschil tussen een 10 en een 15 kW omvormer. (bij 15.91 kWp)

Zo heel erg veel verschil in ochtend en avond opwek ga je niet zien als je vrij plat oostwest en vrij plat zuid vergelijkt. Je gaat vooral zien dat oostwest minder opwekt.

Het verschil in aanschafkosten tussen de omvormers kan ook 300 euro zijn.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/omvormers/growatt/

Maar goed, uiteraard ligt het optimum bij zuid ergens tussen 10 en 15 kW in. Bijvoorbeeld 13 kW.
Voor oostwest heb ik het niet gesimuleerd.

[...]

Vooralsnog is die piek nog gewoon geld waard. De momenten dat oostwest meer opwekt dan zuid zal grotendeels buiten kantooruren zijn. We weten natuurlijk niet hoeveel je over 10 jaar nog krijgt voor je teruglevering maar dan heeft TS het uiteraard al lang terugverdient.

Als het mijn dak was had ik denk ik 110% van mijn toekomstig verwachte verbruik op willen wekken. Als dat kan met alleen zuid vind ik dat prima.
Als je OostWest doet past er meer op het dak waarmee de totaalopbrengst weer toeneemt :+

Als we allemaal wat verder vooruit kijken is het gewoon niet logisch dat iedereen z'n panelen op zuid legt. Alhoewel dat met kleinere helling inderdaad niet zo veel uit maakt als op het gemiddelde schuine dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel

Ik krijg de indruk dat het dak groot genoeg is.

Voor het collectief is oostwest 13 graden helling inderdaad beter denk ik.
Maar ik redeneer even voor wat voor @Bart-k het best is. Het is zijn geld en daar mag hij best het optimale uit halen.
Er zijn genoeg mensen die helemaal niets investeren en overal ook maar een mening over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@busscherski
Er zijn genoeg mensen die helemaal niets investeren en overal ook maar een mening over hebben.
Gezien de eisen van de installatie van @Bart-k kan er wellicht SDE++ subsidie op aangevraagd worden. De minimale piekvermogen moet dan groter zijn dan 15 kWp en kleiner dan 1 MWp.

Als @Bart-k een goede aanbieding heeft gehad van een bedrijf dat stunt met prijzen voor zonnepanelen, omdat het installatiebedrijf zelf de subsidie aanvraagt, dan kan het misschien geld schelen om zelf de subsidie aan te vragen en te gaan shoppen tussen de verschillende installateurs van zonnepanelen.
Dan zit @Bart-k ook niet vast aan de strenge eisen van deze ene installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:38
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:23:
Bedrijfspanden hebben vaak problemen met de dakbedekking en de brandverzekering hoor ik, is dat misschien de reden voor solaredge?
Mijn installateur vertelde dat hij bedrijven solaredge gebruikt vanwege de monitoring. Dan was het onderhoud voor hem makkelijker en gaf het minder gezeik. Op de langere termijn was het dan per saldo goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Wie had ook al weer die snedige opmerking dat optimizers vooral goed zijn om te monitoren welke optimizer kapot is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@DeArmeStudent
Ja in theorie is 15 kWp het minimum voor SDE++ maar je moet ook meer dan een 3 x 80 A netaansluiting hebben. En de jaarlijkste kosten van de aansluiting moet je dan ook verdelen over slechts 15 kWp.

En zeker de kosten voor de SDE++ adviseur verdien je niet snel (of nooit) terug met 15 kWp, dus dat zul je dan ook zelf moeten doen.

Daarentegen kan het er nog wel goed uit met de salderingsregeling, ook inclusief afbouw. Dat levert een veel kortere terugverdientijd op.

De kleinste projecten die ik zie hebben een 3 x 160A of 3 x 250A aansluiting en benutten die vaak ook volledig. Dus het begint in de praktijk bij 100 kWp. Zelf vind ik 300 kWp een leuk aantal want dat past oost-west nog op een 3 x 250A aansluiting want dan heb je geen middenspanning trafo nodig. (en ja die kabel wordt warm maar dat mag)

Als er +/- 300 panelen op het dak passen zou je SDE++ prima kunnen overwegen denk ik. (1000 is beter). Als je er hobby aan hebt kan 200 panelen misschien ook uit.

