WiFi, wel verbinding, geen internet en IP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:41
Beste allen,

Ik zit al een tijdje met een vervelend probleem. Ik heb een vrij nieuwe Asus router (RT-AC66U-B1). Deze heeft in mijn thuisomgeving altijd prima gewerkt. Mijn PC is verbonden middels een Cisco / Linksys WUSB600N stickje. Onlangs ben ik verhuisd en heb m'n router ook hier weer netjes aangesloten. Ik krijg echter geen verbinding met mijn PC.

Verder werkt alles prima op de router. Mobiele telefoons, alle laptops, zelfs de slimme schakelaars van het welbekende goedkope LSC merk werken gewoon prima met deze router. De laatst genoemde schakelaar zit wel op het randje van zijn bereik (staat buiten in de schuur), maar werkt gewoon nog steeds perfect.

Mijn PC weigert echter elke verbinding met deze router, zowel 2,4 als 5GHz. Ik zie beide netwerken, met zo'n 50% ontvangst, daar lijkt het ook niet aan te liggen.

Ik kan wel verbinding maken met deze netwerken, de PC geeft: Verbonden, geen internet". Wanneer ik een foutief wachtwoord invoer, krijg ik zelfs geen verbinding. Dus het vreemde (voor mij) is dat er wel degelijk iets van communicatie is. Als ik wel verbonden ben maar dus geen internet heb, krijg ik ook geen IP-adres toegewezen van de router.

De instellingen op de PC (Windows 10) staan naar mijn weten juist (DHCP etc.). Ook kan ik met de PC prima verbinding maken met mijn mobiele hotspot. Dit gaat ook zonder problemen, dus dat lijkt mij een bevestiging van de juiste instellingen en/of werking van de USB WiFi stick.

Ik heb helaas geen andere WiFi stick om het uit te proberen of er ergens een driver issue is. Het vreemde is ook dat deze combinatie in het verleden ook gewoon gewerkt heeft.

Verder heb ik ook de router geüpgraded naar de nieuwste FW. Maar ook hier helaas geen verbetering.

Wat gaat er nu mis? Ik hoop dat iemand iets weet of mij enigszins op weg kan helpen hiermee want het begint nu wel erg vervelend te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:12
Modem van de stroom afgehaald en opnieuw opgestart?
Pc rechtsreeks op het modem aangesloten, bekabeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:59
Von Henkel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:
Modem van de stroom afgehaald en opnieuw opgestart?
Pc rechtsreeks op het modem aangesloten, bekabeld?
Het gaat om een router.. niet een modem. En de andere apparaten krijgen wel verbinding met het internet. Dus aan de modem ligt het sowieso niet.

Lijkt op een Windows dingetje. Probeer eens in Windows je netwerk apparaat te 'disablen' (via hardware) en dan weer opnieuw te enablen?
En werkt de verbinding met je pc via utp kabel wel?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
DonJunior schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Het gaat om een router.. niet een modem. En de andere apparaten krijgen wel verbinding met het internet. Dus aan de modem ligt het sowieso niet.
Dat idee had ik ook. Met de vorige router werkte het trouwens ook prima hier.
Lijkt op een Windows dingetje. Probeer eens in Windows je netwerk apparaat te 'disablen' (via hardware) en dan weer opnieuw te enablen?
En werkt de verbinding met je pc via utp kabel wel?
Ik heb hem gedisabled en zelfs compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Helaas ook zonder resultaat. Ik vermoed dat het wel ergens in Windows mis gaat. Maar het gekke blijft dat ik met de zelfde WiFi stick wel gewoon verbinding kan maken met andere netwerken.

Het lijkt net of de Asus de stick niet ondersteunt of ‘weigert’. Maar dan blijft het nog vreemd dat het in het verleden wel gewerkt heeft.

Maargoed, dat is met veel dingen die niet meer werken: Het werkte voorheen wel goed... ;)

Ik zal eens een andere stick proberen te regelen, hopelijk brengt het wat meer licht op deze zaak. Of misschien de stick in een laptop steken en kijken of het dan wel werkt. Heel erg bedankt voor je reactie in ieder geval. Wordt vervolgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:59
Kan ook zijn dat Windows met een statisch IP adres wil verbinden terwijl de router dit IP adres al uitgedeeld heeft (om maar een zijweg te noemen)
Wellicht je netwerk instellingen in Windows eens nalopen. En vergelijken met de uitgegeven IP adressen op de router.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:42
Welke informatie geeft ipconfig /all (via command-prompt) over de gateway? Komt dat overeen met het IP-adres van de modem?

Post hier eens de resultaten van ipconfig /all.

