[Python] 'pip' is not defined

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 16:42
Waarom werkt pip niet in mijn opdrachtprompt of andere terminal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3de3eMdrFa2WY_yjXk4a8c0Z_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/odbcaL4qKWCGLLLVKCNbbt0w.jpg?f=user_large

Recentelijk heb ik Conda geinstalleerd voor een machine learning cursus, hiervoor heb ik python 3.8 gedeinstalleerd omdat ik een waarschuwing kreeg bij de installatie van Conda.

1. Ik heb Python 3.9 geinstalleerd (2x), daarbij heb ik add 'Python 3.9 to PATH aangevinkt' en gewoon de standaard installatie gedaan.
Echter in opdrachtprompt ziet het met: pip --version, pip nog steeds niet.
2. Ik heb de PATH van pip en python via omgevingsvariabelen toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgkCFQfJEUtqdIDBz0hVUmfAZlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5jKVT7SveQhQgylfPrLrrtWc.jpg?f=user_large
Na dit gedaan te hebben leek pip install Pillow te werken.

Een uur later wil ik opencv installeren via pip, maar krijg ik: SyntaxError: invalid syntax. Ook met pip --version krijg ik pip is not defined.
3. Ik heb de computer opnieuw opgestart
4. met echo %PATH% krijg ik dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMjDQiLO4V-LDAL0h_uZiYzBCT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Xmvvzxm6pHgDBMn16oCPvJI.jpg?f=fotoalbum_large Het staat er 2x in misschien dat dit niet hoort?

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je gaat nu eerst python in. Je moet gelijk pip typen achter je "C:\Users\Matthijs>".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Start eens de anaconda prompt die je hopelijk ook hebt gekregen in plaats van de command prompt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
Daos schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:38:
Je gaat nu eerst python in. Je moet gelijk pip typen achter je "C:\Users\Matthijs>".
Ik zou zweren dat ik dit een aantal keer gedaan had, maar hij herkent nu wel pip. Bedankt. Echter als ik opencv wil installeren krijg ik een hele lange error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWnFv6uHI4v5I1LoAmnz1PvdYQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6e07FSYUj4GfdhrT5NpFpzh.jpg?f=fotoalbum_large
pedorus schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:14:
Start eens de anaconda prompt die je hopelijk ook hebt gekregen in plaats van de command prompt.
Dit werkt, hij geeft de versie van pip aan. Als ik bijvoorbeeld opencv wil installeren geeft hij aan: Requirement already satisfied: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYXD1ShXonHCAvY2jPjuuApp4Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on1WeTJHOxtUQxzgV154wMj2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is echter een andere python ofzo? Het staat namelijk in een andere map.
Normaal werk ik met pycharm en ik wil graag dat hij OpenCV herkent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkhg9j7Y6gH7LBipyn2yIXmREis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/by61DUa17IMsDzCLu6u4v0FL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Maveryth schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Ik zou zweren dat ik dit een aantal keer gedaan had, maar hij herkent nu wel pip. Bedankt. Echter als ik opencv wil installeren krijg ik een hele lange error:
[Afbeelding]
Begin alsjeblieft eens met de foutmelding gewoon als tekst te posten i.p.v. als screenshot. Zo hebben zoekmachines er ook nog iets aan (al eens geprobeerd trouwens? ;) ) en kunnen wij 't misschien nog lezen ook.

Verder mis ik hier sowieso nogal wat eigen inzet; we verwachten dat hier wel (zie ook onze quickstart.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
RobIII schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:22:
[...]

Begin alsjeblieft eens met de foutmelding gewoon als tekst te posten i.p.v. als screenshot. Zo hebben zoekmachines er ook nog iets aan (al eens geprobeerd trouwens? ;) ) en kunnen wij 't misschien nog lezen ook.

Verder mis ik hier sowieso nogal wat eigen inzet; we verwachten dat hier wel (zie ook onze quickstart.
OK foutmeldingen zal ik gewoon als tekst posten, ik dacht dat dit misschien handiger was.
Ja ik ben al een paar uur bezig met zoeken wat het probleem is. Daarnaast vond ik zelf dat mijn eigen inzet wel vrij OK was. 1. Ik geef aan wat mijn vraag is, echter lijk ik nu op een andere vraag te stuiten. 2. Ik geef aan waar ik denk dat het mee te maken heeft, namelijk Conda. 3. ik geef aan wat ik geprobeerd heb.

