Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ooit, beetje in een opwelling, een Samsung UE55NU7100 gekocht, ik dacht een betaalbare 4K HDR TV. Maar de aankoop is een beetje teleurstellend. Ik heb momenteel HDR uitgeschakeld, omdat met HDR aan de lichtopbrengst zo slecht is dat je amper fatsoenlijk TV kunt kijken.

Maar omdat HDR meer in opmars is, en mijn nieuwe iPhone 12 daar ook mee kan filmen wilde ik me toch weer eens verdiepen in een nieuwe HDR tv. Liefst met wél voldoende lichtopbrengst.
En hopelijk ook minder irritaties. Ik kan me herinneren dat de Samsung met licht en donker een soort vertraagde licht aanpassing had: als een donkere scene starte, dan zag je een seconden later het licht gepast worden. Heel irritant.

Ik zoek een?
Ik zoek dus een nieuwe 55" TV. Een 65" was nog toffer geweest, maar past niet in het budget.

Wat is je budget?
Rond de 1200 euro. Met daarbij natuurlijk wel de kantekening dat als een veel betere TV een beetje duurder is dat het overwegen waard is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De TV hoeft zelf vrij weinig te kunnen, ik gebruik alleen mijn Apple TV. Dus goede CEC is voldoende. In theorie kan ik mijn Dreamscreen overhevelen maar als de TV een Philips is met Ambilight dan heeft dat helemaal de voorkeur. 4K HDR voor eigen video's, Plex en streaming is dus belangrijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Iemand tipte me deze Philips 55oled854

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik heb de Philips 65OLED854, uiterst tevreden erover😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
stevenleemans schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:24:
Ik heb de Philips 65OLED854, uiterst tevreden erover😀.
Dat is fijn. En je kunt in schemering (of zelfs overdag) prima 4K HDR content kijken zonder het idee te hebben dat je een gordijn dicht moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Wij hebben een raam schuin tegenover de tv (wel geen direct zonlicht dat in de tv schijnt), en daar hebben we geen last van hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor HDR heb je een goed contrast / goede local dimming (FALD), een hoge piekhelderheid en een breed kleurenbereik nodig. Elke OLED, waaronder de Philips 854 is geschikt, en de meeste FALD tv's ook. De XH90 en U7QF uit dat lijstje zijn discutabel gezien de beperkte piekhelderheid.

Een lcd van 65'' past in je budget: de Sony XF90 en Hisense U8QF zijn goede keuzes. Wel heb je nog te maken met een backlight en dus o.a. met blooming. Een OLED heeft dit niet door pixel dimming, zie de Philips 754 en Hisense O8B of doe een prijsaanvraag voor een ander model.

[ Voor 11% gewijzigd door benbaba op 24-10-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
O-) als je die videos van HDTV Test kijkt van de laatste tijd ga je toch wel twijfelen of je per se een hoge piekhelderheid nodig hebt met zoveel 'nep'- HDR titels die er zijn en filmmakers die ook niet van plan zijn dit anders aan te pakken (zie https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1602751285)
Uiteraard als je het optimale uit alle films/games wilt krijgen dan is hoger mooi meegenomen ...

Een NU7100 was natuurlijk in geen enkel opzicht geschikt voor HDR, maar HDR wordt niet per se 'helderder' op een dure tv. Het basisniveau voor de beelden is nou eenmaal 100 nits met uitschieters voor heldere delen/highlights. Grote kans dat je SDR altijd op 'te hoge' helderheid hebt gekeken ...
Alsnog, door de perfecte dimmingsmogelijkheden van een OLED zijn ze ook voor SDR nagenoeg het beste wat je kan krijgen voor film kijk doeleinden.
Pagina: 1