Isolatie vloer in schuur/kantoor

Pagina: 1
Acties:

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 13:23
In onze tuin staat een grote schuur waar de vorige eigenaren aan de linkerzijde een mooie werkplaats hebben gemaakt en rechts een kantoor aan huis. Er staan wat gipsenwandjes in, die geisoleerd zijn met steenwol. Het gebouw heeft een platdak met bitumen en daarboven op zonnenpanelen. De schuur is een meter gemetselt en daarna hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3Hbb3kgpw2rFA_iGzI-Cd8NKiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6a9VmlgwCL7XUoMO9D4SlTg.png?f=user_large

De vloer is in de werkplaats een stoeptegelvloer en daaronder zand.

In het kantoor ligt daar nu, tot wat ik kan zien:
Zand > Stoeptegels > betonvloerlaagje > folie > houtenvloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umcm5oPLilGp6qTIzTqQVQdJ-DM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rhhejh8otc63fs8WqzLXYeUT.png?f=user_large
In het kantoor is er een plafond aangebracht met gipsplaten en geen isolatie. Bovenstaand een foto van de situatie in het kantoor.

Ik werk nu vanwege corona veel in dat kantoor en dat is dus koud, en met name koude voeten. Tijd voor vloerisolatie. Daarvoor heb ik advies nodig :) Mijn plan is nu om de houten vloer eruit te halen en bovenop het dikke blauwe folie PIR platen te leggen, en daarboven op underlayment of OSB platen en die eventueel af te werken of te lakken (lekker hip). Is dat een goed plan?

De wordt het dus
Zand > stoeptegels > betonvloerlaagje > Folie > PIR > OSB/Underlayment > eventueel nog iets erbovenop.

Ik kan maar beperkt de hoogte in, want het is nu al 2 meter 10 en ik moet wel kunnen lopen (en ik ben lang) :)

[ Voor 20% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-10-2020 09:54 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 10:45
Waarom niet stoeptegels eruit, pirplaten > folie > beton > afwerking?

• bonzz.netninja
w00d schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:26:
Waarom niet stoeptegels eruit, pirplaten > folie > beton > afwerking?
Dat lijkt mij niet handig. Dan liggen de pirplaten op het zand en tevens moet ik dan een betonvloerlaag er eerst uit gaan lopen hakken voordat ik die tegels eruit kan halen. Daarnaast zie ik niet de toegevoegde waarde om dat te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-10-2020 09:43 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:42:
Daarnaast zie ik niet de toegevoegde waarde om dat te doen.
Als je de ruimte volledig laat voldoen aan de huidige normen wordt het een leefruimte en kun je bij de verkoop van je huis het meerekenen met het aantal m2.
De gemiddelde m2 prijs van woningen zit op €3000, dus reken maar uit wat de waarde is van die schuur als het een echt kantoor is.

Dus je hebt 2 opties:
Of je maakt het goed, met schuimbeton of XPS direct op een uitgegraven vloer. Eventueel (elektrische) vloerverwarming erin.
Of je knutselt een beetje en dan is alles wat je bedenkt wel prima.

In het tweede geval vooral kijken wat goedkoop te krijgen is. Let goed op vochtgevoeligheid. Een jaar de schuur niet verwarmen moet niet meteen alles slopen.

• bonzz.netninja
TheGhostInc schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Als je de ruimte volledig laat voldoen aan de huidige normen wordt het een leefruimte en kun je bij de verkoop van je huis het meerekenen met het aantal m2.
De gemiddelde m2 prijs van woningen zit op €3000, dus reken maar uit wat de waarde is van die schuur als het een echt kantoor is.

Dus je hebt 2 opties:
Of je maakt het goed, met schuimbeton of XPS direct op een uitgegraven vloer. Eventueel (elektrische) vloerverwarming erin.
Of je knutselt een beetje en dan is alles wat je bedenkt wel prima.

