verschil AC1200 EN AC3700 snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 00:12
Ik ben op zoek naar een mesh router.
Nu zie ik dat er ac1200 routers zijn en dat loopt door richting ac3500 routers
Ik heb veel producten thuis die alleen 2,4 GHz ondersteunen, zoals lampen en schakelaars.
De pc, tv, en versterker heb ik bekabeld aangesloten.
Op de slaapkamer heb ik dan de 2e mesh, die dan met 5 GHz werkt.
We zijn met z'n tweeën, en hebben niet een heel groot huis.
We hebben glasvezel van 150 MB

Nu vraag ik mij af wat ik met een snellere mesh router van 2000 tot 3500 zou moeten.
Mijn bekabelde apparaten worden er toch niet sneller van?
En mijn abo is ook maar 150 MB

Dan heeft een snellere ac3200 geen zin toch?
Of zie ik dat verkeerd?
We hebben een orbi rbk12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je de exacte apparatuur benoemen, als ik google op ac3500 krijg ik (alleen) een schakelaar.
Daarnaast, ik verwacht dat je provider 150Mbps levert, een hoofdletter B zijn bytes (en voor zover ik weet zijn er geen providers die ongeveer 1500Mbps leveren...)

Tot slot, alles met een vaste plek wil je met een kabel aansluiten. Elke andere vorm van "backhaul" is ondergeschikt.

O ja: wat wil je nou eigenlijk precies (functioneel gezien, hardware is een keuze op basis van eisen en wensen)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
De ac is een optelsom van alle snelheden
Veelal in een mesh router is dat
- 2.4 fronthaul (meestal 400mbit)
- 5ghz fronthaul (meestal 866mbit)
- 5ghz backhaul (meestal 866mbit)

Ac1200 is meestal dus 1x 2.4 en 1x 5ghz (2x2)
Gaat puur over draadloos, bekabeld geem invloed
Als de mesh set bekabeld is aangesloten dan gaat het draadloos ook niet uitmaken. 866/2x2 is Zat voor 150 mbit. Isdie niet bekabeld aangesloten dan wel, deze set mist namelijk een 5ghz backhaul. Daarom is het getal ook zo “laag”

Met een bekabelde ac1200 kun je vaak zon 300-400 mbit op de 5ghz halen en 50-100 op de 2.4. Een snellere set gaat niet helpen, clients kunnen niet harder op de 2.4 en de 5 is al afdoende voor jou

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2020 16:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:39
Zorg altijd dat je wel minimaal 2x2 mimo hebt op zowel 2,4 als 5ghz, de snelheden waarmee ze adverteren zegt weinig omdat ze alles bij elkaar optellen zodat het meer lijkt.

2x2 geeft namelijk een veel stabielere verbinding omdat veel apparaten ook wel 2x2 hebben, de budget apparaten moeten het vaak wel met 1x1 doen.

Heeft dus weinig met bandbreedte te maken.
Zelf heb ik een dikke AX3000 maar die staat ook gewoon op 20mhz omdat ik niet meer nodig heb, routers/accesspoints gaan in algemeen heel lang mee dus ik zou altijd de betere kiezen, mocht ik in de toekomst meer snelheid nodig zijn kan ik hem zo opschalen ipv een nieuwe kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2020 16:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Dus als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk voldoende aan de AC1200 Mbps.

Maar als je een groot gezin hebt met allemaal high-end apparatuur zoals Xbox via Wifi, dan moet je natuurlijk wel een hogere internetsnelheid. Dan heeft het pas zin als je een AC3200 Mbps hebt.
Ook heb ik in de Orbi RBK12 de MU-MIMO aangevinkt.
2x2 MIMO, is dat voor nieuwe apparaten?

Waarom zeggen ze dan heel vaak, hoe hoger de AC (Mbps) hoe beter, maar dat ligt ook aan je ISP en je huishouding, en je apparaten.
Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het enige wat boeit bij snellere clients is hoe hoog de ac waarde alleen van de 5ghz fronthaul is. Die is met 2x2 mimo aan nu 866.
Alleen als die hoger is boeit het met snellere clients

Of als wireless backhaul belangrijk is dan moet die hoger zijn

Je moet ze dus los bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Als ik binnenkort overstap naar een hogere snelheid (1Gbps) bij mijn ISP,
heb ik niks aan mijn AC1200. Dat is dan duidelijk.

Als ik 1 Gbps moet ik een AC3000 hebben. (met mesh)
Als ik het zo bekijk ben ik minimaal 500 euro kwijt en een duurder internetabonnement.
En ga ik het nog wel redden met de gigabit switch? (TPlink T1500G)

Is AC3000 Mbps voldoende, of kan ook lager of hoger?

