Woningmarkt is gewoon heel slecht toegankelijk voor starters. Met HBO/WO opleiding komen mensen er in de praktijk wel.
Een redelijk deel van die groep kan op 1 inkomen een appartement kopen binnen een paar jaar na afstuderen. Een ander deel van die startersvraag gaat voorbij omdat mensen de koop uitstellen tot ze met twee inkomens zijn (en ineens behoorlijk wat koopkracht hebben).
Jongeren met MBO opleiding hebben het nog een stuk moeilijker. Daar is het vaak maximaal lenen op twee inkomens en dan nog in de onderste segmenten van de koopwoningmarkt winkelen.
Ik vergelijk even met mijn situatie toen ik 19 jaar geleden mijn eerste appartement kocht. Dat kon ik toen makkelijk op 1 inkomen. Ik had indertijd met dik 1 jaar werkervaring een brutoloon van een dikke 2600 euro plus 13e maand. Daarmee mocht ik ongeveer 175000 lenen. Studieschuld telde niet mee.
Om
hetzelfde bedrag nu te lenen, rekening houdend met de bescheiden studieschuld die ik toen had, zou een inkomen van 3000 bruto nodig zijn (+13%). Maar om
hetzelfde huis te mogen kopen, zou je 43% meer moeten lenen en daarvoor is een inkomen van ongveeer 3900 nodig (+49%).
Nou hebben de lonen ook niet helemaal stilgestaan. Die 13% haal je wel. Vooral sectoren met ouderwetse CAO's hebben hogere indexaties gehad in die periode. Denk aan 30-40% totaal. Daar staat tegenover dat een groeiend deel van de werknemers niet meer onder zo'n CAO valt, en dat bedrijven zonder CAO typisch wat zijn achtergebleven. Maar ook daat zal een procent of 15 wel te vinden zijn.
Echter, die +49%, die haalt vrijwel geen enkele werkgever.
[
Voor 47% gewijzigd door
t_captain op 26-10-2020 11:58
]