Stereo receiver + speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Ik zoek een?
Stereo receiver, liefst met een phonostage erin. Daarnaast ben ik ook op zoek naar 2 boekenplank speakers die hier goed op aansluiten.

Wat is je budget?
Rond de 1200-1500€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het geluid van mijn draaitafel, tv, Nintendo Switch en streaming af te spelen.

Wat heb je zelf al gevonden?
In eerste instantie zat ik zelf te kijken naar de Marantz NR1200 icm een set Dali Oberon 1 speakers.

Links: https://www.iear.nl/product/marantz-nr1200-zilver-goud/

https://www.iear.nl/product/dali-oberon-1-eiken/

Echter, voor ongeveer hetzelfde budget heb ik ook de Denon DRA-800H stereo receiver icm een set Dali Oberon 3 speakers.

Links: https://www.iear.nl/product/denon-dra-800h-zilver/

https://www.iear.nl/product/dali-oberon-3-eiken/

De Denon receiver lijkt qua aansluitingen heel erg op de Marantz, en voelt voor mij als het goedkopere broertje. Maar de Oberon 3’s zijn dan weer de duurdere variant van de Oberon 1.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd wat hierin nu wijsheid is. Naar welke combinatie zou jullie voorkeur uitgaan? Of hebben jullie compleet andere suggesties voor me? Qua looks en formaat wil ik wel ongeveer in de buurt van die Dali speakers blijven.

Beste antwoord (via Flabsie op 27-10-2020 19:55)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je die moderne streamingmogelijkheden wilt, ga gewoon voor een home cinema receiver. Doen ook prima 2.0. Uitbreiden kan later evt altijd, maar is geenszins verplicht natuurlijk.

Met een budget van 1500 euro zou ik ca 900 in speakers stoppen en 600 in een receiver. Das prima te doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50
Heb je ook de reviews gelezen bij de receivers? De Marantz scoort lager, onder andere door de matige phono versterker met lage volumes als gevolg.

Aangezien je phono benoemd in je topicstart, zou ik dus niet voor deze Marantz gaan.

Verder zou de Oberon 3 mijn voorkeur hebben als je geen subwoofer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:46
Waarom zo dure versterker? In verhouding met speakers

Ik zo tweedehands proberen voor een subwoofer erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

Videopac

Rommelt wat aan.

Amdwarrior schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:40:

Tweedehands is een goed idee, maar waarom moet er een subwoofer bij?
Tweedehands versterker: https://www.marktplaats.n...92-kenwood-ka-1100-d.html
Wel laten reviseren, maar daar is de prijs ook naar.

[ Voor 24% gewijzigd door Videopac op 25-10-2020 07:47 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Nieuw: Marantz PM-6007 en KEF LS 50.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Amdwarrior schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:40:

Ik hoor graag wat een betere combinatie van versterker + speakers is :) Dit was in ieder geval wat ik kon vinden dat aan mijn eisen voldoet (2.1 stereo, voldoende HDMI in, alle moderne streamingmogelijkheden zoals Airplay, Spotify etc...)
LA-384 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:02:
Heb je ook de reviews gelezen bij de receivers? De Marantz scoort lager, onder andere door de matige phono versterker met lage volumes als gevolg.

Aangezien je phono benoemd in je topicstart, zou ik dus niet voor deze Marantz gaan.

Verder zou de Oberon 3 mijn voorkeur hebben als je geen subwoofer gaat gebruiken.
Ja dat las ik idd, ik vond het alleen lastig om zoiets te plaatsen (ben nog echt een beginner in audio&hifi). Ik gebruik nu bijvoorbeeld een 35€ preamp, dus ik kan me voorstellen dat zelfs deze Marantz een flink stuk beter presteert. Maar ik heb ook even in het Vinyl-topic gevraagd of iemand hier nog meer ervaring mee heeft!

