Ik maak een backup van een Synology NAS met rsync in Ubuntu.
Bij de oude aanpak plakt hij namelijk de sharenaam (dat is laatste directory van de sourcenaam) automagisch als een extra directoryniveau achter de targetdirectory. Bij de nieuwe aanpak doet hij dat niet.
Nou zeg je natuurlijk: dan tiep je toch gewoon zelf een keer die sharenaam achter je target directory. Maar ik zou graag meerdere shares in één keer willen kunnen rsyncen: met aanpak 1 kan dat door meerdere sources aan rsync mee te geven, met aanpak 2 kan dat niet omdat hij dan alle shares in dezelfde targetdirectory zet. (Bij rsync kan je meerdere sources meegeven, maar altijd maar 1 target.)
Waarschijnlijk moet ik een bijzondere optie meegeven aan rsync, omdat de sharenaam die direct achter de "::" staat officieel niet een "directory" maar een "module" heet.
Is er een manier om hier omheen te werken?
Ubuntu versie: 16.04.7 LTS
rsync versie: 3.1.1 protocol version 31
Wat ik al geprobeerd heb:
- oude aanpak: door elke share van de NAS lokaal te mounten op /mnt/sharenaam
/mnt/sharenaam is de Ubuntu rsync source; - nieuwe aanpak: door de rsync-server op de NAS te activeren
diskstation::sharenaam is de Ubuntu rsync source.
Bij de oude aanpak plakt hij namelijk de sharenaam (dat is laatste directory van de sourcenaam) automagisch als een extra directoryniveau achter de targetdirectory. Bij de nieuwe aanpak doet hij dat niet.
Nou zeg je natuurlijk: dan tiep je toch gewoon zelf een keer die sharenaam achter je target directory. Maar ik zou graag meerdere shares in één keer willen kunnen rsyncen: met aanpak 1 kan dat door meerdere sources aan rsync mee te geven, met aanpak 2 kan dat niet omdat hij dan alle shares in dezelfde targetdirectory zet. (Bij rsync kan je meerdere sources meegeven, maar altijd maar 1 target.)
Waarschijnlijk moet ik een bijzondere optie meegeven aan rsync, omdat de sharenaam die direct achter de "::" staat officieel niet een "directory" maar een "module" heet.
Is er een manier om hier omheen te werken?
Ubuntu versie: 16.04.7 LTS
rsync versie: 3.1.1 protocol version 31
Wat ik al geprobeerd heb:
- /%H aan de destination toevoegen: hij maakt een directory met de naam %H aan
- / aan source en/of destination toevoegen: maakt geen verschil
- /. aan de source toevoegen: maakt geen verschil
- /../sharenaam aan de source toevoegen: geeft foutmelding
[ Voor 16% gewijzigd door aawe mwan op 25-10-2020 15:54 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”