@WackoH ja dat schrijf ik wel eens. Is gewoon een feit ja.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

En daarnaast zijn verkeerd geconfigureerde systemen ook een probleem, daar is in dit geval strikt genomen ook sprake van. (al zal het in de praktijk wellicht stiekem wel werken met alles in 1 string, maar het mag niet volgens de specs van SolarEdge)
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jerh schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

Mijn installateur vertelde dat hij bedrijven solaredge gebruikt vanwege de monitoring. Dan was het onderhoud voor hem makkelijker en gaf het minder gezeik. Op de langere termijn was het dan per saldo goedkoper.
Laat jouw installateur het je weten wanneer een optimiser faalt? Dus die doet echt aan logging?
Hier op het forum zie ik telkens dat de consument zelf aan de bel moet trekken. En soms echt moeite moet doen om de optimiser te laten fixen, soms werkt de installateur totaal niet mee.
Misschien heb jij een van de goede installateurs dan, dit is de eerste keer dat ik van zulke goede service hoor.

edit: en ja ik weet dat de installateur toegang tot de logging heeft. Maar er iets mee doen is een tweede.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 25-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ook stond ergens op dit forum dat een installateur aan hem als klant had verklapt dat ze SolarEdge hun een hogere marge gaf, waardoor ze dat het liefste aanboden (aangezien ze toch genoeg werk hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:24:
@kabeltjekabel

Ik krijg de indruk dat het dak groot genoeg is.

Voor het collectief is oostwest 13 graden helling inderdaad beter denk ik.
Maar ik redeneer even voor wat voor @Bart-k het best is. Het is zijn geld en daar mag hij best het optimale uit halen.
Oost-West is minder ballast ($), kleinere omvormer ($), goedkoper montagemateriaal ($) en maar bijster weinig minder opbrengst. Stop je de besparing in extra panelen komt het waarschijnlijk redelijk neutraal uit. Dat is nu. Als terugleverpieken op zuid wat meer afgestraft gaan worden door bijvoorbeeld meer per spotprijs af te rekenen dan ziet het plaatje er voor Oost-West nog veel ☼ zonniger ☼ uit.

Montagemateriaal plat dak voor Oost-West zit net boven de 35 euro per paneel, Zuid op 50. Dat tikt ook lekker door. Op 43 panelen is dat ook weer 600 euro. Ik zou willen zeggen dat je voor dat geld dan weer wat extra panelen kunt plaatsen, maar met 22 van deze panelen tik je de 1 kV limiet van de omvormer aan :+

Hoe dan ook zit het nog veel dichter bij elkaar dan die 12% die het per paneel op jaarbasis scheelt. Als je op basis van die 43 panelen kijkt kun je 600 euro pakken op de omvormer en 600 euro montagemateriaal en ballast (gratis stoeptegels?) voor 1850 kWh minder op jaarbasis. Plus je kunt gewoon 16A afzekeren, ook wel netjes.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
Spotprijs (marktprijs) voor kleinverbruikers, in theorie zou het kunnen maar ik vraag me af wanneer dat ingevoerd wordt. Er zal nog heel wat water door de Rijn lopen, eer dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:44:
@kabeltjekabel
Spotprijs (marktprijs) voor kleinverbruikers, in theorie zou het kunnen maar ik vraag me af wanneer dat ingevoerd wordt. Er zal nog heel wat water door de Rijn lopen, eer dat gebeurt.
Des te groter de zuid-PV-piek wordt, des te eerder.

In zekere zin is het er al een beetje; op plekken met spanningsopdrijving gaat gewoon de omvormer uit. :+

Maar zie ook de aanvulling op mijn vorige post. Montagemateriaal voor OW is ook goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Des te groter de zuid-PV-piek wordt, des te eerder.

In zekere zin is het er al een beetje; op plekken met spanningsopdrijving gaat gewoon de omvormer uit. :+

Maar zie ook de aanvulling op mijn vorige post. Montagemateriaal voor OW is ook goedkoper.
Ja maar dat punt van het montagemateriaal klopt wel zo`n beetje. Daar kan ik niet echt tegenin gaan. Het lijkt zo`n 17 euro incl btw te verschillen per paneel.
De opbrengst per paneel zal ongeveer 8% verschillen, dat is al snel 25 kWh / jaar / paneel. Bij 0.20 euro/kWh heb je de meerkosten voor het bevestigingsmateriaal sneller terugverdiend dan de gehele installatie. Inititeel hoef je het daar niet voor te doen.

https://www.winkelman-zon...anelen-landscape-cop.html
https://www.winkelman-zon...dakje-oost-west-opst.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Nee wat ik hoor dat veel bedrijven geen panelen op het dak leggen omdat de verzekering dat niet toe laat met een epdm dak o.i.d, misschien dat SE dan wel mag of toegelaten wordt?

