Compleet nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik renoveer op dit moment een oude boerderij in Frankrijk en ik kom nu op het punt dat ik binnenkort alle bekabeling (UTP / electra) zal gaan moeten installeren.

Deze boederij heeft muren van 80cm dik (aarde en steen) en daarbovenop komt nog eens de isolatie en gipswanden. Het aantal m2 in huis is ongeveer 300 en het terrein erom heen is 1ha.

Mijn huidige netwerk bestaat uit een simpele router + switch waar alle apparaten bekabeld mee zijn verbonden. Wifi wordt gebruikt voor iPads, GSMs en laptops.

Wat wil ik gaan gebruiken op mijn nieuwe netwerk?

- zoveel mogelijk apparaten bekabeld gebruiken (PS4 en PS5, meerdere tvs, Nvida Shield, Nintendo Switch, Apple TV, iMacs.
- elke ruimte krijgt een of meerdere UTP wandcontactdozen
- NAS
- firewall
- camera beveiliging
- Wifi dmv accespoints

Nu ben ik geinteresseerd in Ubiquiti omdat ik een aantal oplossingen gezien heb die mij erg aanspreken zoals bijvoorbeel de Unifi Dream Machine Pro en de Unifi Firewall.

Ik heb een ruimte in de garage gereserveerd voor een wallmount cabinet waar ik alle apparatuur kan plaatsen en waar het koeler is als in huis.

ik ben benieuwd naar jullie adviezen en meningen, waarom wel of niet kiezen voor Ubiquiti, welke setup etc.

Mocht dit toch in het aankoopadviezen topic horen dan mogen de mods dit uiteraard verplaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ubiquiti kent 2 lijnen, EdgeMax en Unifi. Maar als je gelukkig bent met Unifi en het geld er voor (over) hebt, staat niets je in de weg je hele netwerk daar mee uit te rusten. Volgens mij is het prima spul en netjes vanuit 1 GUI te beheren.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een EdgeRouter omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van de Unifi beheer software (die op een CloudKey of vm moet draaien) en de integratie me niet boeide. Mijn hele netwerk hangt toch aan elkaar van losse componenten en ik vind het juist fijn die componenten zonder afhankelijkheden te beheren.

Inmiddels heb ik ook de EdgeRouter vervangen. Door pfSense. Ik kon goedkoop (lees: gratis) aan dedicated hardware komen en pfSense bood me zaken die Edge me niet kon bieden. (Zoals full-fledged bind, dhcp en nog wat andere dingen. Plus dingen die ik nog niet gebruik, maar in de toekomst wel wil gebruiken zoals snort en andere zaken die lokale storage nodig hebben.)

Maar, wil je relatief weinig tijd spenderen aan beheer en graag alles vanuit 1 GUI doen: Unifi.
(Laat EdgeMax van Ubiquiti liggen, dat kent geen integratie met Unifi.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou dan zeker ook kijken naar de inwall wifi van Ubiquti en hun POE switches hoef je minder kabels te trekken maar wel overal goede wifi. Alles naar 1 centraal punt trekken is wel handig maar ook duur. Voor thuis heb je met 1Gb toch snelheid genoeg dus afhankelijk van wat handig is hoeft het niet. 1 Lange kabel is later ook moeilijker te vervangen. Gewoon kijken puzzelen wat handig is, maar beter vooraf goed bedacht dan later spijt. Denk ook aan meerdere punten in een kamer zodat een andere indeling ook nog mogelijk is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
ik zou gewoon voldoende bekabeling leggen ...

voor camerabewaking leg watervaste cat5e klaar
voor je vaste datapunten werk je wel met cat6.
heb je ook een schuur oid, vergeet daar ook geen (meerdere) utp's aan te leggen/klaar te leggen als je voor maximale dekking wil gaan ...

wel, gezien het grote pand, rekening houden dat utp maximaal 100meter per keer mag worden.. :)

qua aankoopadvies : ga je iets commercieel uitbaten ? / heb je nood aan een bepaald gasten vlan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Topicstarter
ijske schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:46:

qua aankoopadvies : ga je iets commercieel uitbaten ? / heb je nood aan een bepaald gasten vlan ?
Bekabeling komt dik in orde, er komen in totaal zo'n 60 kabels door het hele huis te liggen.

