Aansluitpunt telefoonlijn en Cat6(a)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
In mijn appartement komt in de woonkamer de KPN lijn binnen waarover we ADSL hebben. Het aansluitpunt ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg9y22ortV5uCsJL-MaeHRx71Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTuKEr3eIQfmuanVDLLHNN2A.jpg?f=fotoalbum_large

Bij dit punt komt op de onderste helft de telefoonlijn binnen. De bovenste helft is momenteel loos. Vanuit hier loopt er echter een kabel naar boven (oude telefoonlijn) die momenteel ongebruikt is. Graag wil ik deze vervangen door een Cat6(a) kabel om ook op de bovenverdieping bekapeld internet te krijgen.

De vraag waar ik tegenaan loop is: hoe werk ik dit bij dit aansluitpunt netjes af en wat heb ik daarvoor precies nodig?

Ik heb geen inbouwmateriaal kunnen vinden om een Cat6(a) aansluitpunt in de bovenste helft te zetten, maar dit zou wel de makkelijkste optie zijn.
Een andere optie zou zijn om het hele aansluitpunt te vervangen en ook de rj11 aansluiting opnieuw te doen, echter heb ik ook hiervoor nog geen passende inbouw contactdoos kunnen vinden die zowel rj11 als rj45 aansluitingen ondersteunt en een vergelijkbare hoogte heeft.
Het plaatje voor de bovenste helft dat ik er voor de foto heb afgehaald is helemaal dicht en kan dus niet worden gebruikt om de rj45 connector in te maken zonder dat het een lelijke oplossing wordt.

Mocht er nog meer informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Beste antwoord (via patrick.k op 27-10-2020 21:39)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Illusion

(the art of)

Als je de buis naar boven wilt gebruiken, dan kan je ook een gaatje achter de afdekplaat boren, en vlak erboven/naast een opbouwdoosje zetten. Die heb je ook met de aansluitingen naar beneden, en dan steekt het helemaal niet zover uit.
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-opbouw.html

Heb je netjes je ISRA origineel gehouden. En het werkt beter dan powerline.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Een andere optie zou zijn om het hele aansluitpunt te vervangen en ook de rj11 aansluiting opnieuw te doen, echter heb ik ook hiervoor nog geen passende inbouw contactdoos kunnen vinden die zowel rj11 als rj45 aansluitingen ondersteunt en een vergelijkbare hoogte heeft.Mocht er nog meer informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.
Een dubbele RJ45 kan ook, dan prik je de RJ11 precies in het midden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Een dubbele RJ45 kan ook, dan prik je de RJ11 precies in het midden.
Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt. Dat zou al wat meer opties moeten geven. Het enige niet standaard eraan zou dan nog zijn dat het aansluitpunt twee maal de hoogte heeft van de meeste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

patrick.k schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:29:
[...] Het enige niet standaard eraan zou dan nog zijn dat het aansluitpunt twee maal de hoogte heeft van de meeste opties.
Daar heb je toch blindplaatjes voor?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
patrick.k schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:38:
Een andere optie zou zijn om het hele aansluitpunt te vervangen en ook de rj11 aansluiting opnieuw te doen..
Als dit het officiële KPN aansluitpunt voor je woning is dan mag je daar waarschijnlijk zelf niets aan doen, behalve een kabeltje inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Zoals @Nielson zegt, hij was me voor.
Het IS/RA punt is eigendom van KPN Netwerk, je mag er niet aankomen.
Als je het toch doet (je zou niet de eerste zijn) en je krijgt na verloop van tijd vage klachten (instabiele lijn bijvoorbeeld, je zou niet de eerste zijn) heb je een probleem.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Niet online
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is wel een goed punt. Misschien dan toch naar een andere oplossing kijken om op de bovenverdieping bekabeld internet te krijgen zoals via het stroomnet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Illusion

(the art of)

Als je de buis naar boven wilt gebruiken, dan kan je ook een gaatje achter de afdekplaat boren, en vlak erboven/naast een opbouwdoosje zetten. Die heb je ook met de aansluitingen naar beneden, en dan steekt het helemaal niet zover uit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Je kunt in dat bovenste deel toch gewoon standaard RJ45 plaat monteren.
Zo te zien past een peha wel.
Als je die daar netjes monteert maakt KPN zich daar echt niet druk over.
Die maken pas problemen als je stroring op hun netwerk veroorzaakt, maar dit is gewoon je huisinstallatie.

Dus koop een Cat6 kabel (geen 6a) maakt die aan de bestaande kabel vast en trek hem erdoor.
Boven ook netjes op een doos afmonteren.

https://www.elektrototaal...0qVu7x427IshoCN8AQAvD_BwE

https://www.elektrototaal...t-datacontactdoos-4171208

[ Voor 55% gewijzigd door Ben(V) op 24-10-2020 17:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zo'n dingetje kopen gat in het blind plaatje maken (netjes aftapen/afteken en met een mes eruit snijden) en dan een keystone erin zetten.

En anders die hele plaat eraf schroeven en dan aan de onderkant 1 van de 2 uitsparingen eruit knippen en de kabel daar doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Niet online
Bedankt voor alle suggesties!
Illusion schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:52:

Dit lijkt me inderdaad een nette optie waarbij zeker niks mis kan gaan met het ISRA punt zelf.
Ben(V) schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:52:
Je kunt in dat bovenste deel toch gewoon standaard RJ45 plaat monteren.
Zo te zien past een peha wel.
Als je die daar netjes monteert maakt KPN zich daar echt niet druk over.
Die maken pas problemen als je stroring op hun netwerk veroorzaakt, maar dit is gewoon je huisinstallatie.

Dus koop een Cat6 kabel (geen 6a) maakt die aan de bestaande kabel vast en trek hem erdoor.
Boven ook netjes op een doos afmonteren.

https://www.elektrototaal...0qVu7x427IshoCN8AQAvD_BwE

https://www.elektrototaal...t-datacontactdoos-4171208
Ik had zelf nog niets gevonden dat leek te passen op de bovenste helft, maar dit lijkt inderdaad wel te passen en zou het makkelijkst zijn om te monteren. Ik denk dat ik dit ga proberen, en, mocht het niet passen de opbouwdoos erboven maak.
Jan-man schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:06:
Zo'n dingetje kopen gat in het blind plaatje maken (netjes aftapen/afteken en met een mes eruit snijden) en dan een keystone erin zetten.

En anders die hele plaat eraf schroeven en dan aan de onderkant 1 van de 2 uitsparingen eruit knippen en de kabel daar doorvoeren.
Zou zeker passend gemaakt moeten kunnen worden, maar mocht het toch niet goed uitpakken, dan is deze wel het lastigst ongedaan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Niet online
Update: helaas paste de datacontactdoos niet in de KPN doos beneden door de rails die daarvoor in de weg zat. Het gaat dus toch de oplossing worden met een opbouwdoos boven het KPN punt.

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1