V&B Subway 2.0 toilet ‘sijpelt’ water naar afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:56
Beste Tweakers,

Wij hebben een vreemd probleem. Er zijn bij ons boven en beneden twee gloednieuwe toiletten geïnstalleerd: de Villeroy en Boch Subway 2.0. Deze hangen in een Geberit UP320 frame.

Wanneer je boven naar het toilet gaat ‘sijpelt’ er als het ware al water door naar de afvoer. Dus een beetje urine zorgt er al voor dat het al meteen naar de afvoer loopt. Beneden is dit niet het geval, daar kun je gewoon plassen en pas bij het doortrekken loopt alles de afvoer in.

Ik kan er zelf niets over vinden en via de vlotter kun je meen ik alleen de hoeveelheid water per spoelbeurt regelen. Dus niet hoeveel water er in de pot staat. Overigens lijkt de waterstand in de pot op het oog niet echt hoger te staan dan in het toilet beneden...
Herkent iemand dit probleem? Wat zou dit kunnen zijn?
Bij voorbaat dank _/-\o_

(Ik wil deze week anders ook eens contact opnemen met V&B).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:18
Hoe merk je dat? Het kan zijn dat het water in de hals een beetje lager staat beneden, omdat hij mss iets meer water mee trekt vanwege vacuum en iets andere beluchtig.
Er is geen buffer dus ikea denk dat je het beneden gewoon niet hoort.

Of komt er water vrij uit de stortbak?

[ Voor 7% gewijzigd door I-King op 25-10-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10

Exigence

dnkroz

Is niet te regelen, want het waterniveau in de pot is altijd maximaal. Een pot is eigenlijk een grote sifon.

Het "sijpelen" gebeurt bij jou beneden. Denk alleen dat je dat niet doorhebt.

Maar wat maakt dat het jou nu opvalt?

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 25-10-2020 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@I-King Er komt geen water vrij uit de stortbak, dit is pas bij het spoelen het geval.
@Exigence Dat dacht ik ook, maar ik was toch bang dat het nog iets anders man zijn. Het is duidelijk te horen dat het water de afvoer in loopt en beneden helemaal niet. Viel dus gewoon op.

Helaas hebben we de nodige problemen ondervonden met de aannemer die hier e.e.a. kwam aansluiten. De pot hangt bijvoorbeeld ook veel te hoog, blijkbaar omdat hij deze anders niet goed/gemakkelijk op de afvoer kon krijgen. Vond ik vreemd want het toilet dat er stond was geen hang toilet.

Maar in principe hoort er dus meteen ‘overtollig’ water de afvoer in te lopen? Ik dacht dat je er best wel wat water bij kon gooien alvorens dit de afvoer in zou lopen.
Kan het ook iets te maken hebben met waterpas hangen, over hevelen naar voren of met hoe strak het toilet tegen de wand hangt (wij hebben tegeltjes met wat reliëf er daartussen zit nog schuim o.i.d.)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10

Exigence

dnkroz

Nee, heeft er allemaal niks mee te maken. Denk dat het je opvalt omdat het ergens in de afvoer achter het toilet naar beneden valt en dus geluid veroorzaakt. Dit hoor je op een bovenverdieping uiteraard sneller dan beneden.

Enige verschil wat er nog kan zijn is wat @I-King zegt, dat de riolering ben den een groter vacuum trekt dan boven, maar dan zou je ook echt een duidelijk verschil in waterhoogte in de.pot moeten zien. Meeste reservoirs sijpelen na de grote plons water nog een beetje na wat dit effect ook opheft.

Ik denk dat het je gewoon opvalt door het geluid wat het geeft in de riolering.

Was het hiervoor niet aanwezig? Heeft de aannemer ook de riolering van boven vernieuwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een plaatje bij het praatje, maakt het net iets duidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://stanleysolutions.files.wordpress.com/2012/09/toilet-diagram1.jpg

Zodra het waterniveau in de pot stijgt krijg je te maken met de wet van de communicerende vaten. Het waterniveau links is gelijk aan het waterniveau rechts. Iedere druppel, bij wijze van, zorgt er voor dat er ook iets overstroomt naar de afvoer. In jouw geval is dat wat je hoort, kennelijk loopt de afvoer niet af maar gaat die ergens haaks naar beneden of zo. Normaal gesproken, wanneer de afvoer netjes bochtjes maakt hoor je van dat kleine beetje stromende water niet zo heel veel.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 25-10-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Exigence Het vorige toilet hebben wij nooit gebruikt, ik weet wel dat de afvoerpijp van het toilet nu waarschijnlijk hoger hangt en dat hij deze opnieuw heeft moeten verbinden met de afvoer die eerst naar rechts loopt en dan via een pijp naar beneden.
Wat @sypie ook aangeeft is dan het meest waarschijnlijke: er is niet echt sprake van afschot maar er ‘stort’ eerst water echt een stukje naar beneden.

Ik wilde het toch even checken. Vrees zou nog een lek zijn, welke we in de badkamer dus hebben en opgelost moet worden. Dat het water er dus achter uitsijpelt nog voordat je doorspoelt en het op de oude tegelvloer terecht komt tussen de UP320 en onze nieuw (afgekitte) tegelvloer. Maar dan zou er al veel meer schade moeten zijn doordat er al meermaals is gespoeld.

Bedankt! Toilet is dus niet defect en hoeft ook niet retour, hehe.
Pagina: 1