Hoge piep uit elektronica verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Thuis heb ik een aantal apparaten die een vervelende hoge piep produceren.

Het betreft o.a.:
  • TFT TV
  • TFT Beeldscherm
De TFT monitor produceert een piep die varieert in toonhoogte naargelang het beeld veranderd. Als de monitor stand-by staat of het scherm op zwart is er niets aan de hand. Bij de meeste beelden is het geluid verwaarloosbaar of niet storend maar bij sommige beelden is er een hoge harde intense piep.

Mijn 32" TV is al behoorlijk op leeftijd maar werkt nog steeds. Helaas produceert deze sinds enkele maanden ook een harde piep. Deze piep is echter continu waarneembaar en heeft een vaste frequentie. Het geluid gaat ook niet weg als de TV uitgeschakeld wordt. Alleen door de voedingskabel te ontkoppelen verdwijnt het geluid na ongeveer 5 seconden.

Ik heb niet zo veel verstand van elektronica maar ik vermoed dat beide veroorzaakt worden in de elektronische schakelingen?
Het TFT beeldscherm zal vermoedelijk coil whine zijn maar wat is de oorzaak van de fluitende TV?
Capacitor squeal zal niet maanden lang een constante fluit kunnen produceren toch?

Kan ik iets doen om de TV weer stiller te krijgen? Zou het plaatsen van een ferrietkern op de voedingskabel kunnen helpen? (ik verwacht van niet maar ik vraag het toch maar)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat je TV ook fluit wegens coil whine.
Ergens in het voedings gedeelte, dat gebruikt wordt om stand-by te faciliteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan ook door een rotte condensator komen die meer rotzooi op de voedingslijn geeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Of keramische condensatoren, die vertonen ook piezo elektrische effecten. Ik had een moederbordje wat daar behoorlijk last van had.
Capacitor squeal dus. En ja, dat gaat niet vanzelf over. Dat moederbordje was nieuw en heeft dat zijn hele leven volgehouden.

Bij de TV kan het inderdaad een rotte elco zijn, zeker als het een oudje is.

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 24-10-2020 18:41 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Bedankt voor de reacties. Er is dus eigenlijk niets aan te doen om het te voorkomen bij aanschaf van nieuwe apparatuur of verhelpen bij bestaande apperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:15
HyperH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:01:
Bedankt voor de reacties. Er is dus eigenlijk niets aan te doen om het te voorkomen bij aanschaf van nieuwe apparatuur of verhelpen bij bestaande apperatuur?
Jawel, onderdeel (eico, condensator etc) zoeken en vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Als je vind dat het een spoel is wil de spoeldraden vastlijmen nog wel eens helpen.
Dit kan met een druppeltje secondelijm of nagellak.
Pagina: 1