Het remt wel een hoop bedrijven af denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Veel echt grote daken op oudere hallen kunnen het ook gewoon niet dragen. Maar als het op draagkracht gaat is dat ook weer een plus voor Oost-West, want dan heb je minder ballast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:38
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:28:
[...]

Laat jouw installateur het je weten wanneer een optimiser faalt? Dus die doet echt aan logging?
Hier op het forum zie ik telkens dat de consument zelf aan de bel moet trekken. En soms echt moeite moet doen om de optimiser te laten fixen, soms werkt de installateur totaal niet mee.
Misschien heb jij een van de goede installateurs dan, dit is de eerste keer dat ik van zulke goede service hoor.

edit: en ja ik weet dat de installateur toegang tot de logging heeft. Maar er iets mee doen is een tweede.
Geen idee, ik heb ze particulier liggen en bewaak het zelf. Op het bedrijf zie ik wel dat ze alarmsystemen actief monitoren.... dus zou zomaar kunnen dat ze dat bij pv ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-k
Dank voor alle reacties! Heb even nagevraagd wat de eisen van de huidige verzekering zijn, die vallen me nog mee. Kortgezegd; In ieder geval een constructieberekening, de zonnepanelen moeten worden aangelegd volgens de NEN1010 en NEN-EN-IEC62446 met keuringsrapport en meetgegevens, omvormers vrij en droog ophangen etc, brandwerende ondergrond van het dak en tot slot een installatie met overspanningsbeveiliging en vlamboog detectie.

Een andere verzekeraar heeft dezelfde eisen maar nog veel toevoegingen en is veel specifieker, nu zijn wij niet aangesloten bij deze verzekeraar maar is wel iets om rekening mee te houden in de toekomst. Omvormers moeten tegen onbrandbare wand worden geplaatst met brandmeldinstallatie die automatisch doorschakelt. Na installatie een thermografisch onderzoek (jaarlijks, bij een ouder dak! Anders om de drie jaar), speciaal isolatiemateriaal onder de zonnepanelen en nog veel meer van zulke fratsen, gaat vrij ver als je het mij vraagt.
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:41:
Volgens mij mag je bij 43 x 370 Wp geen P850 optimisers toepassen.
Max power per string is 13500 W, dus het mag niet in 1 string.
Dan zou je kiezen voor twee strings van 11 optimisers maar het minimum aantal optimisers per string is 14.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
Dank voor nuttige info! Het geheel is uitgerekend met een solar designer rapport dan zou je toch zeggen dat solaredge dit niet voorschrijft, ga ik vragen. Net als de eerder genoemde longi panelen (suggesties voor andere panelen overigens, van JA-solar bijv.?)
[...]
Dit geldt ook voor onze offerte, zeker met (steeds) strengere eisen van de verzekering vind ik dit geen gek punt. Want gelet op de eisen van de verzekeringen, dan lijkt mij SolarEdge een goed merk?
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:33:
Veel echt grote daken op oudere hallen kunnen het ook gewoon niet dragen. Maar als het op draagkracht gaat is dat ook weer een plus voor Oost-West, want dan heb je minder ballast nodig.
De draagkracht berekening is in ons geval wel in orde, het pand is niet nieuw maar ook niet oud (20 jaar). De Oost-West suggestie ga ik ook doorspreken. Even als leek, de Oost-West geeft een betere 'spreiding' van opbrengst over de dag, als ik het goed begrijp? Ons verbruik is circa 11.500kwh nu en we willen naar 15.000kwh piek leggen voor de toekomst (i.v.m aanschaf EV en twee laadpalen). Daarnaast willen we gebruik maken van de EIA 15 kilowatt piek.

Toevoeging; Exacte prijzen vind ik niet nodig om te communiceren maar ruim onder de 1 euro incl btw per WP geïnstalleerd vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart-k schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:22:

De draagkracht berekening is in ons geval wel in orde, het pand is niet nieuw maar ook niet oud (20 jaar). De Oost-West suggestie ga ik ook doorspreken. Even als leek, de Oost-West geeft een betere 'spreiding' van opbrengst over de dag, als ik het goed begrijp? Ons verbruik is circa 11.500kwh nu en we willen naar 15.000kwh piek leggen voor de toekomst (i.v.m aanschaf EV en twee laadpalen). Daarnaast willen we gebruik maken van de EIA 15 kilowatt piek.

