Mijn moeder gaat begin volgend jaar verhuizen naar een "senioren"-woning, een 2-onder-1 kap uit 1987. De woning bestaat uit 1 slaapkamer met overloop boven, en 1 slaapkamer, badkamer, woon/eetkamer beneden. Door de overwaarde van haar huidige woning en wat spaargeld zijn we aan het kijken hoe we het huis duurzamer (gasloos?) - en de energierekening lager - kunnen krijgen.
Huidige staat
- Niet na geïsoleerd, maar vanaf de bouw (1987) is er vloer/dak/spouw isolatie aanwezig.
- Centrale verwarming met CV ketel uit 2006
- Houten kozijnen met dubbelglas
- Jaarverbruik ± 1300KWh en 1000m3 gas
Op dit moment heb ik een offerte liggen van netto €17.300 (na subsidie WP en btw van ZP terug) voor;
- ATAG Warmtepomp incl. 80L boiler
- Vloerverwarming beneden (Uponor minitec)
- 14x Tongwei 350WP Zonnepanelen (te plaatsen op zuid)
- Nieuwe meterkast
Zelf twijfel ik of deze investering de woning waard is, en of de warmtepomp de woning voldoende kan verwarmen. Wellicht moeten we de woning beter isoleren om de warmtepomp beter z'n werk te laten doen. De kosten voor extra isolatie heb ik geen inschatting van.
Wat zijn dingen om nog rekening mee te houden, of wat zijn mooie alternatieven? Alvast dank voor het meedenken!
Huidige staat
- Niet na geïsoleerd, maar vanaf de bouw (1987) is er vloer/dak/spouw isolatie aanwezig.
- Centrale verwarming met CV ketel uit 2006
- Houten kozijnen met dubbelglas
- Jaarverbruik ± 1300KWh en 1000m3 gas
Op dit moment heb ik een offerte liggen van netto €17.300 (na subsidie WP en btw van ZP terug) voor;
- ATAG Warmtepomp incl. 80L boiler
- Vloerverwarming beneden (Uponor minitec)
- 14x Tongwei 350WP Zonnepanelen (te plaatsen op zuid)
- Nieuwe meterkast
Zelf twijfel ik of deze investering de woning waard is, en of de warmtepomp de woning voldoende kan verwarmen. Wellicht moeten we de woning beter isoleren om de warmtepomp beter z'n werk te laten doen. De kosten voor extra isolatie heb ik geen inschatting van.
Wat zijn dingen om nog rekening mee te houden, of wat zijn mooie alternatieven? Alvast dank voor het meedenken!