Ik neig nu zelf ook ietsje meer naar de Denon + Oberon 3.
Videopac schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Tweedehands is een goed idee, maar waarom moet er een subwoofer bij?
Tweedehands versterker: https://www.marktplaats.n...92-kenwood-ka-1100-d.html
Wel laten reviseren, maar daar is de prijs ook naar.
Ik voel persoonlijk niet heel veel voor een 2dehands van Marktplaats, waarvan ik niet kan inschatten hoe goed het apparaat nog werkt, die sowieso gereviseerd moet worden EN die niet de verbindingen heeft waar ik naar op zoek ben.
Videopac schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:52:
Nieuw: Marantz PM-6007 en KEF LS 50.
Ik geloof dat die PM-6007 ook de streaming mogelijkheden mist, toch? Iig geen bluetooth. Het is voor mij bijvoorbeeld ook belangrijk dat mijn vriending gewoon via haar gsm muziek kan afspelen. Anders weet ik haar nooit te overtuigen van het nut van m'n nieuwe hobby :+

[ Voor 10% gewijzigd door Flabsie op 25-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Speakers zijn nog gevoelig onderwerp over wat de een goed vindt klinken zal andere juist misschien te fel of te warm klinken.

Echter is het wel zo dat gemiddelde home cinema set stuk minder zal klinken (Bose,Sony,LG) dan een zelf samengesteld systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Flabsie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Ik hoor graag wat een betere combinatie van versterker + speakers is :) Dit was in ieder geval wat ik kon vinden dat aan mijn eisen voldoet (2.1 stereo, voldoende HDMI in, alle moderne streamingmogelijkheden zoals Airplay, Spotify etc...)

[...]

Ja dat las ik idd, ik vond het alleen lastig om zoiets te plaatsen (ben nog echt een beginner in audio&hifi). Ik gebruik nu bijvoorbeeld een 35€ preamp, dus ik kan me voorstellen dat zelfs deze Marantz een flink stuk beter presteert. Maar ik heb ook even in het Vinyl-topic gevraagd of iemand hier nog meer ervaring mee heeft!

Ik neig nu zelf ook ietsje meer naar de Denon + Oberon 3.

[...]

Ik voel persoonlijk niet heel veel voor een 2dehands van Marktplaats, waarvan ik niet kan inschatten hoe goed het apparaat nog werkt, die sowieso gereviseerd moet worden EN die niet de verbindingen heeft waar ik naar op zoek ben.

[...]

Ik geloof dat die PM-6007 ook de streaming mogelijkheden mist, toch? Iig geen bluetooth. Het is voor mij bijvoorbeeld ook belangrijk dat mijn vriending gewoon via haar gsm muziek kan afspelen. Anders weet ik haar nooit te overtuigen van het nut van m'n nieuwe hobby :+
Duidelijk. NAD D 3020 V2?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je die moderne streamingmogelijkheden wilt, ga gewoon voor een home cinema receiver. Doen ook prima 2.0. Uitbreiden kan later evt altijd, maar is geenszins verplicht natuurlijk.

Met een budget van 1500 euro zou ik ca 900 in speakers stoppen en 600 in een receiver. Das prima te doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Flabsie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:39:
[...]
Tussen iets nieuws kopen in de winkel en tweedehands via marktplaats uit het jaar kruik wat ook nog gereviseerd melt worden zit nog heel wat andere keuze. Denk aan apparatuur van enkele jaren oud die niet gereviseerd hoeft te worden. Mocht je elektronica echt niet tweedehands willen kopen (waar ik in kan komen) dan zou ik toch zeker altijd naar tweedehands speakers kijken, dat krijg je echt niet zomaar kapot en met indien het wel kapot is is dat te horen. Tweedehands krijg je zo veel meer waar voor je geld.