Op dit moment zijn er nog geen plannen om iets commercieels uit te gaan buiten. Ik ben wel heel erg van privacy en security dus een gasten netwerk is wel iets wat ik wil hebben.

Op dit moment neig ik naar de volgende setup

- Unifi Dream Machine
- Unifi Switch Pro 48 POE
- Unifi Switch Pro 16 POE
- 3 x Unifi nanoHD AP
- 6 x Unifi Protect G3 Pro Camera

Ik ben alleen aan het denken of ik voor de Dream Machine de standaard ISP router laat staan of die vervang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de standaard ISP modem/router gebruiken voor de verbinding naar buiten en alles wat daarachter zit laten doen door de UDM. Dus alle routering, DHCP, VLANS etc lekker door je eigen apparatuur laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:58:
Ubiquiti kent 2 lijnen, EdgeMax en Unifi. Maar als je gelukkig bent met Unifi en het geld er voor (over) hebt, staat niets je in de weg je hele netwerk daar mee uit te rusten. Volgens mij is het prima spul en netjes vanuit 1 GUI te beheren.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een EdgeRouter omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van de Unifi beheer software (die op een CloudKey of vm moet draaien) en de integratie me niet boeide. Mijn hele netwerk hangt toch aan elkaar van losse componenten en ik vind het juist fijn die componenten zonder afhankelijkheden te beheren.

Inmiddels heb ik ook de EdgeRouter vervangen. Door pfSense. Ik kon goedkoop (lees: gratis) aan dedicated hardware komen en pfSense bood me zaken die Edge me niet kon bieden. (Zoals full-fledged bind, dhcp en nog wat andere dingen. Plus dingen die ik nog niet gebruik, maar in de toekomst wel wil gebruiken zoals snort en andere zaken die lokale storage nodig hebben.)

Maar, wil je relatief weinig tijd spenderen aan beheer en graag alles vanuit 1 GUI doen: Unifi.
(Laat EdgeMax van Ubiquiti liggen, dat kent geen integratie met Unifi.)
Je kan alles instellen via de app op je telefoon.

Daarnaast, bij een UDM zit alles er al in, HDD erin voor camera's, controller draait al, router, IDS/IPS/DPI, heb je niets nodig qua cloudkeys & VMmetjes :) ze hebben niet stil gezeten in ieder geval. (ik heb ook een back-end van Unifi i.c.m. PFSense, maar dat staat op nominatie te veranderen, vooral omdat ik ook de slimme deurbel en de camera's van ze wilt in onze nieuwe woning, dan heb je dat nodig zeg maar...die udm.)

PFsense is ook een GUI, dan de GUI van unifi, dan nog de GUI van je switches, GUI van je camera's, aardig wat GUI's te beheren dan voor een thuis situatie :P (dat ga je dan niet doen..waardoor dus dingen onveilig blijven)

Het is een zo goed als kant-en-klare oplossing, een VLANnetje aanmaken is gelijk op alles devices beschikbaar etc etc etc, je stelt het in,, wat best-practices qua WIFI instellen voor roaming, auto-optimize uitzetten en klaar ben je.

Ze hebben een lange weg al afgelegd, maar met een paar dingen qua software hebben ze ook nog een lange weg te gaan, maar als je een basis netwerk neergooit, niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:25:
[...]
…vooral omdat ik ook de slimme deurbel en de camera's van ze wilt in onze nieuwe woning, dan heb je dat nodig zeg maar...die udm.)
Dat kun je ook oplossen met een NVR, hoef je niet de basis van je netwerk te veranderen maar simpelweg een apparaat toe te voegen. (Meer = beter }:O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sypie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Dat kun je ook oplossen met een NVR, hoef je niet de basis van je netwerk te veranderen maar simpelweg een apparaat toe te voegen. (Meer = beter }:O )
Hoezo meer = beter?