Ik denk overigens dat ik het probleem nu opgelost heb. Plaats zo de oplossing wel, ik ga nu eerst koken. Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth

Oplossing *grotendeels

Na eerst Python verwijderd te hebben, wordt bij het installeren van MiniConda automatisch Python ook op de pc geinstalleerd . Dit staat bij mij dan op:
C:\Users\Matthijs\miniconda3

Python (met Pip) is dus naar een andere locatie verplaatst en ik hoefde dus niet nog een keer python te installeren.
Echter omdat Python eerst bij mij op een andere locatie zat moet ik wel met Pycharm verwijzen naar de juiste interpreter: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIlbvq6bKr_WzmsWoS0l3Uo7Qxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w264EyrMeHRlAptaNRx6cRhg.jpg?f=fotoalbum_large

Via de Anaconda Prompt kan ik gewoon 'pip --version' en 'pip install <package>' doen. Nu werken mijn oudere geschreven programma's met pycharm weer.

Via de Opdrachtprompt echter nog niet. Ook niet nadat ik de PATH heb aangegeven in omgevingsvariabelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDfb0AkSDMEDfp2oZlXVgqnMiG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oydcID0cFlRMqUkYw7eYvEHO.jpg?f=user_large

Dit is opzich niet heel erg aangezien Anaconda prompt werkt, maar zou wel graag willen weten hoe ik nog via de opdrachtprompt pip kan gebruiken.Iemand die dit weet?

[ Voor 10% gewijzigd door Maveryth op 24-10-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:56
Moet je je command prompt niet gewoon als administrator runnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 17:01
Let erop dat "pip install" niet de veiligste methode is om packages te installeren.

Zeker als je meerdere Python installaties en/of omgevingen hebt. Als pip niet in de huidige (conda) omgeving gevonden wordt, val je vaak terug op de OS installatie. Dan installeer je het package dus in een compleet andere installatie...

Veiliger is "python -m pip install", dan zoekt ie de pip module tenminste in de huidige omgeving of geeft ie een foutmelding. Met conda kun je eenvoudig conda install pip doen als de pip module niet gevonden wordt.

Verder is het pad naar pip bij Anaconda / Miniconda afhankelijk van de actieve omgeving. Dus dat kun je niet even zelf hard coden. Voorbeeld output van "where pip" commando:

Conda base environment:
C:\Users\Morrar\Anaconda3\Scripts\pip.exe

Conda jupyter environment:
C:\Users\Morrar\Anaconda3\envs\jupyter\Scripts\pip.exe

Tot slot kun je natuurlijk ook gewoon "conda install" doen als het package daar beschikbaar is (in de versie die je zoekt). Op Windows is conda / conda-forge sowieso wel handig, omdat je packages niet / moeilijk van source kunt builden (of alleen met veel gedoe). Dan is binair distributie wel zo handig.

[ Voor 46% gewijzigd door Morrar op 24-10-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
MrSenne schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:05:
Moet je je command prompt niet gewoon als administrator runnen?
Heb ik gedaan, zelfde resultaat: C:\WINDOWS\system32>pip --version
'pip' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.
Morrar schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:28:
Let erop dat "pip install" niet de veiligste methode is om packages te installeren.

Zeker als je meerdere Python installaties en/of omgevingen hebt. Als pip niet in de huidige (conda) omgeving gevonden wordt, val je vaak terug op de OS installatie. Dan installeer je het package dus in een compleet andere installatie...

Veiliger is "python -m pip install", dan zoekt ie de pip module tenminste in de huidige omgeving of geeft ie een foutmelding. Met conda kun je eenvoudig conda install pip doen als de pip module niet gevonden wordt.

Verder is het pad naar pip bij Anaconda / Miniconda afhankelijk van de actieve omgeving. Dus dat kun je niet even zelf hard coden. Voorbeeld output van "where pip" commando:

Conda base environment:
C:\Users\Morrar\Anaconda3\Scripts\pip.exe

Conda jupyter environment:
C:\Users\Morrar\Anaconda3\envs\jupyter\Scripts\pip.exe
Dit verklaart een aantal dingen en maakt het plaatje voor mij wat duidelijker, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maveryth
OK, ik heb weer opnieuw de path ingesteld en nu doet hij het wel met de opdrachtprompt:
C:\Users\Matthijs>pip --version
pip 20.0.2 from C:\Users\Matthijs\miniconda3\lib\site-packages\pip (python 3.8)

Ik kan geen spelfout ofzo vinden in mijn vorige path en begrijp niet helemaal waarom die het nu wel doet. Maar het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Je moet je anaconda nog wel activeren he? Conda activate nog iets.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1