Recent besloten zelf met het plaatsen van zonnepanelen aan de gang te gaan.
Het basis plan was:
6 panelen op het dak voor Zuid/Oost geen schaduw 2000kwh/pj
6 panelen op het dak achter Noord/west Schaduw pas heel laat in de zomer 1000kwh/pj
6 panelen op de garage Zuid/West geen schaduw 2000 kwh/pj
Hierdoor heb ik gedurende de hele dag opwekking en kan ik zoveelmogelijk opgewekte stroom zelf verbruiken. Met ongeveer 5000 kwh/pj heb ik 1000kwh meer dan ik nu verbruik, dat is zonder de net geplaatste Airco
Deze ga ik ook gebruiken om te verwarmen, dit is een van de redenen om zonnepanelen te plaatsen.
De panelen op de garage heb ik inmiddels geplaats en leveren al wat Kw op
6x Longi LR4 370w perc op een GW2000XS omvormer
:strip_exif()/f/image/ksvGNEXmRkJhrXygnjYKg7bb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sFVe5l1YcOZlRsQhnfGnqx6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het dak achter (noord west) komen dus 6 panelen waarschijnlijk: Trina 330wp TSM-330DD06M.05 (II)
Door de maat 169x97 passen er precies 3 portrait boven elkaar, 2 rijen links naast het bovenste dakraam.
Trina Paneel
Foto gemaakt op 13 sept om 19:11
Ik wil graag weer een Goodwe omvormer toepassen, zit ik met een GW1500XS goed? of kan hij door de ligging van de panelen nog een maat kleiner? Azimut: 130 °, Helling: 41 °,Piekvermogen: 1,98 kWp
Op het dak voor (zuid/oost) was de planning 6 panelen: Trina 330wp TSM-330DD06M.05 (II)
Azimut: -50 °, Helling: 41 °,
:strip_exif()/f/image/Mhi1gL2BAMmFbWWZcjZFMeSm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier passen er echter 12 op, wat is slim? Gewoon vol leggen en dan maar wat meer terugleveren?
Ga dan wss 2000kw extra terug leveren. Of toch maar bij 6 panlen blijven? 4 rijen van 3 in landscape.
Nu kost het me ongeveer €900,- meer en kan ik nog dezelfde panelen nog krijgen. Ik monteer ze zelf dus nu kan het in een moeite door. Waarschijnlijk doe ik het later niet meer
Welke Goodwe omvormer met 12 panelen? Kwam zelf op de GW3000XS.
Als het er 6 worden een GW1500XS?
Link naar de Goodwe omvormers.
Ik kies bewust niet voor 1 omvormer met 2x mpp:
-Kleinere omvormer is bij een defect goedkoper te vervangen
-Lagere opstartspanning
-Mpp spannings range is gunstiger.
-Lager (B16) af te zekeren
-Mocht ik naar 3 fase gaan kan ik ze mooi verdelen over de fase
Iemand bekend met de genoemde panelen? Zijn er betere opties? Behalve die heel dure Panasonic.
Tips opmerkingen zijn zeer welkom
Het basis plan was:
6 panelen op het dak voor Zuid/Oost geen schaduw 2000kwh/pj
6 panelen op het dak achter Noord/west Schaduw pas heel laat in de zomer 1000kwh/pj
6 panelen op de garage Zuid/West geen schaduw 2000 kwh/pj
Hierdoor heb ik gedurende de hele dag opwekking en kan ik zoveelmogelijk opgewekte stroom zelf verbruiken. Met ongeveer 5000 kwh/pj heb ik 1000kwh meer dan ik nu verbruik, dat is zonder de net geplaatste Airco
De panelen op de garage heb ik inmiddels geplaats en leveren al wat Kw op
6x Longi LR4 370w perc op een GW2000XS omvormer
:strip_exif()/f/image/ksvGNEXmRkJhrXygnjYKg7bb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sFVe5l1YcOZlRsQhnfGnqx6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het dak achter (noord west) komen dus 6 panelen waarschijnlijk: Trina 330wp TSM-330DD06M.05 (II)
Door de maat 169x97 passen er precies 3 portrait boven elkaar, 2 rijen links naast het bovenste dakraam.
Trina Paneel
:strip_exif()/f/image/9NFNI7irnS0WLLACKRvPlZNH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag weer een Goodwe omvormer toepassen, zit ik met een GW1500XS goed? of kan hij door de ligging van de panelen nog een maat kleiner? Azimut: 130 °, Helling: 41 °,Piekvermogen: 1,98 kWp
Op het dak voor (zuid/oost) was de planning 6 panelen: Trina 330wp TSM-330DD06M.05 (II)
Azimut: -50 °, Helling: 41 °,
:strip_exif()/f/image/Mhi1gL2BAMmFbWWZcjZFMeSm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier passen er echter 12 op, wat is slim? Gewoon vol leggen en dan maar wat meer terugleveren?
Ga dan wss 2000kw extra terug leveren. Of toch maar bij 6 panlen blijven? 4 rijen van 3 in landscape.
Nu kost het me ongeveer €900,- meer en kan ik nog dezelfde panelen nog krijgen. Ik monteer ze zelf dus nu kan het in een moeite door. Waarschijnlijk doe ik het later niet meer
Welke Goodwe omvormer met 12 panelen? Kwam zelf op de GW3000XS.
Als het er 6 worden een GW1500XS?
Link naar de Goodwe omvormers.
Ik kies bewust niet voor 1 omvormer met 2x mpp:
-Kleinere omvormer is bij een defect goedkoper te vervangen
-Lagere opstartspanning
-Mpp spannings range is gunstiger.
-Lager (B16) af te zekeren
-Mocht ik naar 3 fase gaan kan ik ze mooi verdelen over de fase
Iemand bekend met de genoemde panelen? Zijn er betere opties? Behalve die heel dure Panasonic.
Tips opmerkingen zijn zeer welkom
[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 24-10-2020 13:25 ]
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde