Steense muur van binnen insoleren met PIR of PIF?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 21:44
Ik ben van plan om een enkelsteense muur van een slaapkamer (3,20 x 2,45m) van binnen uit te isoleren. Doordat aan een kant haaks op deze muur de toegangsdeur geplaatst is, kan ik de muur maximaal 6cm "opvullen".

Daarom was ik eerst aan het denken om een skelet te maken van vuren balken van 44 x 44mm waartussen dan 60cm brede PIR 40mm dikke platen geplaatst worden. Dit kan dan worden afgewerkt met MDF of gipsplaten. Deze PIR platen hebben een Rd waarde van 1,80.

Nu kwam ik op internet toevallig PIF folie tegen met een dikte van 40mm en een Rd waarde van maar liefst 2,87. Dus bijna 60% betere isolatie met dezelfde dikte! Klinkt natuurlijk erg interessant!

Alleen kan ik niet veel ervaringen vinden. Ik zag in andere topics dat niet iedereen fan van PIF is omdat de isolatie toch niet zo goed blijkt te werken? Wie kan wat meer vertellen over PIF en wat de beste keuze is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
Aanvulling met betrekking tot het mogelijk minder goed werken van PIF: de geclaimde Rd waarde zou een ISSO certificering hebben (geen ISO) en vraagtekens bij isolatiewerking door middel van lagen noppenfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Om te beginnen goed op de opbouw van de isolatie letten. Het isoleren aan de binnenzijde van een enkelsteensmuur zal, ongeacht de keuze voor pir, pir of pir, bij slechte detaillering leiden tot vochtproblemen.
Bij zogenaamd superieure isolatie met twijfelachtige certificering gaan wel alarmbellen rinkelen. PIR is wat dat betreft bewezen en eenvoudig verwerkbaar. Dat zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik zou ook eens kijken naar Resol platen van bijv. Kingspan. Heeft nog een iets betere isolatiewaarde dan PIR. Als je het echt goed wil doen, kost alleen erg veel geld, kun je ook bij oa Kingspan terecht voor vacuüm panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:23
De vacuumpanelen heten optim-r van kingspan. Je hebt ook nog Isodun, verkrijgbaar bij BMN.nl
20mm levert al een RD op van 4,5 ongeveer.

Als je deze panelen doorboort, verliest het zijn isolatiewaarde nagenoeg volledig, dus kijk hier mee uit.

Je zou dus een volledige wand hiermee kunnen bekleden, vervolgens een houten raamwerk ervoor plaatsen, de vakken opvullen met pir, vervolgens gipsplaten monteren op het raamwerk.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-yvQHR038Twj0-Cc0mDMYG2vxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dISJD9nvhmREDJLu9TtrROWm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Murkmans op 26-10-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
Murkmans schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:12:
De vacuumpanelen heten optim-r van kingspan. Je hebt ook nog Isodun, verkrijgbaar bij BMN.nl
20mm levert al een RD op van 4,5 ongeveer.
Top! Naar dit soort advies was ik op zoek! _/-\o_ Bedankt!!

Heb net een offerteaanvraag gedaan voor die 20mm Isodun platen bij een lokale BMN. Kom daar alleen qua totale breedte niet mee uit (ga er van uit dat je dit spul niet kan verzagen?), maar de resterende strook van 20cm kan nog met een dubbele laag 20mm PIR geisoleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:23
niwresixel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Top! Naar dit soort advies was ik op zoek! _/-\o_ Bedankt!!

Heb net een offerteaanvraag gedaan voor die 20mm Isodun platen bij een lokale BMN. Kom daar alleen qua totale breedte niet mee uit (ga er van uit dat je dit spul niet kan verzagen?), maar de resterende strook van 20cm kan nog met een dubbele laag 20mm PIR geisoleerd worden.
Nee verzagen kan niet, ivm het doorboren van de vacuumpanelen (het verliest zijn vacuüm dus isolatiewaarde) Je moet exacte maten aanleveren; BMN laat dan een soort legplan samenstellen door de fabrikant, deze maakt een aantal stroken op maat om het passend te maken.

Kingspan werkt op dezelfde manier.

Edit:
@niwresixel houd er trouwens wel rekening mee dat het moeilijk te verwerken is. Als je ook maar 1x per ongeluk te diep boort in je gips+pir laag, ben je echt al je isolatie kwijt. Daarnaast is het de meest prijzige optie die er is volgens mij.

Wij hebben zelf om deze reden voor een all-in-one systeem gekozen. https://www.faay.nl/wall-in-one-pg-60/
Of
https://www.kingspan.com/...ic-binnenisolatie-element

[ Voor 25% gewijzigd door Murkmans op 26-10-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 20:29
niwresixel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:00:
Ik ben van plan om een enkelsteense muur van een slaapkamer (3,20 x 2,45m) van binnen uit te isoleren. Doordat aan een kant haaks op deze muur de toegangsdeur geplaatst is, kan ik de muur maximaal 6cm "opvullen".

Daarom was ik eerst aan het denken om een skelet te maken van vuren balken van 44 x 44mm waartussen dan 60cm brede PIR 40mm dikke platen geplaatst worden. Dit kan dan worden afgewerkt met MDF of gipsplaten. Deze PIR platen hebben een Rd waarde van 1,80.

Nu kwam ik op internet toevallig PIF folie tegen met een dikte van 40mm en een Rd waarde van maar liefst 2,87. Dus bijna 60% betere isolatie met dezelfde dikte! Klinkt natuurlijk erg interessant!

Alleen kan ik niet veel ervaringen vinden. Ik zag in andere topics dat niet iedereen fan van PIF is omdat de isolatie toch niet zo goed blijkt te werken? Wie kan wat meer vertellen over PIF en wat de beste keuze is?

Alvast bedankt!
Ik zou dan het kozijn inwendig opdekken met hardhout zodat de deur maller wordt en je meer ruimte voor je isolatie krijgt.

Op de site van bv de isolatieshop kun je dan vinden wat je ervoor kunt bouwen, systeem van ventilatielatten en PIR met gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
De uitdaging voor het isoleren van steensmuren herken ik. Oplossingen zijn erg divers.

Ik kreeg nog ergens het advies om naar houtvezel platen van gutex te kijken. Omdat deze vezelplaten vochtregulerend zijn en hiermee vochtproblemen voorkomen kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 12:39
Murkmans schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Nee verzagen kan niet, ivm het doorboren van de vacuumpanelen (het verliest zijn vacuüm dus isolatiewaarde) Je moet exacte maten aanleveren; BMN laat dan een soort legplan samenstellen door de fabrikant, deze maakt een aantal stroken op maat om het passend te maken.

Kingspan werkt op dezelfde manier.

Edit:
@niwresixel houd er trouwens wel rekening mee dat het moeilijk te verwerken is. Als je ook maar 1x per ongeluk te diep boort in je gips+pir laag, ben je echt al je isolatie kwijt. Daarnaast is het de meest prijzige optie die er is volgens mij.

Wij hebben zelf om deze reden voor een all-in-one systeem gekozen. https://www.faay.nl/wall-in-one-pg-60/
Of
https://www.kingspan.com/...ic-binnenisolatie-element
toon volledige bericht
Sorry voor het schopje, maar bedoel je dat wanneer je te diep in een PIR plaat boort het de isolerende werking verliest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GrazendeKoe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Sorry voor het schopje, maar bedoel je dat wanneer je te diep in een PIR plaat boort het de isolerende werking verliest?
het gaat over vacuum panelen waar je doorheen boort en dan het vacuum verliest en dus de isolerdende werking. het gaat dus niet over pir.
Pagina: 1