Monitor vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crownfire
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik zoek een?
Een monitor 24/27 inch. Momenteel heb ik een pricewatch: Samsung Syncmaster P2470HD Zwart Deze is inmiddels ruim 9 jaar oud. Hij werkt nog goed. Het lijkt me dat vernieuwen van het scherm resultaat zal opleveren of heb ik dat mis?

Kan ik het best kijken naar een 1920/1080 scherm of kan mijn PC prima hogere resoluties aan?

Een gebogen scherm is voor gamen wel prettig lijkt me. Maar is het dat ook voor kantoorwerk? Dat doe ik er namelijk meer op dan gamen :)

Wat is je budget?
Ongeveer 150 euro. Tweedehands heeft de voorkeur ivm de prijs.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is vorige week aangeschaft:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550M Elite€ 97,90€ 97,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 434,10€ 434,10
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 88,61€ 88,61
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 RGB Black Edition€ 37,90€ 37,90
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 62,63€ 62,63
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 68,85€ 68,85
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,98

Beste antwoord (via crownfire op 24-10-2020 11:25)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:10
crownfire schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Je bedoelt dan een 2k of 4k scherm of ook gewoon Full HD?
27" 2560x1440 (QHD) zou een leuke stap zijn, eventueel met hogere refreshrate. Als je nu weer voor 24" met 1920x1080 gaat, dan ga je er niet heel veel op vooruit (behalve dan misschien de kleurechtheid).

The devil is in the details.

Alle reacties

• Hahn
Voor €150 heb je niet zo heel veel wat een hogere resolutie heeft dan 1920x1080.

Je huidige scherm heeft een TN-paneel, wat qua kleuren niet geweldig is, dat zou een reden kunnen zijn om te upgraden. Maar als jij 'm nu nog goed vindt, zou ik zeggen, spaar nog even door en ga over een tijdje met een wat hoger budget voor een écht beter scherm :)

• crownfire
Hahn schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:16:
Voor €150 heb je niet zo heel veel wat een hogere resolutie heeft dan 1920x1080.

Je huidige scherm heeft een TN-paneel, wat qua kleuren niet geweldig is, dat zou een reden kunnen zijn om te upgraden. Maar als jij 'm nu nog goed vindt, zou ik zeggen, spaar nog even door en ga over een tijdje met een wat hoger budget voor een écht beter scherm :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Hahn
crownfire schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

27" 2560x1440 (QHD) zou een leuke stap zijn, eventueel met hogere refreshrate. Als je nu weer voor 24" met 1920x1080 gaat, dan ga je er niet heel veel op vooruit (behalve dan misschien de kleurechtheid).

• crownfire
Ik zie idd dat de prijs dan richting de 300 tot 400 euro gaat. Dat is voor nu even teveel. Anders gaat de vrouw thuis klagen :D. Ik zal even geduld moeten hebben. Bedankt voor het advies.

• crownfire
Ik heb toch besloten om een andere betere 2K monitor te gaan aanschaffen. Hierbij is belangrijk dat het scherm verstelbaar is in hoogte omdat het scherm nu te laag is.

Ik ben op zoek naar een 27 inch monitor met een hogere refreshrate. 144 lijkt me prima.

Budget ligt tussen de 300 en 400 euro. Tweedehands is ook zeker een optie.

Er is wel heel veel keus in 2K monitoren. Ik heb deze twee geselecteerd vanwege goede reviews.
pricewatch: LG UltraGear 27GL83A-B Zwart
pricewatch: Asus TUF Gaming VG27AQ Zwart

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

• crownfire
Ik lees toch in veel reviews dat IPS schermen vaak last hebben van IPS-glow. Is een VA scherm een betere optie of kleven daar ook weer nadelen aan?

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hahn schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:16:

Ik ben destijds geüpgraded van een oude Iiayama LCD naar een IPS paneel (FreeSync en 75Hz), was het geld dik waard (allebei 1080p). Je merkt echt wel verschil in 9 jaar techniek vooruitgang.

• crownfire
CyberMania schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Ik ben destijds geüpgraded van een oude Iiayama LCD naar een IPS paneel (FreeSync en 75Hz), was het geld dik waard (allebei 1080p). Je merkt echt wel verschil in 9 jaar techniek vooruitgang.
Ik denk ook wel dat het te zien is inderdaad, maar heb toch besloten voor een grotere investering te gaan. Namelijk voor een 1440 scherm. Dan is het resultaat nog groter.

Inmiddels heb ik aan mijn keuzelijstje ook de pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart toegevoegd. Deze is wel duurder. Ik vraag me af of het de investering waard is. De recensies zijn wel erg goed lees ik. Iemand ervaring met deze monitor?

De andere twee opties zijn:
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
pricewatch: Asus TUF Gaming VG27AQ Zwart

Iemand ervaring met deze monitoren?

Nog een andere monitor die ik eventueel in overweging kan nemen? 4K hoeft van mij in ieder geval niet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Je kan jezelf afvragen: ga je het überhaupt gebruiken dat je scherm in hoogte instelbaar is/ kan kantelen ? Wil je liever plat of gekromd?

• crownfire
99ruud99 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:35:
Je kan jezelf afvragen: ga je het überhaupt gebruiken dat je scherm in hoogte instelbaar is/ kan kantelen ? Wil je liever plat of gekromd?
Als het prijsverschil erg groot is tussen een monitor die niet in hoogte verstelbaar is is dat ook een optie. Ik kan voor 45 euro een beugel kopen die aan mijn wensen voldoet om de monitor aan op te hangen zie ik. Daar ga ik ook maar eens naar speuren dan. De monitor moet sowieso plat zijn. Ik gebruik hem ook voor thuiswerk.

