Welke LED spots in staande lamp met vloerdimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:50
Ik heb nog een staande lamp met een vloerdimmer staan, waar halogeenspots met een GU10 fitting in kunnen. Deze wil ik vervangen door LEDspots, maar ik heb nu twee typen geprobeerd, maar ik loop tegen probleempjes aan.

Eerst geprobeerd: Handson LEDs van de Gamma, 3,5W, zou dimbaar moeten zijn. Die dimmen goed maar gaan fluiten/zoemen, heel irritant. Dat wordt ‘m dus niet.

Daarna geprobeerd: Philips Leds, die niet fluiten, maar waarvan ik niet meer weet of deze dimbaar zijn. Ik vermoed van niet, typenr. is 9290012178. Maar: die kunnen dus alleen op volle sterkte, of uit. In alle tussenstanden (het is een traploze schuifdimmer) flikkeren ze. Fluiten doen ze niet.

Nu zou ik best diezelfde Philips willen proberen, maar dan de dimbare variant. Maar: gaat dat werken met die vloerdimmer in het snoer, of krijg ik dan weer gefluit of toch nog geflikker? “Dimbaar” bij LED lijkt veelal te betekenen dat ze met een wanddimmer kunnen omgaan, maar dat is misschien andere techniek?

Wie schijnt er wat licht op deze zaak (mwehehehe)?

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 25-10-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:29
“Dimbaar” betekent bij LED’s dat ze met een voor LED geschikte dimmer dimbaar zijn.
De meeste (staande) lampen met dimmer die ik ken zijn alleen voor gloeilampen of halogeenlampen bedoeld en de dimmer dus ook.

Je zult er dus waarschijnlijk een nieuwe dimmer bij moeten zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:50
En zo geschiedde - wat meer googlen door mezelf leerde inderdaad dat dit het probleem was. Ben bij de Gamma geweest - niet veel keus. Of een lelijke witte, of een lelijke zwarte vloerdimmer.

Nog even pielen met de draden van de lamp, dimmer afstellen en hop! Hij doet het! Dank voor jullie bevestiging - weer een lamp van de sloop gered!