In het tweede geval vooral kijken wat goedkoop te krijgen is. Let goed op vochtgevoeligheid. Een jaar de schuur niet verwarmen moet niet meteen alles slopen.
Ik begrijp wat je bedoeld maar ik begrijp alsnog niet waarom XPS op een uitgegraven vloer anders/beter is dan zand>stoeltegels>beton>XPS (of PIR) platen>vloer (bijv. beton).

Tevens...de vorige bewoners rekende dit gewoon als kantoor erbij dus je hebt natuurlijk wel gelijk maar de praktijk is wel wat genuanceerder (makkelijker).

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus een bijgebouw als woonvertrek gebruiken en dan verbouwen tot onder de minimale vrije hoogte...?

• bonzz.netninja
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:24:
Dus een bijgebouw als woonvertrek gebruiken en dan verbouwen tot onder de minimale vrije hoogte...?
Ik begrijp niet wat je bedoeld of wat je probeert te suggeren...maar het gaat ook offtopic.

Er staat gewoon een schuur in de tuin waarin een kantoor gemaakt is, met telefoon en elektra, een mooie houten vloer en waarin je prima kan werken met geisoleerde muurtjes maar een koude vloer. Dat wil ik fixen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoeld of wat je probeert te suggeren...maar het gaat ook offtopic.
@kabeltjekabel probeert volgens mij aan te geven dat je met deze investeringen een pad verder inslaat dat bij eventuele verkoop onhandig kan blijken te zijn geweest omdat je het dan niet mee mag/kunt tellen met je woonoppervlak.

En ik zie ook anderen die kant op praten maar je bent uiteraard vrij om te doen wat je zelf wilt :-)

• bonzz.netninja
masaman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

@kabeltjekabel probeert volgens mij aan te geven dat je met deze investeringen een pad verder inslaat dat bij eventuele verkoop onhandig kan blijken te zijn geweest omdat je het dan niet mee mag/kunt tellen met je woonoppervlak.

En ik zie ook anderen die kant op praten maar je bent uiteraard vrij om te doen wat je zelf wilt :-)
Ja dat zou je vermoeden dat hij dat suggereert....maar echt lekker duidelijk wordt het niet met halve stellingen :+

Anyhoe...misschien is dat waar, maar feitelijk niet anders dan hoe het nu is toch. Aanleiding is ook niet verkoopbaarheid maar aanleiding is warme voeten in de winter en normaal mijn werk daar kunnen doen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bonzz.netninja schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Er staat gewoon een schuur in de tuin waarin een kantoor gemaakt is, met telefoon en elektra, een mooie houten vloer en waarin je prima kan werken met geisoleerde muurtjes maar een koude vloer. Dat wil ik fixen.
Dat we in Nederland allerlei regeltjes hebben. Voor verblijfsvertrekken staat daar o.a. een minimale hoogte van 2,1m in.

Wat betreft die hoogte;
Artikel 4.4. Verbouw

Op het geheel of gedeeltelijk vernieuwen of veranderen of het vergroten van een bouwwerk zijn de artikelen 4.2 en 4.3 van overeenkomstige toepassing, waarbij in plaats van het in die artikelen aangegeven niveau van eisen bij de breedte en de vloeroppervlakte wordt uitgegaan van het rechtens verkregen niveau en bij de hoogte van 2,1 m.
https://www.bouwbesluitonline.nl/docs/wet/bb2012/hfd4/afd4-5

Los van de hoogte hebben we nog het gebruik. Er lijken ook regeltjes te zijn omtrend het gebruik van bijgebouwen
Verder is het niet toegestaan om in een bijgebouw bij een woning primaire woonfuncties onder te brengen. Het gebruik als woonkamer, keuken of slaapkamer is dus niet toegestaan.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/16

Maar goed... laten we dat voor de grap allemaal eens negeren of aannemen dat e.e.a. alle vergund is, of kantoorgebruik dan weer niet als woonfunctie gezien wordt; dat zou ook nog kunnen.