Wat gaat het gaat veranderen met mijn bekabeld internet qua snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijneshuis schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:08:
Ik ben op zoek naar een mesh router.
Nu zie ik dat er ac1200 routers zijn en dat loopt door richting ac3500 routers
Ik heb veel producten thuis die alleen 2,4 GHz ondersteunen, zoals lampen en schakelaars.
De pc, tv, en versterker heb ik bekabeld aangesloten.
Op de slaapkamer heb ik dan de 2e mesh, die dan met 5 GHz werkt.
We zijn met z'n tweeën, en hebben niet een heel groot huis.
We hebben glasvezel van 150 MB

Nu vraag ik mij af wat ik met een snellere mesh router van 2000 tot 3500 zou moeten.
Lies, damned lies & marketing.

Dat gezegd, juist daardoor kan het zin hebben om wel hogere spec te nemen :o

@laurens0619 geeft al belangrijkste verschil in die getallen aan.

Nu, totale capaciteit is best-case ongeveer 2/3 van die geadverteerde link rate, dus als je pal naast een AP staat met link rate van 866Mbps *en* er nul ander verkeer in het kanaal is kun je maximaal ~550Mbps over halen. Dat is leuk, maar in praktijk sta je er niet zo dichtbij en heb je meer verkeer. Daar weer de helft van is een realistischer gemiddelde. Dus 225Mbps echt practisch bruikbaar van de 866Mbps - als er geen ander verkeer in de lucht is.

En bij mesh is dat een grote "als". Wat doet mesh namelijk? Alle verkeer tussen de twee mesh nodes moet namelijk ook over WiFi. Als je mesh nodes maar een enkele 5GHz-radio hebben (zgn 'dual-band' systemen) moet dat over zelfde kanaal als je 5GHz-verkeer. Dus elk 5GHz-pakketje moet twee keer door de lucht en je kunt je bandbreedte nog eens halveren. Van die 225Mbps practisch bruikbaar blijft er dus maar ~112Mbps over (want 2x 112Mbps = 225Mbps).

Heb je daarentegen 'tri-band' mesh, met 3 radio's, dan gaat het over een ander kanaal en hoef je niet door twee te delen, dus 225Mbps practisch blijft 225Mbps practisch.

Dus drie radio's ipv twee heeft zeker nut bij mesh. Of het de meerprijs ook waard is, moet je zelf besluiten.

Let wel dat ik bij bovenstaande ook de aanname doe dat die mesh units perfect geplaatst zijn, dus de tweede (boven) staat exact halverwege het signaalverloop tussen de eerste en de plek met minste dekking. Dan presteert het optimaal. Zijn de twee takken niet gelijk (dus ofwel trager tussen mesh 1 en mesh 2, danwel tussen client boven en mesh 2), dan moet je de traagste schakel als bepalend nemen (bij 'tri-band') en die ook nog eens door twee delen (bij 'dual-band'). Heb je niet de mogelijkheid om de boel optimaal te plaatsen (geen stopcontact in het trapgat...) dan kan het een extra reden zijn om de duurdere tri-band oplossingen te nemen - of gewoon een draadje naar boven te (laten) trekken, aangezien dat zowel goedkoper is (ook incl aanlegkosten door professional) als stabieler en performanter.

Voor 2.4GHz-aangesloten apparaten maakt het weinig uit, 2.4GHz is sowieso bagger, en hoewel fabrikanten adverteren met "300Mbps" komen meeste van die apparaten in praktijk niet uit boven link rate van 72Mbps en netto bruikbaar bandbreedte van 25Mbps :o