Heb je overigens al eens geprobeerd de netwerkinstellingen te resetten in Windows 10?
Via Instellingen, Netwerk & Internet, Geavanceerde netwerkinstellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz6OHU6YtfcwPjkbbOBzTXOw9SM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVUZfbxLxqOoBP7oHQx8Pqva.jpg?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door Masimo op 26-10-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Masimo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:16:
Welke informatie geeft ipconfig /all (via command-prompt) over de gateway? Komt dat overeen met het IP-adres van de modem?

Post hier eens de resultaten van ipconfig /all.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Wireless LAN adapter Wi-Fi 8:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Linksys WUSB600N Wireless-N USB Network Adapter with Dual-Band ver. 2 #7
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-25-9C-B5-4C-90
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::99f5:a8fd:c163:8945%5(Preferred)
   Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.137.69(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
   Default Gateway . . . . . . . . . :
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 83895708
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-21-FE-55-6A-B0-6E-BF-BD-C5-A0
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
                                       fec0:0:0:ffff::2%1
                                       fec0:0:0:ffff::3%1
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Quote Masimo:
Heb je overigens al eens geprobeerd de netwerkinstellingen te resetten in Windows 10?
Via Instellingen, Netwerk & Internet, Geavanceerde netwerkinstellingen:

[Afbeelding]
Helaas, geeft geen verbetering. Volgende info van Windows over deze verbinding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6pPtOiIVTreGSt7XoxI3lgQGOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LaAIZrEzN11xxSiON7sapEmU.png?f=user_large
Dit is dus van de 5GHz verbinding. Maar bij de 2.4 is dit precies het zelfde. DHCP gedubbelchecked, staat echt op DHCP. Ik ben even het spoor bijster... Ga zo nog proberen met deze stick en een laptop te werken. Maar de stick werkt wel op de WiFi hotspot die ik momenteel met mijn mobiel maak. Dus ik verwacht niet direct hardware falen.

Edit: Ik heb zojuist de stick in mijn laptop gestoken, met exact het zelfde probleem. Zelfs als ik naast de router zit, geen IP adres etc. Dus stick is wel hoofdverdachte. Stick doet het wel met een andere (oudere) router en dus mijn hotspot.

Ook in de router geen gekke dingen actief zoals MAC filtering oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Frank__B op 26-10-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Je zou eens kunnen proberen jezelf een static andress te geven en kijken of je dan op het internet komt. FF alles goed invullen (IP adress/gateway) en zien wat er dan gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Wat ik mis is een IPv4 adres. Het lijkt erop dat de stick moeilijkheden heeft met verkrijgen van een IPv4 adres.
Het IPv4 adres 169.254.137.69 is een zelf toegekend IP-adres (APIPA), als de stick er geen van de router/modem krijgt.
Je bent wellicht op je nieuwe adres van een IPv4 systeem naar IPv6 veranderd.
Moderne apparatuur heeft daar geen moeite mee, maar ik vermoed je ouwe Linksys-stickje wél.

Ziggo toevallig, met modem in bridge? Asus als hoofdrouter?
Ik vermoed dat je het in de IPv4/IPv6-hoek moet zoeken. Ik roep eens wat (ben geen expert op dat vlak): Check in je modem of IPv4 DHCP aan staat. Of kijk eens in je Asus naar de DHCP instellingen.
Misschien, zoals vorige spreker adviseert, toch zelf een statisch IP adres toekennen aan de stick.

[ Voor 15% gewijzigd door Masimo op 26-10-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:46:
Je zou eens kunnen proberen jezelf een static andress te geven en kijken of je dan op het internet komt. FF alles goed invullen (IP adress/gateway) en zien wat er dan gebeurd.
Helaas, dit werkt ook niet. Wel een goed idee overigens.
Masimo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:57:
Wat ik mis is een IPv4 adres. Het lijkt erop dat de stick moeilijkheden heeft met verkrijgen van een IPv4 adres.
Het IPv4 adres 169.254.137.69 is een zelf toegekend IP-adres (APIPA), als de stick er geen van de router/modem krijgt.
Je bent wellicht op je nieuwe adres van een IPv4 systeem naar IPv6 veranderd.
Moderne apparatuur heeft daar geen moeite mee, maar ik vermoed je ouwe Linksys-stickje wél.

Ziggo toevallig, met modem in bridge? Asus als hoofdrouter?
Ik vermoed dat je het in de IPv4/IPv6-hoek moet zoeken. Ik roep eens wat (ben geen expert op dat vlak): Check in je modem of IPv4 DHCP aan staat. Of kijk eens in je Asus naar de DHCP instellingen.
Misschien, zoals vorige spreker adviseert, toch zelf een statisch IP adres toekennen aan de stick.
Inderdaad, daar heeft het sterk vermoeden van.
Ik ben over gegaan van een redelijk recent Ziggo modem (2013) waarbij de Wifi uitgeschakeld was, naar een stokoud modem waar geeneens Wifi in zit. Beide Ziggo inderdaad.