Ik wil juist "minder".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Ik ben ubiquiti fan van het eerste uur maar heb het idee dat ze verdwaald zijn. De unifi accesspoints waren fantastisch maar er zijn zoveel verschillende lijnen na gekomen die ik niet snap (amplifi, usg, udm)
Ik bedoel het is semi prof spul maar tegelijk zit je met een usg of udm op een soort consumentenvriendelijke manier het spul te configureren en loop je tegen beperkingen aan dan moet je in jsons rommelen.

Dan heb ik het nog niet eens of ontbreken als igmp proxy of igmp snooping op de udm/in wall serie of de firmwares die vaak brak zijn (maar dit hebben ze al vanaf het begin)

Ik zou de unifi ap lijn nog steeds iedereen aanraden maar qua switches/router zou ik echt verder kijken. Edgerouter x ben ik altijd tevreden over geweest maar het viel mij wel tegen dat die na paar jaar kapot was. Scheen iets te maken met goedkope usb stick die ze als storage gebruikten

Naar mijn idee raffelen ze producten en firmwares af en willen ze gewoon zoveel mogelijk nieuwe producten uitbrengen. Het unifi systeem is op papier mooi maar in de praktijk werkt zon eco systeem alleen als ze er heel goed over nagedacht hebben en het feilloos werkt. Dat doen ze niet, zelfs de usg is wat ik
Begrepen had al EOL

Maar ontopic:
Wifi: Unifi accesspoints icm vlan/poe capable switches en een
Router: edgerouter x router of miktrotik
Camera: synology nas icm ip cameras

Dit is een beetje ga je voor best of breed ipv best of suite. Ik ben voorstander van best of suite maar vind de unifi suite te zwak.

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2020 09:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vorkie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Je kan alles instellen via de app op je telefoon.

Daarnaast, bij een UDM zit alles er al in, HDD erin voor camera's, controller draait al, router, IDS/IPS/DPI, heb je niets nodig qua cloudkeys & VMmetjes :) ze hebben niet stil gezeten in ieder geval. (ik heb ook een back-end van Unifi i.c.m. PFSense, maar dat staat op nominatie te veranderen, vooral omdat ik ook de slimme deurbel en de camera's van ze wilt in onze nieuwe woning, dan heb je dat nodig zeg maar...die udm.)

PFsense is ook een GUI, dan de GUI van unifi, dan nog de GUI van je switches, GUI van je camera's, aardig wat GUI's te beheren dan voor een thuis situatie :P (dat ga je dan niet doen..waardoor dus dingen onveilig blijven)

Het is een zo goed als kant-en-klare oplossing, een VLANnetje aanmaken is gelijk op alles devices beschikbaar etc etc etc, je stelt het in,, wat best-practices qua WIFI instellen voor roaming, auto-optimize uitzetten en klaar ben je.

Ze hebben een lange weg al afgelegd, maar met een paar dingen qua software hebben ze ook nog een lange weg te gaan, maar als je een basis netwerk neergooit, niets mis mee.
Dat is ook de reden waarom me voor TS een Unifi oplossing (en dan ook echt álles Unifi) het beste lijkt.

Thuis heb ik andere keuzes gemaakt, maar ik sluit niet uit dat ik ooit over mijn Unifi averse (puur vanwege dat je echt *altijd* afhankelijk ben van je CloudKey of server en niet even via serial console een switch kunt omtypen of een firewall kunt configgen), heen stap en voor gemak ga.

(Ik heb wel ooit gekozen voor de AP's van Ubiquiti, daar wel Unifi. Maar dat is het enige. Ik twijfel nog steeds of ik ze niet vervang door een paar Aruba's die ik hier heb liggen, maar volgens mij krijg je daar geen firmware updates voor zonder active support contract. Daar was iets mee. Unifi voldoet iig ruim.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1