Als je hoge eisen hebt en je apparaten kunnen alleen in 2.4GHz verbinden zit er niets anders op dan apparaten te vervangen door alternatieven die wel 5GHz aan kunnen.
Mijn bekabelde apparaten worden er toch niet sneller van?
Nee, dit is puur een WiFi-verhaal.
En mijn abo is ook maar 150 MB
150 MB? Ik hoop dat je 150Mbps let op hoofdletter! bedoelt. In dat geval: nee, voor internetverkeer maakt alles daarboven niet uit, maar er bestaat nog zoiets als je eigen lokaal netwerk. Maar ook als je niets lokaals doet, zoals ik net uitleg kun je nog een "3700Mbps" set nemen en niet boven de 25Mbps uit komen omdat je een 2.4GHz-only low-end/verouderd onding hebt.
Dan heeft een snellere ac3200 geen zin toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Voor 5GHz-apparaten boven kan het flink schelen als je zowel boven als beneden tri-band apparaten hangt - maar wederom, kabel (laten) trekken is goedkoper, duurzamer en sneller. Mocht je al een kabel getrokken hebben naar boven, dan maakt het helemaal niets uit. Met kabel als backhaul heeft een tri-band mesh nul meerwaarde tov dual band.
We hebben een orbi rbk12
Doodsimpele dualband mesh-geval. Niets mis mee, maar verwacht geen wonderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijneshuis schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:45:
Als ik binnenkort overstap naar een hogere snelheid (1Gbps) bij mijn ISP,
heb ik niks aan mijn AC1200. Dat is dan duidelijk.
Hangt ervan af. Moeten je draadloze apparaten allemaal vol 1Gbps halen? Welke toepassingen draai je dat je dat soort snelheden nodig hebt?
Als ik 1 Gbps moet ik een AC3000 hebben. (met mesh)
Als je 1Gbps over mesh wilt halen zou ik zeggen: wacht vijf jaar...

Er is anno 2020 NIETS dat betrouwbaar 1Gbps over mesh gaat doen :o

Beste kans heb je met een 4x4 WiFi-ax tri-band oplossing. Dan heb je in theorie genoeg bandbreedte op de backhaul om 1Gbps te halen. Of het in praktijk gaat werken is een tweede.

Sowieso: 1Gb Ethernet kan maar 940Mbps aan, dus voordat je 1Gbps vol kunt halen moet je upgraden naar minimaal 2.5GbE, en als je dat bedraad ook wilt moeten je AP's (of mesh-systemen) dat ook aankunnen.
Als ik het zo bekijk ben ik minimaal 500 euro kwijt en een duurder internetabonnement.
En ga ik het nog wel redden met de gigabit switch? (TPlink T1500G)
Voor 940Mbps: ja. Voor 1000Mbps: nee. Voor dat laatste moet je naar 2.5GbE.
Is AC3000 Mbps voldoende, of kan ook lager of hoger?
In mesh: no way. Als AP (dus met bedrade verbinding naar router ipv draadloos):

Ja en nee. Ja, het is met een client met zelfde specs als router (4x4 MIMO WiFi-ac) te halen, maar nee, die clients bestaan niet. In praktijk doen clients max 2x2 MIMO, en dan kun je niet boven de 550Mbps komen met WiFi-ac.

Enige manier om met 2x2 MIMO boven de 1Gbps uit te komen momenteel is met 2x2 MIMO 160MHz WiFi-ax, en dan ga je het echt alleen in zelfde ruimte doen als je AP, en kun je mesh vergeten.

1Gbps door de lucht is simpelweg EXTREEM uitdagend op dit moment. Waar heb je het in vredesnaam voor nodig???
Wat gaat het gaat veranderen met mijn bekabeld internet qua snelheid?
Nou, als je upgrade doet naar 1Gbps, dan ga je dat dus bedraad kunnen halen, althans 940Mbps over 1GbE, voor 1000Mbps moet je 2.5GbE hebben. Al die mesh-zooi verandert niets, dat gaat puur over het draadloze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Heel erg bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!`

Als ik binnenkort dan zou gaan overstappen naar Caiway 1 Gbps, welke (type) router zou ik dan het beste kunnen nemen?
Ik zat zelf aan een TPlink Archer C4000 te denken.

Overigens heb ik al een utp cat 5e van de meterkast naar de slaapkamer lopen, maar de laatste tijd niet echt gebruikt.
Kan ik daar dan het beste een AP neer zetten? En zo ja, welke?

In de slaapkamer stream ik voornamelijk op mijn smartphone.
In de woonkamer heb ik een pc op LAN en wat slimme stekkers en smartphones.

Als ik een stabiele verbinding heb, heb ik ook een lage ping?

Is dit de beste oplossing, of hebben jullie nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je router zal wel voldoende zijn die je van je provider krijgt, of je wifi voldoende is hangt er vanaf hoe snel je clients kunnen. Sowieso moet je je ap/wifi node bedraad verbinden

Belangrijkste is voldoende dekking dmv meerdere aps die snel genoeg zijn. 1 zon “monster” ding wat je linkt zou ik niet kopen, evt een snellere multi ap setup maar tegelijk zit je met deze nodes waarsch toch al aan dr max met normale clients

Gigabit internet heeft alleen bedraad zin

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Asus RT-AX92U Router
TP-Link AC5400 Tri-Band Gaming Router

Waar gaat jullie voorkeur naar uit dan?
Dan ben ik wel weer up-to-date voor de toekomst, mist sneller internet van ISP