Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarde extended vs quick S.M.A.R.T

Pagina: 1
Acties:

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:30
Door een probleem met 1 van de schijven in mijn Synology 916+ heb ik 2 nieuwe Ironwolf 6TB schijven gekocht.

Ik heb ze net in de NAS gedaan (na de oude te hebben gebackupt) en kan ze natuurlijk meteen in gebruik nemen. Om problemen uit te sluiten dacht ik dat het nuttig zou zijn om een S.M.A.R.T test te doen. Echter geeft de NAS aan dat een extended test 714 minuten in beslag zal namen. Met andere woorden komt dit neer op ongeveer 11 uur per schijf.

Omdat ik op dit moment niet bij de data kan vind ik dit wel erg lang.

De quick S.M.A.R.T duurt een minuut en geeft op beide schijven "healthy" aan zonder duidelijke issue.

Wat is de waarde van zo'n extended test? Is het toch verstandig om deze uit te voeren en hier (waarschijnlijk) 22 uur op te wachten? Ik neem aan dat het zo duidelijk wordt of ik een "maandag ochtend modelletje" heb gekocht?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik weet niets over het nut van een extended test. Maar het lijkt me sterk dat de schijven na elkaar zouden worden getest, dat gaat vast parallel. Dus geen 22 uur maar 11 uur.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:13
Verschil is dat bij een lange test een volledige surface-scan wordt gedaan. Ik weet niet hoe de implementatie is bij Synology, maar in principe kun je de schijf gewoon benaderen tijdens de test, het duurt dat alleen iets langer voor het resultaat er is.

• Kasper1985
hcQd schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:26:
Verschil is dat bij een lange test een volledige surface-scan wordt gedaan. Ik weet niet hoe de implementatie is bij Synology, maar in principe kun je de schijf gewoon benaderen tijdens de test, het duurt dat alleen iets langer voor het resultaat er is.
Dank. Ik doelde meer op dat het wellicht verstandiger is om het af te wachten ivm een eventuele RMA. Als toch blijkt dat er fouten op zitten.
Dat ze parallel getest kunnen worden had ik niet aan gedacht maar dat is inderdaad voor de hand liggend.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Waarschuwing:
- Als je een schijf RMA doet, kan dat alleen als je éérst de testtool van de schijffabrikant zelf draait: komt daar een foutcode uit, dan kan je RMA doen, anders niet.
- SMART-uitslagen zijn géén basis voor RMA!
- de testtool verwijdert in principe meteen alle data van de harddisk. Het voorhanden hebben van volledige backups is dan belangrijk.

• Kasper1985
Renault schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:02:
Waarschuwing:
- Als je een schijf RMA doet, kan dat alleen als je éérst de testtool van de schijffabrikant zelf draait: komt daar een foutcode uit, dan kan je RMA doen, anders niet.
- SMART-uitslagen zijn géén basis voor RMA!
- de testtool verwijdert in principe meteen alle data van de harddisk. Het voorhanden hebben van volledige backups is dan belangrijk.
Oh! dat is goed om te weten! Ik kan vanaf de NAS een Ironwolf test doen maar die kan ik pas na 12 uur gebruik draaien. Ik neem aan dat dit niet is wat je bedoelt?

Ik heb helaas geen PC om de schijven in te bouwen alleen een laptop. Werkt zo'n test ook via een USB enclosure of alleen via SATA direct?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Geen idee (USB), dat zul je moeten uitproberen, maar ik verwacht van wel. ...
Pagina: 1