Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 15:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn huidig systeem ofwel upgraden om terug de nieuwere games op Max settings te kunnen spelen. Indien dit niet gaat zal het een aankoop van een nieuw systeem worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Upgrade geen beperking, indien aankoop start ik wel een nieuw topic.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidig systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700 Boxed€ 366,05€ 366,05
1MoederbordenMSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING Z 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 107,54€ 107,54
1BehuizingenAntec GX330 Zwart€ 62,95€ 62,95
1MonitorenIiyama GB2783QSU Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX424C15FR/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec VP700P (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (TLC) 500GB€ 82,44€ 82,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 618,98

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zou ik genoeg voordeel halen om in mijn huidig systeem enkel een nieuwe GPU te steken? Want als ik een nieuwe CPU moet steken ga ik ook mijn Mobo moeten wijzigen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nieuwe generatie games zoals AC Valhalla en Cyberpunk 2077 op max kunnen spelen.

Ga je overklokken?
Geen verstand van dus wrss niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie mening daar ik geen idee heb of enkel een nieuwe GPU genoeg gaat zijn.

Beste antwoord (via Greggel op 24-10-2020 18:44)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je nu investeert in een goede GPU, is de volgende bottleneck inderdaad de CPU.
Vergelijk het met een transportketen: De verkoper (videokaart) , de transporteur (CPU), de klant (scherm).
De verkoper kan nu 10 pakketjes per dag inpakken,
de transporteur kan 100 pakketjes per dag op de fiets transporteren
de klant kan maximaal 144 pakketjes ontvangen.

Stel dat de verkoper een super-inpak machine koopt, dan kan hij ineens 1000 pakketjes per dag inpakken.
Op dat moment is de transporteur de "vertragende factor".

Daar staat tegenover, later kan de transporteur een nieuwe vrachtwagen kopen, waar ineens veel meer pakketjes inpassen.

Let wel, er zit ook een limiet aan, want als de winkel 1000 pakketjes aanlevert, en de transporteur kan ze niet kwijt, dan raakt hij overspannen. Daardoor gaat het juist minder snel dan wanneer het perfect gebalanceerd is.

Gezien de CPU nu rond 20% zit, kan je een stuk sterkere GPU kopen. Ja, dan gaat je CPU de volgende upgrade worden, en je gaat je GPU niet 100% benutten tot je je CPU ook geupgraded hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:36
1440p komt een GTX 1070 voor tekort in recente games. Je zou eens MSI Afterburner kunnen runnen als je aan het gamen bent om te zien wat de belasting van de onderdelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
Uszka schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:47:
1440p komt een GTX 1070 voor tekort in recente games. Je zou eens MSI Afterburner kunnen runnen als je aan het gamen bent om te zien wat de belasting van de onderdelen is.
Ik heb MSI Afterburner geïsntalleerd, maar waar moet ik specifiek op letten nu? Ik ben momenteel Control aan het spelen op High settings. Wat is het belangrijkste waar ik op moet letten?

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
welk onderdeel(en) draait op 100% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
99ruud99 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:13:
welk onderdeel(en) draait op 100% ?
Heb net ff Control getest, mijn GPU draait op 99% en geeft ook maar 30fps, de CPU zat maar rond de 30% gebruik. Temp van CPU en GPU lag rond de 50 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dan zou je de GPU kunnen gaan upgraden.
Is de vraag: nu een hele goede, later rest upgraden (RTX 3070 , big navi, etc) of nu een tweedehands, en later het hele systeem tegelijk upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
99ruud99 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:37:
Dan zou je de GPU kunnen gaan upgraden.
Is de vraag: nu een hele goede, later rest upgraden (RTX 3070 , big navi, etc) of nu een tweedehands, en later het hele systeem tegelijk upgraden.
Ga je dan niet ineens te zwaar gaan met de GPU tov de rest? Ik ben absoluut een leek vandaar mijn vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 20:57
Als je toch aan het nadenken bent voor een upgrade, stel dan een goeie build samen en koop een nieuwe upgrade. Anders ben je constant aan het kijken wat de bottleneck gaat worden.

Je oude PC kun je verkopen of tweede leven geven.

Kleine aanpassing nog: ga je op full hd spelen of 1440p?

[ Voor 11% gewijzigd door Xoxol op 24-10-2020 15:37 ]

V-Strom 650

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Als je nu investeert in een goede GPU, is de volgende bottleneck inderdaad de CPU.
Vergelijk het met een transportketen: De verkoper (videokaart) , de transporteur (CPU), de klant (scherm).

Stel dat de verkoper een super-inpak machine koopt, dan kan hij ineens 1000 pakketjes per dag inpakken.

Daar staat tegenover, later kan de transporteur een nieuwe vrachtwagen kopen, waar ineens veel meer pakketjes inpassen.

Let wel, er zit ook een limiet aan, want als de winkel 1000 pakketjes aanlevert, en de transporteur kan ze niet kwijt, dan raakt hij overspannen. Daardoor gaat het juist minder snel dan wanneer het perfect gebalanceerd is.

Gezien de CPU nu rond 20% zit, kan je een stuk sterkere GPU kopen. Ja, dan gaat je CPU de volgende upgrade worden, en je gaat je GPU niet 100% benutten tot je je CPU ook geupgraded hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
99ruud99 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:38:

Ik denk dat ik eruit ben. Ik had idd al een beetje door dat een pcbuild een vicieuze cirkel is.
Als ik de RTX 3070 nu koop kan ik denk ik wel nog een jaartje verder daar mijn cpu altijd maar max 50% belast wordt. En dan kan ik na dat jaar een hele nieuwe build kopen.
Rest me nog 1 vraag, gaat de RTX 3070 in mijn huidig systeem passen?

Alvast enorm bedankt voor je raad en feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
3070 is zware overkill als je volgend jaar hem niet gaat hergebruiken :)
nee dat is niet waar... het is niet zware overkill.. het is gigantisch zware overkill.
Koop dan liever een tweedehands kaart voor nu, anders gooi je veel geld weg.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 24-10-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Greggel Net wat je budget nu is, maar ik zou de RTX 3070 kiezen als GPU, en wachten wat Ryzen 5000 doet qua CPU. VP700p Plus wat niet best van Antec, deze versie ken ik zo niet..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
99ruud99 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:41:
3070 is zware overkill als je volgend jaar hem niet gaat hergebruiken :)
nee dat is niet waar... het is niet zware overkill.. het is gigantisch zware overkill.
Koop dan liever een tweedehands kaart voor nu, anders gooi je veel geld weg.
Mijn idee was wel om mijn 3070 mee te nemen in de nieuwe pc.

Ik ga er nog eens over nadenken, ik ben alvast heel dankbaar voor jullie feedback allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
Hackus schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:24:
@Greggel Net wat je budget nu is, maar ik zou de RTX 3070 kiezen als GPU, en wachten wat Ryzen 5000 doet qua CPU. VP700p Plus wat niet best van Antec, deze versie ken ik zo niet..
Ja ik heb mijn vorige build door iemand laten maken, heb idd ook geen idee of deze voeding goed is of niet.
tot op heden heeft ze altijd wel haar werk gedaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Greggel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Mijn idee was wel om mijn 3070 mee te nemen in de nieuwe pc.

Ik ga er nog eens over nadenken, ik ben alvast heel dankbaar voor jullie feedback allemaal.
RTX 3070 kan wel op i7-6700, die is te vergelijken met ryzen2600.

Zoals gezegd, is je gehele upgrade afhankelijk van je budget.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1