Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allerlei vraagjes in de afronding nieuwe systeemassemblage

Pagina: 1
Acties:

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hoi allemaal,

Mijn nieuwe systeempje draait :) Het bestaat uit:

- MSI Z490-A PRO
- Intel Core i5 10600
- BeQuiet! Pure Rock Slim processorkoeler
- BeQuite! Silent Wings 3 casing fan
- CoolerMaster casing fan
- Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 DIMM 3000 MHz/15 (2x16GB)
- Samsung 970 EVO M.2 1TB
- WD 2TB schijf
- WD 1TB schijf
- Crucial 500MB SSD
- BeQuite power 11 (400W)
- CoolerMaster Silentio 550

- Ik wil de 2 TB HD formateren. Het lijkt me in Windows niet de beste manier gevoelsmatig. En ik kan in Windows, volgens mij, ook alleen de partities formateren. Ik wil juist van de partities af (ik heb al genoeg schijven erin zitten, dan wordt het onoverzichtelijk). Hoe kan ik dat het beste doen?

- De BeQuite! Silent Wings 3 casing fan is niet zo quite omdat hij waarschijnlijk op volle toeren staat te draaien. Als ik in de bios bij "Hardware Monitor" kijk en de CPU temp drempelwaarden aanpas blijft het effect op de casing fan RPM echter uit.
Ik heb een stekkertje over dat werd meegeleverd met de BeQuite! Silent Wings 3 (zie foto). Wellicht dat ik dat gebruiken moet om de fan aan te sluiten maar ik kan geen passende mogelijkheid vinden op de MSI Z490-A PRO Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMukj-lxbutcTbv3cSztqAIv4Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERHa4ITnd4f8yWjcg57Guy0w.jpg?f=fotoalbum_large

- Vanuit het frontpanel van de Coolermaster Silentio 550 komt een kabeltje waar "USB" op staat. Op het moederbord heb ik twee passende mogelijkheden de ene heet "jusb1" de ander "jusb2". Maakt het nog uit in welke ik hem plug? Denk het niet toch? Kan alleen maar usb 2 zijn lijkt me. Want voor USB 3.2 heb ik al ergens anders een stekker ingeplugd. Toch even voor de zekerheid...
Ik heb een AC97 stekkertje dat nog niet aangesloten is. Ik zie waar hij zou kunnen passen maar weet niet of het echt nodig is...

- Op het moederbord zit een "CPU PWR1" en "CPU PWR2". Ik heb maar 1 CPU; is het gewenst/beter om PWR2 ook aan te sluiten? Ik heb dat wél gedaan, maar ik kan mij voorstellen dat het ietsje pietsie warmte of stroom zou kunnen schelen als ik hem niet in plug. Geen idee eigenlijk...

Lange post! Dat waren mijn vragen wel. Ben benieuwd! Thx...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaD9iRAJZTEi5Q1oWGiNqj722JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPKP2XAGzT7pDDRTzjjEsNKE.jpg?f=fotoalbum_large

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

Rannasha

Does not compute.

Tierelier schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:17:
- Ik wil de 2 TB HD formateren. Het lijkt me in Windows niet de beste manier gevoelsmatig. En ik kan in Windows, volgens mij, ook alleen de partities formateren. Ik wil juist van de partities af (ik heb al genoeg schijven erin zitten, dan wordt het onoverzichtelijk). Hoe kan ik dat het beste doen?
Een schijf moet altijd minstens 1 partitie hebben. Wil je de boel niet opsplitsen, dan maak je gewoon 1 partitie met de maximale grootte. Dit kan prima in Windows.
- De BeQuite! Silent Wings 3 casing fan is niet zo quite omdat hij waarschijnlijk op volle toeren staat te draaien. Als ik in de bios bij "Hardware Monitor" kijk en de CPU temp drempelwaarden aanpas blijft het effect op de casing fan RPM echter uit.
Ik heb een stekkertje over dat werd meegeleverd met de BeQuite! Silent Wings 3 (zie foto). Wellicht dat ik dat gebruiken moet om de fan aan te sluiten maar ik kan geen passende mogelijkheid vinden op de MSI Z490-A PRO [Afbeelding]
Waar zit de case fan nu aangesloten? De Silent Wings 3 is een PWM fan, dus die hoort goed bestuurbaar te zijn. Maar hij moet wel op de juiste header op het moederbord worden aangesloten (meestal heet die iets van SYS_FAN). Het kabeltje dat je in de foto laat zien heb je waarschijnlijk niet nodig, dat ding is enkel handig als je geen aansluitingen op je moederbord over hebt.
- Vanuit het frontpanel van de Coolermaster Silentio 550 komt een kabeltje waar "USB" op staat. Op het moederbord het ik twee passende mogelijkheden de ene heet "jusb1" de ander "jusb2". Maakt het nog uit in welke ik hem plug? Denk het niet toch? Kan alleen maar usb 2 zijn lijkt me. Want voor USB 3.2 heb ik al ergens anders een stekker ingeplugd. Toch even voor de zekerheid...
Ik heb een AC97 stekkertje dat nog niet aangesloten is. Ik zie waar hij zou kunnen passen maar weet niet of het echt nodig is...
Maakt niet uit welke USB aansluiting je pakt. De 1 en 2 in de namen van de aansluitingen verwijzen niet naar USB-versies. Beide aansluitingen zijn hetzelfde. Gebruik degene waar je het makkelijkst de kabel netjes naartoe kunt laten lopen.

