martijneshuis schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:08:
Ik ben op zoek naar een mesh router.
Nu zie ik dat er ac1200 routers zijn en dat loopt door richting ac3500 routers
Ik heb veel producten thuis die alleen 2,4 GHz ondersteunen, zoals lampen en schakelaars.
De pc, tv, en versterker heb ik bekabeld aangesloten.
Op de slaapkamer heb ik dan de 2e mesh, die dan met 5 GHz werkt.
We zijn met z'n tweeën, en hebben niet een heel groot huis.
We hebben glasvezel van 150 MB
Nu vraag ik mij af wat ik met een snellere mesh router van 2000 tot 3500 zou moeten.
Lies, damned lies & marketing.
Dat gezegd, juist daardoor kan het zin hebben om wel hogere spec te nemen
@
laurens0619 geeft al belangrijkste verschil in die getallen aan.
Nu, totale capaciteit is best-case ongeveer 2/3 van die geadverteerde link rate, dus als je pal naast een AP staat met link rate van 866Mbps *en* er nul ander verkeer in het kanaal is kun je maximaal ~550Mbps over halen. Dat is leuk, maar in praktijk sta je er niet zo dichtbij en heb je meer verkeer. Daar weer de helft van is een realistischer gemiddelde. Dus 225Mbps echt practisch bruikbaar van de 866Mbps - als er geen ander verkeer in de lucht is.
En bij mesh is dat een grote "als". Wat doet mesh namelijk? Alle verkeer tussen de twee mesh nodes moet namelijk ook over WiFi. Als je mesh nodes maar een enkele 5GHz-radio hebben (zgn 'dual-band' systemen) moet dat over zelfde kanaal als je 5GHz-verkeer. Dus elk 5GHz-pakketje moet twee keer door de lucht en je kunt je bandbreedte nog eens halveren. Van die 225Mbps practisch bruikbaar blijft er dus maar ~112Mbps over (want 2x 112Mbps = 225Mbps).
Heb je daarentegen 'tri-band' mesh, met 3 radio's, dan gaat het over een ander kanaal en hoef je niet door twee te delen, dus 225Mbps practisch blijft 225Mbps practisch.
Dus drie radio's ipv twee heeft zeker nut bij mesh. Of het de meerprijs ook waard is, moet je zelf besluiten.
Let wel dat ik bij bovenstaande ook de aanname doe dat die mesh units perfect geplaatst zijn, dus de tweede (boven) staat exact halverwege het signaalverloop tussen de eerste en de plek met minste dekking. Dan presteert het optimaal. Zijn de twee takken niet gelijk (dus ofwel trager tussen mesh 1 en mesh 2, danwel tussen client boven en mesh 2), dan moet je de traagste schakel als bepalend nemen (bij 'tri-band') en die ook nog eens door twee delen (bij 'dual-band'). Heb je niet de mogelijkheid om de boel optimaal te plaatsen (geen stopcontact in het trapgat...) dan kan het een extra reden zijn om de duurdere tri-band oplossingen te nemen - of gewoon een draadje naar boven te (laten) trekken, aangezien dat zowel goedkoper is (ook incl aanlegkosten door professional) als stabieler en performanter.
Voor 2.4GHz-aangesloten apparaten maakt het weinig uit, 2.4GHz is sowieso bagger, en hoewel fabrikanten adverteren met "300Mbps" komen meeste van die apparaten in praktijk niet uit boven link rate van 72Mbps en netto bruikbaar bandbreedte van 25Mbps
Als je hoge eisen hebt en je apparaten kunnen alleen in 2.4GHz verbinden zit er niets anders op dan apparaten te vervangen door alternatieven die wel 5GHz aan kunnen.
Mijn bekabelde apparaten worden er toch niet sneller van?
Nee, dit is puur een WiFi-verhaal.
En mijn abo is ook maar 150 MB
150 MB? Ik hoop dat je 150Mbps
let op hoofdletter! bedoelt. In dat geval: nee, voor internetverkeer maakt alles daarboven niet uit, maar er bestaat nog zoiets als je eigen lokaal netwerk. Maar ook als je niets lokaals doet, zoals ik net uitleg kun je nog een "3700Mbps" set nemen en niet boven de 25Mbps uit komen omdat je een 2.4GHz-only low-end/verouderd onding hebt.
Dan heeft een snellere ac3200 geen zin toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Voor 5GHz-apparaten boven kan het flink schelen als je zowel boven als beneden tri-band apparaten hangt - maar wederom, kabel (laten) trekken is goedkoper, duurzamer en sneller. Mocht je al een kabel getrokken hebben naar boven, dan maakt het helemaal niets uit. Met kabel als backhaul heeft een tri-band mesh nul meerwaarde tov dual band.
We hebben een orbi rbk12
Doodsimpele dualband mesh-geval. Niets mis mee, maar verwacht geen wonderen.