Verder met wat hierboven al gezegd is: surround receiver met slechts twee speakers gaat ook zeker werken. Al heb ik het gevoel(!) dat er op een stereo versterker/receiver eerder een Phono In zal zitten dan op een surround receiver van dezelfde prijsklasse. Verder inderdaad meer geld aan speakers uitgeven dan aan de versterking, haal je veel meer mee in huis. Ik zou haast zeggen 900/1000 aan speakers en dan 500 aan versterking is niet verkeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 25-10-2020 13:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
FeaR schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Tussen iets nieuws kopen in de winkel en tweedehands via marktplaats uit het jaar kruik wat ook nog gereviseerd melt worden zit nog heel wat andere keuze. Denk aan apparatuur van enkele jaren oud die niet gereviseerd hoeft te worden. Mocht je elektronica echt niet tweedehands willen kopen (waar ik in kan komen) dan zou ik toch zeker altijd naar tweedehands speakers kijken, dat krijg je echt niet zomaar kapot en met indien het wel kapot is is dat te horen. Tweedehands krijg je zo veel meer waar voor je geld.
Ik verwoordde mezelf inderdaad verkeerd. Ik had het specifiek over de gelinkte receiver van Videopac. Ben absoluut niet tegen het kopen van een tweedehands item. Alleen heb ik dan altijd het idee dat je veel beter moet weten waar je op moet letten (wat betreft slijtage bv.) en zoals ik al zei, ik ken er zelf helemaal nog niet veel van..

Sta overigen wel open voor tweedehands suggesties hoor!
The Eagle schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:47:

Heb even zitten kijken, maar de instap klasse home cinema receivers die ik vond (bv. YAMAHA RX-V485) zitten ook al gauw aan €400, maar dan heb je geen phonostage dus moet je die er ook nog bij kopen. Dus dan lijkt het qua prijsverschil iig niet enorm veel uit te maken.

900/600 klinkt me in ieder geval wel als een mooie verdeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sorry, maar dat is niet waar. Zie bijvoorbeeld de Yamaha R-N602.
Ik zou persoonlijk geen geld uitgeven voor de versterking van meer dan 2 kanalen als ik gewoon stereo wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Met jou budget voor stereo zou ik zelf voor focal aria 906 of SVS ultra boekenplank speakers gaan.
Dan heb je nog 500 euro voor de versterker te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Goofy1978 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:08:
Met jou budget voor stereo zou ik zelf voor focal aria 906 of SVS ultra boekenplank speakers gaan.
Dan heb je nog 500 euro voor de versterker te kopen.
Goed advies inderdaad. Die Focals bij Omera gezien voor 898 euro. Samen met de Yamaha R-N602 à 589 euro ben je dan voor 1487 euro klaar, wellicht kan het nog wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Hier op Tweakers vraag en aanbod staat heel veel mooi spul

Ooit hier Rel quake subwoofer gekocht en doet het nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie

Je hebt me aan het twijfelen gebracht... :9

Voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Denon receiver is er ook deze Yamaha RX-S602: https://www.iear.nl/product/yamaha-rx-s602-wit/

Die heeft nog steeds voldoende aansluitingen voor wat ik van plan ben, het enige verschil is dat ik dan een dedicated phono preamp moet kopen.

De set-up zou er dan zo uit zien:
Yamaha RX-S602
B&W 606 S2 Anniversary Edition (750€ voor een set, wat me iets meer speling in het budget geeft om te investeren in een phono preamp)
Pro-Ject Phono Box S2

Ik vind het wel fijn om te weten dat ik dan een tijd later bv. een center speaker kan toevoegen, zonder dan alweer aan een nieuwe Receiver toe te zijn.

Hoor graag wat jullie van die combinatie vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vertel eerst eens wat je voor platenspeler hebt staan. Ik hoop dat dat een beetje een goede is? Heb zelf een Thorens TD160 en een phono preamp van Conrad iirc. Kreeg goede reviews, kostte drie tientjes. En is idd een prima ding, niet het idee dat ik iets mis.

Verder: qua receivers in jouw budgetklasse doen ze niet voor elkaar onder qua kwaliteit en kun je dus gewoon zoeken wat je qua opties en looks bet beste vind passen. Dat geldt zowel voor de stereo als de home cinema versies.

Out of the box optie: je platenspeler verkopen en eentje met ingebouwde phono preamp kopen. Of een tweedehands phono preamp, kan ook. Dat ding ligt meestal toch ergens achter de kast lijkt me.

Edit: wat me net nog te binnen schiet: bij vrijwel alle home cinema rceivers heb je de mogelijkheid om het reference level van een input te verhogen. Das handig als je een wat zachter klinkend signaal binnen krijgt. Kan bij een platenspeler wel eens van pas komen, zeker als je phono preamp geen regelbaar signaal heeft. Ik weet niet of een dergelijke functie inmiddels ook gemeengoed is bij stereo receivers.

