Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 13:02
Wij zijn bezig met de plannen voor het aanleggen van balansventilatie in onze bestaande woning.

Voor het laatste stukje in de woonkamer zou het het mooiste zijn als we een rechthoekig kanaal kunnen gebruiken. Vanaf de unit naar de woonkamer is rond (diameter 150 of 200mm).

We willen dan een verloop van rond naar rechthoekig zodat we de toevoer in een koof kunnen verwerken en dan heeft rechthoekig natuurlijk de voorkeur. Over een lengte van 5 meter komen dan 3 ventielen met een onderlinge afstand van ongeveer 1.5 meter (advies is minimaal 1 meter onderlinge afstand bij toevoer).

Ik wil graag zelf begrijpen hoe dat eruit zou kunnen komen te zien. Het meeste is vrij makkelijk te vinden op internet, maar ik snap nog niet hoe de ventielen worden aangesloten op een rechthoekig kanaal.

De ventielen die ik vind zijn rond maar hoe sluit je die dan aan op zo'n kanaal?

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bedoel je niet zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/r/e/rechthoekig-instortkanaal-lepelhoek_2.jpg

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat kan idd aan het einde, soms wordt er aan het einde gewoon een deksel gebruik en dan voor alle punten een platte tuit ( flens)

https://www.ventilatiesho.../platte-tuit-flens-100mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik vraag me nog steeds af hoe je die dingen wilt instorten in een reeds gestorte vloer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:20:
Ik vraag me nog steeds af hoe je die dingen wilt instorten in een reeds gestorte vloer :?
TS gaat ze in een koof verwerken.
@twain4me Hoe krijg je die flens in de rechthoekige buis? Moet je dan zelf een gat boren en die flens erin draaien?

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 25-10-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

TS gaat ze in een koof verwerken.
@twain4me Hoe krijg je die flens in de rechthoekige buis? Moet je dan zelf een gat boren en die flens erin draaien?
Die schroef je op/om een geboord gat
Vergelijkbaar met een zadelstuk voor een ronde buis

kon even geen beter plaatje vinden, maar hier zie je hem er nog net onderuit steken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iumrEBD3AP34xaO376NWmk08Ps4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXcHNA7tQENISXEzyNN1t3rQ.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 25-10-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 13:02
twain4me schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Die schroef je op/om een geboord gat
Vergelijkbaar met een zadelstuk voor een ronde buis
Ok, dat was wat ik wilde weten. Die gaten moet je zelf boren.

Dus:
1. Gat boren
2. Flens erin
3. Ventiel erop

Kun je zo'n flens nog een beetje inkorten? Zou fijn zijn als die maximaal 3 cm hoog is.

En inderdaad: dit alles wegwerken in een koof tegen het plafond. In de vloer is geen optie. Dat had dan 25 geleden gedaan moeten worden ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Pieter.txt op 25-10-2020 20:09 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Pagina: 1