Dat AC97 stekkertje is voor de audio-aansluiting op het front panel (koptelefoon/microfoon waarschijnlijk). Op het moederbord kun je die aansluiten op iets dat "front panel audio" heet (kijk even in de handleiding waar die aansluiting zit). Als je denkt hier geen gebruik van te gaan maken, dan kun je het stekkertje gewoon zo laten.
- Op het moederbord zit een "CPU PWR1" en "CPU PWR2". Ik heb maar 1 CPU; is het gewenst/beter om PWR2 ook aan te sluiten? Ik heb dat wél gedaan, maar ik kan mij voorstellen dat het ietsje pietsie warmte of stroom zou kunnen schelen als ik hem niet in plug. Geen idee eigenlijk...
Beide CPU_PWR aansluitingen zijn er voor de ene CPU en je hebt er goed aan gedaan om ze beiden aan te sluiten. Soms kan het systeem draaien als één van de twee niet is aangesloten, maar je loopt dan de kans dat de CPU onvoldoende stroom geleverd kan krijgen. Hoe dan ook, er is geen reden om ze niet allebei aan te sluiten.
Algemene tip: Probeer om de kabels zoveel mogelijk in de ruimte achter het moederbord te laten lopen. Er zitten openingen naast en boven het moederbord om kabels doorheen te leiden naar de achterkant. Door minder kabels in het hoofdcompartiment te hebben hangen heb je een betere luchtdoorstroming langs de belangrijke onderdelen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Tierelier
Dank je wel Rannasha,

De case fan zit aan de achterkant, boven. Moet hij op het moederbord aangesloten worden? Er komt alleen een voedingskabeltje uit de fan. Die gaat op de voeding. Dat is twee pins zelfs (wat mij weinig leek, drie leek mij waarschijnlijker als hij regelbaar is)..

De kabels ga ik nog lekker opschonen hoor inderdaad

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37

Rannasha

Does not compute.

Ik zie net dat er ook versies van de Silent Wings 3 zijn zonder PWM, dus wellicht heb je zo'n versie.

Hoe dan ook, als de fan enkel op de voeding is aangesloten, dan zul je deze niet kunnen regelen vanuit Windows (of de BIOS).

Als het geen PWM fan is, dan is het meegeleverde kabeltje wat logischer. Je kunt die waarschijnlijk gebruiken om in te stellen hoe snel de fan moet draaien. Niet-PWM fans slikken voltages tussen de 5V en 12V en draaien sneller met een hoger voltage. Door het ding aan te sluiten met de 5V stekker van het splitter-kabeltje zul je de laagste snelheid hebben.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:56
Die stekker is een verloop naar 5v, 7v of 12v twee pins naar gelang hoe snel je de fan wil hebben draaien. De casefan stop je in één van de 3 en waar sata power op staat steek je in een sata stekker van de voeding.

Je hebt één cpu fan dus kan je maar één cpu_fan header gebruiken. CPU_PWR_1 dus.

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:10
Het moederbord heeft twee aansluitingen om de cpu te voeden. (2x 8 pins zelf) Dit is enkel nodig als je wilt overklokken.
Op het moederbord is plaats voor 6 systeem fans en een cpu fan.
Gebruik het verloop niet! Sluit de fan direct op het moederbord aan.

• Tierelier
Het is zonder PWM inderdaad. Er staat niets over op de doos of in de beschrijving. Anders hadden ze vast geen kans voorbij laten gaan het als feature in de opsomming, op de doos, te noemen...

Ik zat te kijken of die sata-stekker in mijn moederbord paste. Uiteindelijk begreep ik inderdaad dat hij op een sata stekker uit mijn voeding past, hahaha. Heb hem nu op 5 volt en dat draait een stuk rustiger. Top.

De case fan rechtstreeks op het moederbord aansluiten kan niet. Ik heb de handleiding erbij gepakt en gekeken welke het dan zou moeten zijn. Maar die hebben 4 pinnetjes en het past niet. Prima toch zo?

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:10
3 pin fan past ook op een 4 pin aansluiting.
Voordeel is dat je deze dan kan aansturen. Traag laten draaien wanneer het kan en snel wanneer het moet.

• Tierelier
william_b schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:57:
3 pin fan past ook op een 4 pin aansluiting.
Voordeel is dat je deze dan kan aansturen. Traag laten draaien wanneer het kan en snel wanneer het moet.
Thx, hij is nu aan te passen...
Pagina: 1