[ Voor 39% gewijzigd door The Eagle op 25-10-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Ik heb nu een Pro-Ject Debut 3 met Ortofon OM20 stylus. Als Preamp heb ik een PDX010 die ongeveer in dezelfde prijsklasse als jouw Conrad ligt. Is die Phono Box S2 misschien overkill?

Goed om te horen van die receivers, thanks voor je hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:07
Flabsie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Je hebt me aan het twijfelen gebracht... :9

Die heeft nog steeds voldoende aansluitingen voor wat ik van plan ben, het enige verschil is dat ik dan een dedicated phono preamp moet kopen.

De set-up zou er dan zo uit zien:
Yamaha RX-S602
B&W 606 S2 Anniversary Edition (750€ voor een set, wat me iets meer speling in het budget geeft om te investeren in een phono preamp)
Pro-Ject Phono Box S2

Hoor graag wat jullie van die combinatie vinden!
@The Eagle heeft gelijk qua versterker. Lekker voor een AV receiver gaan. Geniet je van alle technologische audio, video en streaming opties, maar voor vaak veel minder geld dan een dedicated stereo versterker die vaak veel minder kan. Wat mij betreft ook een fabeltje dat een stereo versterker beter klinkt dan een AV receiver. Als ik muziek luister gebruik ik veelal de pure direct modus + sub. Dat zou voor elke receiver/versterker hetzelfde moeten klinken omdat de receiver het signaal ongemoeid laat.

Waarom kies je voor deze B&W speakers? Luistersessie gehad? Zo nee, wel gaan plannen. Speakers moet je niet zomaar op basis van (een bekend) merk kopen. Daarnaast doe je er ook goed aan om je in de toekomst te oriënteren op een subwoofer.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Amdwarrior schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:47:
Hier op Tweakers vraag en aanbod staat heel veel mooi spul

Ooit hier Rel quake subwoofer gekocht en doet het nog steeds
De REL Quake is antiek, doet hij het nog, is de conus nog niet versleten? Dat is een bekend probleem van de Quake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Gadget Freak schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

De REL Quake is antiek, doet hij het nog, is de conus nog niet versleten? Dat is een bekend probleem van de Quake.
Nee misschien verbeterde versie die ik heb :)

REL Quake II actieve subwoofer

Wil ooit upgraden naar Svs O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
@Amdwarrior
Aha, de Quake II is inderdaad de verbeterde versie! Heeft ook meer power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Flabsie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:22:
Ik heb nu een Pro-Ject Debut 3 met Ortofon OM20 stylus. Als Preamp heb ik een PDX010 die ongeveer in dezelfde prijsklasse als jouw Conrad ligt. Is die Phono Box S2 misschien overkill?

Goed om te horen van die receivers, thanks voor je hulp alvast!
Als je nu al een preamp hebt zou ik die lekker houden. Meest bepalend voor je geluid zijn toch je speakers, en die krijgen nu een flinke upgrade. Je gaat allerlei dingen anders horen.
Als je dan eenmaal gewend bent aan het nieuwe geluid, kun je alsnog experimenteren met een duurdere preamp. Dan kun je iig ook echt merken of het verschil maakt of niet. Al zou ik niet heel veel verschil verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Hulleman schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:30:
[...]

@The Eagle heeft gelijk qua versterker. Lekker voor een AV receiver gaan. Geniet je van alle technologische audio, video en streaming opties, maar voor vaak veel minder geld dan een dedicated stereo versterker die vaak veel minder kan. Wat mij betreft ook een fabeltje dat een stereo versterker beter klinkt dan een AV receiver. Als ik muziek luister gebruik ik veelal de pure direct modus + sub. Dat zou voor elke receiver/versterker hetzelfde moeten klinken omdat de receiver het signaal ongemoeid laat.

