Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Advies gevraagd] 2-onder-1 kap uit 1987 verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 21:09
Mijn moeder gaat begin volgend jaar verhuizen naar een "senioren"-woning, een 2-onder-1 kap uit 1987. De woning bestaat uit 1 slaapkamer met overloop boven, en 1 slaapkamer, badkamer, woon/eetkamer beneden. Door de overwaarde van haar huidige woning en wat spaargeld zijn we aan het kijken hoe we het huis duurzamer (gasloos?) - en de energierekening lager - kunnen krijgen.

Huidige staat
- Niet na geïsoleerd, maar vanaf de bouw (1987) is er vloer/dak/spouw isolatie aanwezig.
- Centrale verwarming met CV ketel uit 2006
- Houten kozijnen met dubbelglas
- Jaarverbruik ± 1300KWh en 1000m3 gas

Op dit moment heb ik een offerte liggen van netto €17.300 (na subsidie WP en btw van ZP terug) voor;
- ATAG Warmtepomp incl. 80L boiler
- Vloerverwarming beneden (Uponor minitec)
- 14x Tongwei 350WP Zonnepanelen (te plaatsen op zuid)
- Nieuwe meterkast

Zelf twijfel ik of deze investering de woning waard is, en of de warmtepomp de woning voldoende kan verwarmen. Wellicht moeten we de woning beter isoleren om de warmtepomp beter z'n werk te laten doen. De kosten voor extra isolatie heb ik geen inschatting van.

Wat zijn dingen om nog rekening mee te houden, of wat zijn mooie alternatieven? Alvast dank voor het meedenken! _/-\o_

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Begin eerst maar eens met isoleren: muren, dak, vloer.

Dan heb je een inschatting hoeveel verbruik je moeder daadwerkelijk nodig heeft en kan je daar beter op inspelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bestaandewoningbouw.nl/wp-content/uploads/2011/12/Minimumisolatie-eisen-voor-de-sociale-woningbouw.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 24-10-2020 13:55 ]

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 21:09
Ja, ik denk dat we daar eerst mee gaan starten. Nu kunnen we natuurlijk de vloerverwarming wel direct met de verbouwing laten doen (beetje lastig om dat achteraf te doen). Moeten we dan nog ergens rekening mee houden i.v.m. de mogelijke latere aansluiting op een ander verwarmingssysteem?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thomas20 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:18:
Ja, ik denk dat we daar eerst mee gaan starten. Nu kunnen we natuurlijk de vloerverwarming wel direct met de verbouwing laten doen (beetje lastig om dat achteraf te doen). Moeten we dan nog ergens rekening mee houden i.v.m. de mogelijke latere aansluiting op een ander verwarmingssysteem?
Vloerverwarming kan je inderdaad beter gelijk laten doen, het enige wat verschilt is de verdeler. Bij CV (hoogtemperatuur) is dit een gesloten verdeler met pomp en bij laag temperatuur verwarming vaak een pomploze open verdeler.

Bij een warmtepomp kan je vaak ook koelen, dan is een kunstof composiet verdeler vaak gebruikt omdat deze geen last heeft van condens.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enig idee hoe warm de woning in de zomer wordt? Het laten plaatsen van airconditioning is geen gek idee, zeker voor iemand op leeftijd. Dan zou je de slaapkamers kunnen verwarmen en koelen en de woonkamer enkel koelen met airconditioning. Verwarming van de woonkamer regel je dan met vloerverwarming via een warmtepomp waarmee je ook gelijk het SWW regelt. Badkamer kan je van vloerverwarming voorzien maar wellicht interessanter om daar met infrarood te verwarmen gezien je daar doorgaans slechts korte tijd bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Zijn de dakpannen nog goed? Ga je eventuele dakisolatie van binnenuit of van buitenaf aanbrengen? Als van buitenaf is uitgesloten zou ik als eerste stap inderdaad die 14 zonnepanelen leggen, vloerverwarming aan laten leggen en dan nog even een jaartje aankijken (dat houdt die ketel vast wel uit).
Vooral voor iemand op leeftijd airco aanleggen, ook al denkt ze dat ze het niet nodig heeft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1