Mijn journey naar slimme verlichting (Zigbee)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danema79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-01-2021
In mijn journey naar de beste oplossing voor slimme verlichting heb ik redelijk wat onderzoek moeten doen en liep tegen een aantal zaken aan en deel het dus graag met de community voor het geval ze hier wat aan hebben.

Klik-aan-Klik-uit
Jaren terug heb ik een starterspakket gekocht van klik-aan-klik uit.
Dit bestond uit twee stekkers (waar je je lamp in on steen) en een afstandsbediening wat voor die tijd al best wel innovatief was.

Toen ik ging verbouwen heb ik nagedacht over uitbreiden of overstappen op een ander product.
Inmiddels was het assortiment flink uitgebreid (denk aan schakelaars en inbouw schakelaars voor in het plafond) maar als ik meer zou willen doen zou ik de Internet Control Station ICS-2000 moeten aanschaffen om überhaupt de start- & premium line producten te ondersteunen en uiteindelijk andere Zigbee apparaten.
Aangezien ik weinig informatie over de mogelijkheden kon vinden en inmiddels verzekerd was van het feit dat geen van deze producten Apple Homekit compatible was ben ik opzoek gegaan naar een alternatief.

Philips Hue
Veel van mijn vrienden hadden al Philips Hue maar heb nooit gevraagd naar waartoe het in staat was omdat ik al draadloos on schakelen en eerder niet van plan was om te switchen.
Maar toen ik zag dat Apple HomeKit werd ondersteund en een hele range van andere Zigbee gecertificeerde producten van andere producenten was ik wel redelijk om.
Bovendien was de Hue Bridge ruim 30eur goedkoper als de eerder genoemde ICS-2000.

Compatibiliteit
Ik moet zeggen dat het koppelen van lampen aan de Hue bridge erg eenvoudig was en zelfs een klik-aan-klik-uit ZLED-2709 werd herkend als Hue lamp.
Aangezien de klik-aan-klik-uit serie geen HomeKit ondersteund moet je er wel rekening mee houden dat ze hier dan ook niet verschijnen. I heb ze daarom vervangen door Hue White lampen die 2eur duurder waren.

Zelf vond ik de Hue afstandsbediening erg beperkt en heb deze vervangen door de ZYCT-202 van klik-aan-klik-uit. Deze heeft dezelfde uitstraling maar ook meteen 5 geheugenplaatsen.

De installatie daarvan is wel een stretch, dit gaat nl via Touchlink en er is heel weinig informatie beschikbaar over hoe je deze kan koppelen aan Hue. Als hij eenmaal gekoppeld is krijg je vervolgens 1. geen bevestiging in de Hue app en 2. je ziet hem ook nergens in de app terug.
Je moet dus onderstaande volgen voor het koppelen en als alle lampjes hebben geknipperd is het pairing proces voltooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HMGqy8q--HrRU4N4g8qVkiAF_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1IbaRyS7n48M5D5sINOp4lq.png?f=fotoalbum_large

Het koppelen van de lampen moet daarna handmatig waarbij je eerst de geheugenplaats kiest, lamp 4 tot 5 keer aan en uit zet en vervolgens de aan-knop ingedrukt houdt totdat hij voor de tweede maal geknipperd heeft.

Maak het echt smart door je originele schakelaars te vervangen door slimme schakelaars
Voor de woonkamer heb ik de originele schakelaar vervangen door de ZYCT-202 wat prima werkt.
Ik heb de originele tuimelschakelaar verwijderd, de bruine en de zwarte draad verbonden met een kroonsteentje en vervolgens de ZYCT-202 erop gezet. Zo voorkom je dat iemand de schakelaar omzet en de lamp niet meer bereikbaar is.
Houd er wel rekening mee dat de wandmontage van zo'n afstandsbediening smaller is dan een schakelaar doorgaans is. Ik heb de open stukken deels gevuld met muurvuller en overgeschilderd aangezien ik toch aan het verbouwen was maar als je dat niet gaat doen kan je deze afstandsbediening het best mijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iagG77vS9ePMlwDAydnhsGanZaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/siQMdIkRrRGB8uhI1Hm1W8m9.png?f=user_large

Voor de keuken gebruikte ik de Niko Friends of Hue Dimmer switch. Hiermee kan je twee lampen schakelen en dimmen. Hij heeft het zelfde formaat als een reguliere schakelaar en kan je dus gewoon monteren (zonder zichtbare verkleuring van behang of verf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlr2Ybddv2BSDDadjx52YfyEaPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o2oNHWdwMvFqgwWrBVxIPAXU.png?f=user_large

HomeKit
Apple's Home app is een eenvoudige interface voor je gezinsleden om lampen aan en uit te zetten. Je kan in de Hue app aangeven dat Home automatisch synced met de Hue app.
Op deze manier is de Home app van je gezinsleden ook altijd up-to-date.

Als je armaturen hebt van 3 of 4 lampen zoals ik kan je ze in de Home app ook groeperen alsof het een lamp is. Zo kan je ze tegelijk dimmen.

Schema
Wil je automatisch de verlichting aanzetten voor een bepaalde lamp of zone in de ochtend bijvoorbeeld of als het gaat schemeren? Dit kan je eenvoudig doen in de Hue app.
Ook kan je hier aangeven op welke dagen dit van toepassing moet zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-06-2022
Tof om je reis naar het slim maken van je huis te lezen. Ik ben met een soortgelijke trip bezig voor een slaapkamer. Heb hierbij echter een paar vragen die jij wellicht ook kan beantwoorden. Of wellicht een andere lezer op dit forum.

Het liefst wil ik gaan werken met zoveel mogelijk slimme verlichting maar wil ik ook fysieke knoppen behouden (want gemak/gewenning). Hiernaast heb ik ook een rolluik die ik slim wil besturen. Eerst heb ik gedacht aan een Google Hub al baal ik van de speaker die daar achter hangt waardoor deze niet geheel vlak tegen de muur bevestigd kan gaan worden. Dus een tweede oplossing zou zijn een/meerdere slimme dimmers en een (slimme)rolluik schakelaar.

Mijn vraag is kun/heb je ook (wellicht in je zoektocht tegen gekomen) dimmers/afstandbedieningen etc waarbij ik meerdere groepen SLIMME en niet slimme lampen kan aansturen. Ik heb bijvoorbeeld 4 slimme GU10 lampen die kunnen dimmen en van kleur kunnen veranderen maar ook 2 E14/Gu10 ''normale led'' lampen. Mijn doel zou zijn beide aan en uit te kunnen schakelen, te kunnen dimmen en voor de slimme verlichting ook de kleur te kunnen veranderen.

Hoor graag van je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Je post dit nu in een oud topic, ik weet niet of de originele poster hier nog actief is.

Even uitgaand van Hue lampen: bouw een slimme dimmer in welke de 'domme' lampen bedient. Binnen je Hue app kan je dan zowel deze dimmer als de slimme lampen groeperen en als één groep aansturen. Als je dat vanaf een fysieke schakelaar wil doen, gebruik de Hue wall switch module.