Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop erom traag, Harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• bobbie52
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 01-11-2020
Goedendag,

Ik heb een vraag over het volgende:

De harde schijf (HHD) van mijn oude/eerdere laptop was gesneuveld. Hierop heb ik een nieuwe laptop gekocht. Maar mijn oude laptop wil ik ook in ''orde'' maken om mee te nemen naar school/werk en wat livestreampjes te bekijken. Nu had ik nog ergens een oude harde schijf liggen en deze in de (oude) laptop geplaatst en Windows 8.1 geïnstalleerd, Windows 8 is het oorspronkelijke systeem van de laptop. Maar de laptop is enorm traag... Kan dit aan harde schijf liggen? Of is dit te verwaarlozen?

Oorspronkelijke (kapotte HDD): HGST N13508 750 GB 5400RPM Cache 8MB 5V 700mA SATA 3.0Gb/s

HDD wat er nu inzit (wat ik nog had liggen): TOSHIBA MK8037GSX 80GB 5V 1.0A

Iemand advies en/of tips?

Alvast bedankt.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 20:20
Een ouderwetse hardeschijf is vaak het langzaamste onderdeel van een computer of laptop, dus dat zou goed kunnen ja. Zeker als het een 80GB-schijf is, wat flink oud is.

Een SSD erin doen zal wonderen doen. En aanvullende tip: geen Windows 8 meer gebruiken, is oud en er is vrijwel geen ondersteuning meer voor.

The devil is in the details.

• bobbie52
Dan zal ik toch voor een SSD moeten gaan. Ik heb al een beetje rond gekeken.. Wat is een redelijk goed en betaalbare? Wil niet heel veel meer aan de laptop uitgeven..

Windows 10 te downloaden via de website van Microsoft?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

bobbie52 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:29:
Dan zal ik toch voor een SSD moeten gaan. Ik heb al een beetje rond gekeken.. Wat is een redelijk goed en betaalbare? Wil niet heel veel meer aan de laptop uitgeven..

Windows 10 te downloaden via de website van Microsoft?
Ja, via microsoft creationtool
pricewatch: PNY CS900 120GB

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 25-10-2020 16:34]

5x5 @85%. Never Skip a Leg Day !

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:10
Aanvullend op de post van @Hackus :
Je hebt al een keer een vervelende ervaring gehad met een opslagschijf.
Je kunt overwegen een beter bekend exemplaar te nemen ("op zeker te gaan") met een pricewatch: Crucial BX500 240GB voor 35 Euro.

En installeer dan (nadat je eerst in de BIOS AHCI hebt aangezet bij de SATA-eigenschappen) meteen Windows 10 erop met behulp van de Windows 10 Media Creation Tool en kijk welke hardware dan wel/niet werkt: met een SSD erin voelen de meeste "oude" laptops weer lekker snel aan. Een legale Windows 10 licentie is dan de volgende stap als de niet-legale Windows 10 goed blijkt te bevallen: vanaf 10 Euro bij https://www.ictofficecentre.nl (werkt bij mij prima!).
En mocht Windwos 10 niet bevallen: dan zet je er weer de Windows 8 op via een verse installatie of clonen vanaf de harddisk.

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:55

Detmer

Professioneel prutser

Renault schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:58:
Aanvullend op de post van @Hackus :
Je hebt al een keer een vervelende ervaring gehad met een opslagschijf.
Je kunt overwegen een beter bekend exemplaar te nemen ("op zeker te gaan") met een pricewatch: Crucial BX500 240GB voor 35 Euro.
De beoogde doelen zijn laag en de kosten moeten ook laag blijven. Dan kan TS beter een 120gb model van <€20,- nemen, zeker met de eisen. Voor de bestanden (voor zover van toepassing) kan een back-up nooit kwaad. Desnoods in de vorm van Google drive of Dropbox.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• bobbie52
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik lees over de SSD Crucial BX500 120GB dat deze snel warm wordt, zal dit een probleem geven. Prijs is zeer aantrekkelijk!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:28

nelizmastr

Goed wies kapot

bobbie52 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:35:
Ik lees over de SSD Crucial BX500 120GB dat deze snel warm wordt, zal dit een probleem geven. Prijs is zeer aantrekkelijk!
Een SSD kan wel wat warmte hebben. Beter dan een HDD. Heb een heleboel oude systemen met BX500 schijven uitgerust, nooit problemen gehad. Gewoon een degelijke budget ssd.

I reject your reality and substitute my own

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:10
Gewoon doen!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

bobbie52 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:35:
De goedkoopste die je kunt vinden voldoet.

@sypie boven de €20,- en ook nog verzendkosten voor gebruikte SSD, heeft weinig nut.

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 26-10-2020 09:22]

5x5 @85%. Never Skip a Leg Day !

• bobbie52
Bedankt voor de reacties!

Ik heb de BX500 besteld, en deze zit inmiddels in de laptop. Deze doet het top! supersnel!
Ik ben super geholpen.

Heb ik nog een vraagje... Ik ben al een tijdje naar een VPN aan het oriënteren, heeft een VPN toegevoegde waarde? Wat zijn jullie meningen?

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 20:20
Ligt eraan wat je wilt doen, maar dat lijkt me voor dit topic flink offtopic ;) Zoek vooral even op de term VPN, al dan niet hier, en dan kom je er genoeg over tegen :)

The devil is in the details.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True