Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-04 22:52
Hoi,

Ik zit al eventjes te knoeien met mesh wifi. Ik heb eerder dit jaar de Orbi Mesh (wifi 6) systeem (Ax6000 - rbk852), maar uiteindelijk geleerd dat die niet geschikt is voor mijn specifieke situatie.

Dit is namelijk mijn 'situatie':
* Een groot huis met veel verdiepingen en betonnen wanden/vloeren;
* Een wireless backhaul blijkt niet betrouwbaar, tenzij ik 6 satellieten plaats of zo;
* Er is een goed bedraad netwerk. Vanaf praktisch elke ruimte in het huis gaat er een netwerkkabel naar één centrale switch. Die is op zijn beurt verbonden met een Fritz!Box 7590.

Mijn plan was:
Plaats een orbi Mesh router op één verdieping van de woning en een satelliet op een strategisch andere plaats in de woning. Via de wired backhaul detecteren ze elkaar en blijven ze "in sync". Zo is er ook een smooth transition als je met een smartphone (/andere mobiel device) doorheen het huis beweegt. Want dat was het probleem dat ik had met enkele losse AP's: mijn mobiel was iets te vaak verbonden met het verdere AP (met minder goede verbinding).

Nu heb ik geleerd dat je zo'n Orbi Mesh satellieten ofwel wireless ofwel wired rechtstreeks op de Orbi router moet aansluiten. Gezien mijn bekabeling (alles naar de switch) geen rechtstreekse UTP verbindingen toelaat tussen de Orbi apparatuur werkt het dus niet (zie dit topic op Netgear voor het uitgebreide verhaal). Mijn Orbi router aan de switch plaatsen en daar de satelliet op inpluggen is ook geen optie. Die switch staat namelijk net op een plaats (kelder) waar geen wifi nodig is en waar (door beton) de Orbi ook geen goede dekking elders kan geven.

Ik heb het wat opgegeven om met die Orbi te werken.

Nu mijn vraag: werken alle mesh netwerken op die manier? of zijn er ook Wifi 6 mesh oplossingen die wel met deze topology om kunnen? Ik vind hier weinig informatie over (ook bij Orbi heb ik dit op voorhand dus niet teruggevonden).

Bedankt voor jullie advies!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je in iedere ruimte een bekabelde verbinding hebt, sluit dan alsjeblieft iedere node bedraad aan :)

Als je ze bedraad hebt aangesloten, dat is een netgear orbi een beetje een overbodige uitgave. Die koop je vooral als je geen bekabelde verbinding hebt.

Wat ik zo lees is dat de andere nodes inderdaad bekabeld achter de hoofd node moeten staan. Idealiter gaat de kabel uit de fritzbox dan eerst de netgear in en vanuit daar terug naar de switch. Dat lukt door de hoofd orbi in de kelder te zetten (Beetje zonde inderdaad) of door een dubbele kabel naar de erste orbi te leggen.

Maar persoonlijk zou ik proberen de orbi terug te brengen en gewoon een sloot accesspoints halen en deze bedraad aan te sluiten. Bijvoorbeeld een aantal unifi AC lite accesspoints of Deco m4 satellieten.
Deze kennen de beperking niet dat ze ergens achter moeten staan (de deco m4 soms wel, de unifi niet) en kun je gewoon in de switch pluggen. het mooie is dat een unifi PoE doet dus dan kun je in de kelder of een PoE switch neerzetten of meerdere power injectors. Kun je de accesspoints ook mooier wegwerken in de ruimtes.

wifi6 boeit niet echt voor thuissituaties dus daar zou ik mij sowieso niet op focussen.

Mbt roaming: een mesh doet niet magisch qua roaming, dat is een marketing sprookje. Losse aps die goed staan ingesteld roamen net zo goed. Om dat instellen je makkelijker te maken is een multi ap set aan te raden (unifi, deco)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2020 12:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uitdaging bij mesh is dat die systemen allemaal een interne VLAN opbouwen voor backhaul. Als je via switches de boel aansluit heb je risico dat je een netwerklus maakt, omdat er twee verschillende paden zijn tussen dezelfde apparaten. Netwerklussen leiden tot layer 2 broadcast storms van ARP-pakketten die vroeg of laat je router onderuit halen.

Oplossing is om switches te gebruiken die loop detection hebben. O.a. de -E series van Netgear heeft dit, maar standaard 'domme' unmanaged switches hebben het vrijwel nooit. Dan gaat het mis. Overigens krankzinnig dat geen enkele mesh vendor (die ik tot nu toe gezien heb, mogelijk is iemand wel verstandig geweest...) dit in z'n mesh units inbouwt, aangezien zij de boosdoeners zijn hier...

