Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avoon
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 10:24
Goedemorgen

Ik zoek jullie hulp bij een bijzonder probleem. Vorig weekend heb ik voor een kennis een computer gebouwd. Een eenvoudig apparaat voor Office, browsen en wat lichte fotobewerking. Specs hieronder:
  • Cooler Master MWE 450 White 230V - V2
  • ASRock B450M-HDV R4.0
  • AMD Ryzen 3 3200G Boxed
  • G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB
  • Kingston A2000 1TB
Nu geeft hij aan dat de pc regelmatig (20% van de tijd) tijdens het opstarten vastloopt. De rondjes van Win10 komen in beeld en stoppen met ronddraaien. Ik ben deze week bij hem geweest en heb dit ook zien gebeuren. Daarop heb ik Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, waarna het probleem verholpen leek te zijn. De volgende dag belde hij me dat dit toch niet het geval was. Sinds vrijdag heb ik de PC meegenomen naar huis, om het probleem te achterhalen. Echter, bij mij thuis (en ik heb het ding inmiddels wel 60x opgestart), ondervind ik geen problemen. Ik kan dus ook geen aanpassingen doen om te kijken of deze het probleem verhelpen. (Ik dacht aan de quick boot uitschakelen, wat tweaks in Windows zelf, XMP op DDR uitschakelen.)

Ik heb met een VGA-kabel en een DVI-kabel getest, muis en toetsenbord in verschillende poorten geprobeerd, maar kan het probleem niet reproduceren.

Any insights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Dat geheugen loopt sws niet erg lekker met Ryzen. Loopt het op de SPD, heb je XMP geselecteerd of handmatig ingesteld?

Bios geupdate naar de meest recente versie?

Sluit je kennis aan op een ongeaard stopcontact, verlengkabel oid en sluit je zelf aan op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avoon
Hij blijkt idd ongeaarde stopcontacten te hebben boven, dank!

(Het geheugen werkt overigens prima?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Avoon schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:22:

(Het geheugen werkt overigens prima?)
Op 3000 MT/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avoon
Jup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:26
Wat ook nog kan is dat het gesleep met de PC naar jouw huis een onderdeel weer 'beter' contact heeft gemaakt. Open de kast en controleer nogmaals of alle onderdelen en kabels goed vast zitten.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb je wel een stress test gedaan?

CPU eens een tijdje Prime95 laten draaien en temperaturen gemeten (is de koeling adequaat), uitgebreide memtest gedaan (geheugen niet corrupt?), etc. Misschien is het iets dat pas na een tijdje optreedt.

Daarnaast even de SMART data controleren van de SSD, of er geen errors zijn en stiekem delen van de SSD als slecht worden gemarkeerd ofzo.

Dat zouden mijn stappen zijn, nadat ik ff in de kast alle aansluitingen zou checken.

Daarnaast kan het nog aan randapparatuur liggen bij hem, die jij niet aansluit.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 27-10-2020 21:36 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1