PCIE3 X1 sata controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Ik heb een ietwat oudere PC die ik wil omtoveren tot ZFS backup systeem (Linux). Er zitten nog twee PCIE-3 X1 sloten in die ik wil gebruiken voor extra SATA controller. De vier van het moederbord zijn al bezet (4 x 4TB disken). De twee toe te voegen SATA sloten zijn voor SATA SSD's (die als cache/ write log mogen fungeren).
Deze controllers moeten simpele zijn (geen raid) en ik wil de maximala 500MB/sec per SSD disk kunnen gebruiken.
Ik vind alleen PCIE 2 controllers, die zover ik begrijp beperkt zijn tot 500MB/sec totaal... Mijn hoop is PCIE van de derde generatie. Zijn deze er wel?

Eventueel nvme controller (PCIE-3) zijn ook prima (ik begrijp dat ik dan waarschijnlijk niet de full speed van nvme gebruiken kan, maar ben dan wel moderner met oog op eventueel hergebruik).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
Kun je niet gewoon de normale harde schijven omprikken naar de PCIe controller en de onboard SATA poorten voor de SSD's gebruiken. Of zijn die ook niet 6 Gbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
Zoek je deze misschien https://tweakers.net/pric...orm-factor/specificaties/
En anders koop je twee PCIE 2 controllers, met elk 1 SSD er op.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Wat voor pc heb je? Moederbord, cpu, gpu en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Het is een moederbord van Gigabyte, GA-B85M-D2V, een Intel I3, 16 GB ram, 4 6Gbit SATA + 2 3Gbit SATA.
De aanwezige graphics card gaat er uit, omdat deze voor een ZFS appliance niet noodzakelijk is.
Dit ding draait momenteel Mac OSX Catalina.
Ik vond het idee van Nielson zo voor de hand liggend dat ik het mezelf bijna kwalijk neem daar niet opgekomen te zijn... De handleiding van dit moederbord lezend zie ik dat beide PCIE X1 sloten ook van v2.0 zijn ipv v3.0. De hierboven aangehaalde controller zou dus heel goed mogelijk moeten zijn.
De belangrijkste les voor vandaag: kijk eerst in de spiegel voordat je iemand de RTFM hint geeft :)

Dit bordje (en de rest) heeft nog de mogelijkheid om wat diskjes toe te voegen en later mogelijk door te stomen naar 10G netwerk verbinding. Nu eerst eens zien of de 84 euro prijs bij Amazon voor een Crucial MX500 1TB nog loopt. Dit kan een prima read cache worden. Ik heb nog een 500GB liggen voor de write cache.

Dank voor de adviezen en het meedenken!