Plat dak bijkeuken van binnen isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:46
Wij hebben een bijkeuken van ongeveer 2x4 meter wat effectief een soort uitbouw is (maar dan al sinds het huis ontworpen en gebouwd is in de jaren 80). Het heeft een plat dak, en dat dak lijkt niet geïsoleerd. De spouwmuur is wel geïsoleerd, de vloer (kruipruimte) hebben wij dit voorjaar laten isoleren.

In de zomer wordt het erg warm, in de winter en nu de herfst ook blijft de temperatuur wat achter. Ik ben op zoek naar een manier om de ruimte iets meer op de gewenste temperatuur te houden. Het dak isoleren lijkt de meest voor de hand liggende methode, maar dan liefst van binnenuit. Daarvoor heb ik 2 redenen:

1. Het lijkt wat te tochten tussen muur en plafond
2. Het is minder ingrijpend om iets tegen het plafond te maken dan het complete dakleer eraf te halen.

Wel heb ik vanwege een raam wat weinig werkruimte, ongeveer 2,5 cm.

Zijn er platen die gemakkelijk tegen het plafond aan te zetten zijn?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met 2,5cm kom je eigenlijk nog net nergens. Kun je de kieren niet dichten? Daarna heb je neer ruimte tussen de balken of anders met XPS van buiten (of beiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Hoeveel ruimte zou ik dan ongeveer nodig hebben om wel iets te kunnen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Dakleer heeft ook niet het eeuwige leven, je zegt 1980 dus dan is het dakleer inmiddels ook al zo'n 40 jaar oud als het nog nooit vervangen is. Just saying...

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Dat wil niet zeggen dat het dakleer er al sinds de bouw op zit hè. Het ziet er nog heel degelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:28
Je zou van die (oerlijke naar mijn mening) piepschuim plafondplaten erop kunnen plakken. Dit doet wel iets maar niet veel zoals al eerder gezegd net als dat van buiten isoleren de beste methode is. Wat je zou kunnen doen is het huidige plafond eruit slopen en dan niet geheel opvullen en zorgen dat je een luchtspouw tussen dak en isolatie houdt. Op die manier kan het dakhout nog drogen als het doortocht vanaf buiten. Tenminste als ik jouw verhaal juist interpreteer dan heb je een behoorlijk luchtlek tussen muur en dak. Dat lek kan je mooi als voordeel aanwenden voor ventilatie van het dakhout.
Elke andere methode om aan de binnenkant te isoleren leidt tot een rot dak lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 16:41
Je moet ook bij het isoleren rekening houden met je damppunt van je dak. Als je onder de hout gaat isoleren kan het douwpunt in je hout liggen, dat wil je niet. Daarom zou ik overwegen op met een drukvaste plaat vanaf de buitenkant te gaan isoleren.

Maar het oplossen van tocht lijkt me voor nu een goede eerste stap, maar vergeet de ventilatie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik ging net aanraden om onderaan een dun (goedkoop maar nutteloos) laagje isolatie netjes luchtdicht te plaatsen, dan rot het hout weg en heb je een reden om het goed aan te pakken >:)
Naar boven toe heb je alle ruimte, je vermijd risico's op rottend hout, en je kan meteen je dak vernieuwen en er EPDM uit een stuk op leggen waardoor je tientallen jaren gerust bent. Doe het dan een keer goed, als je wat handig bent kan je het zelf en vallen de kosten wel mee.

Wil je echt goedkoop en niets ingrijpends, probeer dan vooral luchtlekken te dichten. Eventueel wat glaswol tussen de balken (al boven plafond gekeken? Foto gemaakt?).
Tjolk schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:25:
Dat wil niet zeggen dat het dakleer er al sinds de bouw op zit hè. Het ziet er nog heel degelijk uit.
Roofing op mijn keuken zag er ook degelijk uit, maar lekte toch ferm naar binnen. Bij afbraak bleek het laag op laag op laag te zijn, blij dat die weg is.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 28-10-2020 10:13 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1