Toevoeging; Exacte prijzen vind ik niet nodig om te communiceren maar ruim onder de 1 euro incl btw per WP geïnstalleerd vermogen).
Ja met Oost-West begint de opbrengst eerder, is de piek in het midden van de dag lager en gaat de opbrengst langer door.
Dit idee;
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.net/wp-content/uploads/2015/07/Oost-west-zonnepanelen-rendement-e1437934500258.jpg

Maar met plat dak en kleine hellingshoek van de panelen zijn de verschillen wat minder dan bij schuine daken. Maar met schuine daken heb je de oriëntatie niet voor het kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dank voor nuttige info! Het geheel is uitgerekend met een solar designer rapport dan zou je toch zeggen dat solaredge dit niet voorschrijft, ga ik vragen. Net als de eerder genoemde longi panelen (suggesties voor andere panelen overigens, van JA-solar bijv.?)
Kun je een uitdraai van het resultaat van de SolarEdge Design tool hier plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Huawei heeft ook arc fault detection en geen optimizers nodig die stuk kunnen.

Ik heb eens ergens gelezen (ja geen onderbouwing) dat de optimizers die stuk gaan ook behoorlijk heet kunnen worden.
En standaard moet arc fault nog aangezet worden bij SE (waarom staat het niet standaard aan?)
https://solar.huawei.com/apac/residential/threephase

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Het zal niet aan staan omdat het ook vals alarm kan slaan.

In de VS lijkt het verplicht te zijn. Maar in Europa inderdaad standaard bij Huawei en optioneel bij sommige andere merken, maar ik vraag me af of er in NL voorraad is van die merken met de optionele vlamboog detectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 11:59
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 01:05:
Huawei heeft ook arc fault detection en geen optimizers nodig die stuk kunnen.

Ik heb eens ergens gelezen (ja geen onderbouwing) dat de optimizers die stuk gaan ook behoorlijk heet kunnen worden.
En standaard moet arc fault nog aangezet worden bij SE (waarom staat het niet standaard aan?)
https://solar.huawei.com/apac/residential/threephase
Mocht het helpen: ik ben enorm blij met onze Huawei SUN2000-50KTL (op +\- 40 kWp), heeft ook voldoende mogelijkheden om alles (inclusief optimisers als je ze gebruikt) te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hektor73
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-01-2023
Bart-k schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:22:
Dank voor alle reacties! Heb even nagevraagd wat de eisen van de huidige verzekering zijn, die vallen me nog mee. Kortgezegd; In ieder geval een constructieberekening, de zonnepanelen moeten worden aangelegd volgens de NEN1010 en NEN-EN-IEC62446 met keuringsrapport en meetgegevens, omvormers vrij en droog ophangen etc, brandwerende ondergrond van het dak en tot slot een installatie met overspanningsbeveiliging en vlamboog detectie.

Een andere verzekeraar heeft dezelfde eisen maar nog veel toevoegingen en is veel specifieker, nu zijn wij niet aangesloten bij deze verzekeraar maar is wel iets om rekening mee te houden in de toekomst. Omvormers moeten tegen onbrandbare wand worden geplaatst met brandmeldinstallatie die automatisch doorschakelt. Na installatie een thermografisch onderzoek (jaarlijks, bij een ouder dak! Anders om de drie jaar), speciaal isolatiemateriaal onder de zonnepanelen en nog veel meer van zulke fratsen, gaat vrij ver als je het mij vraagt.

[...]

[...]

Dit geldt ook voor onze offerte, zeker met (steeds) strengere eisen van de verzekering vind ik dit geen gek punt. Want gelet op de eisen van de verzekeringen, dan lijkt mij SolarEdge een goed merk?

[...]

De brandwerende ondergrond is een item tegenwoordig, inzichten van verzekeraars veranderen (worden strenger). Probleem is wanneer het pv erop ligt, het erg lastig en kostbaar is om nog veranderingen aan te brengen. Ik ben werkzaam bij Firestone, we hebben hier een oplossing voor die rekening houdt met alle relevante factoren rondom pv. Mocht je meer willen weten of een afgestemd advies, laat het even weten.
Pagina: 1