Waarom kies je voor deze B&W speakers? Luistersessie gehad? Zo nee, wel gaan plannen. Speakers moet je niet zomaar op basis van (een bekend) merk kopen. Daarnaast doe je er ook goed aan om je in de toekomst te oriënteren op een subwoofer.
Ik heb die speakers nu gekozen op basis van algemene reviews en wat ik erover heb gelezen online. Ik zou maar wat graag eens gaan luisteren, maar ik woon zelf sinds kort in België (regio Gent) en heb hier nog geen HiFi zaak gevonden die dezelfde producten aanbiedt om te testen. Nederland mogen we uberhaupt niet in als ik de laatste maatregelen goed begrepen heb :o

Ik vind het ook wel weer een beetje kut (voor de webwinkel) om 3 sets speakers te bestellen en er dan 2 terug te sturen. Of moet ik me daar niet te druk om maken?
The Eagle schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Als je nu al een preamp hebt zou ik die lekker houden. Meest bepalend voor je geluid zijn toch je speakers, en die krijgen nu een flinke upgrade. Je gaat allerlei dingen anders horen.
Als je dan eenmaal gewend bent aan het nieuwe geluid, kun je alsnog experimenteren met een duurdere preamp. Dan kun je iig ook echt merken of het verschil maakt of niet. Al zou ik niet heel veel verschil verwachten.
Duidelijk, en je hebt natuurlijk gelijk. _/-\o_ Het is waarschijnlijk ook gewoon leuker als je het eindresultaat component per component beter hoort worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:07
Flabsie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:21:
Ik heb die speakers nu gekozen op basis van algemene reviews en wat ik erover heb gelezen online. Ik zou maar wat graag eens gaan luisteren, maar ik woon zelf sinds kort in België (regio Gent) en heb hier nog geen HiFi zaak gevonden die dezelfde producten aanbiedt om te testen. Nederland mogen we uberhaupt niet in als ik de laatste maatregelen goed begrepen heb :o

Ik vind het ook wel weer een beetje kut (voor de webwinkel) om 3 sets speakers te bestellen en er dan 2 terug te sturen. Of moet ik me daar niet te druk om maken?
Je kunt het een hifizaak natuurlijk voorleggen of ze aan een luistersessie bij jou thuis willen meewerken door meerdere speakers op te sturen. Maar Gent moet vast een goede hifizaak hebben ;)

Heel persoonlijk vind ik B&W, vooral de instapmodellen, behoorlijk overrated en veel te duur voor de speaker die je er voor krijgt. Ik heb de B&W CM9 S2 beluisterd (de 704 is hier volgens mij de opvolger van), maar dat was echt niet mijn ding. Het is een heel ingetogen speaker die bijna klinkt alsof er iemand tegen je praat met 3 mondkapjes voor de mond. Puur persoonlijk natuurlijk, maar B&W heeft wel een bepaalde sound die je moet liggen. Is natuurlijk niet anders dan met de Focal waar ik uiteindelijk voor ben gegaan. Op basis van reviews was ik overtuigd dat ik een Dali Opticon 6 moest kopen, maar vond de Focal Aria 926 een stuk mooier klinken. Luisteren is gewoon belangrijk.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Iedereen enorm bedankt voor het gegeven advies!

Ik heb voor nu besloten om de Yamaha Receiver te nemen, zodat ik toch nog uitbreid-mogelijkheden heb mocht ik er ooit aan toe zijn.

Qua speakers zowel de Oberon 3's als de B&W 606 S2 besteld. Even zelf luisteren + vergelijken om te zien welke ik zelf het tofste vind. Ook gekeken naar de eerder genoemde Focal's en SVS bookshelfs, maar die lagen eigenlijk al boven wat ik wilde uitgeven (heb mezelf beloofd rustig te beginnen :) ) en de vrouw des huizes wees me erop dat ze nogal uit de toon zouden vallen bij de rest van het interieur...

Los daarvan: ik had ook even bij de experts van iEar gevraagd wat hun mening was over de gecombineerde items. Daar kwam niet veel nuttigs uit: alles was prima, heel goed gekozen, de dure preamp zou zeker geen overkill zijn in deze fase van het proces en er waren ook geen alternatieve speaker mogelijkheden. Weet ook niet wat ik had verwacht, maar goed.. :+
Pagina: 1