Ik heb nog zitten kijken naar goedkopere modellen en kwam deze tegen. Een wat simpelere uitvoering van Gigabyte, en geen HDR. Ga ik dat missen?

Wel bijna 200 euro verschil.

pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart

[ Voor 52% gewijzigd door crownfire op 28-10-2020 08:51 ]

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 11:05
Let er dan wel op dat de monitor die je koopt wel op die beugel gemonteerd kan worden. Als ze ook op de vraag aansluiting besparen dan kan dat niet.

Verder, VA is beter in contrast, maar over het algemeen minder goed in pixel response tijden, zeker van zwart naar andere kleuren. Dit zorgt in spellen voor dark smear. Ook zijn er reports van problemen met freesync en van en flickering. IPS daarentegen heeft slechter contrast, dus minder zwart zwart. Maar wel weer betere pixel response tijden.

Persoonlijk is een monitor voor mij een plek waar ik nauwelijks compromissen accepteer, maar geen enkele is perfect. Mijn day to day use is ook kantoorwerk. Daarmee kwam ik uit bij de uwqhd variant van de 27gl850. Uitstekende waardes op alles, behalve het contrast.

Kijk anders ook eens op rtings.com voor reviews. Ook hardwareunboxed op YouTube heeft aardig wat video's.

• JeroenD92
  • Laatst online: 27-01 00:27
crownfire schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:07:
Ik lees toch in veel reviews dat IPS schermen vaak last hebben van IPS-glow. Is een VA scherm een betere optie of kleven daar ook weer nadelen aan?
Ik heb de LG UltraGear in je post. Het scherm is prima, kleuren zijn erg goed!

• crownfire
Ik heb inmiddels de pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart besteld. Eens kijken of het ook kan leveren wat ik wil tegen een lagere prijs. Bij twijfel ga ik de LG bestellen en naast elkaar zetten. Kan ze uiteindelijk gewoon terugsturen. Ben benieuwd. Hij komt vanmiddag binnen.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat ga je met het oude scherm P2470HD doen?
Ik heb er misschien een tweede scherm nodig voor thuiswerken.

Trein?

• crownfire
MedionAkoya schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:39:
Wat ga je met het oude scherm P2470HD doen?
Ik heb er misschien een tweede scherm nodig voor thuiswerken.
Die gaat in de verkoop. Geen idee wat er nog voor te krijgen is. Maar hoe meer hoe beter 🤣

• crownfire
crownfire schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:22:
Ik heb inmiddels de pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart besteld. Eens kijken of het ook kan leveren wat ik wil tegen een lagere prijs. Bij twijfel ga ik de LG bestellen en naast elkaar zetten. Kan ze uiteindelijk gewoon terugsturen. Ben benieuwd. Hij komt vanmiddag binnen.
Wat een verschil met mijn oude scherm. Knallende kleuren en supersnel beeld. Het scherm is verder degelijk en simpel uitgevoerd, maar doet wat het moet doen. Twijfel of ik nog de LG moet bestellen voor vergelijking. Even een nachtje over slapen..

• Provin915
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-12-2024
crownfire schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Wat een verschil met mijn oude scherm. Knallende kleuren en supersnel beeld. Het scherm is verder degelijk en simpel uitgevoerd, maar doet wat het moet doen. Twijfel of ik nog de LG moet bestellen voor vergelijking. Even een nachtje over slapen..
Wat vindt je van de kwaliteit van de monitor? Snelle response tijd? Mooie kleuren? Donkere contrasten? Ik ben zelf ook op zoek naar een upgrade. Heb nu een 1440p 144hz TN paneel. Ben zelf aan het twijfelen tussen de LG Ultragear GL850 of de Gigabyte G27Q. Als het mogelijk is kan je misschien foto's/video's plaatsen van je G27Q?

• crownfire
Ik ben super tevreden met de monitor. Ik kwam natuurlijk van iets heel anders vandaan met een 9 jaar oude monitor 🤣. Kleuren zijn mega. Ook alles goed in te stellen. Alhoewel ik daar nog zoekende in ben. Reageert nu allemaal zo snel dat het wel even wennen is. En ik moet de monitor iets verder bij mij vandaan zetten. Merk dat het nu te dichtbij is. Foto's en een video? Ga je dat zien vraag ik me af als ik het met mijn telefoon maak?

• Provin915
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-12-2024
Hahah mooi om te horen dat het goed is voor jou. Als het mogelijk is kan je een foto maken van de monitor. Wil graag zien hoe dun de randen zijn etc :P

• crownfire
Provin915 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 01:16:
Hahah mooi om te horen dat het goed is voor jou. Als het mogelijk is kan je een foto maken van de monitor. Wil graag zien hoe dun de randen zijn etc :P
Er blijft nog weinig over van de randen 😊.

Vanmorgen heb ik een muur bevestiging gekocht welke verstelbaar in hoogte is. Zo hoop ik dat het scherm wat verder weg is en het bureau wordt binnenkort vervangen. Dat was iets wat al langer op de planning stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv3WH45sNZzl0apz-Z0PrTlf_cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dporKWpkfxpmi9FfEhl5tph0.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1