Verder echter eens met bovenstaande, als je de boel toch bedraad gaat aansluiten heb je nul meerwaarde aan mesh en loop je wel risico de nadelen ervan te ondervinden. Bedenk dat mesh *niets* met goede roaming of management te maken heeft. Ja, de mesh sets hebben dat, maar nee, het is niet uniek aan mesh en een goede managed non-mesh set kan dat alles minimaal even goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-04 22:52
Hoi beiden,

Bedankt voor jullie feedback!

Het is inderdaad de bedoeling om maximaal het bedrade netwerk te gebruiken. Kabels bijtrekken om zo de Orbi router beter te positioneren is te kostelijk (sloop/breekwerk). En een Orbi router in de kelder zetten, enkel om het verkeer tussen meerdere andere Orbi satellieten te regelen is ook wat weggesmeten geld.

Het terugbrengen/verkopen van het Orbi systeem is inderdaad iets wat ik overweeg. Maar dan wil ik een (beter doordacht) alternatief hebben.

Begrijp ik je goed, Laurens, dat een zo'n Ubiquiti Unifi UAP-AC wel goede roaming management hebben?

Wifi6 had ik bij aankoop als vereiste genomen naar toekomstbestendigheid. Mijn vorige AP's hebben ook 10 jaar hun nut gehad.

En ik begrijp van jullie dat roaming niet specifiek is aan Mesh. Maar als dat niet de onderscheidende factor is van mesh, wat is het dan wel? Ik begreep dat destijds als "diverse AP's die als een, allesdekkend wifi fungeren in je woning".

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het probleem met wifi6 is ook een beetje dat het te vroeg is, het is nog duur en 1st gen producten zijn niet altijd de beste. Daarnaast is wifi6 niet echt toegevoegde waarde voor thuisnetwerken

Het geheim van goede roaming:
Een unifi doet goede roaming omdat het je a) heel makkelijk gemaakt wordt dat je instellingen zeker gelijk staan en b) lagere snelheden uitstaan zodat een client overstapt naar een ap. C) goeie bandsteering dat een client zoveel mogelijk op de 5ghz blijft, 5 heeft minder overlap en roamt dus sneller
D) fatsoenlijke clients, paar jaar geleden waren clients een stuk minder goed in roamen, dat is ook beter geworden

Dat is het geheim, meer niet.

Mesh:
Is eigenlijk puur een draadloze uplink naar een ander ap, je hoeft dus geen kabel te trekken. Daarbij roamen ze ook goed, Ze hebben die instellingen die ik eerder noemde, dat doen omdat ze een set verkopen die samen 1 goed netwerk geeft.

Dus de meeste mesh setjes roamen goed maar je hoeft niet perse een mesh set te hebben om goed te kunnen roamen

Als je een los ap koopt dan stelt de fabrikant hem vaak zo in dat ze ervan uitgaan dat het ap alleen staat en hij dus zo hard en ver mogelijk moet gaan. Veel vermogen en lagere linkrates aan, dat zorgt ervoor dat het roamen bij meerdere accespoints dus brak werkt, teveel overlap.

Er bestaan ook specifieke roaming standaarden (802.11krv) maar die staan meestal uit omdat ze meer kwaad doen dan goed.

Een unifi ap en deco m4 roamen beide net zo goed. Aan jou de keus hoeveel feautures je wilt en hoe technisch onderlegd je bent om het in te stelleb

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2020 21:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:38
Ik heb jarenlang meerdere unifi-ac AP’s gebruikt over 3 verdiepingen en tuin, incl ac-hd.

Altijd gedacht dat dit het beste zou zijn, maar toch vaak roaming problemen; sticky clients en disconnects tijdens calls en ssh sessies, als ik op en neer loop met recente iPhones en laptops. Dit UniFi product kan blijkbaar niet altijd goed (Seamless) roamen, ook afhankelijk van firmware versies. Niet bepaald compatible met 802.11kvr.

Nu overgestapt op een tplink Deco AX (wired backhaul) wat wel officieel 802.11kvr aanbiedt en werkt vele malen beter. Totaal geen disconnects meer tijdens beweging door mijn huis of tuin. Een laptop met Intel ax200/ax201 werkt echt super, en veel beter met wifi6, is mijn ervaring. Heb er eentje nu in de tussenverdieping als mesh ingezet, non-wired, en werkt nog steeds prima. Krijg alleen een speedtest.net 300mbps ipv 800mbps hiermee maar who cares.
Alleen jammer dat die Deco AX geen 160mhz ondersteund, wat de Unifi ac-hd wel doet.
Pagina: 1