Dan nog zou ik niet nog verder verlagen. Eerder is er al voorgesteld om lager al te beginnen met PIR of EPS (of XPS als het drukvaster moet zijn). Mensen worden steeds langer en het comfort van een ruimte van nog geen 2m hoog... B)

Als je de huidige vloer + tegels + betonlaagje er uit haalt, uitgraaft en dan PIR / EPS / XPS doet, vloerverwarming er bij :P dan krijg je een veel nuttiger bruibkaardere ruimte. Anders past er zelfs geen lage Pax meer in. En langere mensen alle gebukt :S

Dat beton op tegels is vaak toch een miezerig laagje waar je zo doorheen tikt. Soms zit er onder de tegels ook nog een laagje cement met veel zand en weinig cement maar dat schep je ook gewoon 1,2,3 weg.

Zeker als je schuurtje al een geisoleerde muur heeft (dak niet voorzien?) dan zou ik de vloer direct goed doen.

Bedenk ook dat als je verder verlaagd je in de zomer met je hoofd in een hogere luchtlaag komt te zitten waar het nog warmer is!

Het punt van verkoop had ik overigens niet aan gedacht ten tijde van m'n eerdere post, maar is ook een valide argument. Wie zit er te wachten op een kantoor waar je je hoofd stoot als je je op je tenen gaat staan of je elleboog als je je staand achter je oren krabt?

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 15:21 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als het koude voeten hebben een probleem is zou ik voor een paar sloffen gaan ;)

Zou alles eruit halen, anders blijf je aanmodderen

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:06:
Tevens...de vorige bewoners rekende dit gewoon als kantoor erbij dus je hebt natuurlijk wel gelijk maar de praktijk is wel wat genuanceerder (makkelijker).
De vraag is of je daar in de toekomst ook mee wegkomt bij een verkoop.

Maar ik denk dat je in dit topic een duidelijke reactie krijgt:
Een vloer is niet iets dat je even opnieuw doet, nu tijd investeren in een halve oplossing is een beetje zonde. Met een kleine investering in vooral tijd krijg je een mooie ruimte erbij.

Overigens denk ik dat dit je probleem met koude voeten niet zomaar oplost. Een houten vloer voelt niet snel heel koud aan. Bij bijvoorbeeld tegels moet je bijna wel vloerverwarming doen ivm de kou.
Omdat warmte stijgt lijkt het er meer op dat het gewoon niet warm genoeg wordt en je onderin de ruimte veel koude lucht hebt.

• bonzz.netninja
Ok, maar ik heb vooral een constructieve vraag over de isolatie.

Over die hoogte. De hoogte is nu 2.17 in het gebouwtje, en niet zoals ik in TS schrijf 2.1. Excuus. Die bestaande houten vloer is 22mm met nog een onderlaag van 6mm. Die gaan eruit. Daarnaast ben ik bereid om het de ruimte nog iets minder hoog te maken tot een max. van 2.1

Al met al kan ik dus, een kleine 10cm aanbrengen zonder de betonnenvloer te slopen isolatie aanbrengen om binnen het bouwbesluit te blijven van 2.10 meter.

Als ik vervolgens bijv. 70mm PIR neem en 18mm OSB platen, dan kom ik mooi op een rD waarde van 3,18, wat ook binnen het bouwbesluit valt. Maar iets minder mag ook best, het is maar een hobby kamertje.

Afgezien van de eventuele hoogte winst, zijn er andere voordelen om eerst de betonvloer en tegels eruit te gaan halen en opnieuw op te bouwen door te beginnen met xps/pir/eps en wederom een betonvloer te storten? Die kosten zijn namelijk hoger en tevens veel meer werk.

Die sloffen zijn natuurlijk waar, maar die heb ik al :) En ik ga ook een klein elektro matje kopen voor onder het bureau, na een tip van een andere tweaker.

Pagina: 1