Voor zover ik kan zien (Asus router is behoorlijk uitgebreid in te stellen...) staat de IPv6 zelfs uit in de router. DHCP instellingen staan alleen bij de LAN configuratie, en die staat op IPv4 voor zover te zien. Ik zal binnenkort even dieper erin duiken om te kijken of er toch iets geks staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Als je nu een "stokoud" modem hebt zonder wifi, dan lijkt het me verstandig om bij Ziggo een nieuw modem te vragen. Moet geen probleem zijn.

Dat oudje heeft dan waarschijnlijk geen router functionaliteit, en dat doet je Asus. De modem is dan waarschijnlijk ook op de WAN-poort van de Asus aangesloten? Beschrijf de precieze aansluitingen eens hier.
Ik meen me te herinneren dat die oude gebakjes wél als DHCP server konden fungeren. Je moest ook het MAC-adres van de modem klonen in je router, enz, enz. Moeilijk, moeilijk.

En als je in de Asus na de verhuizing niks aan instellingen veranderd heb, dan gaat het daar mis, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Frank__B Heb je toevallig ook al eens naar de NTP settings van ál je verschillende componenten gekeken?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:22
Ik zou Ipv6 eens uitzetten in die Windows PC.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Masimo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:34:
Als je nu een "stokoud" modem hebt zonder wifi, dan lijkt het me verstandig om bij Ziggo een nieuw modem te vragen. Moet geen probleem zijn.

Dat oudje heeft dan waarschijnlijk geen router functionaliteit, en dat doet je Asus. De modem is dan waarschijnlijk ook op de WAN-poort van de Asus aangesloten? Beschrijf de precieze aansluitingen eens hier.
Ik meen me te herinneren dat die oude gebakjes wél als DHCP server konden fungeren. Je moest ook het MAC-adres van de modem klonen in je router, enz, enz. Moeilijk, moeilijk.

En als je in de Asus na de verhuizing niks aan instellingen veranderd heb, dan gaat het daar mis, denk ik.
Geen idee of de oude modem een router functionaliteit heeft. Ik vermoed van wel overigens. Oude router is ook een Linksys / Cisco router, geen problemen mee behalve dat deze regelmatig vast liep. Vervangen van modem stond al op mijn lijstje, geen idee of Ziggo daar moeilijk over doet...

Modem is aangesloten op de WAN poort inderdaad. Router doet de DHCP. Dit gaat op alle devices prima, behalve de Linksys stick.
Will_M schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:36:
@Frank__B Heb je toevallig ook al eens naar de NTP settings van ál je verschillende componenten gekeken?
Sorry dat ik het niet begrijp, maar wat bedoel je met alle verschillende componenten?
Ben(V) schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
Ga ik ook eens proberen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:22
Gewoon Ziggo bellen dan krijg je een Connectbox toegestuurd, doen ze niet moeilijk over.

Mijn advies zou zijn die Asus router eruit en die nieuwe Connectbox gebruiken.
Dat is een prima router met uitstekende wifi.

Overigens zal het wel aan die usb stick liggen.
Vergeet niet dat routers veel krachtiger wifi hebben dus dan ziet je pc de router wel maar kan het signaal van die usb stick de router niet bereiken.
Gevolg geen verbinding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Ben(V) schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:54:
Overigens zal het wel aan die usb stick liggen.
Vergeet niet dat routers veel krachtiger wifi hebben dus dan ziet je pc de router wel maar kan het signaal van die usb stick de router niet bereiken.
Gevolg geen verbinding.
Als ik naast de router zit met mijn laptop heb ik exact het zelfde probleem. Dus daar zal het niet aan liggen.
Ben(V) schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
Helaas, nog steeds het zelfde.

Ik denk dat ik gewoon voor een simpele oplossing ga, en dat is een nieuwe stick en later ook een nieuw modem. Ergens voelt het vervelend omdat je gewoon wil weten wat er nu mis gaat, maar het kost te veel tijd nu.

Edit:
Het lijkt iets met de beveiliging van de router te maken te hebben. Als ik een onbeveiligd draadloos netwerk instel, pakt de USB stick wel de Asus router, met ook gewoon internet. Dus het lijkt erop alsof de WUSB600N niet overweg kan met de WPA2 beveiliging. Aan één kant gek, het heeft altijd gewerkt, maar ik heb onlangs wel de SSID naam en wachtwoord veranderd. Mogelijk dat het wachtwoord nu te complex is voor de USB stick? Erg vaag allemaal...

Edit 2:
Het is opgelost. Het probleem zit hem in de door Windows 10 geleverde driver. Deze werkt dus gewoon niet. Ik heb nu de officiële Windows 7 driver gedownload en geforceerd geïnstalleerd. Nu werkt het als een zonnetje. Waarschijnlijk na een (onopgemerkte) driver update heeft Microsoft de boel om zeep geholpen...

[ Voor 31% gewijzigd door Frank__B op 29-10-2020 21:49 ]

Pagina: 1